Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 23:42

Dag allen,

Eind januari heb ik een ocassion gekocht bij een bovag garage bij mij in de buurt. Deze jonge occassion is 5 jaar oud en heeft weinig gereden. Prijs: rond de 10.000 euro.

Ik heb gekozen om de auto vandaag op te halen omdat mijn leaseauto volgende weem ingeleverd wordt.
De auto heeft sinds januari bij hun gestaan.

Vanochtend kwam ik de auto ophalen en betalen maar... er zat een grote kras en put op de voorbumper! De lal was eraf en je zag het zwart van de bumper zitten. Duidelijk een andere auto geraakt bij het verplaatsen.

De garage twijfelde of het er al op zat, maar ik zei echr niet. Al gauw heb ik duidelijk gemaakt dat ik se auto zo met de schade niet ga afnemen. Ze boden aan om met een lakstiftje aan de slag te gaan. Ik vind dat zeker geen oplossing. Dif blijf je altijd zien.

De manager van de dealer begreep het allemaal niet zo denk ik. Hij zei 'ja, maar de auto rijdt toch? Dan kan je 'm nu toch meenemen?'.

Absoluut niet dat ik al mijn spaargeld er nu zo in ga steken. Heb met pijn en moeite kunnen forceren dat de spuiter aan de slag gaat. De auto is rood en de plek is zo groot dat het mij lijkt dat de hele bumper gespoten moet worden. Er zit ook een flink soort van gat in waar de lak af is. Nu willen ze alleen die plek gaan schuren en bijspuiten.

Ben zo bang dat ik vrijdag kom en dat het er dan niet uit ziet.
Wat zijn mijn rechten dan? Baal zo van dit hele gedoe. Wel fijn dat ze het toch oppakken om het op te lossen.

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:53

Wat vervelend zeg! Heb je de auto al betaald of niet? Ik zou even rechtsbijstand bellen als ik jou was.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 23:54

Urona447 schreef:
Wat vervelend zeg! Heb je de auto al betaald of niet? Ik zou even rechtsbijstand bellen als ik jou was.



Vergeten te zeggen: ik heb de autk nog niet betaald. Dit zou ik dan vrijdag moeten doen.

Kan ij bv Bovag bellen aangezien ze aangesloten zijn?

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:56

Ik zou inderdaad even contact opnemen met de Bovag om te kijken wat je rechten zijn als het gebeurd zoals je beschrijft...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:58

Tja, waarom koop je in januari een auto en haal je die nu pas op?

Wat waren de afspraken over het zolang bij hun in beheer houden?

Heb jij hem in januari gekocht op papier met handtekening ?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 00:02

spatter schreef:
Tja, waarom koop je in januari een auto en haal je die nu pas op?

Wat waren de afspraken over het zolang bij hun in beheer houden?

Heb jij hem in januari gekocht op papier met handtekening ?


Zoals ik al had gezegd, mijn leaseauto gaat pas komende week weg en ik ga geen auto voor niks voor mijn deur zetten wat zoveel geld per maand kost voor niks. Het gaat om een diesel met 100 euro wegenbeladting per maand.

Auto is gekocht op officie contract van de dealer. Het betreft een officiele merkdealer.

Afspraak was dat de auto netjes bij hun in voorraad op het terrein buiten bleef staan. Dat was totaal geen probleem voor hen.

Ik ben ook niet boos dat het gebeurd is. Kan gebeuren. Wil het alleen goed opgrlost hebben.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:04

Ik zou de auto niet meer afnemen, omdat je met een onbetrouwbare verkoper te maken hebt.

Je zegt: netjes dat ze het gaan repareren, maar als ze je hadden kunnen bedonderen als jij de nieuwe schade niet had opgemerkt, dan hadden ze je bedonderd. Zonder pardon. Wie weet wat er nog meer over de auto wordt verzwegen.

Auto's genoeg te koop.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 00:07

Boras schreef:
Ik zou de auto niet meer afnemen, omdat je met een onbetrouwbare verkoper te maken hebt.

Je zegt: netjes dat ze het gaan repareren, maar als ze je hadden kunnen bedonderen als jij de nieuwe schade niet had opgemerkt, dan hadden ze je bedonderd. Zonder pardon. Wie weet wat er nog meer over de auto wordt verzwegen.

Auto's genoeg te koop.


Ik heb een contract getekend en kom daar niet zomaar onder uit. Moet dan 15 procent van de aankoopsom betalen.

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:08

Ik vrees dat het zomaar niet meer afnemen van de auto niet meer mogelijk is zonder consequenties. Dit omdat er een koopcontract opgesteld is. Ik zou inderdaad maandag de bovag bellen en anders ook nog bij je rechtsbijstand informeren wat er mogelijk is.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 00:11

Urona447 schreef:
Ik vrees dat het zomaar niet meer afnemen van de auto niet meer mogelijk is zonder consequenties. Dit omdat er een koopcontract opgesteld is. Ik zou inderdaad maandag de bovag bellen en anders ook nog bij je rechtsbijstand informeren wat er mogelijk is.


Ga ik doen, dank! Ik laat vrijdag weten wat het resultaat is van het spuitwerk.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 01:42

Ik vind het raar dat je in januari een auto hebt gekocht en hem nu pas ophaalt. Waarom heb je hem zo vroeg gekocht en laten staan. Een nieuwe of tweedehands auto heb je zo gekocht hoor. Anders zou ik tegen de garage zeggen dat je hem neemt maar dan voor minder geld.
Heb je papieren dat hij is nagelopen en evt een rapport dat hij krasvrij is? Anders is het zijn woord tegen de jouwe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 02:24

TS heeft hierboven toch al uitgelegd waarom ze de auto in januari al heeft gekocht, maar nog niet opgehaald? Dat bespaart in de kosten.

