Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:34

Maar swaffelpoets _O- is wel veel harder en beschadigd minder snel dan stuc. Vorige huis alles spachtelputz en nu stuc.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:34

MoniqueT schreef:
Swaffelpoets ... ha, geweldig!

En vloerverwarming? Ik zou er een moord voor doen! Wij hebben in ons laatste huis in Nederland jarenlang plavuizen met vloerverwarming gehad. Geen radiatoren meer op de benedenverdieping, alleen op de slaapkamers waar de kinderen 's avonds studeerden, waren die aan. Er is echt niks comfortabel qua verwarming als vloerverwarming.

In ons Spaanse huis met tegels is de vloer in de winter echt ijskoud, maar voor vloerverwarming zouden we het hele huis moeten openbreken en dat nog moet het op electra, we hebben geen gas. Maar ik mis het zo! Hier in Nederland in ons appartement hebben we wel tegels (leisteen), maar die is vanzelf warm doordat de onderburen behoorlijk koukleumerig zijn en dus altijd voor ons stoken.


Mijn ouders gebruiken sinds kort helemaal geen gas meer *\o/*
Ze hebben zoveel zonnepanelen dat ze het niet zelf kunnen verbruiken, dus is er een nieuwe cv gekomen met elektrische boiler. Bij die cv zit een draagbare thermostaat, waarbij je dus gewoon per vertrek kan bepalen of er een warmtevraag naar de cv moet worden gestuurd.
Is dat geen optie in het toch best wel vaak zonnige Spanje?

En qua openbreken, op mijn oude werk hebben ze vloerverwarming gewoon in de vloer gefreesd. Maar ik weet niet of je er dan alles op kan leggen. Een smeervloer wordt toch vaak wel tot 9cm aangeraden wanneer je er breekbare vloerbedekking op legt...

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:35

vec schreef:
Booooo schreef:
Vloerverwarming wilt hij ook niet :+
Hij vind het te lang duren voor het warm is, en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook liever radiators hou krijg daar toch een warmer gevoel van aangezien ik echt een koukleum ben :=


Nou van dat laatste ben ik echt terug gekomen! Vloerverwarming geeft veel meer en een vele aangenamere warmte dan radiatoren! De gehele verdieping is dezelfde temperatuur en niet zoals bij radiatoren heel heet bij de radiator en minder warm in het midden van het huis.

Vloerverwarming laat je ook niet geheel afkoelen in de winter overigens. Door het ongeveer op gelijke temperatuur te houden stook je ook nog eens veel voordeliger dan met een radiator.

Inderdaad precies dit. Mijn ouders hebben het ook op de hele benedenverdieping. Ik zou het in de toekomst ook willen en dan ook alle vloeren hetzelfde...maar dan mag ik eerst wel weer hard sparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:01

Ceetje_bokt schreef:
Maar swaffelpoets _O- is wel veel harder en beschadigd minder snel dan stuc. Vorige huis alles spachtelputz en nu stuc.



Ja dat is! Hier na verbouwing ook glad gestuct. Wit. Echt niet te doen met een kind hond en kat.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:10

Vloerverwarming komt er hier ook absoluut als we gaan bouwen :j en dan enkel in de badkamer nog een radiator waar de handdoeken op kunnen.
Hadden we in het huis van mijn ouders ook en het was heerlijk in huis (en per ruimte in te stellen).

Ik weet al helemaal hoe het huis moet worden, nu nog grond vinden :')

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:27

Wij hadden in ons vorige huis een pelletkachel. Dan heb je een heerlijk warmte i huis.
Het huis waar we nu wonen heeft vloerverwarming. We hadden nooit gedacht dat fijn te vinden.
Maar echt!! Het is top!
Altijd heerlijk warm en de pelletkachel hebben we geen moment gemist.
De badkamer heeft ook vloerverwarming. Ik zie de meerwaarde van een radiator voor de handdoeken te drogen eerlijk gezegd niet. Ik heb een mand staan waar de handdoeken en washanden in gaan die gebruikt zijn ( en dus de was in gaan ) en als je ze even over de rand hangt zijn ze ook zo droog.
Ik vond een radiator in de badkamer altijd een verschrikking! Ik had zo’n buizen-geval, makkelijk om de handdoeken op te hangen, maar wat een stofnest ! :n

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:21

Janine1990 schreef:
MoniqueT schreef:
Swaffelpoets ... ha, geweldig!

