Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 07:36

Hallo bokkers,

Na een aantal jaar vrijgezel te zijn heb ik sinds een paar maanden een superlieve man in mijn leven.
Het plan was eigenlijk dat we elkaar een paar keer per week zouden zien maar eigenlijk is hij niet meer vertrokken.

Na een paar maanden zou ik heg wel fijn vinden dar hij gaat bijdragen in de kosten. Dat zorgt voor mij ook voor meer lucht! En uiteraard heb ik veel meer was te draaien, eten te koken (en te poetsen)

Toen ik vroeger samenwoonde met iemand deden we 50/50, lekker makkelijk MAAR mijn vriend is best vaak een aantal dagen weg voor zijn werk (waar tot zelfs zijn sigaretten worden betaald dus 0,0 kosten). Zou ik in mijn voorstel ook gewoon 50/50 zeggen? Zou op ong 60euro uitkomen voor gwl en 100euro voor eten. Verder heb ik nu een koophuis waar hij nooit aanspraak op zal kunnen maken. Is het dan OK als ik hem 300euro vraag als 'huur'? Wantja ik denk dan, had ik gehuurd dan had hij ook de helft moeten betalen.
Hij woont/woonde hiervoor in een tuinhuis bij zijn moeder dus hij heeft nog nooit iets van kosten moeten betalen.

Hoe regelen jullie dit? Of tips hoe ik dit moet aanbrengen?

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:41

Het hangt er natuurlijk van af wat je idee erachter is en daar moet je goed over nadenken.

Wij hebben doorheen de tijd gezien hoeveel de standaardzaken als lening, eten, gas, water, elektriciteit enz kosten en zetten maandelijks een percentage hiervan op de gezamenlijke rekening. Hij verdient een stuk meer, dus hij draagt meer bij. 50/50 zou ervoor zorgen dat hij bij wijze van spreken elke maand elke dag op stap zou kunnen en dat ik m'n kosten niet meer rond krijg :+

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:50

Wij hebben alle vaste lasten berekend en daarvan een verdeling gemaakt naar ratio van inkomen.. volgens mij betaal ik 45℅ en hij 55%

Ik vind dat zelf eerlijker, maar denk dat je het gewoon met hem moet proberen te bespreken

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 07:54

Vaste lasten delen. Neem aan dat hij ook gewoon een inkomen heeft. En als ik jou bedragen hoor vind ik ze heel redelijk.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:02

Ik denk dat het slim is om te kijken hoe het met je huis zit, voordat je hem 'huur' laat betalen. Ik heb namelijk eens begrepen dat als hij meebetaald aan je huis (huur/gwl) dat hij dan ook voor dat deel aanspraken kan maken als jullie uit elkaar gaan en jij hem dus moet uit kopen. Dat lijkt me niet de bedoeling!

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:06

Huur weet ik niet of ik zou vragen aan mijn vriend. Delen in de kosten lijkt mij meer dan redelijk

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:11

Ik zou wel een samenlevings contract opstellen waarin je laat beschrijven dat het huis van jou is en blijft. En een gezamenlijke rekening voor bijvoorbeeld een x bedrag op te zetten voor de boodschappen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:12

Ik zou geen huur gaan vragen. Ik zou een gezamenlijke rekening open waarbij ieder bijv. 50% van zijn inkomen op stort elke maand, en hiervan vaste lasten betalen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:16

Altijd een lastig onderwerp. Misschien kun je het 'probleem' ook aan hem voorleggen zonder dat je meteen met een oplossing komt?

Hier leggen wij beide een bepaald percentage van ons loon in (40%) waarvan alles betaald wordt en wat overblijft gaat apart voor leuke dingen en voor eventuele kapotte aparatuur e.d. maar wij wonen wel 'officieel' samen. 50/50 delen in de kosten vinden wij in ons geval niet helemaal eerlijk gezien mijn vriend ruim het dubbele verdient.

Misschien is dat wel iets wat je eerst kunt bespreken: of jullie nu 'echt' samenwonen. Persoonlijk vind ik het makkelijker praten als je het er in ieder geval over eens bent dat je echt samenwoont. In jullie geval is het dan wel slim om na te denken over een samenlevingscontract: jij bezit een huis.

Verder is het bij ons heel fijn dat, buiten de vaste lasten van huis en zo, alles heel geleidelijk gaat. Langzaamaan betalen we steeds meer uit de gezamenlijke pot, dan voelt het niet in een keer zo benauwend. Uiteindelijk is het idee toch dat alles van 'ons' is, maar dat vonden we in een keer een te grote stap. Zeker als je net gaat samenwonen, want even heel eerlijk: je weet nooit van te voren of dat goed gaat. Inmiddels zijn we een jaar verder, net een huis gekocht en sluizen we weer voorzichtig wat persoonlijke betalingen over naar de gezamelijke rekening.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:22

Maak het om te beginnen eens bespreekbaar.....je moet hem natuurlijk wel laten weten dat jij nu meer geld kwijt bent door het samenwonen. Niks mis mee dat hij gaat bijdragen in de kosten maar ik zou het voorlopig kostgeld noemen en niet over huur praten, Dat kan altijd nog als jullie "officieel" samenwonen

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:34

Ik vind het bijzonder dat je huur gaat vragen aan je vriend, zeker na een paar maanden.

