Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:54

Janine1990 schreef:
Wanneer bloeit hij Ceetje?

De boel gaat sowieso nog overhoop. Alleen weet ik nog niet wanneer. Tot die tijd een beetje vrolijkheid in de tuin is niet verkeerd.

Volgens mij al vrij vroeg, misschien dat ik het kan achterhalen op oude foto’s. Ik had in elk geval roze bloemen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:55

Misschien een andere soort ooievaarsbek? Ik had ee ook eentje met blauwe bloemen en die was een stuk beschaafder dan de roze.

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:41

Ooievaarsbek (tuingeranium) inderdaad, zal de Endressi zijn, maar dat is slechts 1 van de vele voorkomende soorten, ooievaarsbek is zeker geen ander woord voor de Endressi. :P Al is dat wel zo ongeveer degene die 'bijna iedereen' in de tuin heeft staan. Leuke bloemetjes en bloeit ook lang en makkelijk te verwijderen/verplaatsen als je ze ergens niet wil.

Er zijn ook veel soorten die niet zo erg uitzaaien inderdaad, wat dan ook wel weer jammer is, maar die kan je wel weer delen als je er meer wil (moet ik toch eens gaan doen met mijn favorieten). Ik heb drie soorten die blauw bloeien en vooral die bij de pergola wil ik gaan delen, want die bloeit ontzettend lang. Niet de bekende Suzanne, maar kom zo even niet op de naam. Van mei tot en met de vorst, dus dat kan zo tot ergens in november zijn. Ik heb ook de Johnson's Blue, ook heel mooi van kleur, maar bloeit niet zó lang als die andere. En ik heb een soort die wat meer eind voorjaar/begin zomer bloeit met wat donkerde blauwe bloemen, ook heel mooi, maar bloeit in het najaar helaas niet meer.

En dan heb ik nog een donkerroze met zwart hartje, twee verschillende... En een lila met paarse adertjes over het blad... En..... Ja, ik hou van ooievaarsbekken :D :)

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:05

Ik zal er es een foto van maken alles er weer bloemetjes in zitten :) vind het altijd wel een bijzonder plantje. Aan het einde vd winter denk je echt als dit maar goed komt en dan binnen een week is het een groot groen feest in je tuin.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:39

Leuk al die verschillende tuinideeen. Hier ook nog bezig de boel wat te vergroenen. Ivm de honden hebben we wel alles laten bestraten, maar er komt steeds meer groen in. Als de dakplatanen straks vol in het blad zitten, zal het weer een heel ander gezicht zijn.

Even wat plaatjes:Afbeelding
dit is onder het verandaatje van het tuinhuis (momenteel fietsenschuur...)
Afbeelding

Vanaf het terras bij de openslaande deuren. Die is iets verhoogd met steenschotten...Afbeelding

links gaat de tuin verder...vandaag even overzichtsfoto maken

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:35

Ohh wat leuk dems!

Wij hebben ons best afgelopen maand ook gedaan! (En de natuur en zon ook, boom rechts is weer groen)

Vrijwel alles wat er nieuw in staat is wintergroen dus ook in de winter nog gezellig gezicht! Hopelijk groeit alles zo als we het in gedachten hebben :-)
Afbeelding

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:03

Wat een verbetering!

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:13

mijn Choisya is vanmiddag vol aan gegaan.
Afbeelding

@ladyson: Ben al heel benieuwd hoe het er eind deze zomer bij staat. Gaat vaak harder dan je denkt!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:18

Moooi Karin! :+:

2009

Berichten: 161
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:07

Hi allemaal, mag ik mij hier melden?
Ben hard op zoek naar inspiratie voor onze tuin..
Voor we onze tuin verder kunnen gaan inrichten willen we graag een overkapping plaatsen. Eerste idee was om deze tegen de gevel van het huis te maken, maar ik twijfel.. we hebben ook achterin de tuin ruimte over dus ook daar zou een overkapping met schuurtje kunnen.

