Hoge energie rekening

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 11:44

Hallo bokkers,

Ik was eigenlijk nieuwsgierig naar jullie verbruik van gas en electra voor een 2 persoons huishouden.
Mijn flat is 60m2 en ongeveer 2 jaar geleden compleet gerenoveerd/geïsoleerd met de nieuwe CV. Ik ben altijd vrij bewust geweest van mijn energie verbruik en zat de afgelopen 2 jaar rond de 60,- aan gas/elektriciteits kosten. Hierbij heb ik het hele jaar ook de was gewassen van mijn vriend maar we logeerden 'regelmatig bij hem maar ook regelmatig met twee bij mij. Dus het zal gemiddeld recht zijn getrokken.

Nu is mijn vriend in december bij mij ingetrokken en ik ben sinds oktober over gestapt naar van Nuon naar Eneco. In maart heb ik contact gehad omdat ik benieuwd was hoe het er voor stond met ons verbruik. Ik heb deze altijd op 140,- gehad omdat ik het mooi als spaarcentje in een keer rond de 950,- aan de kant kon zetten. Ik had wel verwacht dat hij hoger zou zijn, zo rond de 100,-.

Nu adviseerde ze mij het maand bedrag te verhogen naar 175,-. Ik vond dit al erg vreemd maar ze gaven aan dat nu alleen de winter maanden berekend waren en dat de zomer maanden dit weer lager zouden trekken. Ik heb even afgewacht en vandaag weer terug gebeld. Nu gaven ze aan dat ze adviseerde het maand bedrag opnieuw te verhogen naar 188,-.
Ik vind het bizar dat mijn maand bedrag verdrie dubbeld zou moeten zijn. Ik heb de afgelopen 1,5e maand nauwelijks de verwarming aan gehad dus ik had verwacht dat hij op zijn minst wat zou zakken.
Het enige wat ze konden doen was mij een slimme meter aan smeren zodat ik een jaar langer lid kon blijven. Afgesproken hem te verhogen naar 188,- en in juli terug te bellen.

Ik heb hieronder bij 2015/2016 het verbruik staan die ik op mijn jaar afrekening heb staan en mijn tussenstanden van nu. (het verschil tussen de standen van toen en van nu van elkaar aftrekt).

KWH1:
2015/2016: 753
Sinds november: 519

KWH2:
2015/2016: 675
Sinds november: 513

Gas:
2015/2016: 477
Sinds november: 639

Hebben wij met zijn tweetjes zo'n abnormaal hoog energie verbruik of is dit echt met de winter maanden? Ik ben altijd van het lange douchen maar dat ben ik altijd geweest en heb daar ook sinds ik de verhoging ook meer rekening gehouden. Verder heb ik geen droger, geen vaatwasser.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:48

Wat ik me altijd afvraag.. als je tevreden was waarom ben je dan overgestapt? Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die na een overstap goedkoper uit was.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:52

Die bedragen lijken me wel erg hoog zeg. Wij zitten met een groot huis op 114 euro in de maand.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:55

@polly, ik stap al jaren elk jaar over en dit bespaart me flink geld.

@ts Als ik je overzichtje goed lees, dan zie ik dat je voor het hele jaar 2015/16 eerder 477 m3 verbruikt hebt en nu voor sinds november 639. Dat is dus flink meer. Zeker omdat je nog maar op de helft van het jaar zit. Je zal de komende maanden de verwarming wel minder aan hebben, maar je zal toch warm willen douchen, dus ik zou rekening houden met een verbruik van 900 m3 aan gas dit jaar, dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van eerder.

En nee dat is geen extreem gebruik hoor. Ik had zoiets in mijn vorige woning (appartement) ook.

Voor mijn huidige eensgezinswoning met eenpersoonshuishouden verbruik ik ongeveer 500 m3 gas en 1100 kwh stroom en betaal hier per maand 75 Euro voor en zal aan het eind van de rit vermoedelijk weer een bedrag terug krijgen.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:57

Polly schreef:
Wat ik me altijd afvraag.. als je tevreden was waarom ben je dan overgestapt? Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die na een overstap goedkoper uit was.



Overstappen is juist heel lucratief. Ieder jaar maar bij dezelfde leverancier blijven kost je klauwen met geld. Goed uitzoeken wie er een goede welkomsbonus heeft loont ontzettend. Jaarcontractje nemen en na een jaar weer ergens anders korting incasseren.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:00

Focussed schreef:
Polly schreef:
Wat ik me altijd afvraag.. als je tevreden was waarom ben je dan overgestapt? Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die na een overstap goedkoper uit was.



