Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 17:24

Aangezien bokt altijd raad weet wil ik graag jullie advies in volgende situatie.

Wij wonen bijna 3 jaar in ons huis. De buren 6. Zij hebben 2 kinderen van nu 5 en 1,5. Wij hebben een dochter van 1. We hebben "normaal" contact. Zeggen elkaar netjes goede dag maar verder gaat het niet. Tijdens de verbouwing aan het huis en tuin hebben we goede afspraken kunnen maken over geluidsoverlast. We hebben kippen en hun oudste zoon heeft enkele keren ze gevoerd omdat hij ze zo leuk vond. Nu niet meer en voert ze dus ook niet meer.


Sinds vorige zomer hebben zij een speelhuis geplaatst tegen de gezamenlijke schutting aan. Gevolg is dat ze vanuit die plek over de schutting zo onze woonkamer en tuin inkijken. (Naast dat er nu nog makkelijker dingen over de schutting gegooid worden richting kippen en hond) Ze kunnen dus alles zien en wij hebben geen privacy. En daar gaat ons probleem nu om. Wij kunnen niet rustig in de tuin /woonkamer/ aan de eettafel zitten zonder dat ze gaan kijken. Ze worden wel op hun gedrag aangesproken maar ik snap de nieuwsgierigheid van de kinderen ook wel. De buren hebben toen aangegeven als het te hinderlijk is ze er wat aan gaan doen. De hinder die wij echter hebben begrijpen ze alleen niet. Zij vinden dat ze niet meer kunnen doen dan hun kinderen op hun gedrag aan te spreken.

Wat ik zoek zijn tips zodat wij het stuk kunnen afschermen zonder dat wij het gevoel hebben om tegen de Berlijnse muur aan te kijken.

Een paar foto's voor het idee;

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:27

Zou netjes zijn als de buren die twee zijden dicht zouden maken, kijken de kinders de andere kant maar op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:27

Dikke eik :o

Vervelend, mijn ouders hebben net zoiets. Heel irritant. Mijn ouders hebben er nog niks aan gedaan maar zitten aan een hogere schutting te denken, maar dan zit je weer met de gemeente enzo.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:28

Snap je probleem. Zou er zelf ook niet heel blij van worden. Misschien kunnen ze de open kant van het speelhuisje die recht jullie kamer inkijkt dicht maken. Denk dat dat al een stuk fijner voelt. Succes!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:31

Mag zo’n bouwsel wel op de erfgrens?
Wij zijn bezig met een tuinhuis en als ik dat zo lees op www.omgevingsloket.nl waag ik te betwijfel of dit hoge bouwwerk is toegestaan.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:32

hij staat niet op de erfgrens, want daar staat de schutting al.

tja wij hebben ook hetzelfde alleen wij zijn dan jou buren. tjaa wat moet ik ervan zeggen. vind dat mensen het nogal ver zoeken tegenwoordig niks kan of mag meer.
vind het dus een beetje vergezocht. kom op het zijn kinderen!
Nee ik kan me daar niet druk over maken ( van beide kanten niet)


maar er zijn wel regels aan verbonden, maar die kunnen dacht ik gemeente afhhankelijk zijn.

Een speeltoetsel is vergunningsvrij tot 3 meter (gemeten vanaf het perceel waar het toestel staat).

"Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen,
dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven."


schuingedrukt even snel via google gevonden. je kan dus nog een praatje maken met de buren of via de gemeente navraag doen.

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:41

Nou als de buren (of hun kinderen) zo in mijn tuin zouden koekeloeren zou ik dat ook niet fijn vinden. Ik zou ook voorstellen om 2 zijdes dicht te maken, die richting het huis en aan de kant van jullie tuin.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 17:43

Dat dichtmaken van die zijden hebben wij ook al voorgesteld. Maar is tot op heden niets mee gedaan.

Haha, helaas beschikken wij niet over een dikke eik.

Ik ga eens kijken of het juridisch mag, maar wil eigenlijk ook geen "ruzie" maken.

