Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 02:08

Al even gegoogled, maar hopelijk zit hier ook iemand met het verlossende woord.
Af en toe kom ik een klein zwart beestje tegen op de (witte) muur. Het zijn echt hele kleine beestjes, groter dan een vlo maar wel erg klein. Ik kan niet echt zien wat het zijn, ze zijn erg klein. Ze lijken niet te kunnen vliegen of springen.
Net viel me op dat er toch wel een stuk of tien rondom mijn (felle) lamp zitten. Blijkbaar worden ze dus wel aangetrokken door licht.
Google maakt me bang met bedwantsen, maar ze lijken echt zwart en zitten dus niet bij mijn bed (en heb geen bultjes of wat dan ook).
Het zijn er dus niet zoveel, maar ik zou wel graag weten wat het zijn, en waar ze mogelijk vandaan komen zodat ik er iets aan kan doen.

Iemand enig idee wat dit zijn en of ik me zorgen moet maken? Foto maken lukt niet met lamplicht, en ik heb ook geen geschikte camera eigenlijk voor zoiets kleins.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 02:31

Zonder foto is het wel heel lastig meedenken. :)
Zijn ze lang, rond, met vleugels, voelsprieten, etc? Oftewel: iets meer info? :)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:48

Zilvervisjes/papiervisjes misschien? Die zaten in mijn vorige huis ook graag op witte muren.

Maar lastig te zeggen met zo weinig info.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:56

Meeltorren is de beste gok. Kleine kevertjes. Zitten in eten (duh), en komen nog al eens uit katten- of hondenbrokken. Vandaar uit vinden ze de weg naar rijst, spaghetti, etc. Ze knagen door karton en dun plastic heen. Kijk je voorraad in de keuken maar eens goed na of ze nergens in zitten. Als er kleine ronde gaatjes in verpakkingen zitten weet je genoeg. Zelfs potjes paprikapoeder zijn niet veilig is mijn eigen ervaring.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:10

Geen zilvervisjes, ovenvisjes, meeltorren of wat dan ook. Ik weet welke je bedoelt, alleen de naam van die beessies......
Ze leven het liefste rond de einden van behang. Als je ergens een los stukje hebt dan zitten er geheid meer achter. Zitten alleen op de muur en komen er voor zover ik gemerkt heb niet van af. Kunnen geen kwaad als het idd dezelfde zijn die jij hebt beschreven.

Edit, ff gegoogled; dit zijn degenen die ik wel eens op of achter het behang vond. Even naar beneden scrollen voor de foto.
https://www.klusidee.nl/Forum/beestjes-in-oud-behang-t73565.html

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:57

Meer info en goede foto's zijn welkom. Wat voor ruimte is het? Droog? Vochtig? Inpandig of met verbinding naar buiten? Ligt er (dier)voeding opgeslagen?
Kun je de beestjes zelf wat duidelijker beschrijven?

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 11:26

Bedankt voor de reacties!

Palmera schreef:
Zonder foto is het wel heel lastig meedenken. :)
Zijn ze lang, rond, met vleugels, voelsprieten, etc? Oftewel: iets meer info? :)


Dat snap ik, ik ben wel wat summier geweest met de info. Ze zijn aardig rond, beetje ellipsvorming. Ik heb geen vleugels of voelsprieten gezien.

leeslampje schreef:
Zilvervisjes/papiervisjes misschien? Die zaten in mijn vorige huis ook graag op witte muren.

Maar lastig te zeggen met zo weinig info.


Snap ik :) Nee, het zijn geen zilvervisjes, die zijn grijs en veel langer. Ze zijn echt heel klein, meer speldenknopjes.

Ibbel schreef:
Meeltorren is de beste gok. Kleine kevertjes. Zitten in eten (duh), en komen nog al eens uit katten- of hondenbrokken. Vandaar uit vinden ze de weg naar rijst, spaghetti, etc. Ze knagen door karton en dun plastic heen. Kijk je voorraad in de keuken maar eens goed na of ze nergens in zitten. Als er kleine ronde gaatjes in verpakkingen zitten weet je genoeg. Zelfs potjes paprikapoeder zijn niet veilig is mijn eigen ervaring.


Meelwormen/-larven heb ik wel eens gehad, maar de torren zijn vrij groot dacht ik?
Taucha schreef:
Geen zilvervisjes, ovenvisjes, meeltorren of wat dan ook. Ik weet welke je bedoelt, alleen de naam van die beessies......
Ze leven het liefste rond de einden van behang. Als je ergens een los stukje hebt dan zitten er geheid meer achter. Zitten alleen op de muur en komen er voor zover ik gemerkt heb niet van af. Kunnen geen kwaad als het idd dezelfde zijn die jij hebt beschreven.

