Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 14:27

Hi!

Ik zit met een vrij groot dilemma en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven. Ik heb al zitten rond vragen op Facebook, contact gehad met mijn collega van een premium Apple reseller en mijn eigen kennis geraadpleegd, maar ik kan geen concreet besluit nemen.

Ik heb op dit moment een nieuwe Macbook Pro Retina 15' in doos hier liggen. Ik heb deze aangeschaft als opvolger van mijn werkpaard uit 2011, een Macbook Pro 13' die al jaren als een zonnetje draait. Met het afstuderen van mijn HBO en start op de 'echte' markt besloot ik dat het tijd werd voor een investering als ZZP'er.

De specs van deze Macbook Pro (Retina) zijn als volgt:

2,5Ghz quad-core Intel Core i7, Turbo tot 3,7
16GB 1600Mhz
SSD van 256GB
Intel Iris Pro Graphics

De prijs van deze Macbook is ongeveer 2.180 euro. Nu twijfel ik dus enorm of het een 'goed' idee is om dit model om te ruilen naar een nieuw Touchbar model. Ik kreeg de tip van mijn collega van de premium Apple reseller om daar eens naar te kijken en voor 400 euro meer zou ik het volgende 15' model kunnen aanschaffen:

Touchbar en Touch ID
2,8Ghz quad-core Intel Core i7 7e generatie, turbo naar 3,8Ghz
16GB 2133-Mhz LPDDR3
256GB SSD
Radeon Pro 555 met 2 GB geheugen (grafisch)
4 Thunderbolt 3 poorten


Waarom een Retina?
Ik werk als fotograaf en content creator en zodoende werk ik met veel externe schijven/add ons zoals extern geheugen, geheugenkaarten importeren, noem het maar op. Het feit dat de Retina nog de 'nodige' poorten heeft is voor mij een hele grote must on the road om dit in een keer allemaal te kunnen gebruiken. Tevens heb ik niet het idee dat de Touchbar op het nieuwe model iets toevoegd en vind ik het extreem onhandig dat er geen andere poorten op het model zitten. Dit betekent allerlei extra extenders die je echt moet meenemen on the road, anders kan je dus niks. Ik hoor links en rechts gemengde verhalen over de nieuwe Touchbar modellen op gebied van prestatie, maar ook de snelheid van de poorten.

Waarom een Touch Bar?
De enigste reden die ik op dit moment kan bedenken is echt de specs. Nu ben ik redelijk bekend met specs en hardware en denk ik dat de Touchbar 'in the end' het wint van de Retina, maar in hoeverre zal dit in de praktijk voort komen? Tevens weet ik niet in hoeverre mijn workflow 'fijn' is voor een Touchbar model, ik vind de Touchbar voornamelijk vrij onpraktisch en hoe fijn specs zijn, vind ik een goede workflow ook zeer belangrijk.

Ik zit dus echt een beetje in conclaaf met mijn eigen voor en tegens. Die 400 euro is mij het probleem niet, waar het mij wel om gaat is werk comfort, toekomst visie en vooral ook een beetje de angst dat Adobe wellicht in de toekomst alle programma's wil voorzien van de standaard 'eis' dat er apart grafisch werkgeheugen in een laptop moet zitten (Lightroom heeft dit al als 'must'). Ik werk momenteel nog op een oudje uit 2011 die alles echt prima trekt, dus in zoverre vertrouw ik Apple in zijn producten qua duurzaamheid. Maar ik maak me wel zorgen over de langer termijn op het gebied van de specs die vooral nu al uitgebouwd gaan worden.

Ik werk voornamelijk met Photoshop, Indesign en Lightroom. After Effects gebruik ik nauwelijks tot nooit en Premiere sporadisch. Het gaat echt om fotowerk, PS (met add ons) en verdere verwerking. Ik werk zowel thuis als op locatie (kantoor, klanten, on the road) dus het is wel belangrijk dat alles 'handzaam' is (zie mijn probleem met de extenders en poorten).

Wat is wijsheid? Welke beslissing zouden jullie nemen?