@StalNollie; ik heb nergens gezegd dat het niet mag. Maar ik hecht toch wel waarde aan mijn privacy, zeker in huis. Ik gaf borstvoeding; hoe vaak ik de buurjongen niet heb horen schreeuwen dat hij blote tieten ziet. Of als mijn vriend en ik intiem zijn vragen wat we aan het doen zijn... dat gaat me toch net iets te ver. En nogmaals, ik begrijp de nieuwsgierigheid van de kinderen. Alleen het moet niet ten koste gaan van onze privacy.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:48

Dat is wel echt vervelend. Zou de regels van de gemeente er op naslaan, zoals aangegeven mag dat waarschijnlijk niet. Ik zou toch vriendelijk aan de buren melden dat je er last van hebt, dat het officieel niet mag zo dicht op de erfgrens (als dat zo is), en of ze hem willen verplaatsen. ALs ze dat niet doen aangeven dat je het gaat doorspelen via de gemeente.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:49

StalNollie jij snapt niet dat ts dit vervelend vind? meen je dit serieus ik zou hier gillend gek van worden ten eerste heb ik niet veel met kinderen en hou zeker van mijn privacy en ten tweede zit ik er echt niet op te wachten dat er regelmatig kinder in mijn tuin of huis gluren en zich dus ook met je gaan bemoeien .
Ts idee is rand met hoge bamboe planten of bij de gemeente navraag doen of dit zo wel mag. Snap dat dit leuk speelgoed is voor de kinderen maar zo hoog op die plek nee dank je.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:49

Heb je dit aan je buren gemeld? Zo ja en ze doen dus niks dan verhoogde ik de schutting zonder pardon.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:50

Ik snap je gevoel heel goed hoor.
Wij staan aardig op dezelfde voet met onze buren als jullie. Onze buren hadden destijds een trampoline en naast dat, dat ding vreselijk piepte en kraakte zagen we dus ook constant een hoofd boven de schutting uit piepen. Dat vonden we ook geen succes maar omdat we er niet waren komen wonen wilden we vooral niet direct lastig doen. Uiteindelijk ging de trampoline na een aantal weken weer weg dus was het probleem ook weer opgelost. Maar ik kan me goed voorstellen hoe vervelend jullie het vinden dat je alsmaar iemand hebt die bij je naar binnen gluurt. En onschuldige nieuwsgierigheid of niet, het is niet gemakkelijk.

Wat jullie rechten zijn kan ik je helaas niet bij helpen, het enige wat er in me opkomt is dat ik betwijfel hoe hoog je binnen een bepaalde afstand van de erfgrens iets mag neerzetten. Maar ik hoop voor jullie dat er, op welke manier dan ook, snel een oplossing komt waar jullie je beiden fijn bij voelen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:54

Misschien zijn leilinden wat? In de zomer zijn ze mooi dik en groen, waardoor je niet zo'n 'muur' gevoel krijgt. In de winter verliezen ze wel blad, maar dat spelen de kinderen wel minder buiten lijkt me

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:55

Vervelend om je niet meer vrij te voelen in je eigen huis en tuin.

Onze buren, nou ja zat en zit 1 huis tussen, hadden ook zo’n enorm speelhuis op poten.
Kon ook niet meer vrij zitten in de tuin.
Ik heb de gemeente gevraagd of dit mocht. En pech voor mij het mocht gewoon.

Gelukkig zijn de kinderen ouder geworden, verloren interesse in het speelhuis en het is afgebroken.

Anoniem

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:01

Ik zou aan de hand van je voorbeelden in gesprek gaan en voorstellen om de twee zijdes van het speeltuin af te schermen. Dat hoeft niet meteen Berlijnse muur-achtig te zijn, maar wellicht kunnen de buren de kinderen de platen hout zelf laten beschilderen of er met van die bamboe/rietschermen (of hoe die gekke dingen ook heten) een leuk strandhuisthema aan geven. Is het geen straf om te zien, hebben de kinderen er lol aan en heb jij je privacy.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:05

Gewoon een paar playboys kopieren op groot formaat en ophangen in jullie tuin :D
(Of zou hun vader dan ook ineens interesse krijgen in het speelhuisje := )

Sorry flauwe grap, ik zou een hoge plant plaatsen als zij niets doen.
Bamboe groeit snel en hoog (wel in een bak, want dat verspreid als een malle).

