Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:30

Hier brandt de tuin verlichting ook inmiddels.
Afbeelding

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:29

Die witte hortensia's zijn mooi zeg!

Hier verkleurde de bloemen ook. Inmiddels zijn ze allemaal roze en paars haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:33

Idd witte hortensia is wel Tof!

Mijn tuin begint te bloeien, de rozen komen al <3

Afbeelding

Gras op de heuvel begint ook te komen (zit ook bloemzaad tussendoor)

Afbeelding


Nu stukje daarnaast even aanpakken, alles plat maken en graszaad erin . Zou veel schelen


Afbeelding

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:19

Cabelona jij hebt ook een mooi boompje! Wat voor één is dat?

Janine1990 mijn boompjes zijn Seringen, Dark Purple.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:26

Ik heb de laatste paar pagina’s hier gelezen in de hoop dat ik hier misschien wat tips en inspiratie kan vinden, maar dat lukt nog niet echt. Inspiratie genoeg, maar groene vingers heb ik niet en ik vind het lastig om de mooie dingen die ik zie toe te passen in de ruimte die ik beschikbaar heb. Toch hoop ik dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met een paar struikelblokken.

Het doel is van onze tuin een gezelliger plekje te maken dan het nu is. Maar er moet ook nog een zekere functionaliteit behouden blijven die nou niet bepaad gezellig te noemen is. Ik vind het lastig om die twee te verenigen. Het is nu 63m2 betonklinker met een paar planten in potten die het eigenlijk niet zo goed doen.

Beschikbaar is een plaats van 9 meter breed en tussen de 6 en 7 meter lang. Helaas moet hiervan de helft vrij blijven voor doorgang oprit/garage en als werkruimte zodat manlief buiten aan de auto’s kan klussen. In de andere helft wil ik mijn buitentafel met stoelen plaatsen en een lounge hoekje maken, maar daar moet ook nog wat doorgang blijven (of snel gemaakt kunnen worden) naar het achterdeel dat in gebruik is al aanhanger- en onderdelenopslag.

Sowieso willen we opnieuw bestraten met een grote tegel, zowel voor mijn terras als mijn man zijn werkruimte, maar wellicht kunnen we door verschillende tegels te kiezen wel wat gebieden afkaderen. Maar ik realiseer me dat ik het daarmee niet red. Er moet ook groen en kleur in de tuin komen en wellicht moet de afkadering ook wat meer in hoogteniveau gerealiseerd worden. En daar houd bij mij de inspiratie echt op.

Ik heb eventueel een plattegrond met globale afmetingen en globale indeling die ik met jullie kan delen, maar het is al zo´n lap tekst dat ik het bericht niet nog langer wilde maken :+

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:28

Ik zou de plattegrond graag zien :).

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:51

Dit is wat ik elkaar heb geflanst. De gekleurde gebieden zijn om hun beoogde functie aan te geven, maar het is nu een grote ruimte.

Afbeelding

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:52

Het stuk wat je wit hebt gelaten tussen de opruit en het lounge hoekje/tafel is beschikbaar voor planten ed?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:01

Misschien is zoiets n optie

Afbeelding
Het licht groene gedeelte is een volledig verhoogde border op ong 50cm hoog. Daarin kun je dan ook best nog wel wat hogere dingen planten achterin, zodat je visueel je tuin en beetje afschermd van de klusgebied. Het donkergroene gedeelte is een gewone border, zodat je wat speels hoogteverschil krijgt.
Het blauwe is een L-vormige vijver, zodat je wat interessants krijgt om naar te kijken. Het bruine vlakje is een doorgang naar je poort/oprit etc. Je lounge hoekje zou je dan ook nog kunnen overkappen om het wat knusser te maken

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:55

Interessant concept. Het inspireert me! En dan baal ik -O-
Als we die doorgang naar achteren niet nodig hadden gehad dan zou ik hier zeker verder mee kunnen. Dan zou ik het wat rechter naar boven laten lopen en dat paadje verplaatsen naar linksonder bij de hoek van het huis. De border blokkeert nu namelijk onze achterdeur en route naar de straat :+.

Ik had wat meer tekst en uitleg bij de tekening moeten geven. De blauwe lijnen zijn dus de poorten en deuren. Ze draaien allemaal de tuin in (muv de garagedeur, die gaat gewoon omhoog). De straat bevind zich aan de onderkant van de tekening en wij gaan over het algemeen via de achterdeur weg. De poort boven leid alleen naar het achterste deel van de tuin (opslagplaats), waar verder geen doorgang naar de openbare weg is. Deze hoeft niet persee vrij te blijven, maar moet wel makkelijk vrij te maken zijn.

