Huis gezellig maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:58

Ja, hoe doe je dat? :')

Inmiddels woon ik 2 jaar op mezelf in een appartementje. Ik voel me er alleen nog steeds niet 'thuis' en weet niet waar het aan ligt. Ik heb zeker genoeg spulletjes staan. Maar als ik bij andere mensen kom denk ik vaak goh wat mooi, goh wat gezellig.

En dat heb ik in m'n eigen huis to-taal niet. Wie heeft hier de gouden tip(s)?

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:00

Heb je foto's?
Dan is het makkelijker om tips te geven.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:01

Heb je misschien foto?

Ik vind verlichting en juiste accoiseres enorm belangrijk voor gezelligheid

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:02

Kijk of je wat oude VT-wonen bladen oid kan krijgen via een weggeefhoek. Dan kan je een moodboard maken en zien of je daar wat meer bij aan kan sluiten. Ik vind zelf kaarsjes en kleine accessoires altijd erg gezellig staan!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:11

Foto's van je huis zijn inderdaad praktisch.
Verder kan kleur heel veel doen voor bijvoorbeeld je woonkamer. Daarnaast geven dingen als plaids/kaarsen ook een meer huiselijk gevoel. Tot slot ligt het ook heel erg aan de opstelling van je meubels, als je salontafel mijlenver van de bank af staat, voelt het veel opener/minder gezellig.

Anoniem

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:14

Ik had het zelfde, ben uiteindelijk met een vriendin een moodboard gaan maken en zij heeft haar eerlijke mening en ideeën gegeven over mijn huis. Ik hou heel erg van de combinatie zwart/wit/grijs maar ook van felle kleurtjes, en haar inbreng was zwart wit grijs met een kleur kwa accenten en het wat aardser houden, of hoe je dat noemt, met groen tinten. Ik hou opzich helemaal niet van de kleur groen maar oh wat ben ik blij dat ik al het felle uit mijn huis heb gezet en over gegaan ben op de naturel tinten en voor de kleur dus groen.
Zonder foto's word het denk ik wel lastig tips geven inderdaad, ik heb uiteindelijk ook een nieuwe bank, nieuwe tv meubel en planten gekocht, alleen dat al veranderen maakte dat het voor mij veel meer thuis werd, ik merkte namelijk dat ik vooral dingen in mijn huis had staan omdat anderen die ook hadden en ik dat dan ook wel handig/mooi vond. Maar het was niet echt van mij..

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:17

Geurtjes! Ik ben dol op geurkaarsen of geurstokjes oid. Is genoeg keus in elke supermarkt, drogist of wat voor winkel dan ook. Kies iets uit wat je lekker vindt en dan zal t echt naar thuis/iets vertrouwds gaan ruiken :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:18

Oh en kussentjes! :D En plantjes.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:23

Kijk even in het topic wat hier op HTT ook rondzweeft van interieurtips en styling.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:27

Hier verhuisd, kamer nagenoeg ingericht met dezelfde meubels en juist minder decoratie neergezet in nieuwe huis. En toch echt 'thuis'.

Voor mij toch ook vooral wel het gevoel wat de ruimte zelf geeft en qua decoraties eens echt kritisch van nul beginnen qua inrichting.

Overigens kan het ook fijn zijn iemand anders eens mee te laten denken in hoe hetanders kan. Kom je al snel op oplossingen en dingen die je zelf als inwoner over hethoofd ziet ;-)

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:30

Planten doen het echt!! Ik heb er nu +10 denk ik. Sindsdien voel ik me echt thuis!

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:33

Planten of paar foto's in lijstje s schilderij hier en daar.

Kussens op de bank. Paar beeldjes ergens misschien.

Edit ik had lege vensterbank en en kasten ik vond dat praktischer met schoon maken. Heb er nu wel iets staan op sommige vensterbanken. ( Kreeg zelfs de vraag of het huis leeg stond toen ik er even woonde ivm geen gordijntjes of iets en geen planten.. buren hebben het Kats vol staan . ..

