Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 14:12

Hey! Ik geloof niet dat er al een topic is als deze, maar het leek me leuk om te maken!

Voor wie het niet kent: oma weet raad is een site (Klik) met allerlei HTK-tips voor vanalles en nog wat. En nu dacht ik, er zijn vast bokkers die hulp nodig hebben en andere bokkers die handige tips hebben!

Om maar even af te trappen: ik gebruik afwasmiddel echt overal voor in de keuken :+ Geen dure ovenreinigers meer, een sponsje met wat (goed) afwasmiddel werkt net zo goed. Sowieso was ik al niet zo van de ovenreinigers want het materiaal aan de binnenkant van ons goedkope oventje smolt ongeveer weg :+
Uhmm verder heb ik ooit de tip gekregen om een vel keukenpapier bij je champignons te doen... Dan kun je ze ineens veel langer bewaren! Wel eens per 1-2 dagen het papiertje vervangen. Het werkt als een vochtvreter en daardoor worden je champignons niet slijmerig :j
Oja en ik kwam er laatst achter dat als je een jurk hebt met een oude wijnvlek, die in een emmertje biotex in de week zet en vervolgens 3 dagen vergeet en daarna in de was doet je er dus niks meer van terug ziet! *\o/*

Dan wat betreft tips gezocht: hoe maken jullie je fornuis schoon? Ik loop altijd zo te klooien met water dat erin blijft staan en rommel dat erop ligt... (Ik woon in een studentenhuis en nu blijkt dat niet iedereen dezelfde hygiënische standaarden heeft :+ )

Veel tip-uitwissel-plezier! *\o/*

daffieduck83

Berichten: 1747
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:17

Mijn fornuis maak ik ook schoon met afwasmiddel ;) . Doe wat afwasmiddel op een vochtig doekje en ga er daarna met een droog of nog een ander vochtig doekje overheen.

Wat je ook kan doen is het fornuis inpakken met aluminiumfolie. Dat kan je dan met het vuil van de anderen weggooien en eronder zit een schoon fornuis.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 14:21

Ja daar zat ik ook al aan te denken, maar dat is weer niet zo best voor het milieu :o

Ik heb vannacht het in de week gezet en vanmorgen schoongemaakt maar het weg krijgen van dat water is zo'n gedoe :') De rommel heb ik maar op de grond gegooid en met de stofzuiger opgezogen. Heb ook al eens met de stofzuiger het fornuis gedaan, dat werkt ook :=

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:17

Als er kaarsvet ergens in zit, er een keukenpapiertje over doen en dan strijken met het strijkijzer. Dan gaat het kaarsvet in het keukenpapier zitten.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:23

Aluminiumfolie op het fornuis vind ik echt niet tof. Bij een vriendin van mij hadden ze dat ook in het studentenhuis, maar was verkeerd neergelegd. Als je vlam dan tegen het aluminiumfolie aankomt krijg je best een goeie vlam, en ook ónder het folie. Echt geen aanrader.

Ik heb ook zo'n fornuis waar allerlei oliebol op ligt. Ik stofzuig dan altijd het ergste weg :') Werd de eerste week heel raar aangekeken, nu doen ze het braaf allemaal iedere schoonmaakbeurt :+ Best handig. Dan haal ik daarna de pitten eraf en ga er overheen met een sopje voor o.a. de vetspetters en droog dat even af. Jammer genoeg een beetje dweilen met de kraan open, want onze loeioude keuken heeft geen afzuigkap. Binnen een dag is de hele keuken dus weer vettig.

Edit: Oh, zie nu dat jij ook het fornuis stofzuigt :)) Maar hoe was je het fornuis dan, dat het zo nat wordt? Sponsje in een sopje , die eerst uitknijpen en dan pas poetsen doe ik, en dan nadrogen met een goede doek of theedoek. Microvezel heb ik niet, anders deed ik dat.

Jojoju

Berichten: 3791
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 15:56

Leuk topic! Heb ik tips? Euhm..kranten op je keukenkastjes leggen, heb je ze ook zo schoon!

Ik heb ook een plantenspuit met daarin water en alles reiniger, hoef ik geen sopje te maken als ik alleen de tafel af wil doen :)

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:04

Ik zeem de ramen met dreft :D
Geen stinkende spiritis of ammoniak meer :r
Tevens ook geen strepen wanneer je het raam even nawrijft met een theedoek :D

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:32

moyra schreef:
Ik zeem de ramen met dreft :D
Geen stinkende spiritis of ammoniak meer :r
Tevens ook geen strepen wanneer je het raam even nawrijft met een theedoek :D


Ik lap mijn ramen met water. Dan blijven ze langer schoon. Zeep trekt vuil aan.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:39

Wat een leuk topic!

Het enige waar ik nu op kan komen is dat ik bij een nieuwe stofzuigerzak eerst even wat waspoeder opzuig. Zo ruikt je huis altijd lekker als je stofzuigt. Helemaal fijn als je huisdieren hebt en de stofzuiger gaat stinken. Werkt beter dan die speciale parfums en het is veel goedkoper!

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 20:42

onpaard schreef:
moyra schreef:
Ik zeem de ramen met dreft :D
Geen stinkende spiritis of ammoniak meer :r
Tevens ook geen strepen wanneer je het raam even nawrijft met een theedoek :D


Ik lap mijn ramen met water. Dan blijven ze langer schoon. Zeep trekt vuil aan.