Voordeel is dan dat het niet ten koste gaat van de lichtinval binnen, en dat er een schuurtje bij naast kan voor het tuingereedschap. Maar overkapping aan het huis vind ik denk ik mooier en makkelijker omdat je dan gelijk uit de keuken de overkapping inloopt. Dan maak je er meer gebruik van denk ik?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Wat plaatjes ter illustratie:

Dit is de achterkant van het huis
Afbeelding

Afbeelding

En zon soort overkapping zouden we aan het huis willen

Afbeelding

Afbeelding


Maar als het achterin de tuin wordt zou het om zoiets gaan

Afbeelding

De tuin ligt op het zuiden overigens, dus de zon schijnt hele middag op de achtergevel..

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:26

Ik zou hem toch aan huis maken. Sowieso inderdaad omdat je hem dan sneller gebruikt en met eten is het ook handig. Daarnaast is het een waardevermeerdering van je huis, die m2 wordt (deels) meegenomen in de waardebepaling. Alles dat niet aan je huis vast zit (ok, een compleet huisje daargelaten :P) telt niet / minder mee (garage etc uiteraard wel, maar niet als m2/m3 van het huis zelf).

Ik moet wel zeggen dat als ik ze soms achterin de tuin zie, dat ik dat dan wel heel gezellig vind. (Ik werk als assistent taxateur en ga ook vaak mee naar afspraken om te taxeren).


Ik heb afgelopen weekend een 'plantenjacht' gedaan samen met mijn moeder :+ Ik heb ergens een vakantiehuisje en een deel van het park is gesloopt om ruimte te maken voor nieuwbouw bungalows. Nu stonden daar nog een aantal mooie planten waarvan ik een zooi zaailingen uitgegraven heb. Ik heb nu, als ze het overleven, een zwik paarse seringen en witte jasmijn. En nog een paar klein grut en iets waarvan ik niet weet wat het is (ook een struik). Ik hoop dat ze aanslaan!

Aangezien we nogal een grote tuin gaan krijgen, is dit een leuke manier om geld te besparen en leuke planten te verzamelen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:58

Aan huis krijg je minder licht in huis. Daarnaast nemen lichtdoorlatende platen heel erg veel warmte op. Daar wil je dan echt niet meer zitten te eten....

Mijn ouders hebben dat ook en die licht niet eens vol in de zon.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:41

Ik zou juist met een tuin op het zuiden/zuidwesten hem achterin de tuin zetten, dan heb je altijd een plek waar je schaduw hebt &kan je nog genieten van de laatste beetjes zon (afhankelijk van precieze oriëntatie)

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:49

Ik ben ook aan het orienteren op een tuinhuisje/overkaooing achteron de tuin. Het liefst met een schuur en schutting in een. Hebben jullie tips van goede websites?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:44

Ik zou eerlijk gezegd je overkapping achterin zetten.We hebben maar een paar maanden mooi weer en dan zit je in de winter heel erg in het donker in je huis.Wel een leuk huis,en een nette tuin trouwens.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 09:50

Ons kleine tuintje ligt ook op het zuiden en wij hebben een overkapping achterin de tuin gemaakt (als je terug kijkt in mijn berichten staat er denk ik wel een foto). 's ochtends hebben we daar een heerlijk zonnetje in schijnen en vanaf het moment dat de zon te heet word (en als je een tuin op het zuiden hebt, is het nogal snel heet) kunnen we lekker in de schaduw onder de overkapping zitten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:13

wij gaan hem juist aan huis maken ,
schaduwdoek er onder voor de zomer en in de winter minimaal minder licht door de platen en ook een tuin op het zuidwesten

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:30

Hier hebben we de overkapping ook aan het huis gemaakt. Hebben niet echt ruimte om hem ergens anders te maken in de tuin. Hebben lichtplaten en heel veel licht in de keuken. Maar er voor stond er een bushokje voor die het licht weg haalde. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier wat foto's.
Mijn man heeft samen met iemand anders deze zelf gebouwd.

