Laptop wordt heet.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 01:04

Mocht dit niet goed staan mag het verplaatst worden.

Ik heb sinds ong 2 jaar een HP laptop, nu doet hij sinds een aantal weken heel vreemd.
- Sinds ong 3 weken begon die heel heet te worden maar hij deed nog normaal tot ong 1,5 week geleden, toen begon die uit te vallen als die heel heet werd.
- Hij begint sinds 1 week enorm te blazen alsof die gaat opstijgen. Het gaat zo hard dat je het soms door de muziek heen hoort.

Ik heb altijd de accu eruit zodat die niet kapot gaat, ik heb die er alleen in als hij mee gaat naar school.
Mijn vader heeft hem mee genomen naar z'n werk en heeft de laptop daar helemaal uit elkaar gehaald om te kijken wat het probleem was, hij zag dat er veel stof in de ventilator zat dus dat heeft m'n vader er helemaal uit gehaald en schoon gemaakt.
Alleen is het probleem niet opgelost maar juist erger geworden.

3 Dagen geleden begon mijn oplader heel vreemd te doen en leek het net alsof die elk moment vlam kon vatten dus de oplader weg gedaan en mijn vader heeft er 1 van zijn werk mee genomen, nu doet de oplader het prima maar loopt de laptop steeds vaker vast en is hij ook enorm langzaam geworden, als je een filmpje of film wilt kijken bijvoorbeeld dan krijg je een haperend beeld, hij loopt op dezelfde wifi als mijn telefoon.
mijn telefoon netzoals de laptop van mijn vader hebben geen problemen met de wifi dus het moet wel aan mijn laptop liggen.

Als hij begint te haperen kun je ook het taakbeheer niet in komen.

Nu ben ik dus een beetje bang dat er vrij weinig meer aan te doen is en ik heb de laptop eigenlijk vanaf dinsdag weer nodig voor school maar ik wil niet met zo'n laptop naar school omdat dat gewoon niet kan in een klaslokaal.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 06:34

Misschien een domme vraag maar zit er geen stof in de ventilatieopening?

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:48

Dit klinkt voor mij als nog steeds stof - mijn laptop deed dit ook namelijk. Ik heb hem weggebracht naar een professioneel bedrijf en schoon teruggekregen.
Het kan daarbij (in mijn geval althans) ook icm overbelasting zijn geweest, mijn laptop trok zware programma's als Photoshop niet meer waardoor hij ook begon op te stijgen.

Nu mag hij van zijn pensioen genieten. :)

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:50

Ook een laptop heeft niet de eeuwige levensduur al is 2 jaar niet zo heel oud.
Goed backup blijven maken voordat hij 't helemaal begeeft :)

Ik heb hier een laptop van 3,5 jaar oud die ook heel heet wordt.
Ik heb om die reden Windows er af gegooid, dat was echt dramatisch hoe warm het draait.
Nu Linux Mint en scheelt wel 20% in warmte.Het is gewoon wachten tot hij er mee op houd. Heb dan wel een AMD erin en die staan erom bekend heet te worden.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:56

Het grootste probleem volgens mij bij laptops.
Ze kunnen slecht hun warmte kwijt.
Voor mijn vorige laptop had ik een laptop standaard met een ventilator erin, zodat hij extra koeling kreeg.
Ook geregeld de roostertjes schoonmaken helpt.

Maar zoals jij verteld, ben ik bang dat hij langzaam aan het overlijden is.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:03

Ik denk dat je moederbord oververhit is geweest. Regelmatig moet je de ventilator schoonmaken om dit te voorkomen. Maar ik ben bang dat je te laat bent.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:58

Ik heb een laptop van 7 jaar oud die het nog prima doet dus leeftijd zegt niet zoveel.
Ik heb hem dit jaar voor het eerst schoongeblazen omdat hij idd vast begon te lopen etc maar dat was meteen opgelost hierna.

Ik heb hem opengeschoefd en met de fietspomp de hele boel doorgeblazen en er kwamen idd hele wolken stof uit de ventilator maar bijvoorbeeld ook uit het vak waar de harde schijf in zit.

