Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 21:58

Vorige week kwam ik er toevalligerwijs achter dat ik bijna 3000m3 gas heb verbruikt sinds mei 2016 toen ik dit huis kocht.
Mijn huis is goed geïsoleerd, ketel is 6 jaar oud en goed onderhouden. Het gaat om een 1 pers huishouding waarbij ik 5 dagen werk.

Kortom...exorbitante cijfers en een verwachtte eindafrekening van 1200 euro straks in mei.

Vandaag een onafhankelijke elektro/verwarmingsmonteur laten komen. Geen lekken te meten rond de meter, cv ketel en gasfornuisaansluiting. Geen mankementen aan ketel en thermostaat. Na een belletje van de beste man naar Enexis bleek de vorige (alleenstaande) bewoner van dit pand net zo veel verbruikt te hebben de afgelopen jaren...bizar gezien ook hij 5 dagen werkte.

Ergens gaat het dus mis, echter, het ijken van de meter kost me 400 euro indien ze geen defect kunnen vinden....zit ik nu ook niet bepaald op te wachten.
Volgende week ga ik 8 uur de gasleidingen dichtzetten in de hoop dat er wat uitkomt, komende donderdag komt de jaarlijkse ketelcheck man vanuit energiewacht weer langs; hem ga ik ook vragen wat wijsheid is.

Zijn er bokkers met goede ideeën of soortgelijke situaties?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:03

Wow dat is echt bizar veel. Wat voor huis is het? Appartement, tussenwoning, hoekhuis en hoeveel m²?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:08

Wow een vrijstaand huis verbruikt niet eens zoveel!!
Wij hebben aan de rand van het dorp een twee onder 1 kap, en ons huis is een windbreker voor de rest van het dorp, maar zelfs wij zitten rond de 1800 m2 en wij bestaan uit een gezin van 4 personen

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:09

Ik zou nu al elke dag je verbruik gaan bijhouden. Wellicht zie je opvallende dingen en kun je die koppelen aan wat je gedaan hebt, of je thuis was enz.

Ik houd zelf al jaren 2x per week mijn verbruiken bij, erg prettig om altijd inzicht te hebben, ik doe het handmatig online met deze tool:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/milieu/ ... nline.html

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:10

Er was een tijd geleden een topic van iemand die een enorme electriciteitsrekening had. Misschien kun je daar ook nuttige tips vinden?
Ik zou het ijken toch niet helemaal van tafel vegen. Als er nergens een lek te vinden is, moet toch de enige logische verklaring zijn dat de meter niet deugt.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:12

Laatst bijgewerkt door Marsu op 27-02-17 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:12

Wat een vervelende toestand! Hoe oud is het huis/ de gasmeter? En verder, de enige kans op een 'normale' rekening is de ijking voorschieten. Je hebt andere oorzaken al uitgesloten, en als je gevoel klopt moet de netbeheerder jou de kosten terugbetalen van de ijking en een reeële schatting doen van je verbruik, dus krijg je ook die hoge eind afrekening niet....anders zit je volgend jaar weer met een exorbitante gasrekening...

https://www.consuwijzer.nl/energie/ener ... klopt-niet

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:12

Cayenne schreef:
Er was een tijd geleden een topic van iemand die een enorme electriciteitsrekening had. Misschien kun je daar ook nuttige tips vinden?
Ik zou het ijken toch niet helemaal van tafel vegen. Als er nergens een lek te vinden is, moet toch de enige logische verklaring zijn dat de meter niet deugt.

Moest ook meteen aan dat topic denken. Wat gebeurt er als je de gaskraan dichtdraait? Blijft je meter dan tellen?

Edit: dit topic gaat er ook over maar is niet dat wat ik bedoelde: [HTT] Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:23

Draai/zet inderdaad alles wat gas kan gebruiken uit en kijk of de meter nog loopt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:24

@estja dat ga ik dus nog checken.

