Is je huis open?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:24

Oké misschien echt een domme vraag, ik zou denken van niet maar beter weet ik het zeker. Ik probeer klimop uit de voortuin te krijgen en pppfff wat een karwei. Ik heb nu toe een gat ongeveer 50cm waarbij ik een dikke stronk volg alleen na een uur ben ik er wel klaar mee, het zit ook nog muurvast. Nu zit dat gat precies bij de muur en ik dacht kan het onder het huis door? Of moet ik het gat weer dichtgooien omdat er anders water onder het huis komt? Of hoe kan ik het af laten sterven want hoe ver je klimop ook af knipt het groeit gewoon weer aan.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:30

Klimop is idd een pest :+ Het ding kruipt waar het niet gaan kan :Y)
Mijn achterbuuf heeft een deel klimop vorig jaar gespoten met RoundUp om er uiteindelijk vanaf te geraken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:33

Idd de hoofdstammen doorzagen en wachten
Of round up
Als je nog goeie gaat vinden

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:36

Zinzi_jewel schreef:
Idd de hoofdstammen doorzagen en wachten
Of round up
Als je nog goeie gaat vinden

Hoofdstammen doorzagen helpt ook niet, of althans ik had ook klimop in de achtertuin en eerst geprobeerd in allemaal stukken te maken maar dat groeide ook weer terug tot ik alles er echt uit had. Maar mijn hoofdvraag voor nu direct is eigenlijk moet ik het gat vullen met aarde omdat het tegen de muur van het huis zit en het gaat regenen en kan klimop onder het huis door waardoor ik het nu voor niks doe?

Anoniem

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:41

Je fundatie zal de klimop wel tegenhouden hoor. Ik heb al jaren een klimop tegen de gevel, maar niks onder het huis oid :-)
Het gat zou ik wel even dichtgooien omdat deze vol gaat lopen met water. Dit om een doorslaande muur te voorkomen. Nu zal je waarschijnlijk wel een spouwmuur hebben, maar als hetvgat verder geen nut heeft zou ik hem dichten en je klimop met roundup behandelen.

Anoniem

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:43

Een klimop graaf je trouwens niet zomaar even uit de grond. Als deze al even staat dan kan je verwachten dat de wortels als een "netwerk" door je tuin loopt.
Je hebt een Hedera neem ik aan?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:46

Het gat heeft enkel nut omdat ik de stronk klimop aan het volgen was :') maar dan gooi ik het toch voor de zekerheid maar weer dicht voor de regen :(.

Ja hedera en het zat hier al voor wij er 3 jaar terug kwamen wonen. De vorige bewoners hadden er echt een zooi van gemaakt dus de klimop is wel weer binnen proporties en de achtertuin welke een klimop jungle was is gelukkig klimop vrij maar ik zou ook zo graag de klimop voor eruit krijgen.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:18

Inxs schreef:
Je fundatie zal de klimop wel tegenhouden hoor. Ik heb al jaren een klimop tegen de gevel, maar niks onder het huis oid :-)
Het gat zou ik wel even dichtgooien omdat deze vol gaat lopen met water. Dit om een doorslaande muur te voorkomen. Nu zal je waarschijnlijk wel een spouwmuur hebben, maar als hetvgat verder geen nut heeft zou ik hem dichten en je klimop met roundup behandelen.

Dat hoeft niet zo te zijn, ons huis is in de afgelopen jaren opgetild door de klimop. Tot die conclusie gekomen omdat het wel erg raar is dat de grote natuursteentegel knapte onder de keukendeur en dat de keukendeur ook steeds meer ging klemmen, van onder. Voila op de buitenmuur zit daar de hoofdstam van de klimop. Nu is dit wel een wat ouder huis (deels jaren 30).

