Hoe plantjes onderhouden op kantoor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Hoe plantjes onderhouden op kantoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 10:32

Hopelijk is er iemand met meer verstand van planten dan ik :) ik probeer het wat groener te maken op kantoor, maar heb echt problemen met de planten, mede omdat we hier een extreem droge lucht hebben.

Ik heb volgende plantjes hangen:

Afbeelding

die overleven momenteel half en half als ik ze wekelijks 5 minuten water laat trekken. Soms op het einde van de week worden ze wat slap omwille dat ze droog zijn, dus geef ik ze nog wat extra water dan. Men probleem plantjes zijn eigenljk de volgende:


Afbeelding

en voornamelijk dan de rechtse. Die heb ik ondertussen al 4x vervangen :') Hij rot eigenlijk elke keer. Ik denk dat hij niet zoveel water mag hebben, maar ik vind het moeilijk in te schatten met de droge lucht hier. Want na een week is zijn grond dus kurkdroog. Iemand tips?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hoe plantjes onderhouden op kantoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 11:18

Nee ze hangen niet aan de radiator, dat is een kast :D Er is hier geen radiator, enkel een airco die vanboven af lucht aanvoert, daar heb ik ze geprobeerd van niet in de buurt te hangen, desalnietemin is de lucht hier echt kurkdroog.

Van bovenaf geef ik ze geen water. Ik laat ze nu dus water drinken langs onder, maar dus inderdaad maar 5 minuutjes en niet een gehele nacht. Ik zal ook eens kijken voor de mestkegeltjes. Hopelijk zijn ze wel klein, want het zijn ook maar kleine plantjes :p

Bedankt voor de tips ivm met bemesting. oude koffie/thee genoeg op kantoor. Giet je dat dan wel boven of ook onder?

Bedankt voor de tips, maar hoe weet ik dan of ze echt water nodig hebben? Langs onder voelen? Want dat rechtse plantje rot dan waarschijnlijk ook omdat ik het teveel water geef?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 11:44

Hypericum schreef:
Met je vinger even in de aarde poeren, als het op 1cm van boven nog vochtig is, hebben ze geen water nodig.


Ok bedankt!

Citaat:
Van de bovenste foto de middelste twee en beide plantjes op de onderste foto zijn vetplantjes, die hebben niet zoveel water nodig, teveel en ze gaan dood.
Mijn graadmeter is als de blaadjes een beetje rimpelig worden. Dan een beetje water erbij, maar niet teveel.

Ik heb ook dat soort planten staan en geef ze 1x in de 3 a 4 weken water.

Op sommige plekken is het lastig planten houden. Wil je werk hier geen bijdrage aan leveren? Het is nl bewezen dat planten op kantoor veel goede dingen doen, meer zuurstof, meer werkplezier etc etc.
Bij ons kantoor staan planten op hydrocultuur en deze worden eens in de 5 weken verzorgt door een extern bedrijf. De aanschaf is even geld, maar onderhoud kost niet zoveel.


Ah oke, dan krijgen ze inderdaad dus teveel water :x zal ik in de toekomst dus op letten. Waarschijnlijk dus ook de reden dat die kleine rechtse al 4x vervangen geweest is :')

Hmm, das wel een goed idee, ik heb er eigenlijk geen idee van. Er staan hier nergens in het gebouw planten. En ik vond het eigenlijk wel een leuk idee, dus ben ik begonnen met kleine plantjes aan te dragen. Ik zal het eens proberen voor te stellen :)!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 12:24

goeroe schreef:
Wat een mooi idee! Volgens mij maak je het jezelf en de plantjes wel erg lastig door uit te gaan van de plantjes en dan te proberen om de omstandigheden aan te passen. Logischer is het om uit te gaan van de situatie en daar de plantjes op uit te zoeken. Vraag je dus eerst af hoe de omstandigheden zijn. Hoeveel direct zonlicht is er, wat is de luchtkwaliteit, is er sprake van tocht, hoe vaak kun je ze water geven enz. Met die informatie ga je naar een goede kweker of plantenzaak en dan kunnen ze je ongetwijfeld vertellen wat de meest geschikte combinatie van planten is voor jouw situatie. Sommige planten verhogen bijvoorbeeld de luchtvochtigheid zodat andere planten zich beter thuis voelen. Je krijgt dan waarschijnlijk gelijk advies over hoe je de planten het beste kunt verzorgen. Kost iets meer moeite, maar dan heb je er ook veel meer plezier en minder frustraties van!


Das waar, zo ben ik inderdaad niet begonnen. Ik heb een hoop plantjes gekocht die ik leuk vond en die dan maar op men bureau gezet. Misschien inderdaad eens een goed idee om naar een echte bloemist te gaan en daar wat informatie te gaan vragen en eventuele andere plantjes


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: katinker, PuurPaard, Tess__ en 109 bezoekers