Bomen van de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 07:03

Hallo,

Een vraagje,


Achter ons zit een parkeerplaats van een hotel.
Elk jaar hebben we ontzettend last van blad.
En de bomen die een paar jaar terug erin gezet zijn groeien als een gek.

Er wordt niks bij gehouden alleen de heg die je ziet 1x in het jaar.
De buren naast mij hadden al geklaagd maar de eigenaar had gezegd "heb je er last van snoei je het zelf maar wat bij"

Ik ben bang dat de bomen naast de schutting (zit ong. 1 meter tussen) net zo groot worden als de bomen verderop.

Kan je mensen verplichten om de bomen bij te houden?

Hoe zit het met schade als er een boom om valt of grote takken na bv een storm?

Afbeelding


Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:13

Als een boom op jou erf overhangt mag jij dit deel snoeien. Uiteraard doet een goede buur dit niet zomaar en overleg je eerst, maar als hij zo reageert, dan vermoed ik dat hij daar niet zo’n problemen mee zal hebben.
Voor wat betreft schade bij omvallen is hij aansprakelijk, hoe dat zit met grote takken weet ik niet.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:15

Tja, overhangende takken mag je zelf wegdoen. Of je iemand kan verplichten om een boom bij te houden hangt van een aantal zaken af, geloof ik. Hier is het zo dat bomen ‘reglementair’ geplant moeten worden (minimaal 2,5m vd scheidingslijn). Maar eerlijk? Ik denk dat je echt beter probeert om in gesprek te gaan met de eigenaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 07:15

Je kunt niet iemand verplichten om planten/bomen op eigen terrein naar jouw wens bij te houden. Als de bomen over jouw terrein heen hangen is het een ander verhaal.

Blad overlast is erg vervelend maar dat voorkom je niet. Daarbij weet ik niet wat jij verstaat onder onderhoud? Wij hebben een bomenrij die nog nooit onderhouden is en volgens onze tuinman behoeven ze ook geen onderhoud.

Persoonlijk zou ik blij zijn met natuur in de omgeving.

Mocht een boom omvallen en jouw schutting of andere zaken vernielen dan lijkt mij dit gewoon verzekeringswerk. Net zoals andere schade die je aan een ander toebrengt.


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:13

Ts, waar denk je zelf aan bij onderhoud? De bomen nakijken en de slechte takken eruit halen bijvoorbeeld, of echt de vorm van de boom veranderen?
Ik vraag dit omdat ik hier waar wij wonen (en waar bijgebouwd is en een hoop ‘nieuwe’ mensen zijn komen wonen) zie en hoor dat sommigen denken dat je bijvoorbeeld de kroon van een boom kleiner kan maken, de boom kan toppen zodat deze niet groter wordt, of gewoon de helft van de kroon weg kan halen. Allemaal erg slecht voor de bomen en dat is niet best voor de stabiliteit van de boom.

Ik denk van de foto te zien dat de bomen die achter jullie tuin zijn populieren zijn, ratelpopulieren volgens mij. Dat worden inderdaad flinke bomen van een meter of 15, en ze groeien heel snel.
Je zegt dat er maar een meter tussen de schutting en de stam zit, dat mag dus niet. Een boom moet wettelijk gezien 2 meter (gemeten vanuit het hart van de stam) van de erfgrens af staan. Voor heesters (struiken/haagplanten) geldt dat ze vanuit het hart gemeten 50 cm uit de erfgrens moeten staan. Uitzondering is als de haag niet hoger is dan 2 meter, een haag of struik tot 2 meter mag direct tegen de erfgrens aan staan.
Kortom, de bomen staan wettelijk gezien te dicht tegen de erfgrens, de haag mag tegen de schutting staan, mits niet hoger dan 2 meter.

Na 20 jaar is een boom of heester overigens verjaard, dan mag hij dus blijven staan, maar dat is hier niet het geval lijkt mij.

