Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 09:53

Hallo,

Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en ik ben nu aan het kijken naar autostoeltjes. I-size schijnt het veiligst te zijn (waarbij achterwaarts vervoeren de standaard is) , maar ik hoor van mijn zus en een kennis van haar dat hun kinderen het verschrikkelijk vinden en alleen maar lopen te blèren als ze achterwaarts vervoerd worden.

Wat is jullie ervaring hierin?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:56

Nooit last van gehad. Zodra de motor starte sliepen ze als baby's.

Ik had destijds een maxi cosi waarbij ze ook achterwaarts vervoerd werden.

Danielle_h

Berichten: 390
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:00

Heel simpel of ze het nou vervelend vinden of niet baby's worden altijd achterwaarts vervoerd.
Ik geloof niet dat er een verschil is voor zulke jonge kinderen welke kant ze opgaan.

Weet niet of je in de winkels nog keus hebt om vanaf een bepaalde leeftijd vooruit stoelen te kopen.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:04

Het is bij een ongeluk veiliger. Er komt dan minder druk op het de nek. Ook bij het remmen enzo. Volgens mij zijn alle stoeltjes voor baby's erop gemaakt om achteruit te reizen. Ze wennen er wel aan hoor als het niet anders gaat. Geniet nog van je zwangerschap!

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:07

Hier word ook achter waards vervoerd. Heel jammer als ze het vervelend vinden maar veiligheid staat voor op. Hier heeft hij eerst in de maxi cosi gezeten en daarna achteruit in de to way pearl.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:12

Hier ook alle 2 achterwaarts in de auto zolang ze in een maxi cosi pasten. Daarna in een gewone autostoel.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:34

Het gaat me eigenlijk ook niet alleen om baby's maar ook om dreumesen / peuters.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:36

Hier ook als baby zijnde in de maxi achterwaarts. En zodra hij in een ander stoeltje kon wel voorwaarts, Maar geen problemen gehad voor met achterwaarts.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:38

Op een autostoel staat er vanaf hoeveel kg ze erin mogen. Als je deze richtlijn volgt dan is het volgens mij veilig. We hadden als eerste autostoel één van Maxi-Cosi, dat was een kuipje en je kon die ook een beetje naar achter kantelen, daar konden ze snel in.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:41

Maxi cosy moet naar mijn weten altijd achterwaarts.
Daarna is het naargelang het merk en model.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:44

Mijn zoon heeft tot 2 jaar achterwaarts gezeten (is de veiligste manier van vervoeren imo) en heeft dat nooit erg gevonden :n Eerst in de maxi cosi en daarna in de 2waypearl.
En ik maak nogal wat kilometers met hem in de auto.

Ene kind is de andere niet :) dus je weet het nooit

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:48

In het begin vond mijn zoontje het verschrikkelijk in de MC, maar dat was denk ik puur omdat hij zich erg alleen voelde, het zicht is de eerste paar maanden echt nog vrij slecht. Na 3 maanden ging het beter. Inmiddels heb ik ook een spiegeltje hangen aan de achterstoel, zodat ik hem kan zien in de achteruitkijkspiegel en hij mij ook.

Vwb autostoel gaan we zo ook voor achterwaarts, ik vind de druk die er ontstaat/kan ontstaan op de nek veel te groot. Alleen al als je een keer flink moet remmen, daar hoef je echt geen ongeluk voor te krijgen. Daar vind ik hem nu nog veel te klein en onstabiel voor. Voordeel van de 2wayfix basis is wel dat je op termijn gewoon de autostoel kan omdraaien. Dus je kunt wat dat betreft ook gewoon uitproberen hoe en wat. Mijn plan is zo lang mogelijk achterwaarts, maar we zullen zien hoe het uitpakt!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:10

Hier de oudste zodra ze goed in een stoel voorwaarts kon gedaan zij kon echt niet tegen achter uit rijden.
Dit was voor dat ze 1 jaar was.

De jongste vind het prima achteruit rijden en die is nu bijna 13 maanden en rijd gewoon zo lang dat ze in de maxi cosi past er in. Daarna kijken we wel. Hebben nu een auto met isofix.

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:21

Wij hebben net een isize stoeltje gekocht omdat ze te groot is voor de maxi cosi. Ze is nu bijna 1.5 jaar en het gaat prima.

Eerlijk gezegd vind ik dat kinderen daar ook weinig over te zeggen hebben. Tot 4 jaar blijft ze bij ons achterwaarts en daarna word het stoeltje naar voren geplaatst. Veiligheid voorop!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:34

In de boeken staat dat tot plm een jaar er weinig verschil hoort te zijn tussen vooruit en achteruit vervoerd worden.

De eerste 2 maanden zou ik niet eens piekeren over vooruit vervoeren per auto: iedere keer remmen is een stevige belasting.

En eigenlijk ben ik van de strenge school: hoe minder per auto hoe beter, maar in een 'spitsuur gezin' kan het helaas soms niet anders.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:21

Urona447 schreef:
Wij hebben net een isize stoeltje gekocht omdat ze te groot is voor de maxi cosi. Ze is nu bijna 1.5 jaar en het gaat prima.