TS, heb je geen foto's van de advertentie waarop de bumper goed te zien is zonder lakschade? Ik zou dit ook zeker niet zo voorbij laten gaan. Ook wel makkelijk gezegd van de dealer dat de auto toch nog gewoon rijdt. Ja, dat doet hij ook vast met een (bijv) gebroken voorraam, maar dan hoef je daar nog geen genoegen mee te nemen :+
Ben je akkoord gegaan met het proberen van de lakstift?

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:28

Kan je een andere auto lenen of via een ander bedrijf huren als je volgende week je leaseauto moet inleveren?
Dan heb je niet de druk om deze auto te accepteren omdat je anders niets hebt.
Ik vind de reactie van de garage,hij rijdt toch, zo stom....
Neem iemand mee met verdere onderhandelingen,samen sta je sterker.
Stukje vertrouwen met de dealer lijkt me zo ver gedaald dat je verder wilt kijken..
Sterkte!

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:37

Ben ook benieuwd ja of je geen advertentie fotos hebt of zelf foto's gemaakt hebt.

Misschien kan je daar wat op terug zien.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 07:42

Even wat anders; als de auto al 3 maanden stil staat zou ik ook de accu even checken. Die wordt dasr namelijk ook niet beter van en het zou zonde zijn als je 4 dagen na aankoop ook nog met een lege accu staat.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 08:52

Toevallig ben ik vorige week langs geweest en wat fotos van de auto gemaakt. Schade zat er toen niet op. Bewijs is er dus en is bekend bij hen.

Accu ga ik checken, dank!

Autodealer heeft aangeboden mij een auto gratis te lenen als ik mijn leaseauto inlever.

Lakstift heb ik direct afgewezen. Ze gaan nu spuiten.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:26

Lijkt erop dat ze het netjes willen oplossen anders zouden ze je geen leenauto aanbieden. Fijn.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:32

Normaal gesproken wordt een auto pas nagekeken en krijgt zijn beurt in de week, of de dag voordat hij wordt afgeleverd. Ik ga ervan uit dat de dealer de auto dan ook pas de afgelopen week een beurt heeft gegeven, dit kun je waarschijnlijk ook zien aan het kaartje van de olie en de km stand en de melding bij de RDW voor de APK. Als er na januari nog veel met de auto is gereden, moet de km stand beduidend hoger zijn. Een dut of kras kan iedereen gebeuren, maar het gaat vooral om de manier waarop het wordt opgelost.
Contact met de bovag zou in dit geval een goed idee zijn en ik ben benieuwd hoe het er vrijdag voorstaat. Succes ermee!

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:34

Waarom wacht je niet eerst even hoe de auto eruit ziet als de plek gespoten is? Misschien valt het mee? En zo niet, dan kun je altijd nog stappen ondernemen. Wel vervelend trouwens hoor, zoiets!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:36

Inderdaad, vind ook dat de garage het netjes oplost.


Als er iets aan de accu zou zijn door het lange stilstaan, lijkt me dat dat voor ts haar rekening is. Zij heeft daar immers zelf voor gekozen om de auto zolang stil te laten staan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:38

tijger22 schreef:
Ik zou inderdaad even contact opnemen met de Bovag om te kijken wat je rechten zijn als het gebeurd zoals je beschrijft...

Waarbij je er wel aan moet denken dat de Bovag géén consumentenorganisatie is maar een BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders. Dát zijn de belangen die de Bovag behartigt! Gelukkig is een tevreden klant ook in het belang van de garagehouder dus hoewel ze er niet zijn voor de consument zijn ze ook niet de grote vijand ;)


Algemene voorwaarden Bovag
ARTIKEL 5 - HET RISICO VOOR DE AUTO
De auto is tot het tijdstip van feitelijke levering voor rekening en risico van de verkoper.


Het was dus lastiger geweest als de auto bij een komende beurt die kras had opgelopen! Nu is het volgens Bovag voorwaarden duidelijk: de kras is op risico verkoper. En die neemt zo te lezen ook zijn verantwoording. Weliswaar na enig aandringen van koper maar ze doen het wel. Ach, soms zijn autoverkopers ook net mensen, als ze er makkelijk mee weg komen om het niet te repareren zullen sommigen het niet laten. Gewoon op normale toon in overleg blijven, wordt het vast perfect gerepareerd. Toi toi en alvast heel veel plezier met de nieuwe auto :)

ps, accu niet druk over maken, die heeft er echt geen problemen mee om twee maanden stil te staan. Verliest in die tijd wel iets lading, maar als de auto start zit er nog genoeg in. Na enkele tientallen km's rijden is accu weer goed opgeladen.

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:35

Hoe is het opgelost?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 20:33

De auto zag er goed uit. De hele bumper is toch gespoten. Heb daarna de auto betaald en meegenomen.

Jammer dat bij thuiskomst bleek dat de koplamp stuk is, start stop systeem het niet doet, banden tr leeg staan en de auto niet gewassen is. Ben nu in spanje dus de auto gaat dinsdag weer terug naar de werkplaats.

Het zit allemaal mee dus...

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:39

Balen! Laat hem even goed doorlichten volgende week, ik heb weleens gehoord dat storingen in het start-stopsysteem vaak een voorbode zijn van meer storingen en gedoe.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Auto gekocht, ineens schade bij aflevering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 20:58

Ik denk zelf dat het start stop systeem gewoon uitgeschakeld staat. We gaan het zien...