Beter is je ramen wassen met regenwater. Dat streept helemaal niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 21:43

Ik lap de ramen helemaal niet. Staat een sportveldlamp voor mijn raam, alleen maar irritant dat hoe goed ik ook poets je altijd strepen ziet :')

Phormicola, dat is een goeie! Mijn stofzuiger ruikt altijd naar kattenbak, blegh

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 22:02

Klein klontje boter bij de aardappelen met koken, dan koken ze niet over! Ik zeem mijn ramen met de Jemako doekjes, werelds zijn die! Alleen warm water nodig en ze blinken.

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:12

Een houten pollepel op je pan leggen, werkt ook tegen overkoken :)

Verder gebruik ik graag baking soda voor vanalles en nog wat :)

En bij het ramen zemen, doe ik wat glansspoelmiddel voor de vaatwasmachine in mijn sopje tegen strepen.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:53

eens per maand je wasmachine laten draaien op 90 graden met een vaatwasblokje...goedkoper dan dure machine reinigers en een blinkend schone wasmachine.
Als je stampot zuurkool maakt, dan je aardappelen eerst 5 minuten laten koken en dan pas de zuurkool erop doen. Het zuur uit de zuurkool maakt namelijk dat je aardappelen er langer over doen om gaar te worden..

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:56

phormicola schreef:
Wat een leuk topic!

Het enige waar ik nu op kan komen is dat ik bij een nieuwe stofzuigerzak eerst even wat waspoeder opzuig. Zo ruikt je huis altijd lekker als je stofzuigt. Helemaal fijn als je huisdieren hebt en de stofzuiger gaat stinken. Werkt beter dan die speciale parfums en het is veel goedkoper!


Dat doe ik ook idd! Heb een stofzuiger zonder zak, maar doe er altijd wat waspoeder in!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:04

Ramen lappen met een oude krant! Schijnt heel goed te zijn tegen strepen. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ja, ik was mijn ramen hooguit 1x per 2 jaar... := (hekel aan)

Fornuis laat ik even weken met een laagje warm water, daarna met een sponsje "opzuigen". Gaat sneller dan met een doekje.

Na het uien snijden met natte handen de kraan "wassen", goed heen en weer gaan alsof je hem met heel veel zeep goed wil poetsen. Dit maakt de geur van uien veel minder aan je handen (en je kraan gaat er ook niet naar ruiken!).

Verder kan ik nu even niets bedenken... :=

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:12

Ontkalken van de wc : nachtje soda er in laten liggen of een blokje van de vaatwasser. Dit werkt ook voor bloemen vazen met aanslag en thermoskanen met koffie of thee aanslag (blokje erin, heet water erop, dichtdoen en uurtje of langer laten staan)

Kan ook met een tablet voor kunstgebit reiniging.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:15

Anti klit voor je haar ( ook anti statisch) beetje wasverzachter na het wassen met shampoo.

Als je wil dat je huis lekker fris ruikt, kommetje met wasverzachter en een beetje water op de verwarming zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:18

Vanillesuikerzakjes in je schoenen. Geeft een lekkere geur en neemt vocht op, tegen zweetgeur.
Panty in de vriezer leggen de nacht voor je hem aan wil, tegen ladders.
Wat rijstkorrels in het zoutvaatje.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:19

Wat een leuk topic !
Waterkoker ontkalk ik met azijn. Ook de filtertjes van de kranen leg ik af en toe in warme azijn. Kalk springt er zo af :D
Tegen mieren aan de deur leggen de boeren hier nog altijd een halve citroen. Schijnt beter te werken dan die lokdozen.

Die voor het ontkalken van de wc moet ik onthouden :j
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 11-12-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:19

ik hou van oma weet raad, met alles google ik op die site wat ik kan doen. Zijn vaak de simpelste oplossingen. Zo heeft mijn dochter een keer met pen op mijn witte gordijnen getekend, ging eraf met melk. Ik lap mijn ramen met stukjes ui in het water...tegen strepen. En als er vette vingervlekken zijn ga ik er met een prop kranten over heen.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:27

Als je bloedvlekken in je kleding hebt: in een emmertje koud water met zout laten weken en daarna gewoon in de was. Weg bloed!

Als je vetvlekken in je kleding hebt: insmeren met afwasmiddel en laten opdrogen. Daarna gewoon in de was. Werkt ook met oude vetvlekken!

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:39

Ramen of spiegel streeplooos schoonmaken door glassex op een prop van kranten te spuiten. Wel een echte krant zonder plaatjes anders krijg je gekleurde strepen :j

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:19

Vlekken uit de stoffen bank/stoel: beetje soda oplossen in warm water. Met een tandenborstel dippen en schrobben. Daarna vel dubbelgeslagen keukenrol erop drukken om het vocht + vuil op te nemen.
Werkt perfect voor uitgebraakte ingedroogde kattenstront, grasvlekken en dergelijke. Ook op donkere bekleding!

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:47

Leuk, ik ga meelezen! Ik houd van dit soort tips :D

woofie schreef:
eens per maand je wasmachine laten draaien op 90 graden met een vaatwasblokje...goedkoper dan dure machine reinigers en een blinkend schone wasmachine.

Deze gebruikte ik in NL ook altijd maar woon nu in Australië en onze wasmachine heeft drie standen: hot/warm/cold. Tel daarbij op dat het heet water hier op 57 graden begrensd is en ik heb geen idee hoe ik onze (gehuurde) wasmachine schoon moet houden -O-
Wie heeft de gouden tip?