Ervaringen (mobiele) airco

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 15:38

Zoals jullie al gemerkt hebben, het is volop op zomer! Heerlijk alleen bereikt mijn huis ook het kookpunt. Gisteren was het 30 graden binnen, nu 31,5 En het is niet te doen voor mij en voor mijn kat. Wie heeft er ervaring met mobiele airco vs gewone airco? De gewone vind ik eigenlijk te duur en teveel onderhoud/ gedoe maar over de mobiele hoor ik dat ze geen zoden aan de dijk zetten. Tips, Ervaringen?

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:43

Hier een mobiele airco in de slaapkamer. Vind het heerlijk en hij koelt prima. Vorig jaar bij de hornbach gekocht was rond de 200/250 euro meen ik.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:30

ik heb mijn mobiele weggegeven. hoop herrie en nog geen lekker fris huis. ben nu aan het rondkijken voor een vaste unit. Punt is dat je zelf wel kan installeren maar dat het officieel niet mag en dat dan ook de garantie weg is. Al verwacht ik weinig problemen met zo'n apparaat

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:32

Een split airco mag je wel zelf installeren, heb ik ook in mijn salon en zijn gewoon bij hornbach te koop

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:35

Wij hebben een mobiele airco. Gelijkaardig aan deze. Hij maakt wel wat herrie en drinkt dit jaar veel maar hij krijgt onze woonkamer/keuken wel gekoeld, gemakkelijk van 29° tot 23°. Wij zijn er wel tevreden over, wij huren dus een vaste is voor ons geen optie. Wel lekker veel ramen en de hele dag de zon op t appartementje daarom toch gekozen voor een airco. Hier staat hij niet de hele dag op, enkel als we 's middags thuis zijn. 's Avonds gaan hier alle ramen open en lekker laten tochten (voordeel van op een hoek wonen).

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:36

Mobiele airco is inderdaad veel herrie en niet enorm veel power, maar het maakt voor mijn slaapkamer wel het verschil tussen 27 en 21 graden, dus het is toch de moeite wel, en als je in de luchtstroom gaat zitten is het nog wat koeler. Dus als dat alles is wat je op dit moment kunt krijgen, dan zou ik zeggen: doen, maar als je de mogelijkheid hebt om een beter systeem aan te (laten) leggen geeft dat wel meer comfort.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:38

hm, vreemd. Op andere websites wordt allemaal vermeld dat het alleen nog maar in bedrijf gesteld mag worden door een stek-erkende installateur. Hoe hornbach het dan wel voor mekaar krijgt snap ik niet. Er staan er idd een paar op hun website.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:01

Mobiele airco hier op de slaapkamer. Ik zet hem een uur voor het slapengaan aan, raam dan open en slaap met die combi meer dan prima!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 08:02

Wat goed om jullie ervaringen te horen! Zo'n mobiele koelt dus wel genoeg voor wat ik zou willen. Ik hoef geen 20 graden in huis maar wel onder de 30 :Y)

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:05

Kijk eens naar een mobiele split unit. Die koelen net zo goed als een vaste airco en hebben niet de nadelen van een normale mobiele airco (onderdruk waardoor het snel weer koud wordt etc)

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:13

Kies er dan wel een die ook ontvochtigt, dat voelt een stuk comfortabeler dan een die alleen koelt. Wij vinden die met een opvangbak voor het water handiger dan met zo'n afvoerslangetje onderaan want dan moet je daar ook weer een oplossing voor verzinnen.
De luchtslang hang je ergens door een raam naar buiten. Mijn man heeft voor het raam een plaat hout op maat gezaagd met een gat voor de luchtslang. Die zetten we in de raamopening. Zo voorkom je dat de warmte van buiten door het open raam naar binnen komt.
Laatst bijgewerkt door Wijsje op 17-07-18 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 08:40

frankiej schreef:
hm, vreemd. Op andere websites wordt allemaal vermeld dat het alleen nog maar in bedrijf gesteld mag worden door een stek-erkende installateur. Hoe hornbach het dan wel voor mekaar krijgt snap ik niet. Er staan er idd een paar op hun website.

Een split airco is een gesloten systeem. Een normale
Airco niet. Daar zit het verschil in in wel of niet zelf installeren

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:04

Wij hebben een mobiele. Heel fijn koelt van 27 graden als ik pech heb in een paar uur tijd terug naar een aangename 19/20 graden. Lekker om mee in slaap te vallen. Voor het slapen gaan doen wij hem uit.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 09:08

Ik heb er vorig jaar eentje bij de praxis gekocht. Zweette gewoon van de tafel af terwijl ik moest studeren, kat had het helemaal gehad met de warmte. Huur appartementje bovenin, slecht geïsoleerd en dus vorig jaar 33 graden binnen...
Hij koelt het niet onder de 20 graden, maar in plaats van boven de 30 is het hier nu nog rond de 23/24 en dus is een stuk aangenamer, ondanks dat ie alleen aan staat als wij thuis zijn (wederom, door kat die niet naar buiten mag/kan). Mevrouw kat is er dan ook erg blij mee en ligt regelmatig ergens in een koel briesje en is zelfs weer actief. Hij maakt wel wat geluid, uiteraard, maar de tv wat harder en dan kan ik er zelfs tegen. En dat heb ik wel ervoor over, eerst lag ik in bikini op de bank te zweten, nu zit ik gewoon lekker met laptop op schoot in normale kleding op de bank _O-

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:11

Rytir schreef:
Wat goed om jullie ervaringen te horen! Zo'n mobiele koelt dus wel genoeg voor wat ik zou willen. Ik hoef geen 20 graden in huis maar wel onder de 30 :Y)

Ohja over het lawaai, onze afzuiger op stand 3 maakt meer geluid als de airco! Maar dikwijls staat er wel bij hoeveel lawaai zo'n ding maakt (in db).

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen (mobiele) airco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 10:24

Bij een mobiele airco is het van belang er een te nemen met een flinke over capaciteit. De airco die ik in de slaapkamer heb staan die heeft de capaciteit om een ruimte 8x zo groot te kunnen koelen en die werkt perfect. Ik heb vannacht geslapen als een baby in een slaapkamer die 16 graden was terwijl ik even voor slapen de buurvrouw sprak die op zag tegen de nacht omdat haar slaapkamer 32 graden was. Qua lawaai, ze zijn niet fluisterstil maar dat went snel zat.

Als je een airco neemt die dezelfde capaciteit heeft als de ruimte dan helpt het vrij weinig en kost het bakken met energie.

Wij zijn wel aan het oriënteren om het hele huis te laten voorzien van airco, dan geen bakken aan de muur maar ingebouwd in het plafond.