Eerlijk gezegd vind ik dat kinderen daar ook weinig over te zeggen hebben. Tot 4 jaar blijft ze bij ons achterwaarts en daarna word het stoeltje naar voren geplaatst. Veiligheid voorop!


En als ze nou misselijk worden van achteruit rijden? Ik zelf heb wagenziekte en word snel misselijk in de auto. Heb dit al vanaf baby af aan. Toen zelfs over gegeven. De oudste lijkt het ook te hebben. En dan is achter uit rijden echt niet fijn en overgeven in de auto is ook niet fijn en dat heeft ze al meerdere keren gedaan. En met veel familie en vrienden ver weg wonend is niet met de auto geen optie.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:31

dromertje2 schreef:
Maxi cosy moet naar mijn weten altijd achterwaarts.
Daarna is het naargelang het merk en model.

Maxi Cosi is een merk :P

Als baby is achterwaarts vervoeren verplicht, daarna niet meer. Ik heb er niet voor gekozen, omdat ik die achterwaartse stoeltjes achterlijk duur vind. Begrijp me goed, ik heb heel kritisch gezocht naar stoeltjes. Maar voorwaarts gerichte kwamen ook goed uit testen.

Dus geen ervaring mee bij peuters, maar ook bewust niet voor gekozen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 18:50

Dat weet ik hoor maar hier wordt dat maxi cosy genoemd ongeacht het merk :D

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:05

Urona447 schreef:
Wij hebben net een isize stoeltje gekocht omdat ze te groot is voor de maxi cosi. Ze is nu bijna 1.5 jaar en het gaat prima.

Eerlijk gezegd vind ik dat kinderen daar ook weinig over te zeggen hebben. Tot 4 jaar blijft ze bij ons achterwaarts en daarna word het stoeltje naar voren geplaatst. Veiligheid voorop!


Veiligheid prima, ik werdt als baby al zo ziek constant overgeven. Dat is toch ook niet fijn voor je kleine? Nu kan ik nog stress niet langer als een uur in de auto en geen medicijnen dat helpt :(

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:07

Mijn zus heeft een spiegel. Hierdoor kunnen zij tijdens het rijden ook contact hebben. Denk dat dat ook nog wel invloed kan hebbben

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:19

Als je kleine er ziek van word is het anders maar dan nog zou ik eerst met medicatie proberen het te onderdrukken. Je bent ook verplicht om tot 15 maanden je kind achterwaarts te vervoeren.

Voordeel van die nieuwe isize stoeltjes is dat je ze ook voorwaarts kan gebruiken. Daarnaast zit het stoeltje wat hoger dan een standaard maxi cosi waardoor ze wat gemakkelijker naar buiten kunnen kijken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:25

In belgie is dat nog niet verplicht hoor.

Wij vonden het ook te duur, niet alleen de bassis en de autostoel zelf maar we moesten dan ook een duurdere maxi cosy kopen die daar op pastte.
En het is niet dat hetgeen wij hadden niet veilig was en niet volgens de wet mocht. We hadden ook een bassis met isofix waar de maxi cosy op kon en daarna de autostoel. Exact hetzelfde enkel kon de autostoel niet achterwaarts, de maxi cosy natuurlijk wel.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Achterwaarts vervoer baby niet prettig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:30

In Nederland ook niet :=

Mijn kind van 14maanden moet nog in de groep0. Maar eigenlijk wil hij dat niet meer. Hij wil kijken en rechtop zitten, maar past nog niet in groep1.

Rond het eerste jaar wordt de vloeistof in je evenwichtsorgaan vloeibaar, dus dan kan je last krijgen van wagenziekte. Dan willen sommige kinderen niet achteruit omdat ze er ziek van worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:35

Hier beide kinderen vanaf 1 jaar gewoon vooruit vervoerd. Ze zijn nu bijna 7 en 10 jaar en in hun tijd was dat allemaal nog niet zo dat achteruit vervoeren in een vervolgstoel. Ik zou het gewoon tegen die tijd bekijken, misschien is er dan weer iets anders of is het verplicht. Ik ken eigenlijk weinig of geen mensen met een dreumes of peuter die in tegengestelde richting vervoerd worden.
Het lijkt mij zelf ook gewoon een gek gevoel en niet fijn om je peuter of kleuter van ruim 1 - 4 jaar achteruit te vervoeren.

Het zal allemaal wel veiliger zijn, maar ik denk ook dat de soort auto die je rijdt een grote invloed heeft op de veiligheid. Wij hebben een wat grotere hogere auto en ik voel me daar toch veiliger in dan in bijv. een Suzuki alto.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:42

Vwb de misselijkheid: dat is vaak een kwestie van het trainen van de evenwichtssystemen.

Gesteld dat je een draaistoel hebt: ukje op schoot en begin met elke dag een kwartcirkel draaien in 15 seconden naar rechts - 8 seconden pauze - in 15 seconden terug - 8 seconden pauze.

Gaat dit een week lang goed, ook voor de volwassene! - dan uitbreiden naar in 30 seconden naar rechts - 8 seconden pauze - 30 seconden naar links/ terug 8 seconden rust.

Gaat dit goed, dan een paar maanden in 60 seconden een hele draai rechtsom - 8 seconden pauze - 60 seconden terug naar links - 8 seconden rust.