Hoofdstam is hier inmiddels ook doorgezaagd met een meter ertussen, maar eruit krijgen wordt nog een klus. Goede round up schijnt wonderen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:54

Depende schreef:
Inxs schreef:
Je fundatie zal de klimop wel tegenhouden hoor. Ik heb al jaren een klimop tegen de gevel, maar niks onder het huis oid :-)
Het gat zou ik wel even dichtgooien omdat deze vol gaat lopen met water. Dit om een doorslaande muur te voorkomen. Nu zal je waarschijnlijk wel een spouwmuur hebben, maar als hetvgat verder geen nut heeft zou ik hem dichten en je klimop met roundup behandelen.

Dat hoeft niet zo te zijn, ons huis is in de afgelopen jaren opgetild door de klimop. Tot die conclusie gekomen omdat het wel erg raar is dat de grote natuursteentegel knapte onder de keukendeur en dat de keukendeur ook steeds meer ging klemmen, van onder. Voila op de buitenmuur zit daar de hoofdstam van de klimop. Nu is dit wel een wat ouder huis (deels jaren 30).

Hoofdstam is hier inmiddels ook doorgezaagd met een meter ertussen, maar eruit krijgen wordt nog een klus. Goede round up schijnt wonderen te doen.

Ik ben van een nieuwer huis uit gegaan Depende :-) Met een echt oud huis, zoals de jouwe liggen sommige zaken idd anders qua bouw.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:59

Heb je een hond of ken je iemand met een hond?
Zo ben ik van mijn gruwelijke klimop afgekomen. Paar weken roundup gespoten en daarvan gingen de takken wel van dood. Hond heb ik losgelaten in de tuin en die vond het heel interessant en had de hele kluit ineens in zijn bek (wel een flink gat van denk ik zo'n 2-3 meter diep en ook echt wel een meter of 4 wijd om al die aders onder de grond nog te bespuiten). Sindsdien nooit meer iets van de klimop terug gezien, behalve dan die zuignapjes op de gevel (ondanks staalborstel en hogedruk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:02

moonsparkle schreef:
Het gat heeft enkel nut omdat ik de stronk klimop aan het volgen was :') maar dan gooi ik het toch voor de zekerheid maar weer dicht voor de regen :(.

Ja hedera en het zat hier al voor wij er 3 jaar terug kwamen wonen. De vorige bewoners hadden er echt een zooi van gemaakt dus de klimop is wel weer binnen proporties en de achtertuin welke een klimop jungle was is gelukkig klimop vrij maar ik zou ook zo graag de klimop voor eruit krijgen.

Ik zou hem een roundup tractatie geven, dan wel de oude roundup. Deze is hier en daar nog wel stiekem verkrijgbaar. Het moet al raar zijn als hij dat overleeft.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:28

Klimop is echt rotzooi. Het hecht zich in voegen en al.
Wij hebben hier alle klimop met een kraan verwijderd...stropje om de stam en trekken maar.
1 dikke stronk ook onder het huis door. Afgezaagd, vergif erop en put dichtgegooid.
Als je niet uitkijkt komt de klimop door de stenen naar binnen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 18:18

Hebben jullie dan ook ervaring met round up? Want als ik het zo lees via google komen er ook veel reacties met dat dat niet werkt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:24

Glyfosaat (werkzame stof in Roundup) onverdund aanbrengen werkt prima.
Fluroxypyr (merknaam Starane) werkt echter ook prima.
Je zal daarvoor misschien even een hovenier moeten inhuren. Die heeft dat soort middelen tot z'n beschikking.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 18:26

Inhuren vind ik eigenlijk een beetje zonde aangezien we aan het sparen zijn voor een badkamer verbouwing :o dat moet je toch wel ergens kunnen kopen?

Heb het middel of een soortgelijke al gevonden, handig dat je het ook op het blad kunt doen en het dan naar de wortel gaat. Maar tussen de klimop staat een hele mooie struik/boom waar hele mooie bloemen in komen. Sterft die ook door dat spul? Ik weet niet wat voor boom/struik het is want ik heb echt weinig verstand van groen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:34

Onverdund erover kieperen idd. Wel geduld vereist :Y) :')
Duurde een maand of 2 eer het bij de achterbuuf ook maar enigszins zichtbaar werd dat er iets gespoten was. Maar hé...het is nu wel allemaal weg !

