Handbagage Ryanair

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 00:23

Nou gelukkig, mijn vluchten volgende week zijn niet geannuleerd (fingers crossed dat dat zo blijft) en ik vlieg een paar dagen naar Engeland om bij mijn zus op visite te gaan.

Nu zat ik nog eens na te lezen hoe het nu precies zat met de handbagage en in eens schrik ik van de omschrijving.

Volgens mij stond er toen ik boekte gewoon dat iedere passagier 1 stuk bagage van afmeting kleine koffer van max 10 kilo en daarnaast een handtas van een kleinere afmeting mee mag nemen.

Maar nu kijk ik weer en nu staat het als:

Voor een passagier die Instappen met prioriteit of een Plus/Flexi Plus ticket geboekt heeft wordt één cabinetas met max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm en 10kg gewicht, plus één kleine tas, bijv een handtas, laptoptas etc. met max afmeting van 35cm x 20cm x 20cm toegestaan.

Maar ik heb gewoon een standaard ticket, dat is volgens mij geen plus of flexi plus en over reizigers die dus niet prioriteit/plus/flexi plus zijn staat er helemaal niks noppes nada. Ik raak er behoorlijk van in de war!

Nu weet ik dat ik het ook bij Ryanair kan navragen, maar om eerlijk te zijn vertrouw ik die rakkers voor geen meter meer. Voor mij de eerste en meteen laatste keer met ryanair.

Heeft iemand enig idee hoe dit nu zit? Hebben ze dit onlangs gewijzigd of zo?

Anoniem

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:26

Bij de meeste budget maatschappijen mag je 1 stuks meenemen, en dat is al jaren zo.
Ik weet neit specifiek Ryanair want daar vlieg ik nooit mee , maar Easyjet en Europa air hebben dat in ieder geval wel.

Bij bv KLM is het inderdaad wel standaard zo dat je die twee stuks mee mag

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:27

Ben ook net paar dagen Londen geweest met easyJet wel maar zelfde regels. Standaard passagiers mogen inderdaad niet los een handtas mee met inchecken en laatste check. Maar wat ik altijd doe ik kleine handtas mee met eten en drinken erin etc die nog in m'n koffer past en die je dan na inchecken gewoon weer eruit kan halen en bij je kan houden met vlucht.

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:27

Bij mij staat het er anders wel tussen:

Toegestane hoeveelheid cabinebagage

Voor een passagier die Instappen met prioriteit of een Plus/Flexi Plus ticket geboekt heeft wordt één cabinetas met max afmeting van 55cm x 40cm x 20cm en 10kg gewicht, plus één kleine tas, bijv een handtas, laptoptas etc. met max afmeting van 35cm x 20cm x 20cm toegestaan.
Instappen met prioriteit kost €5 en kan geboekt worden tijdens het maken van de eerste boeking, het kan toegevoegd worden bij Reis beheren op onze website, of op de Ryanair app tot 45 minuten voor de geplande vertrektijd van de vlucht. Als u geen Instappen met prioriteit of een Plus/Flexi Plus ticket geboekt heeft kunt u nog steeds 2 stuks bagage meenemen maar uw cabinetas van 10kg zal bij de boardinggate gelabeld worden en zal zonder kosten in het ruim geplaatst worden. Uw kleinere tas kunt u wel aan boord meenemen.
Als u uw cabinetas niet in het ruim laat plaatsen zult u instappen worden geweigerd.
Er wordt geen handbagage toegestaan voor een baby (8 dagen en 23 maanden) die op schoot zit van een volwassene tijdens de vlucht; echter een babytas tot 5kg wordt toegestaan voor de begeleidende volwassene naast hun eigen toegestane handbagage.
Vanwege ruimtebeperkingen kunnen er 90 grote handbagagetassen (55 x 40 x 20cm) in de cabine geplaatst worden, de overige zullen kosteloos vervoerd worden in het laadruim.
Extra en/of te grote handbagage zal worden geweigerd bij de boarding gate, of waar mogelijk, geplaatst in het laadruim tegen een toeslag van £50/€50 (toeslag afhankelijk van BTW). Bent u onzeker over uw handbagage, controleer deze dan bij de check-in balie voordat u door de vlucht inspectie gaat.
Duty free tassen worden naast uw handbagage aan boord toegestaan.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 00:32

Pfff wat stom :+ ... echt 5 keer gelezen en nog heb ik daar overheen gelezen.

Hmmm. Ok, dan moet ik even bedenken of ik niet liever alsnog die prioriteit boek. Mijn fototas valt nét buiten de maten van de handtas en mijn camera gaat écht het laadruim niet in.