Mijn vriend en ik wonen nu drie jaar samen in een huis op zijn naam. Hij had dit huis al toen ik er in kwam wonen. Hij betaalt alle vasten lasten wat het huis betreft, omdat hij ook veel meer verdient. Ik heb een studentenbaan en ga nog naar school. Ik betaal mijn eigen rekeningen en probeer bij te dragen aan de boodschappen waar ik kan.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:47

Te beginnen zou ik starten om het hem voor te leggen en kijken hoe hij er over denkt. Wellicht lost dat al je problemen op. Delen in de kosten lijkt mij niet meer dan normaal, huur vragen klinkt wel een beetje raar.

Wij hebben een rekening samen en daar komen onze salarissen op en we geven onszelf elke maand zakgeld. Hij krijgt meer, omdat ik nog een paard heb :D Van mijn zakgeld per maand betaal ik ook alle paardenspullen. Hij heeft geen specifieke hobby, maar gaat graag uit eten met broers en vrienden. Op deze manier verdelen we het een beetje. Ik ben eerder begonnen met werken, dus mijn salaris ligt al die tijd wat hoger, maar sinds dit jaar een paard in volpension, dus dat gaat elkaar wat compenseren.

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:51

Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat als hij bij je inwoont een aantal kosten worden gedeeld, is hij er nog nooit zelf over begonnen of betaalt hij misschien jullie etentjes of dat soort kosten en denkt hij zo bij te dragen? Wat betreft huur zou ik het nog even aankijken, je betaalde de hypotheek nu ook in je eentje maar alles wat duurder wordt door een tweepersoons huishouden mag hij gewoon betalen, lijkt me alleszins redelijk.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:54

Mijn zusje heeft soort gelijke gehad die is bij haar vriend in getrokken.
Hij betaald zij hypotheek en gas water licht enz. Zei zorgde voor de boodschappen.

Maar ik denk dt je het makkelijk en beter met hem kunt bespreken dan hierzo ;)

Goof

Berichten: 28772
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:57

Wonen jullie officieel samen? In dat geval kan hij ook aan het huis mee betalen mijns inziens.
Zo niet, vraag een bijdrage voor boodschappen, gwl, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:58

De meesten hebben het over het openen van een gezamelijke rekening. Uiteraard open je die in goed vertrouwen, maar hebben jullie enig idee hoeveel ellende dat kan veroorzaken bij een eventuele scheiding? Godzijdank is het niet mijn persoonlijke ervaring, al heb die ervaring wel uit zeer directe omgeving waarbij de partner er met de complete gezamelijke en 2 maandlonen er vandoor ging. Ik vind dat toch wel iets om in het achterhoofd te houden :-)

Je hebt het over het vragen van een bijdrage/huur oid. Je bezit ook een eigen huis. Had je al bedacht dat de belasting ook om de hoek komt kijken bij een inwonende partner oid? :-)

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:59

Wij zijn nu twee jaar samen en mijn vriend heeft in de tussentijd een appartement gekocht. Ik betaal gewoon huur aan hem en we hebben een gezamenlijke rekening voor eten en uitjes 50/50.
Ons Inkomen is bijna gelijk.
Het verbaast me dat iedereen huur betalen zo gek vind... wij delen alles zo alsof wij een huurwoning zouden hebben. Nieuwe cv ketel of keuken bijvoorbeeld betaald hij, Bankstel of eetkamertafel 50/50.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:10

Maar als je vriend aan u huur moet betalen, dan moet jij ook alle betalen wat met de woning te maken heeft, zoals onderhoud, belastingen,...
Dan moet hij geen cent daarvoor betalen.

Als ik in zijn situatie zou zitten, zou ik daar alleen mee akkoord gaan,als alles op papier staat, zelfs met een opzeg enzo, immers als hij echt zou huren zou dat ook zo zijn.

Boodschappen en vaste lasten als verwarming en water zou ik naar ratio verdelen, hij is immers ook een deel van de week niet aanwezig. Waarom zou hij daarvoor dan moeten betalen? Zeker als je al huur vraagt.