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:43

moonsparkle schreef:
Inhuren vind ik eigenlijk een beetje zonde aangezien we aan het sparen zijn voor een badkamer verbouwing :o dat moet je toch wel ergens kunnen kopen?

Heb het middel of een soortgelijke al gevonden, handig dat je het ook op het blad kunt doen en het dan naar de wortel gaat. Maar tussen de klimop staat een hele mooie struik/boom waar hele mooie bloemen in komen. Sterft die ook door dat spul? Ik weet niet wat voor boom/struik het is want ik heb echt weinig verstand van groen.


Hovenier kost je misschien 100 euro. Het is maar wat je wil.
En ja, via wortelcontact gaan andere planten ook dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:50

moonsparkle schreef:
Hebben jullie dan ook ervaring met round up? Want als ik het zo lees via google komen er ook veel reacties met dat dat niet werkt.

Ik heb zelf goede ervaringen met de oude roundup. De nieuwe versie is namelijk sterk verdunt waardoor de werking ervan grotendeels verloren gaat. Ik denk dan ook dat bij de meeste recenties dat het niet goed zou werken, het om de nieuwe verdunde versie gaat.

Ik zou het zeker niet onverdund over de Hedera sproeien. Ten eerste haalt dat qua werking niks uit en belast je alleen het milieu er extra mee. Gewoon de voorgeschreven dosering is prima. Je kan met hetgeen wat over gebleven is altijd nog een nabehandeling doen als dit nodig blijkt, of gebruiken voor ander hardnekkig onkruid zoals bv zevenblad. Zevenblad zie je ook vaak terug in verwaarloosde tuinen.

Je mooie struikje zal je helaas ook verliezen als deze tussen de Hedera staat idd. Dit omdat je de bladeren van de Hedera sproeit ook die van het struikje zal raken :-)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:57

Stobbenbehandeling doe je met onverdunde roundup. Dat is nou net de truc. Je bespuit niet de hele struik, je smeert de afgezaagde stobbe/stronk in.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:59

Mooi rijmpje...

pas op met klimop, het eet je hele huis op

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Is je huis open?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:10

Wil je deze lenen?? :))

Afbeelding

Wij hebben deze klimop uitgegraven een paar jaar terug maar die was nog niet zo dik.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 19:21

Haha laat de geiten maar komen. Bedankt voor de tips, ik ga er nog over nadenken. Misschien een keer hulp vragen om toch te kijken tot waar de wortels komen en of we dan echt op de uiterste stammen/wortels stammen round up kunnen doen.

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:13

Glysofaat is nog gewoon te koop in de winkel. Zowel als Round up als in Luxan greenfix.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 09-03-18 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:19

MirandaFuego schreef:
Wil je deze lenen?? :))

[ [url=m/BD5sGu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben deze klimop uitgegraven een paar jaar terug maar die was nog niet zo dik.


Je weet dat geiten op den duur dood gaan aan klimop he? :+

De stam afzagen of gaatjes boren en daar gif in spuiten is effectief als je iets echt dood moet hebben. Klimop kan elk klein gaatje gebruiken om binnen te komen, en groeit dan vrolijk verder. Zou het dus wel verwijderen als het werkelijk de fundering in gaat ook al ben ik ontzetten anti-kappen en zeker ontzettend anti-gif. :)

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 22:38

julius_juut schreef:
MirandaFuego schreef:
Wil je deze lenen?? :))

[ [url=m/BD5sGu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben deze klimop uitgegraven een paar jaar terug maar die was nog niet zo dik.


Je weet dat geiten op den duur dood gaan aan klimop he? :+


Ja ik weet dat het giftig is hoor, ze waren ontsnapt. }>
Ze hebben er niet lang van kunnen genieten, moesten onder protest weer terug naar hun plekje. ~~}>