Overname materiaal huurwoning

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:44

Wat zegt de wet over overname van materiaal uit de huurwoning? Ik woon sinds een maand in een nieuwe woning, via de woningbouw. Ik heb geïnformeerd of er materiaal was ter overname, maar hierop geen reactie gekregen. Nu, een maand later, mail van de oude huurder; of ik 200€ wil betalen voor de inhoud. Daar ben ik het niet mee eens. Aangezien ik de sleutels heb, kán zij het materiaal niet meer uit de woning halen. Ik zou er €50 voor over hebben, zo denderend is het niet qua staat.
Mocht zij hiermee niet akkoord gaan, dan ben ik benieuwd wat hierin mijn rechten zijn, aangezien zij niet in de woning kan om het materiaal op te eisen. De woningbouw trekt haar handen er vanaf, zegt dat ik dit met de oude huurder moet regelen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:53

Volgens mij kan de oude huurder je niets maken, zij heeft tenslotte de spullen achtergelaten in de hoop dat het overgenomen ging worden.
Er is geen overeenkomst tussen jullie. Volgens mij is het zelfs zo dat het na oplevering van de woningbouw is omdat er is niets is overeengekomen tussen de oude huurder en de woningbouw.
Zijn het spullen of een vloer waar je iets aan hebt? Anders zou ik zeggen dat ze het mag komen halen als ze er meer voor wil hebben.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:54

Toen ik uit me huurwoning ging moest ik van te voren aangevem wat ter overname was.
Dit werd dan besproken met de nieuwe huurder.
Wou ze dit niet overnemen kreeg ik nog 5 dagen de tijd om het eruit te halen ookal had zij de sleutel al

Goof

Berichten: 28786
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:55

Lastig verhaal. Je maakt er zo te lezen wel gretig gebruik van.
Of spreek een bedrag met de oude huurder af of laat de oude huurder alles ophalen als je er niets mee wil.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:58

Dat is bizar!

Ik weet nog toen ik mijn eerste huurwoning betrok, dat ik voor de overdracht een rondje met de bewoners heb gedaan of er iets was wat ik over wilde nemen (was niet zo). De woningbouw zat daar inderdaad niet tussen. Zelf regelen, officieel miet de woning namelijk kaal opgeleverd tenzij anders onderling overeengekomen.
Bij mijn tweede woning, particuliere huur, heb ik met de makelaar afgeschouwd. Ik had gordijnen op maat laten maken, had er zelf niks meer aan dus heb gevraagd of laten hangen een optie is. Dat was prima, woning werd toch als gedeeltelijk gestoffeerd aangeboden. Ik zou er niet eens aan denken om de nieuwe bewoners te benaderen of ze er wat voor willen betalen :+

Huidige huurwoning gaat ook gedeeltelijk gestoffeerd terug, maar daar hebben we dan ook verder geen aanpassingen gedaan. Alles mee dus.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:00

Ik heb toen met de oude huurder een doorloop gehad door de woning. Hij heeft aangewezen wat kon blijven of ik over kon nemen en wat ik over wilde nemen moesten we opschrijven op een formulier en daar ook beide de handtekening onder zetten. Bedrag afgesproken en bij sleutel overdracht lijstje nagelopen en bedrag betaald. Zo voorkom je dus dit soort dingen.
Dit was overigens wel officieel via de woningbouw. Lijst moest ook verstuurd worden naar de woningbouw en werd met sleutel overdracht erbij gepakt en nagelopen

Wat de precieze regels zijn weet ik niet. Maar is het niet zo dat tijdens de sleutel overdracht de laatste check en doorloop wordt gedaan en het toen nog benoemd had moeten worden ? Vind het wel raar dat woningbouw hierin helemaal niks bij doet. Zit je bij een vereniging voor huurders aangesloten ? Misschien dat zij hierin nog wat kunnen betekenen

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:02

En bij de opnamestaat viel het je ook niet op dat je de woning niet kaal aangeleverd hebt gekregen? :+
Om wat voor materiaal gaat het? Je zou haar natuurlijk gerust de woning in kunnen laten om haar spullen op te halen, of het netjes aan haar geven. De spullen zijn haar eigendom gebleven, lijkt mij.

