Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:38

Kan alleen nog maar mooier worden naarmate de plantjes volwassen worden.
Veel vaste planten ook of niet? Mooi vind ik dat!

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:06

Wauw Dana, dat is mooi geworden zeg!!

Conejo, woekert jouw bamboe niet?

Majabeestje, mooie veranda zo hoor <3 Heel sfeervol :)

Neonlight ook een mooie vijver, maar ook een heel mooi huis. Zelf gebouwd?

ARabella mooi dat gras. Hoop dat je het groen houdt met die droogte nu...

Kaycee jullie tuin is ook echt prachtig geworden zeg!

Hier hard aan het werk om de tuin een beetje goed te houden. Mn passiebloem heeft definitief het loodje gelegd helaas. :(

We hebben ook onze eucalyptus boom moeten stutten, want met de wind van gisteren danste die in de grond heen en weer := Hij is nu ruim 4 meter hoog en groeit echt hard door ook.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:14

Jolien, tegen het woekerende bamboe...

Mijn ouders hebben bamboe in een speciekuip ingegraven... Veel bamboe, geen gewoeker...

Weet zo even niet of je (al) last hebt van woekerende bamboe... Maar je kan er zo een stuk bij weg steken/uitsteken en op een andere manier ingraven. :)

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:21

Dankjulliewel! Het zijn inderdaad allemaal vaste planten, zo kan het mooi volgroeien.
Ik wil ook nog een klimplant tegen de schutting bij de eettafel, het mag nog wel wat groener.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:27

Ik kwam dit tegen gisteravond...
Afbeelding

Dit wil ik :Y)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:32

Dat ziet er leuk uit, maar volgens mij ligt/zit het voor geen meter _O-

Nee hoor, geen bamboe hier. We vinden het wel mooi, maar ben zo bang dat het gaat woekeren. Misschien toch maar eens over nadenken. Kan ik die kl*te klimop eruit slopen _O-

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:41

Oeh kayc , mooi geworden zeg!!

Ik hoop dat onze achtertuin ooit ook zo mooi word, voorlopig moeten we de bunnies nog maar even hun gang laten gaan.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:46

KayC schreef:
Jeej wij hebben eindelijk tegels! *\o/*
De tuin is nu echt bijna helemaal klaar, er moeten nog een paar tegels in.



[ [url=m/mkRbZl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3sfV8i.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XGFiKM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UcQtzC.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7nq4x4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W0ygbt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vergeet niet je meubels in de (teak)olie te zetten anders wordt t grijs. :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:56

Joolien schreef:
Neonlight ook een mooie vijver, maar ook een heel mooi huis. Zelf gebouwd?


Nee, zelf gekocht. :)) 4 jaar geleden zijn we naar dit stulpje verhuisd. Huis is in 2007/2008 gebouwd. Alleen de aanbouw aan de garage hebben we zelf gebouwd.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:22

Ladies, houden jullie er rekening qua sproeien mee dat je gras minimaal 6mm (nog beter is 10-15mm per sproeibeurt) per keer water nodig heeft om goed te groeien en geen luchtwortels te vormen?
Als je alleen telkens een beetje sproeit dan krijg je de wortels bovenin de mat ipv naar beneden groeiend en wordt uiteindelijk je mat erg los en slecht.

Wij hebben gelukkig een sproeier op grondwater, die van ons komt vanzelf omhoog als je de kraan open zet en nevelt erg mooi. Wij sproeien 1 a 2x per week en dan de hele nacht, dus een uur of 9-10 achter elkaar.

Achter hebben we een zwenksproeier, die zetten we 2 avonden per week aan, maar die geeft veel meer water in 1x dus dat is voldoende.

Plantenbakken en hangers krijgen hier dagelijks een guts water met deze temperaturen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:49

Er is hier een familie van de ene naar de andere kant van de straat verhuisd. Ze hebben jaren en jaren aan de andere kant gewoond, maar ze wilden graag dit type woning. Ze wonen nu sinds 2 weken 2 huizen verderop; ik op #34, zij op #38. Eergisteren hebben ze de halve boom van de buren al afgezaagd (ieder blaadje wat over hun tuin hing). Gisteren kwam hun 12 (??) jarige zoon aan de deur. Dat die bijen uit mijn tuin iedere keer bij hun in huis zitten. Ik heb lavendel in mijn voortuin en die beweegt nu helemaal van de dikke hommels. Dat vind ik fantastisch, daarom heb ik het ook.