Het gaat om een tussenwoning van 110 m2 uit 1987. Gasmeter is net zo oud.
Dat het een bizar verbruik is snapte ik zelf ook nog wel :D
Vraag is nu waar het aan ligt... imo of aan de meter of aan de onzichtbare leidingen. De zichtbare leidingen gaven op de lek-meter nl geen piepje...

@liselot kan dat ook door gewoon de thermostaat op 12 te zetten of moet ik alles echt dichtdraaien?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:25

Liselot schreef:
Draai/zet inderdaad alles wat gas kan gebruiken uit en kijk of de meter nog loopt


Dat dus en ik zou nu al zo fanatiek zijn dat ie al dichtgestaan had, koud of niet.

Dichtdraaien, dan weet je zeker dat het na je meter nergens kan lekken.
Als je dat hebt gestest, dan kan je het proberen met aan en thermostaat op 10 of zo, kijken wat er dan gebeurt.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:27

Ik ga in het donker niet de zolder opklimmen hehe, zet nu de thermostaat op 12 eens kijken of er wat gebeurt...
Overigens is mijn gemiddelde verbruik de afgelopen week 15 kuub per dag, volgens monteur niet bijzonder.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:29

Meter staat nu stil...

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:30

Wildgirl schreef:
@estja dat ga ik dus nog checken.

Het gaat om een tussenwoning van 110 m2 uit 1987. Gasmeter is net zo oud.
Dat het een bizar verbruik is snapte ik zelf ook nog wel :D
Vraag is nu waar het aan ligt... imo of aan de meter of aan de onzichtbare leidingen. De zichtbare leidingen gaven op de lek-meter nl geen piepje...

@liselot kan dat ook door gewoon de thermostaat op 12 te zetten of moet ik alles echt dichtdraaien?



Nee, echt helemaal uit. Dan weet je zeker dat er echt niets gebruikt wordt. Cv dus uitzetten en geen gasfornuis gebruiken

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:32

Wildgirl schreef:
Meter staat nu stil...


Heb je een digitale of analoge meter? Hij kan heel langzaam doordraaien, dus ik zou het echt even een uur of 8 aankijken. Zet bijvoorbeeld nu je cv uit en kijk morgenochtend naar de meter

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:34

Daarvoor moet ik dus de zolder op, zal ik morgenochtend eens doen voordat ik naar mijn werk ga. De kachel staat nu dus uit en de meter staat stil. Voor de zekerheid foto gemaakt. Over een uurtje weer kijken, daarna zal ik toch moeten douchen. Indien morgen de meter dus stil blijft staan kan ik een lek dus uitsluiten lijkt me en zal het ijken zinvol zijn...

Edit: analoge meter

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:39

15 kuub... per dag....
3000 m3 per sins mei, dat is maand of 8 a 9...
Winter is het sinds oktober? Dus nu 5 maanden, momenteel is het niet zo koud als met de Vorst, maar hou het op die 15 kuub per dag, sinds oktober.
Dus 5 maanden x 30 dagen x 15 kuub (douchen en koken even allemaal platvoets hierin) = 2250 kuub
Je hebt er 3000 gebruikt, dus overige maanden, dan nog (dat zijn ook 5 maanden) 750 kuub, dus per dag 5 kuub.

Je zou dus zonder kachel eens moeten kijken hoeveel kuub je dan per dag gebruikt.

Gezien de 15 kuub nu zou dat dus nog kunnen, afh. van hoeveel je ketel verstookt om warm water voor je te maken en je met koken/bakken verbruikt.

Morgen bij daglicht dus op expeditie! Goed plan, indien mogelijk paar dagen echt precies vastleggen en allicht dat jouw ketel al sneller aanslaat dan bij de 12 graden, daar ook eens goed op letten. (thermostaat kan ook nog stuk zijn).

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:43

Thanks voor de uitgebreide post sjolvir! Ik zat nu op iets minder dan 3000 kuub, verwachting is met de komende 3 maanden erbij (tot mei) op dik 3000 kuub uit te komen.
Het rare is, is dat de jongen van wie ik het pand kocht dus óók zoveel verbruikte terwijl hij nog veel meer weg was als dat ik ben.
ik ben heel benieuwd wat de meter morgen na 8 uur cv uit gaat aangeven....