Je kunt eisen dat de ‘buurman’ de bomen weg haalt, maar als hij hier niet zomaar gehoor aan geeft zul je hier wel een jurist voor in de arm moeten nemen. Normaalgesproken ben ik echt geen voorstander van het kappen van bomen, maar van een rij populieren op een meter afstand zou ik ook niet heel erg blij worden. Ik zie namelijk ook dat daar een schuur (?) staat, en de wortels van zulke bomen kunnen daar aardig wat schade aan doen. Mij zouden overhangende takken en afgevallen bladeren niet interesseren (hier is de hele tuin iedere herfst bedekt met esdoornbladeren, en ieder voorjaar met kersenbloesem), maar de wortels zou ik niet erg enthousiast van worden...

En wat betreft aansprakelijk voor schade, als er een flinke tak afbreekt of uit waait, of zelfs als de boom omvalt, zal de eigenaar moeten aantonen dat de boom in goede conditie was en dat hij onderhoud aan de boom heeft laten doen. Was de boom aantoonbaar goed en is hij bij bijvoorbeeld windkracht 11 omgegaan? Dan is het overmacht. Maar in dat geval dekt je woonhuisverzekering of inboedelverzekering de schade, want dan valt het gewoon onder stormschade.

Overhangende takken mag je verwijderen voor zover ze over de erfgrens heen steken, ook wortels die over de erfscheiding groeien mag je weghakken. Echter, pas nadat je de ‘buurman’ hebt verzocht dit te doen en hij hier geen gehoor aan heeft gegeven. Maar let wel op, als jij de halve kroon van de boom eraf snoeit, of een groot deel van het wortelstelsel weg hakt en de boom wordt hierdoor ziek of verzwakt, en de boom waait om of er breken grote stukken uit door die verzwakking, dan ben jij aansprakelijk, ook al stond je in je recht de takken weg te halen!

Run free Jordy.... 1997 - 2021

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 09:23

Als je even googled bij de rijdende rechter, vind je hier diverse zaken over.

Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 09:46

Bij houden bedoel ik inderdaad snoeien en de slechte takken eruit.
Natuur om ons heen vind ik ook fijn ja.
Er staat inderdaad een schuur.
Het is een huurwoning dus de woonstichting krijgt er straks last mee.
Onze buren die al geklaagd hadden bij de eigenaar van het hotel hebben een koophuis en zij hebben ook een schuur.

Ik zal eens googlen.

Bedankt allemaal

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:08

Dorus schreef:
Als een boom op jou erf overhangt mag jij dit deel snoeien. Uiteraard doet een goede buur dit niet zomaar en overleg je eerst, maar als hij zo reageert, dan vermoed ik dat hij daar niet zo’n problemen mee zal hebben.

Dat klopt maar als de boom door jouw toedoen daardoor afsterft kan de buurman daar een vergoeding voor eisen. Je moet dus wel goed weten of het ook kan en hoe je het moet doen. En anders zou ik het dus laten doen.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Exitium

Berichten: 7137
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:02

Supertje schreef:
Je zegt dat er maar een meter tussen de schutting en de stam zit, dat mag dus niet. Een boom moet wettelijk gezien 2 meter (gemeten vanuit het hart van de stam) van de erfgrens af staan. Voor heesters (struiken/haagplanten) geldt dat ze vanuit het hart gemeten 50 cm uit de erfgrens moeten staan. Uitzondering is als de haag niet hoger is dan 2 meter, een haag of struik tot 2 meter mag direct tegen de erfgrens aan staan.
Kortom, de bomen staan wettelijk gezien te dicht tegen de erfgrens, de haag mag tegen de schutting staan, mits niet hoger dan 2 meter.

Dit is niet per definitie waar. Het is in principe twee meter, maar een gemeente mag daar in de APV van afwijken. Er zijn gemeenten waar ook voor bomen 50 cm van de erfgrens aangehouden wordt.

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:46

Exitium, precies! Onze bomen staan minder dan 2 m. van de erfgrens en dat is helemaal prima in deze gemeente.