Dus ik zeg dat ze dan de deur dicht moeten doen.
Hij: Ja maar ze kwam ook door het raam.
Dus ik zeg dat ze dan maar en hor op moeten hangen, en dat ze ze heel simpel met een bekertje en een papiertje buiten kunnen zetten.
Hij: "Ja, maar ze luisteren niet."
Ik: "Nee natuurlijk luisteren ze niet."
Hij: "Maar ze steken ons!"
Ik: "Hommels steken niet"
Hij: "Dus er komt geen oplossing?"
Ik: "Ik ga die planten niet weghalen als je dat bedoeld."
Dus hij loopt weg. Hoor ik even later een hoop herrie buiten, ga ik kijken blijkt dat ze met 4 van die mannetjes alle hommels dood staan te stampen en m'n lavendel plat staan te trappen!

Ik heb nog nooit zo asociaal uit mijn raam staan krijsen...
Heb er vervolgens de hele nacht van gedroomd dat iemand m'n lavendel afknipte, en ben bij ieder klein geluidje wakker geworden om te kijken. Vandaag vrienden die verderop in de straat wonen ingeseind of ze n oogje in het zeil willen houden als ze langsrijden, en foto's gemaakt van hoe de lavendel er nu bij staat...


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-07-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:05

Wtf... ik had m echt aan zn oren naar zijn moeder toe gesleept en daar flink duidelijk gemaakt hoe of wat. Die is gek! Wat voor tokkie familie komt die vandaan dan... 12 jaar wat een lef.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:21

Vjestagirl, ik ben helemaal niet van meteen de instanties er bij slepen maar hier had ik toch even aangifte van vandalisme van gedaan bij de politie/wijkagent.
Klinkt niet als een incidentje.....

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:24

Oh dat kan ik me zo goed voorstellen, dat je bang bent dat iemand je lavendel er nu af gaat knippen. Vervelend zeg! :/

Ik heb een vraagje van mezelf, ik ben echt een tuinenleek hoor, dus misschien is het wel een stomme vraag haha. Mijn Magnolia (Susan) boompje van ongeveer 80-90 cm hoog gok ik staat er een beetje zielig bij nu met de warmte en de droogte. Blaadjes hangen wat. Ik geef hem nu elke avond +- 750ml water, als de zon er niet meer op staat. Maar doe ik dat wel goed? Kan het beter op een ander tijdstip of beter meer of minder water? :=

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:40

MarliesV schreef:
Vjestagirl, ik ben helemaal niet van meteen de instanties er bij slepen maar hier had ik toch even aangifte van vandalisme van gedaan bij de politie/wijkagent.
Klinkt niet als een incidentje.....


Nou inderdaad zeg... wat een debielen.

Sterkte ermee!

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:45

What the F... -:(- Misschien toch even melding van maken bij een wijkagent.

Wat betreft water geven: liever 2x per week heel veel (en dan is 750 ml echt niets, dan denk ik eerder aan een liter of 20, dan elke dag een beetje. Dat beetje bereikt de wortels nauwelijks. Bovendien worden planten lui van elke dag een beetje water, die wortels moeten reiken naar het grondwater.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:46

:oo Vjestagirl, wat een brutale, asociale buurjongens heb je dan! Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit vanuit een 12-jarige zelf komt...

Heb je een wijkagent? Dan zou ik daar even melden wat er gebeurd is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:50

Jeutje, lekker lui :oo
Ik ben juist druk bezig met hoekjes aan te leggen voor bijen en hommels 8-)

Water, tsja, gisteren vergeten, maar hier krijgen ze dagelijks. Er gaat per dag denk ik zo'n 60 liter door en nee, heb geen grote tuin :+ Zal zo eens wat foto's maken, want hij staat er wel prachtig bij :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:53

Alle graszodenboeren geven aan minimaal 3 keer per dag 20 minuten sproeien. Het vast aangroeien van de wortels begint pas in de winterperiode, en tot die tijd kunnen graszoden moeilijk aan hun water komen.

Verder, wij sproeien de planten in de achtertuin nu dagelijks mee, sowieso krijgt een deel al mee van de sproeiers op het gazon, en we merken dat de planten het er heel goed op doen. Rest krijgt 1 keer per dag kort (wel veel trouwens) en je moet echt diep de grond in gaan om droogte te vinden. Bovendien neemt de grond nu heel veel op.
Groot gedeelte van de voortuin krijgt om de paar dagen maar.
Uiteindelijk sproeien wij dus een goed uur per dag, is toch heel wat minder dan 2 keer 9 a 10 uur.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:59

Ik geef dus veel te weinig water.
5 gieters over een paar (7 a 8) m2 savonds als het in de schaduw ligt.