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:29

Ik zou voor de retina gaan heb al zoveel posts gelezen over de touch bar die niet fijn of goed werkt.
Kan je als het alleen om de specs gaat niet de laatste kopen zonder touchbar?
Je zou je vraag ook kunnen stellen op deze groep MacBook, MacBook Air, & MacBook Pro Users op Facebook.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 15:32

Miiej schreef:
Ik zou voor de retina gaan heb al zoveel posts gelezen over de touch bar die niet fijn of goed werkt.
Kan je als het alleen om de specs gaat niet de laatste kopen zonder touchbar?
Je zou je vraag ook kunnen stellen op deze groep MacBook, MacBook Air, & MacBook Pro Users op Facebook.


De Retina die ik nu heb is de laatste zonder Touchbar :)

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:38

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk voor de Pro met Touchbar gekozen. De touchbar gebruik ik bij het editten niet echt omdat ik voor het editten gebruik maak van een groot beeldscherm waar ik hem aan knoop. Maar al gimmick on the road is het een grappig ding. Daarnaast kun je die touchbar zo indelen dat hij op jou aangepast is en ook Adobe komt met steeds meer mogelijkheden.

De specs zijn wel super fijn en ik heb er een zeer snel werkpaard aan wat ingewikkelde fotobewerkingen zonder moeite draait. De poorten is wel een dingetje inderdaad, maar met een extender eigenlijk geen enkel probleem voor mij om alles er op te zetten. Daarnaast heb ik gekozen voor de toekomst. Apple is een kei in het integreren van nieuwe snufjes en ik heb de gok genomen dat de thunderbolt poorten voor nu misschien nog een beetje toekomst zijn, maar dat over een jaar of 2/3 steeds meer applicaties gaan komen die hierop aangesloten kunnen worden. En ze zijn snel!

Kortom, ik ben heel tevreden met mijn Mac.

(ik weet niet of je als plugins de Nik Collectie gebruikt. Dit is een uitstervend ding waarbij het probleem niet bij Apple ligt, maar bij Google die het programma niet meer ondersteunt)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:59

Ik heb er ook naar staan te kijken, de macbook pro met touchbar.. meerdere keren zelfs, prachtig ding <3 Maar uiteindelijk vond ik hem toch te duur voor wat hij meer kan dan de iets oudere modellen. En persoonlijk vind ik het SD slot toch wel vrij belangrijk, en dat heeft de nieuwste pro niet meer.
Ik heb toevallig een tweedehands macbook pro uit 2015 gekocht vandaag, en die kostte minder dan de helft van de nieuwe die ik eigenlijk had gewild.
Mijn oude imac uit 2010 draait nog steeds prima, ik bewerk er 4k video mee zonder problemen. Voor wat fotobewerken is eigenlijk elke macbook pro prima. Zelfs video bewerken is geen probleem met de goedkoopste macbook pro, als je het niet erg vind om even te moeten wachten op het renderen van grote video's.
Het enige echte voordeel aan de pro met touchbar lijkt me toch de touchbar, maar als je het niet gewend bent dan ga je het ook niet missen lijkt me :Y)

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:02

Wat je je vooral moet realiseren is dat de retina qua specificaties uit 2015 komt. De touch bar Mac heeft specs uit 2017. De technologie is dus 2 jaar nieuwer, en de i7 uit de 2017 is significant sneller dan de 2015 variant. Misschien dat je het nu nog niet nodig hebt maar straks met 4K en hoger heb je alle power nodig die je kan hebben.

Dus als het gaat om 400 euro plus wat verloopjes van AliExpress: direct doen!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:08

De touchbar modellen hebben inderdaad een zwaardere processor, maar de 2,2ghz processor is ook nog steeds te koop. Weliswaar later geproduceerd, maar dezelfde specs als de macbook pro uit 2015, dus of die echt merkbaar sneller is vraag ik me af.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:08

Ik heb zelf een retina 13 inch uit 2014 met gelijkwaardige specificaties, en die draait momenteel moeiteloos alles wat je noemt en meer. Maargoed, die van mij is over twee jaar afgeschreven en die van jou moet nog 5 jaar mee. Ik hoor van collega's alleen maar gemopper over de nieuwe macs omdat het een hoop gedoe is om alle aansluitingen correct te krijgen (bekabeld internet, scherm, usb-poorten, etc) maar op zich went dat gesjouw met al die verloopstukjes natuurlijk snel genoeg.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:17

Ik heb 1 blokje waar alles op aangesloten kan worden, zie en merk je niets van. Dat zou mijn minste overweging zijn, zeker omdat ik verwacht dat thunderbolt/USB-C de nieuwe standaard gaat worden. De touchbar is leuk, zeker wanneer je hem aanpast naar je eigen wensen.

