Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 17:20

Wij gaan binnenkort ook onze tuin aanpakken, nadat we ons hele huis op de kop hebben gezet :')
Dus kan straks hier ook echt meepraten over de tuin, maar eerst een andere vraag.

De schuur die erbij stond was in een soort blauwgroenige kleur gelakt denk ik, want bovenaan was het nog glad en dekkend, maar in het midden was het al helemaal weg die laklaag. Was het gewoon alweer hout maar nog wel blauw groenig. Ik wil hem zwart hebben, zodat het weer wat lijkt. Dus ik had zwarte beits gekocht, dekkend van Ceta Bever. Nu heb ik er al 3 lagen op gedaan, terwijl 2 lagen genoeg zouden moeten zijn maar er komt nog steeds groen doorheen. Ik moet dus iets anders gaan gebruiken om het zwart te krijgen.

Iemand tips?

En ook voor dit?:
De binnenkant van de veranda is gewoon houtkleurig, van die planken. Maar daar zit op sommige plekken een beetje een groenig laagje op. Omdat het gewolmaniseerd is denk ik. Hoe kan ik dat het beste zwart maken?

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:46

Ganzerik! Natuurlijk! Dank je.

De blauwe bloemen zijn van een akelei. Altijd een verrassing en dit jaar heb ik voornamelijk paars in verschilllende tinten en vormen.

Ik heb bijna geen werk aan mijn tuin. Eigenlijk komt het neer op eens in het jaar snoeien en eens in het jaar planten halveren omdat ze te groot worden. En als ik er door loop en toevallig ergens onkruid zie dat even wegtrekken, of ergens een stokje bij zetten. In een jaar ben ik denk ik in totaal nog geen dag bezig. Het stelt niks voor.

Heel erg bedankt voor de leuke reacties.

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:58

Dat klinkt als een fijne onderhoudsvrij tuin haha

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:03

Is jou tuin echt zo onderhoudsarm Malenka? Ik vind dat geweldig, maar zou bang zijn vanwege het vele onderhoud dat ik erbij zou verwachten.

Ik bruis van de ideeen met wat ik hier zie en de opties die ik al voorbij heb zien komen, maar het blijft lastig met de ruimte en randvoorwaarden die we hebben. Hopelijk dit weekend wat tijd om eens goed te meten.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:12

Ja. Echt!

Doordat er zo veel planten staan komt er geen zonlicht op de grond en groeit er dus bijna geen onkruid. Bovendien zijn de planten die er staan voornamelijk vaste planten. Ik hoef dus niet elk jaar iets nieuws te planten. Ze komen vanzelf elk jaar terug. Ik moet er alleen voor zorgen dat ze niet te groot worden. Wat dus betekend dat ik ze moet delen met andere mensen (maak je vrienden mee ;) ) en eens moet snoeie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 00:31

Maar dan heb je wel veel verstand van planten. Bij mij gaat zo iets in 1 seizoen totaal mis...

Dit is nu mijn tuin. Hopelijk volgende week weer aangelegd
Afbeelding

Vanmiddag is tuinman geweest. Er moet veeeel zand bij!

Ook gaan we de carport/houten garage afbreken aan het einde van de tuin en daar terras maken. Volgende zomer een nieuwe schuur bouwen.
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 01:39

Ik denk dat het een kwestie is van beginnen met zeer makkelijke planten. En niet te veel verschillende in een keer willen. Ook accepteren dat sommige planten niet goed bij jou of de ligging van de tuin passen en het dus niet overleven.

Een goed rijtje om mee te beginnen;
Tuingeranium
Vrouwenmantel
Hemelssleutel/sedum
Kattenkruid
Verbena
Akelei
Phlox
Kleinbloemige viooltjes
Campanula
Clematis
Vlinderstruik

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:13

Die laatste heb ik 1! Maar ik ben bang dat ik die verpest heb met snoeien...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:17

vec schreef:
Die laatste heb ik 1! Maar ik ben bang dat ik die verpest heb met snoeien...

Dat is bijna onmogelijk, vlinderstruik heb ik ooit bijna tot op de grond teruggesnoeid en die kwam weer vrolijk terug. Door arme grond kan die wel sneu worden (ik had klei in de tuin en bij de stacaravan op de Veluwe zand... dát maakte een verschil)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:40

Malenka schreef:
Ganzerik! Natuurlijk! Dank je.

De blauwe bloemen zijn van een akelei. Altijd een verrassing en dit jaar heb ik voornamelijk paars in verschilllende tinten en vormen.

Ik heb bijna geen werk aan mijn tuin. Eigenlijk komt het neer op eens in het jaar snoeien en eens in het jaar planten halveren omdat ze te groot worden. En als ik er door loop en toevallig ergens onkruid zie dat even wegtrekken, of ergens een stokje bij zetten. In een jaar ben ik denk ik in totaal nog geen dag bezig. Het stelt niks voor.