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:48

Kun je aangeven wat je zo aanspreekt in huizen van anderen? Ia dat de gehele uitstraling, bij elkaar passende meubels, juist de accesoires, aan- of afwezigheid van bepaalde dingen, planten, foto's etc?

Ik vind het bijvoorbeeld erg fijn als mijn huis enigszins rustig is qua kleur, mijn meubels bij elkaar passen en ik kleur aanbreng in mijn accesoires. Mijn woonkamer heeft bijvoorbeeld een lichtgrijze vloer en witte meubels en grijze bank, maar heeft gekleurde kussens op de bank, gekleurde eettafelstoelen, kaarsen en planten en bloempotten en gekleurde kratjes aan de muur waar de katten in slapen. Ik houd verder totaal niet van tierelantijntjes dus ik heb geen dingen staan om er maar te staan. Mijn woonkamer heeft een rustige, maar toch wat gekleurde uitstraling en is 1 (opgeruimd!) geheel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:48

Mijn vensterbanken liggen vol met dekentjes voor de katten. Die hebben ook fans in de buurt die naar ze zwaaien :))

Thuis is voor mij een kast vol boeken, gezellig licht en een bank en stoel met kussens en dekentjes. Kleed op de vloer helpt ook. En iets tegen de muur - vroeger posters, tegenwoordig een wandkleed. Je eigen kleuren zijn ook belangrijk. Kortom: een miljoen manieren om het thuis te maken :)

Yessy

Berichten: 23023
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:51

Heb je mooie gordijnen? Dat doet vaak een hoop :)

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:00

Een kast vol boeken zou voor mij niet thuis zijn puur ter illustratie dat het ook deels persoonlijke iets is.
Lijkt wel mooier dan een lege kast uiteraard.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 00:37

Daarom zeg ik ook 'voor mij' - mijn boeken zijn mijn vrienden, ik word er niet blij van als ik ze niet kan zien. Tried 'n tested. Er moet gewoon een boekenkast in de woonkamer. En op mijn kantoor, en op mijn spreekkamer. En zelfs daar wekt zo'n volle boekenkast bij de meeste mensen een huiselijk gevoel op. Maar je hebt gelijk - voor niet iedereen is dat hetzelfde.

Anoniem

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:09

Verlichting maakt vaak een heleboel uit! :) In plaats van een wat koelere kleur licht een wat warmere kleur, en ook veel verlichting op verschillende plekjes. Kleine lampjes enzo.

Tip: ga een beetje op pinterest zoeken naar wat je mooi vindt en maak daar dan een moodboard van. Dan kom je al gauw op ideeën! :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:10

Ik ben daar héél gevoelig voor. Wij hebben net een hele huizenjacht achter de rug en ik heb honderden immo-advertenties bekeken. Ik vond maar heel zelden dat mensen een gezellige inrichting hadden. Brrrr. Iedereen vindt ons huis ook erg gezellig (het is net verkocht, ik heb er hartzeer van! Maar bon, het nieuwe huis is sowieso beter want daar gaan de paarden aan huis staan). Wij hebben geen strak en modern huis: houten balkenplafond, oude gerestaureerde houten deuren, baksteenschouw en elementen, eikenparket en een industriële metalen donkerbuine trap uit traanplaat. Veel massief en 'verweerd maar gerestaureerd' hout dus. Het huis zelf was dus al vrij gezellig op zichzelf. Toch waren de vorige eigenaars er in geslaagd het minder gezellig te maken dan het is door de kleuren op de muur (koude kleuren, een soort flets-pastelgroen en grijs).

Ik heb voor de muren vnl voor wit gekozen, maar niet wit-wit, meer cremewit. Accentmuur in living en slaapkamer is een soort donkeroranje/roestkleur. We hebben ook een soort mosterdkleur op andere muren (in de keuken en onze lange smalle gang, dan lijkt het niet zo'n ziekenhuisgang wat wel zou zijn mocht die witgeschilderd zijn). Verlichting: we hebben verschillende lampen, wandlampen zijn veel minder fel dan de lusters van licht, er staat nog een lampje op de dressoir enzo. We kiezen altijd voor warm licht.