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:11

conifeer, bamboe, wilg, groeit snel en wordt mooi dicht.. maar ik hoop dat jullie het toch in onderling overleg op kunnen lossen, onenigheid in de buurt is niet fijn. Zeker als jullie beiden jonge kinderen hebben die wellicht ook samen willen gaan spelen in de toekomst.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:13

online/fb/mp of dumpzaak een camouflage/legernet aanschaffen? Of voorstellen dat de buren dat betalen/ deels betalen?

Heeft vroeger bij mijn ouders prima gewerkt voor zowel onszelf als de buren; wij hadden uiteindelijk ook zo'n speelhuis plus glijbaan, hut, schommels voor mijn jongste broertje en daarna de oppaskinderen van m'n mam.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:15

Bamboeplant inderdaad. Of een ijzeren paneel met klimop.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:21

Je zou vwb binnenkijken in huis in ieder geval spiegelend folie kunnen gebruiken. Dan zien ze van buitenaf niets, prettig idee, jammer alleen dat jij dan nog naar kinderen van een ander zit te kijken :+

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:32

Laatst heb ik een (oude) aflevering van de Rijdende Rechter gezien, waarin glurende buren een erker moesten blinderen die vrije inkijk bood op de eisers.

Kan me voorstellen dat jouw geval vergelijkbaar is?

Misschien eens navragen bij het Juridisch Loket?

Hier kun je er iets over lezen :

https://www.das.nl/juridische-informati ... in-de-tuin

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:55

Of iets op de schutting zetten of kan dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:16

Goof schreef:
Je zou vwb binnenkijken in huis in ieder geval spiegelend folie kunnen gebruiken. Dan zien ze van buitenaf niets, prettig idee, jammer alleen dat jij dan nog naar kinderen van een ander zit te kijken :+


Dit lijkt mij de beste oplossing. Er bestaat ook volgens folie zonder dat het gelijk spiegelend is, maar het niet meer mogelijk is om naar binnen te kijken. Niet heel duur ook.
Een goede relatie met je buren is echt heel belangrijk (zonder beste vrienden moeten worden).
Maar snap zeker dat het heel vervelend is. :j

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:23

suusje26 schreef:
Dat dichtmaken van die zijden hebben wij ook al voorgesteld. Maar is tot op heden niets mee gedaan.

Haha, helaas beschikken wij niet over een dikke eik.

Ik ga eens kijken of het juridisch mag, maar wil eigenlijk ook geen "ruzie" maken.

@StalNollie; ik heb nergens gezegd dat het niet mag. Maar ik hecht toch wel waarde aan mijn privacy, zeker in huis. Ik gaf borstvoeding; hoe vaak ik de buurjongen niet heb horen schreeuwen dat hij blote tieten ziet. Of als mijn vriend en ik intiem zijn vragen wat we aan het doen zijn... dat gaat me toch net iets te ver. En nogmaals, ik begrijp de nieuwsgierigheid van de kinderen. Alleen het moet niet ten koste gaan van onze privacy.

Staan ze achter het idee om het dicht te maken aan jullie zijde? Zo ja dan zou ik voorstellen om dit samen te doen met lekker weer. Zo weet je dat het gedaan wordt en hoeven zij het niet alleen te doen.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderspeelhuis op de erfgrens?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 19:56

Bamboe klinkt als een goede oplossing, alleen hoe krijg ik dat zo hoog? Echt bomen/struiken planten kan niet vanwege onze buitendeur die naar buiten toe open gaat.

Een net o.i.d. hebben wij ook al aangedacht. Maar hoe bevestig je dat?

Dichtmaken is volgens de buren niet de oplossing omdat ze dan niet meer het huisje in kunnen komen. Ze komen namelijk via de achterkant erop, aan de voorkant zit een glijbaan. Deel zonder dak is nog net iets hoger en kan dus ook weinig aan vast gemaakt worden.

Juridisch blijkt het dus niet helemaal legaal. Van ons uit hoeft het huisje ook niet weg. Wat iemand al zei, ze ontgroeien het ook wel weer. En met zelf een jong kind in huis begrijp ik het wel. Wij willen alleen onze privacy graag terug.