Overstappen is juist heel lucratief. Ieder jaar maar bij dezelfde leverancier blijven kost je klauwen met geld. Goed uitzoeken wie er een goede welkomsbonus heeft loont ontzettend. Jaarcontractje nemen en na een jaar weer ergens anders korting incasseren.


Klopt ongeveer. Een beetje kijken naar het verleden hoe de energieprijzen liggen kan nog bepalend zijn voor evt 2 of 3 jaar maar de prijs vast zetten (zeker niet variabel) en er ieder jaar een uurtje aan besteden loont zeker.

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 12:00

overstappen is voor mij alleen maar goed geweest. Welkomst korting is hoog. Ik was single en wilde mij niet voor een aantal jaar vast leggen aangezien ik niet wist hoe het zou zijn met samen wonen in de toekomst e.d.
Schijnt dat dat ook wel gunstig is. Maar nu krijg ik met enige regelmaat korting tussen de 150/200,- terwijl mijn kosten afgelopen jaar maar 610,- waren.

Daarom vind ik het zo vreemd dat de verwachting nu is dat we met 2 personen 2256,- kwijt zouden zijn.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:03

Een lichte stijging ondanks daling van tarief is wel mogelijk, belasting en netwerkkosten zijn wat gestegen. Voor gas zelfs flink.

Je kan me evt een pb sturen met je contract dan kijk ik het even voor je na. (mijn werk, ik werk niet voor een maatschappij)

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 12:20

Dat zou lief zijn. Ik ga nu richting mijn werk maar zal even kijken later vandaag of ik het toe kan sturen.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:59

Het is wel logisch op zich dat je nu meer verbruik hebt omdat we gewoon een stuk strengere winter hebben gehad dan vorig jaar.

Ik vind je verbruik niet heel gek en je bedrag zal inderdaad nog fors naar beneden gaan vermoed ik omdat je in de zomermaanden niet veel verbruikt.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:04

Overstappen is niet nodig. Je kunt ook zo'n site invullen, de goedkoopste onthouden en je eigen leverancier bellen. 9 van de 10 keer gaan ze mee in de korting die je ergens anders zou kunnen krijgen.
Zo doen wij het al jaren, ben geloof ik 15 jaar geleden voor het laatst overgestapt en krijg toch steeds korting :+

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:34

Het verhoogde verbruik heeft natuurlijk niets met overstappen te maken, alleen de prijsverhoging mogelijk wel. Je betaalt nu per maand ongeveer evenveel als wij in een vrijstaand huis dus het is inderdaad een vrij bizar bedrag.

Op zich niet raar dat jullie verbruik is gestegen, jullie zijn nu vaker thuis dus meer verwarming, douchen, etc. En je gasverbruik was best wel laag. Je electra is iets hoger maar voor 2 personen nog steeds niet extreem volgens mij, je gaat rond de 200kWh uitkomen vermoed ik? Je lampen branden vaker, de koelkast gaat meer open, andere apparatuur die meer gebruikt misschien? Mijn vriend nam toen we gingen samenwonen ook z'n bakbeest van een gamecomputer mee die voor ruim een euro per dag aan stroom verbruikte, dat was wel even slikken toen ik de meterstanden checkte -O-

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:44

188 euro ,zo wat een hoop voor een appartement met twee personen. Heb je een slimme meter nu?? Want daar is nogal wat om te doen geweest, zo niet dan denk ik toch dat er iets niet helemaal goed zit. Wij hebben een heel groot jaren 30 huis, veel kamers, zware cv ketel, electra op de weiden enzenz. En betalen 180 pm. En dan krijg ik vaak ook nog wat terug, met z'n tweeen maar vaak loges die ook douchen, ik kook elke dag, gas en er staan hier ook nogal wat electrische apparaten. Droger, diepvries, pc's enz.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 14:52

Ik betaal hier 84 euro met Nuon. Overigens doet Nuon tegenwoordig ook aan blijverskorting :j 2 kamer appartement met 2 bewoners, verwarming nauwelijks aan, ik douche niet zo vaak hier, dat doe ik waar ik sport (zwembad of fitness)

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:11

Ook het moment van de jaarafrekening is flink bepalend na de overstap. Ik denk dat joucdit het grote verschil qua termijnbedrag oplevert

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoge energie rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:21

Ben je al weer iets opgeschoten??