1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:35

Hallo bokkers,

Mijn belangrijke documentatie, foto's etc. heb ik op een externe harde schijf gezet van 1 TB.
Deze had ik gekocht omdat mijn oude na een aantal jaar gebruikt te hebben ten einde was. Helaas waren er ook al wat bestanden beschadigd bleek bij het overzetten naar de nieuwe.
Nu twijfel ik of ik een 2e harde schijf aan zal schaffen als back up van mijn huidige. Hij is nog niet heel oud.
Hoe slaan jullie alles op? In 'the cloud' en zoja waar? of op externe harde schijven?
Wat zou de kwaliteit zijn van de externe harde schijven tegenwoordig? Kan ik het risico nemen of toch maar een nieuwe harde schijf aanschaffen voor de back up.

Groetjes Chantal

Zil
Berichten: 360
Geregistreerd: 11-02-08

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:36

Mijn mening is Ja!
Ik heb er inderdaad 2.. maak regelmatig een backup. Heb inmiddels bijna 15000 foto's van mijn honden en 2 ervan zijn er niet meer.... dus heel dierbaar

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:40

Ik maak gebruik van een NAS met 2 schijven in RAID 1 en nog een losse externe schijf die ik weer gebruik als back van de NAS.(dagelijkse backup)

Een oude NAS draait als 2 wekelijkse back op een andere locatie.

RAID 1moet je niet zien als back up beveiliging het is een extra hulpmiddel
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_ ... els#RAID_1

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 20:51

Ah ik heb de termen NAS en RAI 1 even gegoogled haha. Klinkt ideaal want je zou ze dus vanaf afstand kunnen openen? Op zich heb ik niet dagelijks veel spannende dingen die opgeslagen zouden moeten worden. Het is vooral de back up van foto's en een aantal documenten die ik echt niet zou willen verliezen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:54

1 schijf voor de dagelijkse back-up en oudere bestanden die niet meer veranderen (oudere foto's e.d.) op dvd branden of sd kaart zetten oid en op een ander adres bewaren. Zodat je de dierbare foto's ook nog hebt als de laptop en harddisk worden weggehaald of erger nog, er een brand zou uitbreken.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:58

Ik gebruik ook twee externe harde schijven en vind het ideaal. Gebruik er ééntje om dagelijks mee te werken en maak ongeveer eens per week een backup naar de tweede. Daarnaast heb ik alle bestanden voor mijn opleiding ook nog eens op een USB staan die ik dagelijks overzet/uitwissel met de externe harde schijf. Beetje omslachtig misschien, maar dit werkt voor mij het fijnste! :)

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:59

Man gebruikt twee harde schijven en onedrive. Ik iCloud en onedrive als back-up.

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 21:15

Goede tip ook van het branden op de SD kaart.
Stampeltje jij werkt in de icloud. Heb je een betaald account daarvoor want begreep dat je maar een max aantal mb gratis kunt uploaden?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:30

Ik heb alle foto’s op een backup schijf, maar ik ben ze daarnaast allemaal aan het omzetten naar jpeg bestanden en brand ze nog op DVD. Een dvd kan veel meer hebben dan een schijf of sd kaart, veroudert niet, kost niks en neemt nauwelijks plaats in beslag.

Bagheera_206

Berichten: 25887
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:31

Ik heb inderdaad ook een backup staan op een NAS met twee schijven in RAID1.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:33

8nnemiek schreef:
Ik heb alle foto’s op een backup schijf, maar ik ben ze daarnaast allemaal aan het omzetten naar jpeg bestanden en brand ze nog op DVD. Een dvd kan veel meer hebben dan een schijf of sd kaart, veroudert niet, kost niks en neemt nauwelijks plaats in beslag.


Houd rekening met de kans op Disc rot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:30

Nooit van gehoord, disc rot, maar zo te lezen komt dat vooral door blootstelling aan verontreiniging en licht, en vooral bij cd’s, en zijn dvd’s er veel beter tegen beschermd. Maar backup dvd’s zijn toch altijd netjes opgeborgen en zullen er dus niet of nauwelijks vatbaar voor zijn. Ze gaan iig veel en veel langer mee dan een externe harddisk.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:33

Het zit hem ook wel in de kwaliteit van de cd's/dvd's
Goedkope hebben er meer last van

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:48

Wij hebben ook 2 schijven in de NAS die alles dubbel opslaat wat we erop zetten.

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: 1 of 2 externe harde schijven of data opslaan in 'the cloud'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 17:16

Dank je wel voor de adviezen. Toch maar voor een extra harde schijf gegaan i.p.v. in the cloud e.d. te werken :j