En vloerverwarming? Ik zou er een moord voor doen! Wij hebben in ons laatste huis in Nederland jarenlang plavuizen met vloerverwarming gehad. Geen radiatoren meer op de benedenverdieping, alleen op de slaapkamers waar de kinderen 's avonds studeerden, waren die aan. Er is echt niks comfortabel qua verwarming als vloerverwarming.

In ons Spaanse huis met tegels is de vloer in de winter echt ijskoud, maar voor vloerverwarming zouden we het hele huis moeten openbreken en dat nog moet het op electra, we hebben geen gas. Maar ik mis het zo! Hier in Nederland in ons appartement hebben we wel tegels (leisteen), maar die is vanzelf warm doordat de onderburen behoorlijk koukleumerig zijn en dus altijd voor ons stoken.


Mijn ouders gebruiken sinds kort helemaal geen gas meer *\o/*
Ze hebben zoveel zonnepanelen dat ze het niet zelf kunnen verbruiken, dus is er een nieuwe cv gekomen met elektrische boiler. Bij die cv zit een draagbare thermostaat, waarbij je dus gewoon per vertrek kan bepalen of er een warmtevraag naar de cv moet worden gestuurd.
Is dat geen optie in het toch best wel vaak zonnige Spanje?

En qua openbreken, op mijn oude werk hebben ze vloerverwarming gewoon in de vloer gefreesd. Maar ik weet niet of je er dan alles op kan leggen. Een smeervloer wordt toch vaak wel tot 9cm aangeraden wanneer je er breekbare vloerbedekking op legt...


Mmmm .... op dit moment niet. De Spaanse overheid is echt slecht bezig. Alle energiebedrijven zijn van de staat en hoe belachelijk het ook klinkt, het hebben van zonnepanelen wordt zwaar belast. Het kost de staat inkomsten, dus krijg je gewoon een verkapte boete!!!

En met openbreken bedoel ik dat de tegelvloeren eruit zouden moeten. Ook alle plinten, want alles is stucwerk, waar je in Nederland hout zou gebruiken. We hebben het nu opgelost met infraroodverwarming, dat is best comfortabel hoor, maar nooit zo lekker als vloerverwarming. We investeren er gewoon niet meer in voorlopig :-)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:30

Jeetje Monique, wat belachelijk zeg!! Die landen moeten beboet worden vanuit de EU! Er van uit gaande dat die staatsbedrijven niet echt groen zijn.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:39

Of even over vloerverwarming: ik vind het heerlijk. Vorige huis icm marmoleum (nooit meer! Fijn en mooi spul, maar het onderhoud, pfffff, gedoe met in de was zetten) nu met tegels. Wij hadden het ‘geluk’ dat de betonnenvloer eruit moest omdat deze niet geïsoleerd was. Dus vloer eruit, 27 1/2 cm zand afgegraven en toen isolatie, beton, vloerverwarming en dekvloer en tegels erop. Zonder een geïsoleerde vloer stook je voor de pieren.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:47

Janine1990 schreef:
Jeetje Monique, wat belachelijk zeg!! Die landen moeten beboet worden vanuit de EU! Er van uit gaande dat die staatsbedrijven niet echt groen zijn.


Gelukkig speelt dat nu inderdaad wel! Ze zullen echt bij moeten draaien.

Wat vloerverwarming betreft: ons huis staat op luchtkamers, een soort bovengrondse kruipruimte. Ik denk dat isoleren ook niet echt mogelijk is of heel duur. Er wordt gewoon totaal anders gebouwd.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:12

@ceetje: vooral die halve centimeter :D

Hier denken we aan een warmtepomp, maar nu ook een slecht geïsoleerd huis + een terugverdientijd van 15 jaar... dat gaat hem niet worden logisch beredeneerd.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:01

Wij hebben plavuizen zonder vloerverwarming.
Dat is, vooral met dit weer, niet comfortabel.
De vloer blijft koud, ondanks dat de radiatoren aan staan.
De kou trekt op.

