Ons hoornaarsnest in de tuin...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:27

Ik ben ook bang voor die beesten maar aangezien het erg slecht gaat met de alle insecten, zijn erg bedreigd en we hebben ze wel hard nodig, vind ik het goed van je dat je ze laat zitten :j

[o]



verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:55

Eline1510 schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook bang voor die beesten maar aangezien het erg slecht gaat met de alle insecten, zijn erg bedreigd en we hebben ze wel hard nodig, vind ik het goed van je dat je ze laat zitten :j

Hoornaars eten juist honingbijen, rupsen en vlinders. Zo heel goed zijn ze dus niet voor de insectenpopulatie.


Oh echt!? Dat wist ik niet... dan red ik deze niet. Ben juist bezig mijn tuin bijvriendelijk te krijgen

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:38

Laurora schreef:
Het gif van de Europese hoornaar is veel minder sterk dan het gif van de gewone huis-tuin-en-keuken wesp.
De steek is wel pijnlijker door de langere angel.

De Europese hoornaar wordt te vaak verward met de Aziatische hoornaar die inderdaad een stuk gevaarlijker is. Deze rooft inderdaad complete bijenkasten leeg en is erg agressief. Echter word deze niet vaak gezien in Nederland, (geloof me, als imker houdt ik dat echt wel in de gaten) al zou dat in de toekomst mogelijk kunnen veranderen.

Verder, voor de geïnteresseerden, hier meer (geruststellende) info over de Europese hoornaar: https://www.natuurpunt.be/nieuws/de-ene ... t-20171006


Wow, mooie info! Dus het nest kan gewoon blijven zitten, er er is weinig agressie naar mensen, én ze vangen wespen voor je *D.

Wat leuk dat je imker bent! Ik vind bijen en insecten heel interessant.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:36

De insectenpopulatie is heel erg afgenomen de laatste jaren, er zijn er nog maar weinig over. Vooral de bijen hebben het moeilijk.
Ik snap ook echt niet waarom mensen ze zomaar doodmaken. Ik wist nog niet alles van hoornaars, maar ze doen je blijkbaar niks en vreten ook de bijen niet op.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:44

Precies, wilde ik net zeggen margarathea :')
Die imker zei juist dat je ze met rust moet laten omdat de inheemse soort niet bijdraagt aan een verkeerde verhouding insecten.

De Aziatische, die hier per ongeluk is terecht gekomen en nauwelijks gezien is, die moord wel bijen uit.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:30

prugelpiet schreef:
Little_Gift schreef:

Goh zoooo prachtig dat ik ze maar geplet heb... onbegrijpelijk! ;(

En euh wat als ze ineens wel agressief worden? Nou euh wat als die ene vluchteling net wel een terrorist blijkt? Wat als mijn auto plots niet meer remt? Wat als mijn paard plots een stamp uitdeelt die ik verkeerd vang... kom nou zeg ;(


Het is maar een wesp hoor :')
Voor mijn part moord ze ze allemaal uit, die vervelende dieren kunnen we wel missen :=


Je hebt blijkbaar geen flauw idee hoe hard we insecten nodig hebben, die al op grote schaal uitgeroeid worden >;)

Typisch dit... Als dieren ons niet aanstaan en we weten toch niet waar ze goed voor zijn, dan moorden we ze maar uit :=

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:41

Het gif van een hoornaar is minder sterk dan dat van een wesp. De vrouw moet wel allergisch zijn geweest. Of het was zo’n Aziatische hoornaar.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:41

Cayenne schreef:
Jasmijn159 schreef:
Wat tof dat je ze laat zitten!

Het stel hypocrieten hier dat roept om verdelging 8)7 We zijn allemaal fan van de natuur, maar het moet vooral niet in je eigen achtertuin he?? Er zijn ook mensen allergisch voor bijen, moeten we dan ook maar elk bijennest uitroeien? Denk eens na voor je wat roeptoetert....


Jij laat ook alle muggen in huis leven en teken je leeg zuigen? Is ook natuur 8-)


We zijn in 27 jaar tijd al 75% van het aantal insecten kwijt. Als we nog even doorgaan met verdelgen zijn er helemaal geen insecten meer en kunnen we fluiten naar onze groenten en fruit :)

Hier wordt vrij weinig dood gemaakt. Ik laat spinnen in huis zitten om de muggen op te eten.

[o]

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ons hoornaarsnest in de tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:49

Muggen hebben niks met groenten en fruit te maken idd, maar ze hebben wel een functie in de kringloop. Ze dienen als voedsel voor de insecten die er wel wat mee te maken hebben. En als die geen voedsel meer hebben houdt het ook op. En muggen houden het water schoon.
Hoornaars ruimen de rommel op van dode bijen en wespen.

Goed dat je suikerwater geeft aan hommels en bijen +:)+ Want die hebben het momenteel het zwaarst. Als ik ‘s ochtends naar mijn muggenbulten kijk, denk ik dat we nog genoeg muggen hebben :=

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Astrid_Brann, Emj_23, ikkedus, Jade91, Kirrietje, Majestic-12, Selina, VuurVleugels en 29 bezoekers