Tweedehands diesel auto - Welke?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:54

Mijn autootje is aan vervanging toe, dus ik ben aan het kijken naar een nieuwe auto. Nu merk ik dat ik een beetje vast loop in mijn zoektocht.

Ik heb al wat andere topics doorgekeken maar dat gaat veelal om oudere benzine auto's die nog even mee kunnen. Wat me in die topics wel duidelijk werd is dat de ene auto de andere niet is en dat sommige jaargangen van bepaalde merken en modellen vaak voorkomende problemen hebben. Zijn er hier mensen die me op basis van mijn eisenlijstje een duwtje in de goede richting kunnen geven?

  • Ik rij 40.000km per jaar
  • Ik zou er graag nog 5 jaar mee kunnen rijden zonder dat ik tegen hele grote/dure reparaties aan loop.
  • Budget €10.000
  • Geen stationwagon
  • Geen Up, 108, C1, etc. Ik rij voornamelijk snelweg in de spits, dus wil wel graag iets zwaarders/veiligs.

Ik heb zelf al wat gekeken en dit is op dit moment het lijstje van betaalbare opties, vanaf bouwjaar 2012;
  • Peugeot 208
  • Citroen DS3 (C3 ben ik minder van gecharmeerd maar kom ik wel veel tegen)
  • Renault Clio (vaak boven budget)
  • Volkswagen Polo

Daarnaast zit ik nog met de vraag of ik 'm bij een merkdealer moet kopen (duur) of gewoon naar een onfhankelijk Bovag autobedrijf moet gaan, help? -O-

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:57

Ik rijd nu sinds januari in een 208 en dat bevalt prima.

Weet niet of hij ook moet kunnen trekken voor een trailer?

Die van mij (1.6 diesel handgeschakeld) mag 1150 kg trekken

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:14

Mijn vriend en ik hebben in februari een Volkswagen Polo diesel occasion aangeschaft. Ik denk dat ik nooit meer iets anders wil :’) hij rijdt heerlijk, ze staan te koop rond jouw budget en het zijn gewoon goede auto’s waar weinig mis mee is. Deze hoeft maar om de 30.000 km een beurt.
Wij hebben hem gekocht bij de Volkswagen dealer. Als je zo’n groot bedrag uit gaat geven vind ik dat toch een stuk fijner. Je hebt automatisch garantie zonder dat je dat hoeft te kopen. Onze auto stond gepoetst in de showroom, we kregen er een winterpakket, veiligheidshesjes en een fles prosecco bij en ze hebben gratis een kras weggewerkt die er al op zat en wij niet mooi vonden. Ook mochten we onze auto uitpakken, hij stond klaar in de showroom met een doek eroverheen toen we hem kwamen ophalen en kregen we een uitgebreide uitleg over alle opties in de auto. Wij hebben 7800 euro betaald voor onze polo uit 2012 met 73.000 km op de teller. Dat was relatief goedkoop, hij was flink afgeprijst omdat de showroom tenvol werd.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:17

Peugeot 308?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:20

Opel Corsa?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:22

Ik heb toevallig pas voor dezelfde keuze gestaan. Ik ben op een Renault Megane hatchback uit 2012 uitgekomen.
Diesel, 140.000km, binnen jouw budget (7200). Ze stonden er ook overigens nog wel 1 of 2 jaar jonger onder de 10.000 euro.
Ik ben wel bij een merkdealer geweest, met garantie gekocht. Nette aflevering en een hele fijne auto. Service was ook prima.
Ik vind 'm een stuk comfortabeler dan de Clio, hij is toch wat zwaarder en sowieso ook luxer.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 23-03-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:22

Ik ben ''fan'' van de peugeot 307. Die heb je in hatchback en in station. Beide in de 2.0 HDI. Wij hebben onze beide 307's toen in willen laten ruilen bij de dealer en die gaven aan dat ze met zo'n lage!! Km stand(tussen de 3 en 3,5 ton) het niet aan raden om ze in te ruilen. Omdat ze relatief weinig geld terug geven voor die auto's en ze meestal pas tussen de 4,5 en 5,5 ton ingeleverd worden en dan nog jaren zonder problemen in de export rijden.