Vloerverwarming vind ik (daarom) hemels. In de toekomst met een pvc vloer erop graag :)

Overigens valt er regelmatig wat op onze plavuizen. Dat levert geen schade op aan de vloer. Dat heeft te maken met de kwaliteit van de tegels. Op onze badkamer ligt een mindere kwaliteit. Daar zijn de vloertegels inmiddels voorzien van putjes en deukje. Dat is ontzettend storend en zo een vloer vervang je ook niet zo maar even.

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-02-18 11:09, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:05

Wij hebben een 450 liter vat staan voor warm water.
Dit is zowel het water voor de verwarming van ons huis (alleen vloerverwarming, zowel boven als beneden) en voor ons tapwater.

Hebben een aantal zonnepanelen voor de elektra, willen er in de toekomst wel meer.

Voor het verwarmen van het vat hebben we vacuümbuizen op het dak (40 stuks) en een pelletkachel in de kamer. Geen gas.

Het is altijd dezelfde temperatuur in ons huis. Beneden rond de 21 graden zomer en winter. Boven 18 en in de badkamer 23.
Zalig!

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:06

Ik mag mezelf hier officieel gaan melden.. 6 maart krijg ik de sleutels van mijn eerste echte huisje :+
Dus vanaf dan klussen, laminaat leggen etc.. en ga ik hier eens rondsnuffelen voor tips en tricks :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:07

mirim schreef:
Wij hadden in ons vorige huis een pelletkachel. Dan heb je een heerlijk warmte i huis.
Het huis waar we nu wonen heeft vloerverwarming. We hadden nooit gedacht dat fijn te vinden.
Maar echt!! Het is top!
Altijd heerlijk warm en de pelletkachel hebben we geen moment gemist.
De badkamer heeft ook vloerverwarming. Ik zie de meerwaarde van een radiator voor de handdoeken te drogen eerlijk gezegd niet. Ik heb een mand staan waar de handdoeken en washanden in gaan die gebruikt zijn ( en dus de was in gaan ) en als je ze even over de rand hangt zijn ze ook zo droog.
Ik vond een radiator in de badkamer altijd een verschrikking! Ik had zo’n buizen-geval, makkelijk om de handdoeken op te hangen, maar wat een stofnest ! :n


Wat een stofnest inderdaad... Daarom wil ik er eigenlijk geen. Morgen naar de badkamerwinkel en dan zullen we zien wat we gaan nemen haha

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:11

Bij ons hangt een grote radiator, een ouderwets type.
Het Is inmiddels echt vies daarachter van het stof.
Omdat het ding zo groot is, kun je er niet achter komen om goed schoon te maken.
Enorm irritant!

Ik wil eigenlijk gewoon een nieuwe badkamer, lijkt me heerlijk om alles zelf uit te kiezen :)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:16

Wees blij dat je iig een radiator hebt, hier een badkamer zonder en dat is koud. :')
Ik laat de hete douche altijd even aanstaan voor ik koud water bij meng omdat ik anders letterlijk sta te blauwbekken. :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:19

vec schreef:
mirim schreef:
Wij hadden in ons vorige huis een pelletkachel. Dan heb je een heerlijk warmte i huis.
Het huis waar we nu wonen heeft vloerverwarming. We hadden nooit gedacht dat fijn te vinden.
Maar echt!! Het is top!
Altijd heerlijk warm en de pelletkachel hebben we geen moment gemist.
De badkamer heeft ook vloerverwarming. Ik zie de meerwaarde van een radiator voor de handdoeken te drogen eerlijk gezegd niet. Ik heb een mand staan waar de handdoeken en washanden in gaan die gebruikt zijn ( en dus de was in gaan ) en als je ze even over de rand hangt zijn ze ook zo droog.
Ik vond een radiator in de badkamer altijd een verschrikking! Ik had zo’n buizen-geval, makkelijk om de handdoeken op te hangen, maar wat een stofnest ! :n