Super irritant. 35x20x20. Maar mijn fototas heeft gewoon een nét andere vorm. Namelijk 30x26x13. Dus minder groot in volume, maar wel te groot op 1 van de 3 maten.

Oh, zie nu als ik bij prioriteit boeken kijk, staat dat dat geldt per 1 november. Nah ja, ik pak het maar in zoals ik van plan was. En als ze de koffer in het ruim willen doen, vraag ik wel of ik dan als handtas de fototas bij me mag houden en als dat niet mag, zorg ik dat ik het voor de vlucht tijdelijk in een kleiner tasje kan doen, eventueel met een handdoek eromheen gewikkeld of zo.

Taranes
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-01-15

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:50

Het is ook niet erg duidelijk. Ik zat vandaag met dezelfde uitdaging, wij vliegen zondag. Prio boeken was echter maar 3 euro pp, dus gezien het eeuwige gedoe met te weinig ruimte voor koffers en dat er een taxi staat te wachten, was het mij wel zes euro waard.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 05:35

Die handtassen werden afgelopen september dus echt niet nagemeten :n
Ik was er ook benauwd voor en had dus een kleinere handtas mee dan mijn gewone tas, omdat die ook net buiten de maten viel.
Maar in de praktijk gingen er complete eastpak rugzakken mee als 'handtas' naast zo'n rolkoffertje.
Dit was in Eindhoven zo en Pisa op de terugweg niet anders. Ik heb zelfs helemaal geen maten gecontroleerd zien worden, terwijl er echt ook heel veel koffers dikker waren dan de voorgeschreven cm.
Ik durfde het handbagage koffertje van mijn schoonmoeder niet mee te nemen, omdat ik bang was voor bijbetaling, maar er waren er echt met grotere koffers die gewoon mee mochten.

Bij ons was het zo dat als je vooraan in de 'gewone' rij stond je alsnog ook gewoon 2 stuks handbagage mee kon nemen in het vliegtuig, maar het klopt idd dat ze dat niet meer garanderen, en als je aangewezen wordt, dan moet je idd je handbagage labelen en moet die het ruim in.
Maar als je alleen die fototas als handbagage hebt, dan verwacht ik eerlijk gezegd dat die gewoon mee aan boord kan als handtas. Die moet onder de stoel voor je passen en dat kan al heel snel hoor.
Laptoptassen met laptops van 15 inch vallen ook buiten de afmetingen en heb ik ook in grote getale aan boord zien gaan als 2e tas.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:49

ik ben vorige week nog met ryan geweest, 1 stuks bagage en een kein tasje (handtasje/plastic tasje met iets keins uit de gift winkel) mag gewoon :j Ze zijn niet meer zo streng tegenwoordig dat alles gemeten en gewogen wordt ;) Van de 3x retour naar dublin 0x gewogen of gemeten

De eerste 90 mensen mogen hun tassen in vliegtuig meenemen de rest gaat het ruim in (gratis)

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:45

Ik ben eind augustus nog met ryan air naar Italië gevlogen, met alleen handbaggage bij. Vriend had de trolleykoffer met mijn camerarugzak mee en ik had een 20 liter backpack om en handtas mee. Nergens naar gekeken en niks moeilijk gedaan. Er stonden genoeg mensen in de rij met grotere tassen/koffers als ons en die mochten ook mee... Ik denk niet dat het een probleem is, maar die grapjassen zijn wel aan het stunten de laatste tijd....
Wij vliegen nu ook lekker met germanwings, gewoon ruimbaggage mee, ik ga niet meer met alleen handbaggage. Vond het persoonlijk veel te lastig, maar goed, ik reis altijd met ruimbaggage en alleen handtas mee het vliegtuig in (gemiddeld zo'n 4 keer per jaar ofzo dus :=)

Sodera

Berichten: 5298
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:35

Precies wat al eerder aangegeven wordt.
Koffer + handtas achtig iets mag. De eerste 90 koffers en die vab de prioriteitsmensen mogen sowieso mee in het vliegtuig, de rest wordt gratis ingecheckt.
De maat van koffers wordt nog wel eens gecheckt met zo'n doos of hem in een afmetingen-rekje schuiven. Handtassen mogen altijd wel mee, zolang ze onder de stoel voor je passen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 22:13

Ik heb uiteindelijk toch maar gewoon prioriteit geboekt. Daarmee zou als het goed is, mijn koffertje sowieso mee de cabine in gaan als ik dat wil. En ook wel lekker dat ik gewoon lekker vlot kan instappen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:01

