Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:37

We gaan deze lente/zomer onze tuin aanpakken. Onderdeel daarvan is een houten terras. Deze komt deels onder de veranda en loopt dan nog zo'n 2,5 meter door naar de tuin. Dat stuk ligt niet onder de veranda.
We willen het liefste houten vlonderplanken maar zie enige nadelen.. Met name het glad worden van het hout bij regen, niet fijn met 2 kinderen. En waar ik bang voor ben is dat het deel wat niet onder de veranda anders verkleurt dan het stuk wat niet onder de veranda ligt.
Een andere optie is wellicht kunststof? Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me behoorlijk prijzig ook..
En krijg je wel hetzelfde effect als met hout? Dat heeft zo'n mooie natuurlijke, warme uitstraling vind ik wat we nu een beetje missen in de tuin.

Ben benieuwd :)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:00

wij hadden hardhout op ons balkon. Wat een ellende. Vanwege wind/regen/zon droogde het toch uit, sprongen er planken los of braken spontaan wanneer je er op stapte. Daarnaast werden ze inderdaad spekglad zodra ze enigszins groen werden.
wij hebben het van ons balkon getrokken en zijn ons ook nog aan het orienteren. het heeft echter geen prioriteit, omdat wij ook nog een tuin hebben en het balkon enkel gebruiken om het wasrek op te zetten.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:05

Kijk eens naar de vlonderplanken bij de Ikea. Heb er goede verhalen over gehoord.
En zijn volgens mij van kunststof.

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:30

Verkleuring (hout) valt wel mee. Glad worden is een probleem. Niet voor een overdekte veranda, dat wordt niet glad. Maar wel voor het deel dat nat kan regenen. Er zijn wel oplossingen, anti-slip strips er op. Hier in de buurt is een vlonderpad van een landgoed, waar een streep van een soort cement, of eigenlijk minuscule kiezeltjes op is aangebracht. Dat werkt redelijk goed. Ik heb zelf nu zelfklevende anti-slip strips gekocht maar nog niet aangebracht. Weet dus niet of dat blijft zitten. Qua hout zou ik hardhout aanraden, of Douglas. Wij hebben twee jaar geleden het hout geprofileerd voor zo'n vlonderpad van Douglas, dat blijft goed, zegt de klant. (Zij hebben, voor zover ik weet geen anti-slip aangebracht)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Welke vlonderplanken kiezen voor veranda/tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:33

kijk eens naar steenschotten

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:20

Revanches schreef:
Kijk eens naar de vlonderplanken bij de Ikea. Heb er goede verhalen over gehoord.
En zijn volgens mij van kunststof.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90234226/

Deze bedoel je? Heb ik op m'n balkon liggen, bevallen me uitstekend ja. Bovenkant is hout, eronder zit een kunststof systeem waarmee je ze in elkaar kan klikken.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 14:29

Ik vind die van de ikea niet zo heel mooi.. helaas!

Steenschotten, worden die niet glad? En kan het water wel weg als het regent?
Was het al eerder tegengekomen, vind het er wel heel gaaf uitzien!

Anti-slip strips is ook nog een idee..
Ik las ook nog iets over spul tegen algen. Dat als je het hout daar mee behandeld, het hout niet glad wordt..