Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 17:46

Ik heb echt geen benul waar ik dit eens moet plaatsen, ik gok maar hier. :D

Mijn hond krijgt iedere dag 1/8 pil. De pillen hebben een diameter van ongeveer 5mm. Door de helft doen gaat prima, er zit een breeklijn op die pillen. Kwart gaat nog goed met een scherp mesje. Maar dat weer door de helft snijden met dat scherpe mesje eindigt in poeder en gruis. Dus krijgt de hond poeder en hoop ik maar dat het genoeg is.

Ik ben vast niet de enige die dit klusje te doen heeft thuis. Hoe maken jullie kleine pillen nog kleiner? :)


Siers83

Berichten: 7244
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:47

Met een pillensnijder, te koop bij de apotheek.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37106
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:49

Een lagere dosering misschien vragen? Scheelt weer hakken. Ik worstel zelf al met kwart pilletjes van de maat en dat is al een drama. Pillensnijder helpt iets gelukkig

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:52

Vragen aan je dierenarts of ie er evt een suspensie van kan maken, doen wij ook met dieren die 1/8 tablet moeten. Dat is eigenlijk niet te doen om zo te geven.

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 18:42

Ben ik echt zo dom dat ik nog nooit van een pillensnijder heb gehoord? :o? Morgen maar eens horen bij de apotheek. :)

Een lagere dosis gaat niet, Karuna, hij krijgt al de laagste.

@Merithshadow: daar ga ik om vragen als het met de pillensnijder een puinhoop blijft. :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:45

Wat moet je hem geven? Mss kennen mensen hier een ander merk oid dat makkelijker te delen is (of bv weten dat er een kleinere dosering is)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:46

Ik vind het vreemd dat je hond 1/8 pil krijgt, bij een pil is de dosering namelijk door de helft (met breeklijn) betrouwbaar verdeeld over de twee helften. Maar waar in één achtste van de pil welke hoeveelheid gedoseerd zit valt helemaal niet te controleren, dus je weet nooit hoeveel je hond daadwerkelijk binnen krijgt, ik zou hier toch de DA nog eens over spreken..

Koper

Berichten: 30077
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:49

De pil in de vijzel, het gruis oplossen in water en elke dag 1/8 van de oplossing geven?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:51

Maar hoe doseer je op zulke manieren dan juist?
Stel je hebt 1 pil met ik zeg maar wat 500 Mg werkzame stof, dan heb je een breeklijn dus de helft is 250 Mg. Dat weet je zeker, maar dat zit niet helemaal overal gelijk verdeeld over de pil. Je weet dus niet of je 100, 150 of 80 Mg geeft. Het ligt aan het soort medicatie hoe essentieel de preciesheid is maar als het dagelijks is lijkt me dat redelijk belangerijk?
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 21-03-18 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 18:52

Hoppit schreef:
Wat moet je hem geven? Mss kennen mensen hier een ander merk oid dat makkelijker te delen is (of bv weten dat er een kleinere dosering is)

Een ontstekingsremmer tegen de artrose. Hier in Spanje heet het Movalis. In overleg met de DA heb ik dat afgebouwd van 1 tablet per dag tot nu 1/8. Overleg betekend dat de DA zei: 'bouw maar af als het goed gaat'. :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:00

Oh da's netjes afgebouwd dan, is blijkbaar gewoon meloxicam. Eventueel om de dag een kwartje?
Kweenie hoe je connectie met NL nog is buiten bokt, maar anders kennissen via mail flesjes metacam op laten sturen?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 23:28

Ik heb connecties in NL. Maar kun je zomaar medicijnen over de post versturen dan? Ik moet erbij zeggen dat ik op de canarische eilanden woon. Vaak al net iets meer import toestanden dan het vaste land.

Ik ga in ieder geval morgen, hopelijk, een nieuw speeltje op de kop tikken. :)

Electra63

Berichten: 17774
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:30

Palmera schreef:
Ben ik echt zo dom dat ik nog nooit van een pillensnijder heb gehoord? :o? Morgen maar eens horen bij de apotheek. :)

t. :)


Hartstikke handig. Het is een soort doosje, daar leg je 1 pil in, je klapt het doosje dicht en de pil is doormidden. :D

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 23:40

Electra63 schreef:
Palmera schreef:
Ben ik echt zo dom dat ik nog nooit van een pillensnijder heb gehoord? :o? Morgen maar eens horen bij de apotheek. :)

t. :)


Hartstikke handig. Het is een soort doosje, daar leg je 1 pil in, je klapt het doosje dicht en de pil is doormidden. :D

En hoe doe ik dat dan met mijn achtste deel? :o?

marschwood
Berichten: 452
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:56

volgens mij bestaat het ook in vloeibare vorm en dat is gemakkelijker doseren

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 23:58

marschwood schreef:
volgens mij bestaat het ook in vloeibare vorm en dat is gemakkelijker doseren

Ook dat ga ik navragen bij de apotheek. :)

En nog een vraag aan Hoppit, ik zag dat je DA-assistente bent. :D
Jouw suggestie van de om de dag een kwart tablet, houd die kwart tablet dan zijn werking gedurende dus 48 uur? Ik weet dat een spiegel belangrijk is in dit soort gevallen. Dus gaat dit dan net zo goed als een dagelijkse achtste tablet? :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 22-03-18 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:04

Palmera schreef:
marschwood schreef:
volgens mij bestaat het ook in vloeibare vorm en dat is gemakkelijker doseren

Ook dat ga ik navragen bij de apotheek. :)

