Factuur kadastraal inkomen voor vorige woning

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Factuur kadastraal inkomen voor vorige woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 07:45

Eventjes kort schetsen, ik woon in België, dus vermoedelijk een andere wetgeving dan Nederland, maar hopelijk kan er me iemand verder helpen.

In februari dit jaar is het huis van mij en mijn zus verkocht. De verkoop is allemaal goed verlopen bij de notaris en ik dacht dat het kadastraal inkomen daar ook allemaal in orde gebracht was.

Nu kreeg ik vorige week 2 brieven van het kadastraal inkomen in de bus. Eentje voor mijn nieuwe woning, wat ik dus normaal vindt. Maar heb ik ook een brief gekregen om het kadastraal inkomen te betalen van mijn vorige woning. Dat is een behoorlijk bedrag, dus ik vind het raar dat dit mij nog zou toekomen omdat ik al sinds februari geen eigenaar ben? Vanboven aan de brief staat er ook dat het aanslagjaar 2017 is. Heeft de belastingen hier een fout gemaakt? Of heeft de notaris iets niet correct doorgegeven? Werkt het kadastraal inkomen met terugwerkende kracht?

Ik vind het héél raar omdat ik er altijd van uitging dat de rest van het kadastraal inkomen verrekend werd met de akte. Dus daarom mijn vraag, is er hier een fout gebeurt of moet ik alsnog betalen?


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 07:58

Nele80 schreef:
Ik werk(te) bij een notaris.
Bij de verkoop van een woning wordt de onroerende voorheffing verrekend. Dus de koper zal aan jou de onroerend voorheffing te rekenen vanaf de dag van zijn aankoop tot het einde van het jaar betaald hebben.
De aanslagbiljetten van de onroerende voorheffing worden opgestuurd naar de personen die op 1 januari eigenaar zijn van de woning. Dus het klopt dat je dit jaar de onroerende voorheffing nog zelf moet betalen, vanaf volgende jaar zal dit niet zo meer zijn.
Vraag gerust na aan je notaris of de verrekening toch zeker gebeurd is!


Oei, dat zou minder zijn... maar ik ga inderdaad de notaris contacteren, dan weet ik het direct :)

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 08:11

Valerie_91 schreef:
Nele80 schreef:
Ik werk(te) bij een notaris.
Bij de verkoop van een woning wordt de onroerende voorheffing verrekend. Dus de koper zal aan jou de onroerend voorheffing te rekenen vanaf de dag van zijn aankoop tot het einde van het jaar betaald hebben.
De aanslagbiljetten van de onroerende voorheffing worden opgestuurd naar de personen die op 1 januari eigenaar zijn van de woning. Dus het klopt dat je dit jaar de onroerende voorheffing nog zelf moet betalen, vanaf volgende jaar zal dit niet zo meer zijn.
Vraag gerust na aan je notaris of de verrekening toch zeker gebeurd is!


Oei, dat zou minder zijn... maar ik ga inderdaad de notaris contacteren, dan weet ik het direct :)

@KimD Die heb ik hier voor de moment niet bij de hand, maar ik ga direct gewoon bellen. Maar ik meen mij te herinneren dat er mondeling gezegd was dat het kadastraal inkomen mee in de akte was verrekend. Maar dus geen idee of het in mijn voordeel is of in mijn nadeel.
Als het goed is staat dit in de overdracht papieren.[/quote]


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Factuur kadastraal inkomen voor vorige woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 08:30

Net gebeld. Zoals sommigen het al zeiden moet ik alsnog dat bedrag betalen.

Kadastraal inkomen ziet naar de persoon die op 1 januari van dat jaar eigenaar van het goed was en dat was ik nog samen met mijn zus. Dus het is bij de akte geregeld dat de nieuwe eigenaar 10 maand aan ons hebben betaald en dat wij dit jaar nog moeten betalen.

Dat was me duidelijk ontgaan en een beetje zuur omdat ik dit niet meer ingecalculeerd had... achja we lossen dat wel op.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 11:08

KimD schreef:
Valerie_91 schreef:
Net gebeld. Zoals sommigen het al zeiden moet ik alsnog dat bedrag betalen.

Kadastraal inkomen ziet naar de persoon die op 1 januari van dat jaar eigenaar van het goed was en dat was ik nog samen met mijn zus. Dus het is bij de akte geregeld dat de nieuwe eigenaar 10 maand aan ons hebben betaald en dat wij dit jaar nog moeten betalen.

Dat was me duidelijk ontgaan en een beetje zuur omdat ik dit niet meer ingecalculeerd had... achja we lossen dat wel op.


En het een dusdanig hoog bedrag dan? Is de rekening al gesplitst met je zus, of moeten jullie dat zelf doen?


Toch 4 cijfertjes... Maar we zijn met 2 om het te verdelen. Ik heb daarstraks naar mijn zus gebeld en ze had het natuurlijk liever niet moeten betalen, maar ze stemde er toch mee in. Onze gemeenschappelijke rekening is al een geluk nog niet afgesloten, dat stond deze week op de planning, maar dat stellen we maar eventjes uit.

Het is gewoon zeer ambetant dat de notaris dit niet duidelijk vermeld heeft, anders had ik op voorhand die centjes opzij gezet.
Laatst bijgewerkt door Valerie_91 op 24-10-17 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 11:15

Pandora2 schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met de verkoop van het huis van mijn vader. Het jaar nadat het verkocht was, moest hij alsnog het kadastraal inkomen betalen ( hij is naar een rusthuis ).
Maar dit jaar kreeg hij weer een aanslagbiljet :? Huis is ondertussen 2 jaar verkocht, dus hier klopt in elk geval iets niet.
Vriend van hem ging even zijn licht opsteken bij de belastingen. Benieuwd wat de uikomst gaat zijn.
Mijns inziens een vergissing, maar je weet nooit natuurlijk :x


Medewerker bij de notaris zei dat we enkel dit jaar kadastraal inkomen nog moesten betalen, maar dat 2018 zowizo voor de nieuwe eigenaars was! Dus dan denk ik dat er bij jouw vader echt iets misgelopen is. Ik zou toch op tijd nazien, het is maar dat je op tijd je aangetekend schrijven kan sturen om eventueel te protesteren. Mijn notariaat hielp me goed verder, dus dat zal bij jullie ook zeker geen probleem zijn!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 08:35

Wijsje schreef:
En de nieuwe woning, had je die ook al op 1 januari? Anders zou die rekening dus ook voor de vorige eigenaar zijn.

Ja die is op papier vanaf november 2016 mijn eigendom, maar de vorige eigenaars zijn daar blijven wonen tot januari 2017. Dus die rekening is ook voor mij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elin_, ManonGrr, Rachral en 23 bezoekers