En dan de inrichting en stijl van je meubels doet ook veel natuurlijk. Ik heb enorm veel kamerplanten, minstens 30 in totaal (klein rijhuis). Onze meubels zijn oude midcentury modern designmeubels gecombineerd met modernere scandinavische meubels, vooral hout. Onze zetel is ook niet in een koude tint stof, maar is donkerbruin met lichtbruin gewoven structuur. Er hangen aan de muur potloodtekeningen van mijn bomma (die was kunstenaar), er staan enkele fotokaders op onze schouw en er hangen ook kadertjes met silhouetten uit oud behangpapier van de honden die ik gemaakt heb. En een familieportret-tekening die ik cadeau kreeg. Maar niet superveel kaders aan de muur hier eigenlijk. Ik schuim ook kringwinkels af want ben een vintage-fan. wij hebben 2 houten kubussen aan de wand in de eetkamer waar boeken in staan. de belangrijkste boeken heb ik ook graag in zicht. In de zetel liggen er dekentjes en kussentjes. àltijd. Bezoek krijgt ook altijd dekentje aangeboden (en naar mijn ervaring wordt dat door vrouwen altijd op prijs gesteld!). De manden voor de honden zijn een oude rode valies met een kussen in en een oude tv die leeggehaald werd.

Waar ik 'allergisch' voor ben is van die strakke plafonds met spots in, dat vind ik echt een killer voor gezelligheid, maar daar kan je in een huurwoning natuurlijk niet zoveel aan veranderen. En een kille grijze of andere koude kleur tegelvloer vind ik ook een dooddoener voor gezelligheid. Daar zou ik snel een tapijt (of meerdere afhankelijk hoe groot de ruimte is) op gooien. En ik ben dus ook héél allergisch aan grijs. Ik kan dat enkel in natuurlijke en/of industriële vorm appreciëren: (natuur)steen-elementen, beton, metaal. Maar dus geen grijs geschilderde dingen, grijs behang of grijze stof. Daar krijg ik rillingen van :+

Bloempotten had ik in het begin allemaal witte. Die was ik snel beu. Nu zijn ze voornamelijk aardewerk. Past imo veeeeeel beter van tint bij het huis en brengt visueel veel meer rust. Dus da's iets onnozel wat dus wel veel verschil kan maken...

Amai dat is een lange uitleg geworden :+ Ik kon maar meegeven wat onze inrichting voor mij gezellig maakt, want voor iedereen is dat natuurlijk anders.

Veel succes @ TS!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:24

Kaarsen helpen :D

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 03:27

Wat een verschillende meningen allemaal..

Ik kom met nog een andere:
Voor mij wordt iets gezellig als er dingen zijn die voor mij belangrijk zijn en die ik heb uitgezocht. Daarnaast wil ik echt comfortabel willen zitten..

Mijn kamer is mijn thuis geworden omdat ik er dingen neerzet waar ik blij van wordt. In mijn geval zijn dat een boel kleurtjes, maar ook kerstversiering etcetera met kerst. Leuke schattige beeldjes die ik toevallig ergens in de aldi vond..
Een foto van mijn oude verzorgpaard aan de muur, een tekening en schilderij die ik van mijn tante heb gekregen.

Mijn kamer is een groot samenraapsel van dingen, maar ik voel me er echt thuis. Gewoon echt lekker mijn plekje.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:32

Ik heb in januari een interieurarchitecte langskomen die ons gaat helpen want ik zit met hetzelfde probleem :') Kost niet zo gek veel (€50-€90) en dan is het ineens opgelost O:)

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:19

Ik kan je ook echt aanraden om een moodboard te maken :j En neem dat moodboard ook mee al je meubels of accessoires gaat kopen om te kijken of het bij de rest past.
Een huis moet rust uitstralen, rustige kleuren, niet te veel tierlantijntjes, sfeervolle verlichting, en als dat dan ook nog allemaal in je eigen smaak is dan zul je je er snel thuis voelen :j

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Huis gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:04

Het ligt soms ook gewoon aan het huis zelf. Mijn vorige huis was veel moeilijker gezellig te krijgen dan het huidige.