Hebben nog geen schaduw doek er onder moet wel komen. Zomers word het er wel heel warm onder. Maar ik zet nu dan nog wel een parasol neer en dan is het er heerlijk onder. En hebben een tuin op het zuiden.

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:34

Sonja_vR schreef:
wij gaan hem juist aan huis maken ,
schaduwdoek er onder voor de zomer en in de winter minimaal minder licht door de platen en ook een tuin op het zuidwesten

Ik heb precies hetzelfde. Ook met een schaduwdoek.

lastig
Berichten: 791
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:25

Ik lees hier meestal alleen mee, maar zit met een paar vragen.
Wij hebben een boerderij met enorm veel tuin. Helaas is er door de vorige bewoners niets aan gedaan en was het al compleet verwilderd toen wij hier kwamen wonen. Op sommige plekken vormt dit een mooie haag van verschillende groenblijvers aangevuld met heesters en andere vaste planten. Maar er staat ook heel veel dood te wezen.

Maar sommige bomen en planten zijn echt een doorn in het oog. In de voortuin staan 2 enorme taxussen die uit elkaar vallen. Ik vind ze lelijk en ze zorgen voor teveel schaduw in het grasveld.
Deze zullen eruit gaan en dan wil ik graag een iets van een boompje die niet heel hoog word, hebben jullie tips? We zitten hier best met een schrale bodem, dus de boom/plant moet niet veel eisend zijn.

En er staan 2 kerstbomen in de voortuin. Zijn die te verplaatsen of gaan ze dan dood?
Kun je fruitbomen/bessenstruiken makkelijk verplaatsen?

Sorry voor de hoeveelheid vragen. Als jullie het leuk vinden kan ik wel foto's maken van dit gigantische opknapproject dat komend jaar gaat plaatsvinden.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:58

Phylos schreef:
Sonja_vR schreef:
wij gaan hem juist aan huis maken ,
schaduwdoek er onder voor de zomer en in de winter minimaal minder licht door de platen en ook een tuin op het zuidwesten

Ik heb precies hetzelfde. Ook met een schaduwdoek.


Mijn ouders hebben op de warme dagen een licht weerkaatsende doek er op liggen (zorgt voor schaduw, maar maakt het niet stikdonker), helpt helaas maar heel erg weinig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:26

Hier is verder ook geen keuze mogelijk, scheelt een hoop

Achter in de tuin staat een Schuur en de kennel
Maar mijn ouders hebben dezelfde situatie(zuidwest en afdak van kanaalplaat aan huis) en inclusief schaduwdoek is het daar prima te doen :j ( en ik ben echt geen hitte fan :n )

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:29

Lastig, ik zou even bij de plaatselijke hovenier of kweker in informeren. Die weet precies op wat voor grond je zit.

Bomen kan je verplaatsen maar alleen als ze nog niet zo groot zijn, anders tast je de wortels teveel aan.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:30

Wij hebben een overkapping aan huis en zitten er zo vaak. Het is echt een verlengstuk van ons huis. Ik weet zeker dat als hij niet aan huis zat, we er veel minder vaak zaten.
We hebben een lichtkoepel in de overkapping laten plaatsen, geeft meer dan genoeg licht.
Even 2 fotootjes van hoe het nu is.


Afbeelding


Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:25

Ziet er mooi uit Mayabeestje. Wij hadden het idee om een overkapping met schuurtje eraan achterin de tuin te laten zetten. Tot mijn vriend de vraag stelde: hoe vaak gaan wij als het regent buiten zitten? Eh... niet. Nu hebben we een pergola met harmonicadoek en gaan we er een los schuurtje naast zetten. De kosten zijn nu een fractie van wat het ons anders gekost zou hebben. Er moet nl. Ook nog een grote schuur komen en de oude afgebroken.