Maar het gras komt wel omhoog gelukkig. Helaas een musje die het zaad heeft ontdekt... :/

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:08

M'n ontplofde petunia's (en kattengras :+ )
Afbeelding
Afbeelding
De hortensia's die het zowel dit jaar, als vorig jaar zwaar hebben gehad door de woldopluis... Volgend voorjaar gaan ze helemaal kort, hopelijk dan geen smetting meer... Op de achtergrond eem vlinderstruik die veel insecten aantrekt :)
Afbeelding
En verder mijn insecten hoekjes
Afbeelding
Afbeelding
De tuin is een meerjaren WIP, ik wil graag nog een overkapping en iets met water, niet persé een vijver, daar hebt ik geen plaats voor, maar wel "iets" met stromend water.
Verder wil ik volgend jaar, of mss dit jaar nog, een 1x1m lage bak met kattengras zodat de katten er ook lekker in kunnen liggen, ik merk dat ze dat nu ook noen in deze bak :+
Misschien dat ik nog wat meer ruimte wil creëren voor planten in de volle grond. Sowieso wil ik de voortuin aan gaan pakken, die is ca 1 meter breed, maar loopt tot aan het stuk rondom m'n huis op de laatste foto.
Mijn eerste idee was alles volgooien met split (zoals het nu al is, maar dan mooier), maar ben daar toch van terug gekomen. Dus wil hem juist vol grond gooien en dan oa hortensias er in, maar ook nog graag wat voor de insecten er bij :)
Ik wil hem dan bv afzetten met bielzen (of iets wat er op lijkt) en dan ca 40cm hoog maken.
Misschien ook iets met lavendel, want vind dat van Vjestagirl wel heel mooi :)

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:37

Lavendel is idd mooi, ik vind kattenkruid ook mooi :) Woekert ook lekker naar opzij :) Je zou ook keukenkruiden kunnen zetten zoals rozemarijn (kan ook goed groot worden), tijm, oregano, citroenmelisse etc. Behalve tijm kunnen die allemaal best groot worden en beestjes vinden ze heerlijk.

Vjestagirl, ik zou zeker aangifte doen. Maar ook mooi de schade verhalen op de ouders! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:47

Letizia schreef:
M'n ontplofde petunia's (en kattengras :+ )
[ [url=m/n4cXVF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lqtWpP.jpg]Afbeelding[/url] ]
De hortensia's die het zowel dit jaar, als vorig jaar zwaar hebben gehad door de woldopluis... Volgend voorjaar gaan ze helemaal kort, hopelijk dan geen smetting meer... Op de achtergrond eem vlinderstruik die veel insecten aantrekt :)
[ [url=m/vTEyEm.jpg]Afbeelding[/url] ]
En verder mijn insecten hoekjes
[ [url=m/R32ZMd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Extj4t.jpg]Afbeelding[/url] ]
De tuin is een meerjaren WIP, ik wil graag nog een overkapping en iets met water, niet persé een vijver, daar hebt ik geen plaats voor, maar wel "iets" met stromend water.
Verder wil ik volgend jaar, of mss dit jaar nog, een 1x1m lage bak met kattengras zodat de katten er ook lekker in kunnen liggen, ik merk dat ze dat nu ook noen in deze bak :+
Misschien dat ik nog wat meer ruimte wil creëren voor planten in de volle grond. Sowieso wil ik de voortuin aan gaan pakken, die is ca 1 meter breed, maar loopt tot aan het stuk rondom m'n huis op de laatste foto.
Mijn eerste idee was alles volgooien met split (zoals het nu al is, maar dan mooier), maar ben daar toch van terug gekomen. Dus wil hem juist vol grond gooien en dan oa hortensias er in, maar ook nog graag wat voor de insecten er bij :)
Ik wil hem dan bv afzetten met bielzen (of iets wat er op lijkt) en dan ca 40cm hoog maken.
Misschien ook iets met lavendel, want vind dat van Vjestagirl wel heel mooi :)


Hele toffe tuin al! Heb het idee van die zinken potjes aan de schutting ook opgeslagen. Heel schattig! Misschien ook leuk bij mij om de lange schutting te doorbreken.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:01

Prairy schreef:
Lavendel is idd mooi, ik vind kattenkruid ook mooi :) Woekert ook lekker naar opzij :) Je zou ook keukenkruiden kunnen zetten zoals rozemarijn (kan ook goed groot worden), tijm, oregano, citroenmelisse etc. Behalve tijm kunnen die allemaal best groot worden en beestjes vinden ze heerlijk.

Vjestagirl, ik zou zeker aangifte doen. Maar ook mooi de schade verhalen op de ouders! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

Ja, kattenkruid is ook heel leuk! Mss een combi van een paar planten. Kruiden zijn ook leuk, maar er pissen nogal eens honden en katten in de voortuin, dus dan voor de sier 8-)

Thanks Phylos! Ik heb die vorig jaar gekregen van vriendinnen :)

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:04

Ah thanks, ik ga dan 2x per week veel meer water geven. :P