Ik heb ook een appartement, mijn vriend betaald geen huur, andere kosten betalen we van een gezamelijke rekening waar we naar ratio op storten.
Ik zit nu in de ziektewet en verdien nu 1/4de wat hij verdient. Als we alles door 2 verdelen, dan heb ik zelfs geld te kort en kan ik mijn persoonlijke rekeningen niet betalen.
Wij betalen met de persoonlijke rekening wel bijna alle kosten.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:24

Inxs schreef:
De meesten hebben het over het openen van een gezamelijke rekening. Uiteraard open je die in goed vertrouwen, maar hebben jullie enig idee hoeveel ellende dat kan veroorzaken bij een eventuele scheiding? Godzijdank is het niet mijn persoonlijke ervaring, al heb die ervaring wel uit zeer directe omgeving waarbij de partner er met de complete gezamelijke en 2 maandlonen er vandoor ging. Ik vind dat toch wel iets om in het achterhoofd te houden :-)

Je hebt het over het vragen van een bijdrage/huur oid. Je bezit ook een eigen huis. Had je al bedacht dat de belasting ook om de hoek komt kijken bij een inwonende partner oid? :-)


Het is maar net hoe je deze beheerd, je kan er ook voor kiezen het salaris op de eigen rekening te storten en de bijdrage in het huishouden op de gezamenlijke rekening.

Ik zou het overigens geen huur noemen, maar een bijdrage in de kosten en het zo bespreekbaar maken.

Omdat hij nu ook niets betaald bij zijn ouders denk ik dat hij daar totaal niet bij stil staat, maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat hij een bijdrage levert in de kosten, de verhouding is nu wel erg scheef.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:37

Lastig hoor... Wonen jullie nu 'echt' samen of is hij gewoon vaak bij jou? In het eerste geval vind ik het splitten van de kosten geen raar idee, of hij er nou vaak is of niet. Als jullie niet samenwonen, zou ik er zelf denk ik mee akkoord gaan als mijn vriend af en toe eens de boodschappen betaalt.

Over de gezamenlijke rekening: Dat kan inderdaad heel vervelend lopen. Mijn vriend en ik hebben daarom en gemeenschappelijke huishoudrekening, waar we iedere maand geld voor de huur, g/w/e en boodschappen op storten. De rest van ons geld blijft gewoon op de eigen rekening :j

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:21

xSwanHeart schreef:
Lastig hoor... Wonen jullie nu 'echt' samen of is hij gewoon vaak bij jou? In het eerste geval vind ik het splitten van de kosten geen raar idee, of hij er nou vaak is of niet. Als jullie niet samenwonen, zou ik er zelf denk ik mee akkoord gaan als mijn vriend af en toe eens de boodschappen betaalt.

Over de gezamenlijke rekening: Dat kan inderdaad heel vervelend lopen. :j

TS ook ik vraag me af of jullie samenwonen of niet. Het maakt nogal een verschil of je 160, - euro bijdrage (g/w/l en boodschappen)of een half salaris in de gemeenschappelijke pot gooit.
Bij een vaste relatie is de scheidingslijn in geld niet altijd noodzakelijk (ik ben van de oude stempel, alles in 1 pot en we zien wel wat er over blijft aan de eind van de maand.... :D of dat we een week overhouden zonder inkomen....)Ik krijg echter de indruk dat bij vaak bij je inwoont. Vraag aan hem wat hij redelijk vind om bij te dragen. Misschien valt zijn antwoord je erg mee. Als zijn antwoord tegen valt weet je gelijk hoe hij jullie "relatie"ziet.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:59

Idd meer uitleg is wel even handig

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:05

Ersina schreef:
Misschien valt zijn antwoord je erg mee. Als zijn antwoord tegen valt weet je gelijk hoe hij jullie "relatie"ziet.

Dat hoeft niet, hij heeft nooit eerder hoeven bijdragen aan iets zegt TS. Kans is groot dat hij geen clou heeft hoeveel hij zou moeten bijdragen, dat zegt dan niets over de relatie.

TS, als jullie niet samenwonen maar hij gewoon vaak bij jou is zou ik eens op een rijtje zetten hoeveel je extra kwijt bent. En hem vervolgens vragen of hij dat bedrag kan bijdragen.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Rekeningen delen met vriend, hoe aan te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:11

Toen wij samen gingen wonen had mijn man al een eigen huis. Ik heb daar nooit huur betaald alleen de kosten gedeeld om te leven zeg maar. Later hebben we één rekening genomen waar alles op 1 bult kwam en alles van betaald werd. En dat is nu nog steeds.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:12

Als je een huurhuis zou hebben zou het wel makkelijker zijn. Dan is er verder niks van jou bij. Nu heb je een koophuis en komt het huis naar je toe.
Als ik in dezelfde situatie zou zitten zou ik vragen om een bijdrage in het levensonderhoud dus een deel van het gwl en boodschappen. Misschien nog een stukje van de gemeentelijke belastingen maar dan houdt het ook wel op. Mocht het in worse case scenario de relatie stukgaan dan heeft hij nergens recht op. Als je hem mee laat betalen aan jouw hypotheek zou hij daar vervelend over kunnen gaan doen....