Wat een stofnest inderdaad... Daarom wil ik er eigenlijk geen. Morgen naar de badkamerwinkel en dan zullen we zien wat we gaan nemen haha


Ja ze vangen inderdaad wel stof! Maar ik moet zeggen dat ik dat vrij handig op heb gelost. Een tang (om vlees te draaien bijvoorbeeld) voorzien van twee doeken en die telkens op een buis zetten. Radiator zomaar schoon :)

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:35

wij hadden vloerverwarming in de keuken maar hebben deze er pas uit gehaald. We zijn bezig met nieuwe tegels in de keuken en belsoten om ze dr uit te halen.
We hebben heel veel ramen in de keuken en hierdoor werd het altijd heel snel warm als de zon schijnt en dit kan je niet zo goed regelen met vloerverwarming. Het heeft een redelijke lange tijd nodigom p te wrmen en dan heeft de zon dat al gedaan waardoor het snel veel te warm word. Er hangt wel een radiator voor de winter en s avonds. Dat voldoet prima. De vloerverwarming heeft in die 20 jaar bijna nooit aangestaan.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:45

3timesmom schreef:
wij hadden vloerverwarming in de keuken maar hebben deze er pas uit gehaald. We zijn bezig met nieuwe tegels in de keuken en belsoten om ze dr uit te halen.
We hebben heel veel ramen in de keuken en hierdoor werd het altijd heel snel warm als de zon schijnt en dit kan je niet zo goed regelen met vloerverwarming. Het heeft een redelijke lange tijd nodigom p te wrmen en dan heeft de zon dat al gedaan waardoor het snel veel te warm word. Er hangt wel een radiator voor de winter en s avonds. Dat voldoet prima. De vloerverwarming heeft in die 20 jaar bijna nooit aangestaan.


Waarom hebben jullie er niet voor gekozen om er een regelaar tussen te zetten of een extra thermostaat? Lijkt me een stuk goedkoper :o
Even uit interesse hoor...

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:50

MoniqueT schreef:
Janine1990 schreef:
Jeetje Monique, wat belachelijk zeg!! Die landen moeten beboet worden vanuit de EU! Er van uit gaande dat die staatsbedrijven niet echt groen zijn.


Gelukkig speelt dat nu inderdaad wel! Ze zullen echt bij moeten draaien.

Wat vloerverwarming betreft: ons huis staat op luchtkamers, een soort bovengrondse kruipruimte. Ik denk dat isoleren ook niet echt mogelijk is of heel duur. Er wordt gewoon totaal anders gebouwd.

Vloerisolatie is in grote delen van Spanje ook wat minder nodig dan hier, of het moet tegen de hitte zijn. En wat een verspilling dat in Spanje zonne-energie extra belast wordt.
Over 80m2 is een halve centimeter best veel zand (zeker met de hand en kruiwagens) :D

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:54

Dank jullie wel voor alle antwoorden!

Wij gaan de vloerverwarming toch maar weer eens overwegen :D

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:24

Booooo schreef:
Dank jullie wel voor alle antwoorden!

Wij gaan de vloerverwarming toch maar weer eens overwegen :D



Ja zeker doen hoor, heerlijk aan de voetjes :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:29

Ik vind vloerverwarming echt waardeloos. Die in mijn huis dan toch. Duurt eeuwen voor het warm is en ik moet minstens 25 graden stoken om er iets warmte van te krijgen.

Ik heb de radiatoren aangezet, max 18 graden en het is heerlijk warm.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:32

Dan is je vloerverwarming niet goed hoor San. Als het systeem goed werkt, is het gewoon supercomfortabel.

@Ceetje: ik snap ook wel dat in Spanje de verwarming minder nodig is, maar in de paar maanden per jaar dat het wel koud is, mis je het gewoon als je het gewend bent. Wij zitten in de bergen en het kan bij ons ook best heel fris worden.

En inderdaad, die overheid is echt slecht bezig, wij zouden zoveel energiezuiniger kunnen leven. Want ook windenergie bijvoorbeeld zou super zijn, we hebben in de winter best veel wind.