Tja, het is een bijzondere stunt van Ryanair. Ze hebben namelijk hun regels met terugwerkende kracht aangepast, dus ook geldend voor mensen die al een kaartje gekocht hadden.
Je mag een mini tasje mee en een handbagage koffer. Voor de mensen die een laptop o.i.d. willen (en dat zijn er veel), gaat dat niet passen in het mini tasje. Dus moet je je laptop (en andere kostbaarheden) in je handbagagekoffer stoppen. Maar dan moet je wel zorgen dat je die koffer bij je mag houden, want als deze het ruim in gaat en stuk gaat, zegt Ryanair: tja, maar wie stopt er dan ook een laptop in het ruim?
Uiteindelijk komt het erop neer dat je meer mag gaan betalen om je koffer bij je te mogen houden.
Het feit dat Ryanair dit heeft ingevoerd en notabene met terugwerkende kracht zegt genoeg over dit bedrijf. Net als de geannuleerde vluchten en alle eerdere zaken waarbij Ryanair niet goed uit de verf kwam. :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:13

Cinderella schreef:
Het feit dat Ryanair dit heeft ingevoerd en notabene met terugwerkende kracht zegt genoeg over dit bedrijf. Net als de geannuleerde vluchten en alle eerdere zaken waarbij Ryanair niet goed uit de verf kwam. :)


Helemaal mee eens hoor. Dit was voor mij de eerste en de laatste keer.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:30

Het is echt een kl%$*&te maatschappij. Ze verpest het voor de rest dus reken er maar op dat dit ook ingevoerd gaat worden bij andere maatschappijen.

Maar gisteren heb ik ook gehoord dat dit veranderd heel recent veranderd is. Er was ook iets met online inchecken. Daar waren ook nieuwe regels voor verzonnen, wat je geld kan kosten als je niet precies doet wat zij willen. Dat moet je dus ook nog even goed nalezen.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:14

Helemaal eens Cinderella. Dat is dan ook waarom ik volgende week niet meer Ryan Air wilde vliegen en in de toekomst ook nooit meer. Zo goedkoop zijn ze trouwens ook helemaal niet, als je alle bijkomende kosten erbij rekent was ik nu maar de helft kwijt, en met meerdere vluchten was KLM gewoon zelfs goedkoper. Ze zijn alleen goedkoop als je alleen maar met een klein handtasje vliegt en het je niet uit maakt waar je zit enz.

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:28

Idd. Ik vlieg volgende week met Ryanair naar Dublin, en heb echt spijt dat ik niet wat meer heb uitgegeven voor bv. AerLingus of KLM als ik die nieuwe regels lees :')

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:29

Foaly schreef:
Idd. Ik vlieg volgende week met Ryanair naar Dublin, en heb echt spijt dat ik niet wat meer heb uitgegeven voor bv. AerLingus of KLM als ik die nieuwe regels lees :')


_O- ik vlieg dus met eurowings naar dublin. Ryanair was twee keer zo duur, en dan had ik nog geeneens baggage of niks.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:34

Ik mocht met Ryanair mn cameratas gewoon los meenemen, ondanks dat we beide al een handbagage hadden.
Vonden ze totaal niet erg.

Was Eindhoven - Stockholm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:35

Cinderella schreef:
Tja, het is een bijzondere stunt van Ryanair. Ze hebben namelijk hun regels met terugwerkende kracht aangepast, dus ook geldend voor mensen die al een kaartje gekocht hadden.
Je mag een mini tasje mee en een handbagage koffer. Voor de mensen die een laptop o.i.d. willen (en dat zijn er veel), gaat dat niet passen in het mini tasje. Dus moet je je laptop (en andere kostbaarheden) in je handbagagekoffer stoppen. Maar dan moet je wel zorgen dat je die koffer bij je mag houden, want als deze het ruim in gaat en stuk gaat, zegt Ryanair: tja, maar wie stopt er dan ook een laptop in het ruim?
Uiteindelijk komt het erop neer dat je meer mag gaan betalen om je koffer bij je te mogen houden.
Het feit dat Ryanair dit heeft ingevoerd en notabene met terugwerkende kracht zegt genoeg over dit bedrijf. Net als de geannuleerde vluchten en alle eerdere zaken waarbij Ryanair niet goed uit de verf kwam. :)


Is dit vrij recent veranderd? Ik heb tot nu toe altijd mijn vrije grote handtas meegenomen, daar past toch echt een laptop in en dan nog een hele hoop extra. Nooit problemen mee gehad.

