E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:45

ik heb een Kobo ban intussen al 3-4jaar oud en ook geen problemen met boeken van >1200pagina's al zijn er dat maar enkele

There is beauty in everything, even the things that scare us.


petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:06

van iemand proberen lenen? Ik heb mijn ereader al enkele keren uitgeleend voor een week of 2. en heb zelf eerst via een app op mijn telefoon gelezen. Is wel niet helemaal hetzelfde, maar wel om altijd en overal meerdere boeken bij te hebben zonder ermee te moeten "sleuren".
En "nacht" stand is nog wel te doen qua vermoeidheid vd ogen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:10

Geen Tolino hier, maar wel eens iets gelijkaardigs gehad met mijn Kobo. En een reset heeft toen geholpen...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:33

Ik zou ook geen refurbished ereader kopen. Ik zou ook denken dat de service er bijna voor zorgt dat je niet erg veel goedkoper uitkomt zo duur zijn ze namelijk niet in aanschaf (toch niet vergeleken met ipad of iphone).

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:44

Ik denk dat alle ereaders WiFi hebben tegenwoordig.
Persoonlijk denk ik dat je moet afwegen waar je vnl je ebooks wil gaan aanschaffen of je de ambitie hebt om reviewer te worden voor uitgeverijen of niet. In het laatste geval is het interessanter/slimmer om voor Kindle te gaan.
Wil je gewoon veel lezen en een relatief goedkoop abbo, dan is mss een Kobo interessanter.

Ikzelf heb een Kobo omdat ik begonnen ben met ebooks aan te kopen via Bol en dan leek dit mij de handigste/slimste oplossing. Intussen koop ik ook rechtstreeks via de Kobo site (prijzen zijn niet altijd hetzelfde). Helaas heb ik intussen wel enkele auteurs ontdekt die alleen via Amazon ebooks uitbrengen wat dan wel jammer is.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:33

Mijn ereader is bijna werkloos sinds mijn storytel abbo en het feit dat ik steeds meer hedendaagse auteurs ontdek die alleen via amazon "publiceren" en dan moet ik via de Kindle app lezen ipv op mijn kobo...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:31

haha, ik heb er al aan gedacht. Maar mijn ereader is nog lang niet versleten.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:22

mijn partner doet me dood als ik een 3de ereader in huis haal na minder dan 2jaar...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:26

mijn Kobo is intussen ook al 4jaar hoor, de 2de is er gewoon bijgekomen omdat mijn partner ook wilde lezen, maar de kans niet kreeg op de mijne :+

Nog maar 2x "problemen" bij opstarten/ laden van de boeken, maar dat was na een update weer verholpen of door wat boeken eraf te halen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:05

Welke ereader heb je?
Ik heb een kobo en als ik naar "mijn boeken" of "mijn bibliotheek" ga (afh vd ereader of de app) dan kan ik als ik lang op een boek druk (of op de 3 puntjes ernaast) "details" of "productinfo" kiezen en dan krijg ik de synopsis ve verhaal.
Alleen zijn die bij Kobo niet altijd veelzeggend en zal ik eerder op goodreads zoeken naar de korte inhoud ve boek

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:56

truus1970 schreef:
Het enige nadeel van e-boeken. Je kan de achterkant niet ff lezen. Je moet puur op de titel afgaan.

Een ebook heeft ook een korte inhoud die je kan bekijken. Ja het is een extra handeling, maar imo us dat hetzelfde als de titels in een rij boeken bekijken en als een titel je aanspreekt het boek nemen en de achterkant bekijken.

Over illegale ebooks spreek ik me niet uit.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:25

@isabonny: ik heb ok een tijdje een tablet gebruikt, maar het aangenaamst vond ik om te lezen op nachtmodus, namelijk zwart scherm met witte letters. Het is echter niet te vergelijken met een e-ink scherm en achtergrondverlichting. En zoals je zelf aangeeft, is een ereader lichter qua gewicht.
Hier in de buurt zijn Kobo en Tolino de makkelijkst verkrijgbare en meest gepromote ereaders. Kindle is alleen via Amazon te bestellen en ook niet alle modellen zijn beschikbaar (of toch niet voor België, waardoor mijn twijfel om over te stappen naar Kindle van de baan was).
Zelf heb ik een Kobo, omdat tot voor kort het voor mij het makkelijkst was om via Bol mijn ebooks aan te schaffen en het koboplus abbo heel interessant leek. Maar 5j later voldoet het aanbod bij Kobo niet altijd meer aan mijn wensen, waardoor ik een overstap overweeg en niet omdat ik niet meer tevreden ben van mijn Kobo Aura.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:28

Volgens een kennis is het Engelstalig aanbod van Kobo plus best ok. Maar ik heb geen idee hoeveel boeken zij per maand leest en of het alleen bestsellers zijn of niet.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:01

Nee, mijn Kobo is jaren oud. Maar toeval wil dat de mijne gisteren ook is vastgelopen en daarna gewoon uitgevallen. Maar gezien dit niet de eerste keer is en telkens gebeurd wanneer de batterij zakt onder de 50% heb ik er niets achter gezocht...

In jouw geval zou ik proberen resettten en indien dat niet help terugsturen...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:29

kobo-plus is idd alleen via de app op smartphone of tablet en een Kobo e-reader

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:40

Interessant maar helaas te laat.Ik heb net een nieuwe Kindle gekocht met de prime deals.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:23

DemiSisa schreef:
Hallo!