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:26

Bij mijn woning toendertijd moesten we een formulier invullen en ondertekenen. Ik geloof dat de woningstichting wel een kopie ervan bewaarde maar dat het verder een overeenkomst was tussen beide huurders. In mijn geval had deze jongeman het een en ander overgenomen. Alleen voor de vloer en de gaskookplaat hoefde hij te betalen, de rest was al oud en mocht hij gratis hebben. Hij wilde pas betalen als hij ook daadwerkelijk de sleutel van het huis had. Prima, leek me ook vrij logisch.
Maar toen hij eenmaal de sleutel had hoorde ik niets weer en heb ik 2 weken afgewacht totdat het geld op mijn rekening stond. Helaas na 2 weken stond er niks op mijn rekening. Toen heb ik maar eens contact met hem opgenomen. Hij was niet van plan om het volledige bedrag te betalen want de vaatwasser die deed het niet, gaf hij aan. Tja bij mij heeft hij het altijd gedaan dus dan is het heel spijtig dat hij nu ermee op is gehouden. Maar de vaatwasser heeft hij al gratis gekregen (ik had de vaatwasser zelf ook toendertijd gratis gekregen) Uiteindelijk heeft met tussenkomst van de woningstichting, hij (naja eigenlijk zijn moeder :D ) alsnog betaald. Maar wat een gedoe toendertijd.

Balen ts dat je met dit probleem zit. Zoiets hoort inderdaad voor de overname besproken en afgesproken te worden. Bijzonder ook dat de oude huurder daarna met een (soort van) rekening komt.
Ik zou proberen om in goed overleg toch een bedrag af te spreken waar beide tevreden mee zijn en anders de spullen alsnog te laten ophalen.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:40

Als een vorige huurder spullen achter laat hebben ze dan zelf gedaan. Ze hebben voldoende tijd om het huis leeg te halen. Vaak heb je een maand opzeg termijn. Het is sowieso raar dat er nog materiaal in stond want de woningbouw moet controleren of het huis leef is, voor een nieuwe huurder de sleutel krijgt. Het is zelfs zo dat ze woningbouw het huis vaak leeg haalt, op kosten van de vorige huurden. Ze hebben de plicht de woning kaal achter te laten , tenzij de overname van spullen is overlegt met de nieuwe huurder.

In mijn woning hebben ze de vloer laten liggen. Verschillende kastjes aan de muur laten hangen. Wat raam decoratie. Het was een bende. De woningbouw heeft alles eruit gehaald. Het heeft mij niets gekost. Maar als ik de vloer wel mooi vond had ik die kunnen laten liggen. Dan kan de vorige huurder niet ineens komen piepen om geld.

Vaak zijn ze al lang blij dat ze het mogen laten liggen want het is een pokke werk om laminaat te verwijderen. Soms krijg je er geld voor, als het een kwalitatief goede vloer is.

Ik zou contact opnemen met de woningbouw. Zij hebben de woning opgeleverd. Zij weten precies hoe de vorige huurder het heeft achtergelaten. Eigen schuld, dikke bult.

Als het om kasten gaat (of andere meubels) zou je kunnen meewerken en de spullen terug geven. Het is toch gek om spul van anderen te gebruiken. Maar als het om de vloer gaat, of een afzuigkap bijvoorbeeld, dan is de kans verkeken. Hadden ze moeten zeggen toen ze de woning opleverden.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:04

Toen ik mijn huidige huurwoning kreeg lagen er nog dingen van de vorige bewoner die hij ter overname aanbood. De medewerker van de woningstichting die mij het huis liet zien had een lijst met daarop de aangeboden dingen en een prijsopgave daarvan. Als ik die dingen wilde hebben dan moest ik zelf contact opnemen met de vorige huurder. Ik wilde ze niet en heb dat tegen de woningstichting gezegd. De vorige huurder moest toen alsnog de dingen die hij aanbood verwijderen. Dat gebeurde toen ik al in de woning aan het klussen was maar dat kon nou eenmaal niet anders. Ik vind dat in jouw geval de fout bij de woningstichting ligt. Zij hadden aan de vorige huurder moeten laten weten dat je geen interesse had in haar goederen. Jij moet nu haar wel de kans geven om ze op te halen, je hebt er niet voor betaald dus het is niet van jou. Zij kan er voor vragen wat ze wil maar als jij dat teveel vindt dan laat je het haar gewoon ophalen. Om wat voor goederen gaat het?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:59

Normaal gesproken moet een woning leeg opgeleverd worden. Wat je hierboven leest is gebruikelijk: als er spullen ter overname zijn worden daar voordat het huis wordt opgeleverd afspraken over gemaakt. Als er geen afspraken zijn, komt het erop neer dat iemand z'n spullen in het huis achter heeft gelaten - voor hetzelfde geld kan je er niks mee en had je het al weggegooid.

Om wat voor spullen gaat het, en waarom komen ze er pas een maand na dato op terug?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Overname materiaal huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 01:26

Inderdaad wat hierboven staat, dat het van te voren geregeld wordt wat jij wilt overnemen en een daarvoor samen overeengekomen prijs is normaal. Niet een maand nadat jij er woont nog eens.
Hoe je het gaat oplossen lijkt me volledig aan jezelf, ideaal is natuurlijk dat je er op een normale manier samen uit komt met die vorige bewoner.