Edit, ff gegoogled; dit zijn degenen die ik wel eens op of achter het behang vond. Even naar beneden scrollen voor de foto.
https://www.klusidee.nl/Forum/beestjes-in-oud-behang-t73565.html


Die lijken wel wat langwerpiger. En ik heb geen behang (volgens mij is het spuitwerk). Grootte lijkt wel beter te kloppen.

oomens schreef:
Meer info en goede foto's zijn welkom. Wat voor ruimte is het? Droog? Vochtig? Inpandig of met verbinding naar buiten? Ligt er (dier)voeding opgeslagen?
Kun je de beestjes zelf wat duidelijker beschrijven?


Goede foto's met mijn mobiel gaat niet werken, maar ik ga eens proberen er eentje mee te nemen naar mijn vriend, die heeft een microscoop en betere camera. Hopelijk wordt het dan wat duidelijker.
Het is in de woonkamer, droog en inpandig. Ik heb hier kattenbrokjes liggen, maar daar heb ik ze niet gezien. Qua organisch materiaal heb ik hier twee planten, aquaria en een caviahok. Maar ik zie ze daar niet in de buurt van.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:52

Museum- of tapijtkevers zou een optie zijn, maar in een vochtige ruimte is stofluis dat mogelijk ook nog.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:59

Kleine rioolvliegjes? Al is het daar misschien nog wat vroeg voor..

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:20

Ik denk aan fruitvliegjes en daar moet je iets aan doen want je hebt zo een huis vol.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:39

Fruitvliegjes hebben vleugels.

Foaly

Berichten: 4851
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:48

Onweersbeestjes?

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:59

Stofmijt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:22

Stofmijt is wel heel klein en eerder doorschijnend als zwart.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 17:22

Ik heb ooit eens een pak hagelslag op mijn brood willen strooien en daar kwam een gigantisch aantal mieren uit := Dat was echt horror.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 17:34

Fruitvliegjes heb ik wel in de zomer, maar niet rond deze tijd. Stofmijt en onweersbeestjes lijken het ook niet te zijn, en museum- of tapijtkevers ook niet...
Straks blijkt het iets heel voor de hand liggends te zijn haha.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 18:05

Stofluizen

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 02:49

Nou, ik heb er net twee gevangen bij de lamp. En zo dichtbij blijken ze ineens bruin te zijn en heel duidelijk kleine kevertjes. Dus misschien is het antwoord al wel door jullie gegeven. :o ik twijfel wel of de beestjes op mijn lamp hetzelfde zijn als die ik op de muur tegen kwam, want die leken echt zwart en niet zo duidelijk een kevertje.
Ga proberen een foto te krijgen dit weekend.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 03:13

Ik volg dit even, volgens mij heb ik ze ook.
Ze zijn inderdaad bruin, ter grootte van een fruitvlieg maar vliegen niet.
Ze zijn traag, makkelijk te verwijderen met de stofzuiger en zitten op mijn witte muur in de hoekjes.
Geen idee wat het zijn, ik vind ze niet erg storend maar het is wel vreemd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 05:32

Heb je al tussen de rijst, meel en havermout pakken etc gekeken?
Vaak komen ze daar uit. Ze willen ook nog weleens in vogelvoer of knaagvoer zitten.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 19:56

Ik heb gezocht bij meel, havermout, rijst, pasta, kruiden maar ik zie ze daar (gelukkig) niet. Foto komt hopelijk nog!

Edit: ik zag er net eentje vliegen, dus blijkbaar hebben ze wel vleugeltjes onder het schild.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:29

Is het geen broodkever? Die zijn 2-4 millimeter. Vaak te vinden in de voorraad kasten en vliegen graag richting het licht.

Daar hadden wij een paar jaar geleden last van.

Afbeelding

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:55

Oy, hoop niet voor je dat het broodkevertjes zijn...

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kleine zwarte beestjes in huis - wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 21:54

Eerlijk gezegd lijken ze daar wel erg veel op. Maar ik heb tot nu toe nog niet gevonden waar ze dan vandaan komen...
@Shiloh: waar zaten ze bij jou? Hoe kwamen jullie er vanaf?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:01

Het was bij mijn ouders. Ze zaten in de rijst voornamelijk. Uiteindelijk hebben we zo'n beetje de gehele voorraadkast weggegooid en alle beestjes opgezogen en de stofzuigzak ook gelijk de deur uit gedaan. Volgens mij waren ze toen weg, maar ik weet niet zeker of we meer maatregelingen genomen hebben.

Kijk de verpakkingen eens na of er niet toevallig toch kleine gaatjes zitten? Uiteindelijk bleken ze in de rijst echt helemaal onderin te zitten. De larve zijn wit, en vallen dus niet echt op in rijst en meel en zo. Ik je producten toch nog eens heel goed nalopen.