Problemen die je nu hebt kunnen idd door oververhitting kunnen komen maar ook een schroefje dat op de verkeerde plek terug is gezet of een stekkertje dat niet helemaal goed zit.

Als je zelf niet handig genoeg bent zou ik hem een keertje wegbrengen om hem na te laten kijken.

Anoniem

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:13

Ik zou eerst alle bestanden op de laptop even overzetten naar bijvoorbeeld een harde schijf. Dan heb je tenminste een back up mocht laptopje overlijden ;)

Voor de rest heb ik er geen verstand van... Sorry ;)

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:29

Kijk eens bij taakbeheer of er een programma is dat constant veel van je CPU vergt.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:04

Kan het zijn dat een van de ventilators kapot is?
Het kan ook zijn ( ik weet niet of dat kan bij laptops) dat je processor even gesmeerd moet worden met koelpasta. De processor is het hart van je computer. Er zit standaard koelpasta op je processor vood betere geleiding naar de andere onderdelen. Ik denk niet dat dit het probleem is want denk eerder dat het iets met de koeling te maken heeft.

Heb je je laptop op schoot, of op een tafel staan?

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:11

Antwoord van Maureen95 is het meest waarschijnlijke. Bij opendraaien altijd koelpasta vervangen, troep van fabrikant is altijd rotzooi, daar is bij geen enkel merk een uitzondering op (zelfs mijn MacBook Pro full-option 2015 was een drama). Die vervangen en daarna een controle op de processen die lopen in Taakbeheer (of hij niet constant naar 100% CPU-gebruik gaat), dat eventueel fixen en dan moet ie het weer prima doen!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:36

Laat je hem vaak aan staan? Bijvoorbeeld in standby stand ofzo?
Het beste is om ze uit te zetten als je ze niet gebruikt.
En je schrijft 2 jaar oud... je zou dus nog net in de garantie periode kunnen vallen.

Wij hebben precies hetzelfde gehad, en bij ons viel dit nog NET binnen de garantie. Ze hebben er een compleet nieuw moederbord in moeten zetten.

Zorg wel dat je nu genoeg backups maakt voor het geval dat....

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:59

Mijn laptop doet dit ook. Die is uhhh zo'n 8 jaar.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:04

Ik had ook een HP laptop, zelfde verhaal. Begon bij het aanzetten standaard al op te stijgen en was na 5 minuten al gloeiend heet. Ik kon hem dan ook niet zo op tafel laten staan want dan viel hij uit. Als ik er iets onder zette bleef hij wel aan.
Bij mij zat er iedere keer ook stof in, maar dat bleef er ook in komen. Ik had overigens ook nog het probleem dat hij mijn accu niet zag, en hij moest dus constant aan de netstroom hangen. Wij hebben er geen oplossing voor gevonden en uiteindelijk heb ik een MacBook Pro aangeschaft.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:14

_Cassidy schreef:
Ik had ook een HP laptop, zelfde verhaal. Begon bij het aanzetten standaard al op te stijgen en was na 5 minuten al gloeiend heet. Ik kon hem dan ook niet zo op tafel laten staan want dan viel hij uit. Als ik er iets onder zette bleef hij wel aan.
Bij mij zat er iedere keer ook stof in, maar dat bleef er ook in komen. Ik had overigens ook nog het probleem dat hij mijn accu niet zag, en hij moest dus constant aan de netstroom hangen. Wij hebben er geen oplossing voor gevonden en uiteindelijk heb ik een MacBook Pro aangeschaft.


Hij begint idd met het aanzetten al meteen te blazen, daarna is die weer wat stiller en 5 minuten later blaast hij echt alsof hij elk moment op kan stijgen.

Ik heb hem eigenlijk meestal op m'n benen liggen maar met de ventilator vrij, als je je hand onder de ventilator houdt voel je wel dat er koele lucht uit komt.