Onze 307's hebben we dan ook best goedkoop gekocht. 1800 en 1900 voor auto's van ongeveer 2,5 ton. Daarna bij onze eigen monteur op de brug gezet en alle kogeltjes, stangetjes en rubbertjes vervangen en gewoon netjes je onderhoud blijven doen. De hatchback is inmiddels verkocht omdat de station een grijskenteken is, een tweede auto overbodig is en de station door zn grijskenteken(en mijn kvk inschrijving) vele malen goedkoper is.
Voor de hatchback betaalde ik 100 euro per maand wegenbelasting en de station betaal ik ongeveer 30 euro voor. Dus best een lekker verschil :P

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:24

Ik heb een aantal jaar een Seat Ibiza diesel gereden. Dat zijn eigenlijk grotendeels VW Polo's maar dan wat goedkoper. Die van ons reed 1 op 22 maar die van een studiegenoot zelfs tegen de 1 op 27 dus dat is ideaal. Voor al deze auto's met bouwjaar 2012/2013 geldt dat er heel veel van zijn omdat ze toen gratis waren in de wegenbelasting, inmiddels zo'n 75 euro p/m dus veel mensen hebben ze ingeruild voor benzine. Ikzelf trouwens ook, maar dat is omdat ik van 20.000 km/jaar terug ging naar 5000 km/jaar.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:27

Hou je er rekening mee dat ze bezig zijn het hele diesel gebeuren te verkleinen? Dieselauto's die steden niet meer in mogen etc. Dat is namelijk een reden voor ons geweest om een benzineauto te kopen en niet voor een diesel te gaan. Zeker omdat we ook niet het nieuwste van het nieuwste willen.
Ik zou dus wel even kijken naar wat betreft diesels op stapel staat, voor je nu een auto aanschaft waar je straks de helft niet meer mee kunt.
Wij zweren trouwens bij Volvo. Hebben voor 2 maanden geleden een V40 gekocht.
Edit: ik zie net dat Volvo een beetje boven het budget gaat :D

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:30

Diesel auto's niet meer de stad in geld met name voor oudere auto's.

Als je bijvoorbeeld een Mégane/Clio of 208/308 van 2011 of 2012 pakt heb je hier geen last van

Anoniem

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:46

Nu ligt het waarschijnlijk aan mij maar ik vind geen enkele auto direct voldoen aan de eis: 40.000 per jaar kunnen rijden. Mijn ervaring met peugeot en citroën is dat ze vrij snel problemen krijgen bij een grote belasting. Ik zou dan eerder kijken naar een volkswagen golf bv.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:49

mijn corsa komt toch ook aardig in die richting.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:54

BMW 1 serie?

Ik rijd er een en rij ook 40.000 per jaar. Heeft een dijk van een wegligging.

Voor rond de 10.000 kom je wel snel op een iets oudere wagen. Maar ze gaan wel lang mee. Mijn man heeft een 5 serie van ruim 20 jaar oud...rijd nog steeds super.
Onderhoudskosten zal wel eens hoog kunnen zijn(ik rijd de wagen zakelijk dus makkelijk praten) dus dat kan een nadeel zijn.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:04

Ik heb mij meerdere jaren verplaatst in een Ford Fiesta Diesel. Heerlijke auto, goedkoop in onderhoud en ook comfortabel voor de langere afstanden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:10

Yessy schreef:
Ik heb een aantal jaar een Seat Ibiza diesel gereden. Dat zijn eigenlijk grotendeels VW Polo's maar dan wat goedkoper. Die van ons reed 1 op 22 maar die van een studiegenoot zelfs tegen de 1 op 27 dus dat is ideaal. Voor al deze auto's met bouwjaar 2012/2013 geldt dat er heel veel van zijn omdat ze toen gratis waren in de wegenbelasting, inmiddels zo'n 75 euro p/m dus veel mensen hebben ze ingeruild voor benzine. Ikzelf trouwens ook, maar dat is omdat ik van 20.000 km/jaar terug ging naar 5000 km/jaar.