Je hoeft een boom niet te snoeien. Dat doen mensen om ze in te perken of alleen op een bepaalde hoogte takken te hebben. Het is voor een boom niet noodzakelijk.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:49

Ik vind de bomen vrij ver weg staan, en denk nu eigenlijk dat je beter 5 hoog in een appartementje midden in de stad kan gaan wonen. Daar heb je geen last van blad :Y)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:59

Ik quote even een opmerking over de aflevering van januari 2018 van de rijdende rechter:

'Wat heb je toch een mooi leven als je je druk maakt over de blaadjes van vallende bomen in je tuin :') '

Als de bomen te dicht op de erfgrens staan, dan kan je er wat mee. Kijk in je APV van de gemeente hoever de bomen van de erfgrens afstaan. Houd daarnaast rekening met verjaring, ik weet niet hoelang de bomen er staan.
Overigens : je hebt geen recht op een bladvrije tuin (of uitzicht).. dus als je dit serieus zover wil brengen, dan moet je het via omwegen gaan doen.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Linnie050

Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-18 16:12

Ik hoef geen bladvrije tuin.
Wij gaan een bladblazer kopen.
Afgelopen jaar bijna 4 vuilniszakken vol blad dus het gaat niet om een paar blaadjes...
Dat kan je zelf ook wel zien op de foto.
Ons grind gaat eruit zo halen we het blad ook makkelijker weg in het najaar. Want ja het is veel werk blad uit je grind halen.
Je kan het jezelf wel makkelijker maken :D

Ik was benieuwd naar je rechten omdat ik de buurman daarover hoorde dat hij contact had gezocht over de bomen.
En over de zonlicht in zijn tuin zat hij ook wat mee als de bomen straks hoger worden.

Over dat snoeien moet hij dan denk ik maar zwart en wit op papier hebben als er toch 1 dood gaat dat er geen gezeur van komt.

De bomen dichtbij de schutting staan er denk ik een jaar of 4.
Daarnaast zal de erf grens ook bepaald moeten worden denk ik.
Ik heb de rijdende rechter ook weleens gezien en dat klopt ook niet altijd.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:44

Wees blij met blad.
Onze buren hebben een gigantische berk staan.
Elk jaar van voor tot najaar ellende :x

Volgens mij mag je wel snoeien, maar een boom niet verminken.
Ik zou eerst eens kijken wat de gemeente vast heeft staan over de afstand.
Bovendien in dit geval praat je over een huurwoning, dus wellicht eens met de woningbouw gaan praten?

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bomen van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:55

Wij wonen aan een stukje bomen van de gemeente. Die komen eens in de zoveel jaar wat takken snoeien, maar verder doen ze echt niks hoor. Wij hebben zelf 2 bomen aan het eind, dus veel blad in totaal. Voor dat beetje blad, veeg je het even bij elkaar en ben je er vanaf. Het zullen toch geen vele m2 zijn?

Onze ene boom heeft wel een hoge tak die bij de buren over hangt. Die verliest veel bloem en blad, ook in hun tuin. Maar ze hebben ook een mooi uitzicht ervan, dus tja.......

Met vorige buren wel gezeur gehad, omdat hun hedera in onze tuin groeide, zelfs in de bodem door de hele tuin. Dat hebben wij zoveel mogelijk weggehaald en hadden zij wat uitgevallen hedera, dus kwamen zeuren. Maar dat is zo weer groen. Wij konden er ook niks aan doen, dat het jaren verwaarloosd was en we wilden toch onze tuin netjes maken.

Hoe de gemeente af en toe snoeit, ben ik ook niet blij mee. ipv groen uitzicht, hebben we nu al 2 jaar een gat naar de straat erachter. Groeit eindelijk dicht.

Blad waait en gaat toch alle kanten op. We houden het bij met een bladhark en voor de bezem en meer kan je niet doen. Hier zetten ze overal korven neer, waar je het tegen die tijd in mag gooien, maar doen wij nooit.

Ik moet er niet aan denken, dat ik geen groen mag in mn tuin en vind de stenen tuinen echt afschuwelijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 50 bezoekers