Voor mij waren de specs doorslaggevend, want die zijn enorm goed. Of ze jouw 400 euro waard zijn, dat is de volgende vraag.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 19:37

Ik heb een MacBook pro Retina uit 2014 en van mijn werk nu een nieuwe MacBook pro met touchbar, nu 4 maanden oud. Volgens mij heeft die pro met touchbar ook gewoon een retina scherm, maar zeker weten doe ik het niet.

Maar als ik moest kiezen tussen retina of touchbar, dan 300% retina. Die touchbar is geinig, maar echt ene gimmick in mijn ogen. Wel handig, maar zeker niet noodzakelijk en zeker niet iets om 400 euro voor neer te gaan leggen. Retina scherm is zó mooi en fijn. Zeker als je er grafische mee aan de gang gaat, dan wil je gewoon een retina scherm.

De rest van de specs zijn ook maar magertjes meer, dat ga je in de praktijk amper merken dat verschil.

Kortom, ik zou lekker houden wat je al hebt liggen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:25

Ik werk trouwens op mijn pro retina uit 2014 ook met lightroom en photoshop ed. En dat draait allemaal prima.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 20:27

Touchbar heeft ook gewoon een Retina scherm inderdaad :) De specs verschillen dusdanig dat dat wel echt een issue is (vooral de RAM geheugen banken hebben een enorme upgrade gehad) en dat zie je wel terug in de specs ten opzichte van de Retina Shiloh :)

Ik heb binnen deze twee dagen zo enorm veel meningen, discussies en tips gezien, gelezen en gekregen dat ik ondertussen redelijk geïnformeerd ben over alle in's en out's (en dat zijn er nogal wat :+). Ik heb besloten morgen bij de Apple Store mijn huidige exemplaar om te ruilen, dit is vooral op het gebied van specs en met uitzicht op de toekomst. Mijn grootste reden waren de poorten, echter gaat alles over naar USB-C en dan heb ik straks eigenlijk niks meer aan die reden om het 'niet' te doen :)

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Dilemma: Macbook Pro Retina vs Macbook Pro Touchbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:33

Eigenlijk ook mijn overwegingen een paar maanden terug. Ik denk dat je er heel blij mee gaat zijn (ik voel me iedere keer weer een enthousiaste kleuter wanneer ik erachter ga zitten).

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:42

Toetsenbord maakt trouwens wel flink meer geluid en voelt heel anders aan. Dat is even wennen. Niet perse negatief hoor, maar wel echt anders.

De touchbar vind ik dus niet zo prettig, maar de touch ID is wel heel erg fijn.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 23:35

maaikemuis schreef:
Eigenlijk ook mijn overwegingen een paar maanden terug. Ik denk dat je er heel blij mee gaat zijn (ik voel me iedere keer weer een enthousiaste kleuter wanneer ik erachter ga zitten).


Ik hoop het! Ik vind het echt een heel lastig besluit (wat gek dat zoiets als een laptop je zo kan bezig houden) maar ik denk, hoop, dat dit het beste is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:05

Ik heb net de macbook pro met touch bar, en in één woord: Hij is geweldig. Die touch bar vind ik oprecht een verrijking, alles wordt er simpeler en sneller door. Ik wil nooit meer zonder! Ik heb hem gekocht omdat ik Advertising studeer en ook films ga maken enzo en dus flink wat power nodig heb, en die touch bar is ook daar handig. Je kan zoveel preciezer bewerken en kiezen, en het gaat veel sneller. Muis en touch bar tegelijk kan ook, ideaal. Ik raad hem aan!