De indeling van de vlakken is echt natte vinger werk. Ik heb geen idee hoeveel ruimte er precies nodig is om met een grote aanhanger achter te komen of hoeveel ruimte ik minimaal nodig heb voor een fijn terras en een kleine loungeset. In hoeverre het witte deel dus echt vrij beschikbaar is kan ik zo niet zeggen. Die overkapping bij de loungehoek zat al in mijn hoofd en die optie ga ik serieus bekijken zodra ik heb bedacht wat ik met de rest wil gaan doen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:25

Afbeelding
En zo?
Langs de schutting op een hele smalle strook groen. Oprit. Grote smalle plantenbak, dan je terras en daarna weer groen.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:51

En in ieder geval de hoogte in ook. Tussen je achterdeur en schuifpui zou je bijvoorbeeld een hoog rek met een klimplant kunnen zetten. Ok tegen de schutting kun je klimplanten zetten en/of dingen aan hangen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:03

Ik zou trouwens geen overkapping maken in zo'n kleine betegelde tuin. Ik zou dan dan voor een pergola waarmee je het zitje gezellig maakt en nog groen kunt maken door er iets overheen te laten groeien. Inderdaad veel de hoogte in proberen te gaan en zoveel mogelijk groen invoeren.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:20

Dat ziet er heel vrolijk uit Annetje! Ik word er meteen blij van :):) Ik voel wel wat voor dat groen langs de schuttingen! Alleen heb je m'n mileustraat verstopt onder de border :=

En ja, dat is echt een fikse verzameling bakken :+. Nu staan er twee 140l kliko's, twee 45l emmers en nog een chemobak. Een van de 140l kliko's gebruiken we zelden en kan achter de schutting, evenals de chemobak, maar bij gebrek aan een grote afvalemmer in huis moet de rest wel ergens makkelijk bereikbaar zijn. Maar misschien kunnen die meer naar de poort, dan staan ze ook dichter bij de acherdeur (aanlooproute) en dat is misschien wel net zo handig :)*

Ik heb jullie kunstwerkjes trouwens doorgestuurd naar de ballotage commissie en die wil daar dit weekend op terug komen >;)
Overigens heeft hij net al wel op de plaats uitgetekend hoeveel ruimte hij nodig heeft voor z'n aanhanger *\o/* Straks eens met de rolmaat rond om het in de tekening te passen en de diverse maten wat accurater te maken.
Afbeelding


Hebben jullie nog tips over welke afmetingen ik het beste aan kan houden voor een terras en de loungehoek? Tafel met stoelen hebben we al, volgens mij is die 160x90 ofzo. Van de loungebank enkel in m'n hoofd wat ik wil (zelfmaak is optie). Niet te groot iig, een bank met chaiselongue deel zat ik zo te denken, dat er ruimte is dat de hond er makkelijk bij kan als ze wil.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:35

Zouden grastegels ook een optie zijn voor de oprit? En dan ingezaaid met plantjes zoals kruiptijm? Dan is het geheel meteen een stuk groener en meer tuin dan parkeerplaats.
Afbeelding

En wellicht kun je de loungeset op wielen maken? Dan kun je die het pad op rollen als er geen auto bij hoeft en kun je beter gebruik maken van zon uit het zuiden en westen.

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:02

Die ruimte moet echt functioneel zijn en makkelijk schoon te maken. En manlief wil er wel eens op z’n rug onder een auto liggen. Een vlakke ondergrond is dus een vereiste.

Loungebank op wielen zou een optie zijn, maar de hoek waar ik hem bedacht had heeft best veel zon. M’n hortensia’s vonden het daar echt niet leuk een paar jaar terug toen het 30 graden was :+

We zijn net eens aan het kijken geweest hoeveel ruimte we beschikbaar hebben obv de lijn die mijn man getrokken heeft. Ik ben bang dat dat nog vies tegen valt. In eerste instantie poeierde hij het idee van een tussen border helemaal af, maar als we daar nog eens goed naar kijken dan is er misschien wel iets boven. Hij snapt wel wat ik wil, maar het functionele deel is voor hem belangrijker en die wil hij bij koste wat kost beschermen. Het is een lastige onderhandelingspartner ;)

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:43

KayC schreef:
Cabelona jij hebt ook een mooi boompje! Wat voor één is dat?

Janine1990 mijn boompjes zijn Seringen, Dark Purple.


Dat is een glansmispel :D

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 00:27

https://buurjongens.eu/verplaatsbare-schutting/
Eerste waar ik aan dacht toen ik jou bericht las dorus. Hiermee kan je mooi afbakenen en makkelijk meer ruimte creëren als dat nodig is. En dan tegen schutting aan kant waar je tafel wil hebben een border maken. Eventueel nog een lage verrijdbare bak met wat struikjes tussen gedeelte voor tafel en loungegedeelte in, voor visuele afscheiding.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:24

Wat hou ik toch van mijn tuin!

Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:52

Snap ik! Ziet er mooi uit, ik houd van volle begroeiing.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:06

Oh dat is echt een voorbeeld van hoe het hier ook moet gaan worden. Ik houd ervan. Maar we zitten eerst met veel werk door verwaarlozing van vorige bewoners.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:06

Hier hadden we "mazzel"(?)dat de tuin helemaal bestraat was. We konden dus vanaf nul beginnen. En dat was ook wel echt nul... er zat geen worm in de grond.

Wie weet de nsam van dit plantje? Ik heb hem ergens naamloos meegenomen. Hij lijkt erg op een aardbei.

Afbeelding
Afbeelding

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:54

Malenka schreef:
Wat hou ik toch van mijn tuin!

[ [url=m/ZourAF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Kx9irG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Prachtig Malenka! <3
Dat is ook hoe ik een tuin graag zie!

Wat zijn de blauwe bloemen op de eerste foto voor planten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:02

Malenka schreef:
Wat hou ik toch van mijn tuin!

[ [url=m/ZourAF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Kx9irG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi joh, zo'n 'natuurlijke' tuin!!

Doe je daar nu veel aan of laat je het vrij groeien?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:15

Dat is een ganzerik