Overigens is bij Ryanair ook nooit bij mij het formaat opgemeten van koffer en tas of het gewicht gewogen. Easyjet daarentegen genoot ervan om klanten letterlijk te pesten, heb het te vaak met ze meegemaakt, ik vlieg nooit maar dan ook nooit meer met dat bedrijf.

Het enige probleem wat ik wel met Ryanair heb is dat ze de vlucht overvol boeken met koffers waardoor je bij de gate ineens geselecteerd wordt dat je handbagage het ruim in moet maar dat ze je zeggen dat als je aangeeft dit niet te willen het geen probleem is en als je dit vervolgens doet je bijna uitgescholden wordt en dat je maar priority had moeten boeken en 'als je je bek niet houdt je niet het vliegtuig in mag'. := Ik snap dat ze érgens op moeten besparen om het zo goedkoop mogelijk te houden, maar klantvriendelijkheid is ver te zoeken. Ik betaal voortaan maar die paar extra euro's voor prioriteit (of een andere maatschappij als deze goedkoper is), kan ik tenminste zonder gedoe vliegen.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:31

Ze hebben inderdaad pas geleden weer regels aangescherpt shizzle.... Ik had ook nog een grotere tas mee in augustus maar ik heb al voorbij zien komen dat het ondertussen alweer strenger is geworden

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 13:45

heb 2 en 6 oktober gevolgen met ryanair.
vond het juist een verluchting. Mijn tas was gekocht op de strengste maten (transavia??) Nou paste aan alle kanten bij Ryanair. en dan mocht ik ook nog een handtas mee. (en nee daar werd niet echt naar gekeken, heb menigeen erin zien gaan met een rugtas.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 20:12

Nou alles goed gegaan. Ik ben in Engeland :)

Blij dat ik prioriteit had, want zag inderdaad veel koffers gelabeled worden voor het ruim.

Verder geen issues gezien over formaten van tassen. Veel mensen met een extra rugzak gezien en werd hier niet moeilijk over gedaan. Volgens mij hadden ze haast om iedereen in het vliegtuig te krijgen.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 21:00

Veel plezier en geniet ervan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:20

Santigo_ schreef:
Foaly schreef:
Idd. Ik vlieg volgende week met Ryanair naar Dublin, en heb echt spijt dat ik niet wat meer heb uitgegeven voor bv. AerLingus of KLM als ik die nieuwe regels lees :')


_O- ik vlieg dus met eurowings naar dublin. Ryanair was twee keer zo duur, en dan had ik nog geeneens baggage of niks.

Eurowings is even erg hoor. Is ook gewoon een prijsvechter. Voor korte vluchten als je niet per se iets wil eten of drinken en je niet al te veel bagage hebt is het prima, maar ik heb ernaar gekeken voor een lange vlucht (was de aller goedkoopste optie naar ZA en ook nog eens een directe vlucht) maar als je een klein beetje comfort wil of iets te eten/drinken aan boord dan moet je gewoon flink bijbetalen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handbagage Ryanair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:11

Ik vind dat er wel hard afgegeven wordt op RyanAir.
Het is toch logisch dat ze niet voor iedereen die grote handbagage koffers kwijt kunnen in de cabine?
Ik zag een prijsvechter op het vliegveld en daarvoor moest je voor handbagage koffers van 55x20x30 sowieso al betalen, daar kon alleen een gratis klein koffertje mee naar binnen.
Nu gaat dat blijkbaar bij RyanAir ook de standaard worden, met priority mag je handbagage mee, anders gaat die gratis het ruim in.

Als je zo graag alle comfort en luxe wil, zul je ervoor moeten betalen, voor niets gaat de zon op.
En dan kan het idd zijn dat een andere Luchtvaartmaatschappij goedkoper is. Je hoeft geen tickets bij RyanAir te boeken, toch?

Overigens vond ik ze dus echt niet streng toen ik 4 weken terug met ze vloog. Er gingen koffers mee de cabine in die echt groter waren dan de gestelde afmetingen en ook de kleine handtassen waren gemiddeld genomen een stuk groter zonder dat dat consequenties had.

En mijn persoonlijke voorkeur gaat toch al uit naar vliegen met ingecheckte koffer, zodat ik niet hoef op te letten wat voor toiletspullen/vloeistoffen ik meeneem en er ook nog eens iets lekkers aan vloeibaars mee terug kan (fles wijn/olijfolie, etc).