Heel erg bedankt voor de leuke reacties.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haal altijd de uitgebloeide bloemen eruit, dan gaat niet alle energie naar zaadvorming.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:46

Mooi zijn ze he? Jouw plantjes zijn wel een stuk kleiner dan die van mij zo te zien. Ze staan bij mij echt tot mijn middel.

Ik wil wel dat ze zaad vormen. Ik wil ze immers volgend jaar weer terug op verrassende plekken en met nieuwe kleuren en samenstellingen.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:00

vec schreef:
Die laatste heb ik 1! Maar ik ben bang dat ik die verpest heb met snoeien...

Dat heeft mijn man dus gedaan met de mijne -:(-
En met m’n hortensia’s -:(- _-:(

Paar jaar terug had ik een bakje aan de poort met paarse bloemetjes. Bakje is al jaren leeg, maar volgens mij hebben de paarse bloemetjes een nieuwe plekje gevonden <3

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:13

Leuk zulke verrassingen!

Campanula zo te zien.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:25

Ik vind het nog steeds zo’n mooi bloemetje <3, hij groeit daar alleen echt tussen de kieren van de bestrating dus kan hem niet zomaar verplanten.
Als het goed is mijn mannetje straks thuis, dan zullen we het eens hebben over wat we precies aan ruimte hebben, paar zaken ruimen en nog eens een rondje met de bandenkrijt doen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:35

:+ Mijn blauwe en roodgele zijn tot aan mijn middel en de kleine rode/oranje(Formosa) is maar 30 cm hoog.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze staan nu bij mij in de tuin. Vorig jaar had ik meer roze varianten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:46

Hallo! ik kom even binnenvallen als dat OK is!
Ik heb geen tuin, wel een balkonnetje :) Sinds een tijdje heb ik een klimop en vandaag zag ik er ineens luis op zitten.. :oo
Ik heb al een internettrucje toegepast (knoflook in de aarde gestopt) maar dat lijkt me meer iets ter voorkoming van luis. Wat kan ik doen? Ik heb wel eens gelezen dat verdunde azijn erop spuiten werkt, maar beschadig ik daar niet de plant mee?
De plant ernaast is nog niet aangedaan dus ik hoop dat als ik snel handel deze gespaard blijft :)
Alvast heel erg bedankt ook namens mijn plant <3

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:49

Een mengsel van water, spiritus en dreft (google even de juiste verhouding) erop spuiten met een plantenspuit. Dagelijks doen totdat ze onder de duim zijn. Overigens kan klimop wel wat hebben. Ik heb ze liever daarin dan in mijn andere planten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:52

Kaka schreef:
Een mengsel van water, spiritus en dreft (google even de juiste verhouding) erop spuiten met een plantenspuit. Dagelijks doen totdat ze onder de duim zijn. Overigens kan klimop wel wat hebben. Ik heb ze liever daarin dan in mijn andere planten.

Dankje! Is de spiritus noodzakelijk? Ik heb het geloof ik niet in huis... (Maar het kost geloof ik 2 euro ofzo dus dat kan ik wel lijen :j )

Ik dacht ook, gelukkig de klimop! Er staat wel een clemens naast, die nu net sinds 2 weken ineens keihard aan het groeien is (na bijna een maand zo goed als niets te hebben gedaan)(alsof iemand er een fles pokon op heeft gegooid haha)

Heb nu net een paar blaadjes waar er veel op zaten afgeknipt, dat scheelt hopelijk al.
Hoe vaak zou ik moeten spuiten? Het is nu in totaal misschien een oppervlak van 2-3cm2 dat aangedaan is. Zijn ze heel hardnekkig?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:56

Spiritus schijnt essentieel te zijn. Vorig jaar zat mijn appelboom onder, toen heb ik het 3 dagen vol moeten houden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:59

Hmm, nou dan moet het maar. :)
Denk je dat het handig is om ietsje langer door te gaan om te voorkomen dat de hardste luizen zich alsnog voortplanten?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:17

Je kunt ook gewoon bij het tuincentrum spul tegen luizen kopen. Iets duurder, maar niet slecht voor t milieu

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:08

Gewoon water met groene zeep erop spuiten met een harde straal zodat ze er letterlijk afdruipen helpt ook. Wel elke dag herhalen tot ze weg zijn! Groene zeep is ook niet zo schadelijk.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:58

Malenka schreef:
[ [url=m/tQdUoi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gKlODu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/H1fLzg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LbKSbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze staan nu bij mij in de tuin. Vorig jaar had ik meer roze varianten.

Het roze rokje ;)
Is bij mij ondertussen uitgebloeid, is altijd de eerste die zich laat zien.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:27

Ik zou zelf ook dat van het tuincentrum halen, 1x spuiten en klaar :)
Preventief helpt lavendel goed, in ieder geval bij rozen. De rozen waar ik lavendel heb staan zijn vrij van luizen, waar niks staat hebben ze wel.

Hier slaat de campanula dit jaar echt fantastisch aan. 2 borders vrijwel compleet geen grond meer te zien tussen de campanula en de rozen. Kruiproos en campanula vechten nu om de bovenste plek. Vind het super om te zien!