Momenteel heb ik een Kobo Aura H20 E-reader, maar ik overweeg om een nieuwe E-reader aan te schaffen, namelijk de Kobo Libra H20. Ik merk aan mijn huidige Kobo dat hij intussen best heel traag aan het worden is. Daarnaast lijken fysieke knoppen me prettiger.

Daarom vroeg ik mij af of er hier bokkers zijn met de Kobo Libra H20 (of eventueel een andere Kobo E-reader) en die daar zijn/haar ervaringen over wil delen met mij? :) Ik heb een kobo plus abbonnement, dus ik wil wel graag weer opnieuw een kobo.


Geen ervaring met de Libra, alleen een Aura en sinds kort een kindle Oasis. Dit laatste is denk ik zowat de grote tegenhanger van de Kobo Libra en ik moet zeggen dat de knoppen om te bladeren mij wel erg bevallen. Functies wisselen hierbij ook als ik hem 180° draai (knoppen links of rechts). Voelt natuurlijker aan dan telkens tikken gezien ik eigenlijk eenhandig lees.

Siersma schreef:
Let op, deze groep heeft heel veel goede tips voor boeken in KoboPlus. Ik heb mn ereader zo vol staan dat ik keuze stress heb in welk boek te beginnen :=


Haha daar blijf ik beter van weg dan, het is nu al erg genoeg met alle tips in het boekentopic hier en Goodreads

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:49

Dat begrijp ik, maar wilde je vnl mijn ervaring met de knoppen meegeven.
Ik had andere redenen om voor de Oasis te kiezen ipv de Libra.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:40

Frummels schreef:
Na lang wikken en wegen en na lange tijd geen fan te zijn geweest van e-readers (stiekem heb ik nog steeds de voorkeur voor een echt boek) gaat het er nu denk ik toch echt van komen. :+ We zijn naar Italie verhuisd en het is hier praktisch onmogelijk om aan een Nederlandstalig boek te komen. Dus dan is een e-reader de makkelijkste oplossing. Maar help, ik weet niet waar ik moet beginnen!
Ik lees vooral Nederlandstalige boeken en eigenlijk is alles wat ik lees te koop op Bol. Ik las iets over diverse soorten bestanden, kindle en kobo. Begrijp ik goed dat ik in mijn geval het beste wegkom met een Kobo? :=


Als je toch voornamelijk via Bol koopt, dan is een Kobo de eenvoudigste keuze...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:42

Ook al ben ik nog steeds erg blij met mijn nieuwe Kindle Oasis, ik heb gisteren het eerste minpunt ontdekt. De batterij loopt wel degelijk leeg over tijd. Ik heb hem een maand en alleen de eerste week gebruikt, weggelegd met meer dan 60%. Gisteren wilde ik een nieuw boek starten en de batterij was slechts op 10%. -O-
Vind het toch wel jammer dat ik hem niet volledig kan uitschakelen als ik weet dat ik gedurende een week of meer hem niet ga gebruiken... Mijn Kobo kan ik maanden wegleggen en de batterij is nog steeds even vol/leeg als dat ik hem weglegde.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:06

Veel gegoogled maar niets gevonden. Ook springt hij bij het opnemen soms uit slaapstand. Dus op termijn toch maar voor een hoesje gaan.

En enige manier dat ik weet om ebookd te groeperen is om op je kobo zelf mappen/categorieen aan te maken...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:46

@Bambelien: het snelle leeglopen van je batterij kan ook door een software update komen. Ik heb dit bij mijn Kobo Aura ook een tijdje gehad. Batterij ging onwijs snel leeg en rond 30% liep hij vast. Resetten ging zelfs niet, hij startte gewoon zelfs niet meer op. Als ik hem dan aan de lader hing, gaf hij nog maar 3% aan ofzo. Eenmaal opgeladen werkte hij weer gewoon en na een nieuwe update was dit geen probleem meer. Batterij is nog steeds beter dan die van mijn nieuwe Kindle
Hopelijk is het bij jou ook zoiets.

@Yv: weet niet of ik meer gecharmeerd ben door de software van Kindle... En al helemaal niet van de batterijcapaciteit :n ofwel is er iets mis...
Maar de knoppen zijn zo handig

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:57

Dat dacht ik ook totdat je goed leest waarop het omschreven batterijleven gebaseerd is: max 30min per dag lezen en geen blue toot verbinding of wifi 8)7 Ach ja...

@Bambelien: Ik hoop eigenlijk dat een ereader gemiddeld iets langer meegaat dan 2j. Anders zou dit betekenen dat ik eerder jaarlijks een nieuwe nodig heb. Mijn Kobo Aura is ook meer dan 5j oud en werkt nog prima, scherm is alleen iets minder gevoelig bij aantikken. En ik heb in de eerste 4j toch ruim meer 200 boeken erop gelezen. Het laatste jaar was het iets minder...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:28

@Valerie: volgens mij kan je het "verdwijnen" van gedownloadde boeken bij stopzetten vh abbo niet omzeilen door de wifi uit te zetten. Hij heeft tenslotte ook een interne klok...
Maar heb altijd grotendeels manueel epub-files op mijn Kobo gezet en nooit Calibre gebruikt...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:41

Zoals Laurabe zegt. Via usb aansluiten en je ereader als usb stick beschouwen. Nooit problemen gehad met de verkenner in de intussen 6j dat ik mijn Kobo heb...

There is beauty in everything, even the things that scare us.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, C_estmoi, Desi_2409, ellen05, gertje76, Mette, Mila17, Morpheus81 en 86 bezoekers