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:46

heb je samen met de oude eigenaar en de makelaar de standen opgenomen en ervoor getekend?

zij dit ook de meterstanden die opgenomen zijn als beginstanden bij het energiebedrijf?

'ook zoveel gebruikte' ruikt bijna naar geschatte meterstanden.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:53

elenaMM77 schreef:
heb je samen met de oude eigenaar en de makelaar de standen opgenomen en ervoor getekend?

zij dit ook de meterstanden die opgenomen zijn als beginstanden bij het energiebedrijf?

'ook zoveel gebruikte' ruikt bijna naar geschatte meterstanden.

Uiteraard :j

Enexis gaf aan dat het jaarverbruik van de vorige bewoner ook ruim 3000 kuub per jaar was gedurende de laatste jaren.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:55

Ik heb het ook gehad. Of ik even 1500 euro wilde dokken. Gelukkig voor ons zat er een lek in een zichtbare leiding.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:01

Wildgirl schreef:
elenaMM77 schreef:
heb je samen met de oude eigenaar en de makelaar de standen opgenomen en ervoor getekend?

zij dit ook de meterstanden die opgenomen zijn als beginstanden bij het energiebedrijf?

'ook zoveel gebruikte' ruikt bijna naar geschatte meterstanden.

Uiteraard :j

Enexis gaf aan dat het jaarverbruik van de vorige bewoner ook ruim 3000 kuub per jaar was gedurende de laatste jaren.



ja, maar veel medewerkers kijken niet verder dan hun neus lang is en kijken niet even of de standen nu werkelijk opgenomen standen zijn, of geschatte standen.. maar als het dus wel echt verbruik is zijn er 4 opties:

1. woning in zeer slechte staat en beide bewoners stoken dat het een lieve lust is.. onwaarschijnlijk
2. meter is kapot: niet zelf te checken dient geijkt te worden.. 95% van de gevallen, doet een meter het gewoon naar behoren.. maar je kan de ongeluksvogel zijn.
3. je hebt ergens een gaslek... maar dit lek zit er dus al jaren en wordt niet opgemerkt of geroken.. wellicht heb je een buitenruimte die verwarmd wordt, bijvoorbeeld een schuur.. in dat geval leidingen controleren die door je tuin liggen.. daar kan dus wel gas ontsnappen.. dit is nog steeds je binnenhuisinstalatie (ligt na je meter, dus van jou).. is dit het geval.. helaas, dan is het je verbruik, ik zou het wel snel laten repareren.
4. Er wordt afgetapt... lastig te achterhalen, lastig te controleren, helaas wel pakkie aan van degene van wie de rekening is.. het gas is namelijk afgenomen en een correcte meter gepasseerd. (zeg maar pakje in goede orde afgeleverd en ontvangen).

(5. je hebt een verwarmde buitenruimte zoals schuur/kasje.. die ook verwarmt wordt maar veel minder goed geisoleerd)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 23:09

1. Niet van toepassing. Hr++ glas en overal isolatie. Ketel van 6 jaar oud.

2. Dat is dus een reële optie.

3. Heb geen schuur of garage, nergens buitenleidingen. Alle zichtbare leidingen zijn getest en goed. De leidingen in de muur en onder de vloer natuurlijk niet kunnen checken, ik heb echter nog nooit een gaslucht geroken.

4. Tja...door wie dan? En vanaf waar tappen ze dan af?

5. Niet van toepassing!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 23:24

Verwarming staat inmiddels een uur uit en de meter staat nog steeds op dezelfde stand...ik krijg hier nu al een punt hoofd van!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bizar hoog gasverbruik...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:33

Ik lees mee, ook wij verbruiken meer dan verwacht, bij ons wordt binnenkort de spouwmuur geisoleerd en op onze slaapkamer komt dubbelglas, is je dak geisoleerd?