Ik rijd momenteel een Ibiza diesel. Dat bevalt goed. Weinig kosten aan en ik kocht de mijne van 4 jaar oud met 73000 km op de teller voor minder dan 10.000,-

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:18

Er komen nu veel Renault Meganes uit de lease, die kun je voor jouw budget makkelijk kopen.

Verkijk je niet al te snel op de km stand. Diesels kunnen vaak veel langer mee.
Ook zou je eens naar een Volvo V40 kunnen kijken, komen ook veel uit de lease nu.

We hebben zelf een Seat Ibiza, met een dieselmotor. Bijna 3 ton op teller. Rijdt nog steeds al een zonnetje. Maar die is van 2009 dus wel wat ouder. Je moet dan wel op het type motor letten (sowieso een goed idee). De motor die in deze auto ligt staat er om bekend lang mee te gaan.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:18

DeMolenhoek schreef:
Nu ligt het waarschijnlijk aan mij maar ik vind geen enkele auto direct voldoen aan de eis: 40.000 per jaar kunnen rijden. Mijn ervaring met peugeot en citroën is dat ze vrij snel problemen krijgen bij een grote belasting. Ik zou dan eerder kijken naar een volkswagen golf bv.


Ik deel je mening in ieder geval voor peugeots niet. Bij ons thuis al jaren Peugeot, verschillende modellen maar wel met 40.000 of meer per jaar en op regulier onderhoud na bijna geen gekke dingen.

De 208 hoeft ook maar iedere 25.000 voor regulier dus dat valt ook mee

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:23

ynskek schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nu ligt het waarschijnlijk aan mij maar ik vind geen enkele auto direct voldoen aan de eis: 40.000 per jaar kunnen rijden. Mijn ervaring met peugeot en citroën is dat ze vrij snel problemen krijgen bij een grote belasting. Ik zou dan eerder kijken naar een volkswagen golf bv.


Ik deel je mening in ieder geval voor peugeots niet. Bij ons thuis al jaren Peugeot, verschillende modellen maar wel met 40.000 of meer per jaar en op regulier onderhoud na bijna geen gekke dingen.

De 208 hoeft ook maar iedere 25.000 voor regulier dus dat valt ook mee

Deze mening deel ik. Vriendlief blijft ook steeds terug komen op peugeot.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:24

VW polo of Golf.

Die diesels zijn onverwoestbaar.
Heb een Golf Diesel van 200 met ruim 500.000 op de teller en rijdt nog als een zonnetje

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 20:16

Ik heb zelf fijne ervaringen met een ford Fiesta en met Skoda Fabia. Tweede is wat meer een budget ding, maar ruim en degelijk. Ford fiesta rijd ik nu lease in het meest nieuwe model, maar ook het model ervoor heb ik bekeken. Heerlijk ding! Voor mijn gevoel bouwt ford degelijk voor een redelijke prijs zonder teveel te betalen.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:19

Alfa Romeo MiTO :)

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:49

Toevallig vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan. Ik heb toen een DS3 aangeschaft met een 1.6 motorblok uit 2012. Dat is wel het jaar ook waar vanaf de minste gekkigheden inzitten heb ik mij door mijn garage laten vertellen. Die waren blij dat ik geen oudere had gekocht, schijnt meer onderhoud aan te zitten ofzo iets... Ik ben geen fan van citroen maar best tevreden over dit wagentje. Hij komt goed mee in het verkeer, is zuinig en de wegenbelasting is ook goed te doen.
Ik heb hem bij een merkloze garage gekocht die hem als inruil had gekregen. Wagen was netjes in orde, afgelopen apk alleen normaal onderhoud/slijtage gehad (bandjes, filters en alles wat nodig is als je 30.000 km gereden hebt)
Over korte tijd ga ik er weer afscheid van nemen ivm overstap op leaseauto.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Tweedehands diesel auto - Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 20:43

Bedankt voor alle adviezen! Ik hoef er geen trailer mee te trekken, dat scheelt gelukkig :)
Ik ga volgend weekend eens op pad met mijn vader om de modellen die hierboven worden genoemd te bekijken en wat proefritjes te maken.