Meloxicam is inderdaad ook verkrijgbaar in vloeibare vorm. Dat is veel makkelijker doseren op gewicht en daarom is het ook in vloeibare vorm gemaakt.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 00:13

Kijk aan! Prompt zijn er nu twee mogelijke oplossingen! :)

Ik weet niet hoe NL werkt, maar ik wandel met het doosje de apotheek binnen en vraag een nieuw doosje. Geen recepten enzo, dus. Het eerste DA recept geldt blijkbaar voor het leven. :+ Met 20 pillen in het doosje en 1/8 per dag doe ik tegenwoordig best lang met een doosje. :+
Dus ik ga met het doosje in de hand morgen eens horen bij de apotheek. Kijken of vloeibaar hier bestaat en of dan niet eerst weer even een eenmalig recept voor het leven bij de DA moet halen. :)

Dank voor alle goede suggesties! :)

moonfish13
Berichten: 18215
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:20

Leren capsuleren zoals apotheken dat ook doen.
Ik slik 1/24 capsule schildklierhormoon, en maak daar gewoon nieuwe pillen van.
Als je het doorhebt valt het reuze mee hoe moeilijk het is.
The capsule machine heet het dingetje, en wie weet wil de apotheek je wel een lesje capsuleren geven?
The capsule machine kunnen 24 capsules in, dus 3 pillen per 24 is exact 1/8.
:)

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 00:34

moonfish13 schreef:
Leren capsuleren zoals apotheken dat ook doen.
Ik slik 1/24 capsule schildklierhormoon, en maak daar gewoon nieuwe pillen van.
Als je het doorhebt valt het reuze mee hoe moeilijk het is.
The capsule machine heet het dingetje, en wie weet wil de apotheek je wel een lesje capsuleren geven?
The capsule machine kunnen 24 capsules in, dus 3 pillen per 24 is exact 1/8.
:)

Dit klinkt als heel duur? Of vergis ik me? Voor het doosje met 20 pillen betaal ik €2.80. Ik wil best wat betalen voor een pillensnijder o.i.d, dat kan altijd wel weer van pas komen. Maar dit klinkt gewoon zo duur. :+

Overigens is mijn vriend al een prachtige kostenpost met al zijn supplementen, olie en tabletten. De onstekingsremmer is ruimschoots de goedkooptste. :+

scrabbel

Berichten: 928
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 00:42

Pillensnijder kost bijna niks, paar euro. Echter wordt dit ook lastig met 1/8. Het is een soort doosje met daarin een scherp mesje. Ik zou als ik jouw was echt kijken of je het vloeibaar kunt kopen, of dat ze er een suspensie van willen maken (dan wordt het ook vloeibaar).

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:54

Palmera schreef:
En nog een vraag aan Hoppit, ik zag dat je DA-assistente bent. :D
Jouw suggestie van de om de dag een kwart tablet, houd die kwart tablet dan zijn werking gedurende dus 48 uur? Ik weet dat een spiegel belangrijk is in dit soort gevallen. Dus gaat dit dan net zo goed als een dagelijkse achtste tablet? :)


Dat moet je eigenlijk gewoon proberen of dat werkt, misschien wel handig eerst in overleg met je DA.
Als je zodanig hebt afgebouwd, dan klinkt dat bij mij in de oren dat je wat geeft voor opstart probleempjes van een ouder dier. Wat moeilijker opstaan 's morgens, na een stevige wandeling wat stijf... Yes?
Als het niet werkt moet je dan weer wat hoger dan je huidige 1/8e gaan en weer afbouwen, maar wederom, overleg eerst even met je DA.
Maar vloeibaar is wel veel makkelijker, ook in verschillende doseringen te koop.

Eventueel kan je ook eerst even op je verpakking kijken en daar mee bij de DA informeren. Als jij bv een 250mg medicijn keurig in 8 probeert te hakken = 31.25mg per stukje, dan is beginnen met een 50mg pilletje mss makkelijker aangezien je dan een half pilletje of 3/4 kunt geven -> makkelijker dan met 8sten. Mogelijk heeft ie de kleine concentratie niet standaard op voorraad, maar informeren kan altijd.
0
Gewoon overleggen met je DA, zonder communicatie zelf met medicijnen gaan rommelen waarderen de meesten niet.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:00

Moet je de pil tegelijk met zn eten geven?
Ik maak namelijk de pil fijn omdat mijn hond de pillen eruit vist.
Ik leg het stukje pil in een grote eetlepel op de holle kant en met een andere eetlepel druk ik dan de pil fijn met de bolle kant.

Palmera

Berichten: 9440
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 10:50

Dank voor de info, Hoppit! Het betreft inderdaad de situatie die jij onschrijft. Hij is er heel belabberd aan toe geweest maar inmiddels gaat het weer.
Ook dankzij een supplement wat wonderen verricht.

@Claudia: die van mij werkt alles naar binnen, en mijn andere hond ook trouwens, omdat ze een scheutje zalmolie over de brokken krijgen. Is misschien een idee voor jou? :)


ClaudiaHS

Berichten: 8051
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe maak je kleine pillen nog kleiner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:56

Het maakt niet uit wat ik ze door het eten doe, jus, smeerworst, olie of wat dan ook voor lekkers, als de bak leeg is ligt de pil er nog in hoor :')
Vandaar dat ik hem helemaal fijn maak, dan een lepeltje olie of jus erdoor zodat alles lekker plakt en dan is het zo weg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Capriootje, Hazna, JudithGigi, karinmanon, Rijsa, SemrushBot, Sourire en 20 bezoekers