Klimplant overkapping niet giftig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:24

Wie kan mij helpen? Wij hebben een terrasoverkapping die ik aan de voorzijde wil laten begroeien met een klimplant met mooie bloemen. De overkapping hangt deels over een vijver en we hebben jonge kindjes. De plant mag dus niet giftig zijn voor mens en dier (vooral vissen als de zaden in de vijver vallen).
Liefst een plant die snel groeit en een draad nodig heeft om langs te groeien (dus niet zich vasthecht in het hout). Hij hoeft niet wintergroen te zijn.
Wie heeft dé tip?

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:39


SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:44

Blauwe regen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:04

Blauwe regen is erg giftig!

Ik zou voor een druif gaan, daar kun je ook nog heerlijk aan snoepen :D
Passiflora is ook mooi. Maar de druif groeit veel sneller.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:11

Klimroos (opbinden), kamperfoelie, klimhortensia (heeft wel hechtworteltjes, maar is niet echt hardnekkig), passieflora (vruchten zijn eetbaar, hoewel die van de sierpassieflora niet echt veel smaak hebben). Druif heeft geen mooie bloemen, en buitendruiven blijven over het algemeen zuur (als de vogels er niet eerder bij zijn)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:14

Ik zou voor een combinatie van verschillende soorten gaan ls je bloei belangrijk vind. Weet niet waar je woont maar bv. Een passieflora bloeit lang en blijft aardig wintergroen. Is leuk te combineren met een akebia, groenblijvende clematis of roos.

Hoe zonnig is de pergola? Druiven, passiebloem maar ook rozen en akebia houden erg van zon.

Zou wat giftigheid betreft weg blijven van lonicera en Wisteria. Overig zou ik mij niet zo druk over maken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:15

mag schreef:
Wie kan mij helpen? Wij hebben een terrasoverkapping die ik aan de voorzijde wil laten begroeien met een klimplant met mooie bloemen. De overkapping hangt deels over een vijver en we hebben jonge kindjes. De plant mag dus niet giftig zijn voor mens en dier (vooral vissen als de zaden in de vijver vallen).
Liefst een plant die snel groeit en een draad nodig heeft om langs te groeien (dus niet zich vasthecht in het hout). Hij hoeft niet wintergroen te zijn.
Wie heeft dé tip?

Zolang je geen plant met besjes neemt is er voor die kinderen niet zoveel gevaar, die hebben meer te duchten van de vijver.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:16

Ibbel schreef:
Klimroos (opbinden), kamperfoelie, klimhortensia (heeft wel hechtworteltjes, maar is niet echt hardnekkig), passieflora (vruchten zijn eetbaar, hoewel die van de sierpassieflora niet echt veel smaak hebben). Druif heeft geen mooie bloemen, en buitendruiven blijven over het algemeen zuur (als de vogels er niet eerder bij zijn)


Kamperfolie (Lonicera) geeft juist zeer giftige besjes. 1x meegemaakt dat een maag van een kind leeggepompt moest worden omdat ze besjes gegeten had...

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:26

O ja boomwurger (celastrus) is ook giftig. Druif is leuk, groeit snel maar geeft veel rommel. Druiven hoeven zeker niet zuur te zijn, is afhankelijk van soort en standplaats.

Denk dat wat betreft snelle groeiers met mooie bloem je toch snel op passiebloem, clematis en akebia's uit komt. Bruidssluier kan ook, maar dit is haast onkruid te noemen zo snel als dat deze groeit.

Nadeel van clematis en passieflora is dat ze matig winterhard zijn. Beetje afhankelijk van de cultivar, maar let daar goed op.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 19:48

Bedankt voor alle antwoorden, ik heb ze gegoogled en die Akebia lijkt me wel wat.

Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:54

Gezellig plekje! Akebia is een mooie klimmer, heb hem zelf ook staan maar dan gemixed met sterjasmijn. De sterjasmijn is alleen geen snelle klimmer, wel leuk om misschien te combineren met een clematis. Dan heb je een lange periode plezier van bloemen.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 20:27

Weidebloem bedoel je Akebia met Clematis of Ster Jasmijn met Clematis. Je hebt zoveel verschillende soorten, moeilijk om de juiste te kiezen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Klimplant overkapping niet giftig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:48

De akebia met Clematis. De Akebia bloeit heel vroeg de Clematis (als je geen wintergroene neemt, dus echte clematis) bloeit later.