Mijn vader maakt de laptop nu elke maand 2 keer schoon, hij doet dat ook heel veel voor zijn werk dus hij doet het wel goed, mijn broertje heeft dat probleem namelijk ook gehad en die stopte ermee toen hij 1 keer is schoongemaakt.

Ik zet hem altijd uit zodra ik naar beneden ga of hem niet meer ga gebruiken.

Wat ik misschien dacht is dat het koelelement gewoon kapot is, ik weet niet of dat kan want ik heb daar totaal geen verstand van. :')

Mijn vader heeft gezegd dat hij van de week er iemand van z'n werk naar laat kijken en mocht er iets kapot zijn dan laat ik hem niet meer maken, dan koop ik gewoon een nieuwe.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:43

Het koelelement zijn de ventilatoren die erin zitten. Laat je vader anders even naar de processor kijken of er nog koelpasta opzit. Ook al zit het er nog op, kan je het beter vervangen.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:46

Maureen95 schreef:
Het koelelement zijn de ventilatoren die erin zitten. Laat je vader anders even naar de processor kijken of er nog koelpasta opzit. Ook al zit het er nog op, kan je het beter vervangen.


Dat is ook wel een goede idd, ik zal aan hem vragen of hij er morgen even naar kan kijken.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:48

Koelpasta is ook maar een paar euro! Zoek eventueel op op Youtube hoe je het erop moet doen. Niet teveel en niet te weinig :D
Anders moet je even kijken als je je taakbeheer opent wat de processor aangeeft of die hoog in de procenten komt als je nog niks aan het doen bent :)

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 13:53

Maureen95 schreef:
Koelpasta is ook maar een paar euro! Zoek eventueel op op Youtube hoe je het erop moet doen. Niet teveel en niet te weinig :D
Anders moet je even kijken als je je taakbeheer opent wat de processor aangeeft of die hoog in de procenten komt als je nog niks aan het doen bent :)


De processor geeft op het moment 27% aan met chrome open. Koelpasta ga ik zo wel halen, het is sowieso wel handig om dat in huis te hebben. :j

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:58

Heb je al gekeken hoe warm de processor nu werkelijk wordt? Hier kun je een programma als bijvoorbeeld speccy voor gebruiken. Het is mogelijk dat je ergens een instelling hebt veranderd waardoor hij constant op vol vermogen koelt terwijl de boel helemaal niet warm wordt.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:59

Koelpasta is altijd handig :D
Maar dan zou je niet echt denken dat het de processor is...

Inderdaad wat @_Ezra zegt is ook nog wel een goeie :)

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:25

Maureen95 schreef:
Koelpasta is altijd handig :D
Maar dan zou je niet echt denken dat het de processor is...

Inderdaad wat @_Ezra zegt is ook nog wel een goeie :)


De processor wisselt tussen de 10 en 30% als ik hetzelfde blijf doen als nu.

Maar hoort de laptop dan ook zo heet te worden omdat hij steeds op vol vermogen koelt?

Edit:

Ik heb even opgenomen hoe erg hij blaast zodat jullie misschien een beter idee krijgen van wat hij doet:
https://www.youtube.com/watch?v=6SGK36PXkJI

Anoniem

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:03

Die van mij deed dat ook, maar dat was echt omdat ie op mijn benen lag altijd, die van mij kon toch niet genoeg ventileren omdat ie daarvoor echt in een hoek moest staan..

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 15:11

Annet_Dottie schreef:
Die van mij deed dat ook, maar dat was echt omdat ie op mijn benen lag altijd, die van mij kon toch niet genoeg ventileren omdat ie daarvoor echt in een hoek moest staan..


Ik leg die van mij altijd voor de helft op m'n benen de rest ligt gewoon vrij, dus de ventilator kan gewoon de lucht kwijt.

Ik heb ook geprobeerd om een boek eronder te leggen als die op de tafel stond maar daar wordt het alleen maar erger door.

Anoniem

Re: Laptop wordt heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:25

Mijn HP deed dat ook, toen is de ventilator vervangen. Daarna was het weer prima, hij is nog jaren mee gegaan. Ik weet niet meer wat het kostte.