Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:53

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een discussie over onzichtbare omheiningen die vergeleken werden met elektrische schokbanden voor honden die per 2017 verboden zijn, maar onzichtbare omheiningen niet wilde ik jullie meningen hierover wel eens weten.

Ben ik heel erg benieuwd wat jullie vinden van een onzichtbare omheining voor een hond. Probeer het wel een beetje lief te houden ;)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:07

Wij hadden er een op een afstands bediening met tril ipv stroom. Het gaat er maar om dat je hem niet straft met gebruik van je stem waardoor hij bang word.
Maar hij strok van de trilling. Dit hebben we een paar keer gedaan als ze de afrit af wou lopen en nu doet ze het niet meer.
(behalve als wij prongelijk haar buitensluiten hahaha)

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:10

Wij hebben ook zo'n onzichtbare omheining en het werkt wel super. Ze hoeven het maar 1x te proberen en dan is het inderdaad zielig, maar ze proberen het niet nog een keer. Bij ons krijgen ze vanaf een paar meter piepjes te horen die steeds feller worden naarmate ze de omheining naderen. Dat waarschuwt hen en kunnen ze teruggaan voor ze een schok krijgen. En dat doen ze ook, ze zijn niet gek :+
Dus zielig is het niet, zolang ze niet elke dag een paar schokken krijgen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:14

ik vind 1 of een paar keer stroom erop minder zielig dan 1 keer kennismaken met het profiel van autobanden.

ik heb er een gehad om een tijdelijke woning waar we geen schuttingen of hekken mochten plaatsen op plekken waar die niet stonden. eerste tijd hond aan de waslijn binden in de tuin.. schiet gewoon niet op.. Dus petfence gelegd..

hond is er een keer overheen geweest.. en draaide daarna om bij de eerste piep..


maar waarom zijn die niet verboden dan?
het is nog altijd een middel waarop het dier op afstand door jouw toedoen (het leggen van de omheining) een schok krijgt/pijn krijgt.. voor zover ik het begrijp vallen deze gewoon onder het verbod straks

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:24

Deze is niet verboden omdat het niet met een afstandsbediening werkt. Daarbij komt ook dat zo'n omheining in principe het zelfde werkt als elke afrastering op stroom voor bijvoorbeeld onze paarden. Dan zouden ze die ook allemaal moeten verbieden.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:26

Daisy,

nee, de stroomdraad voor paarden is bovengronds, daarnaast is het zo dat het deel van het dier dat de draad raakt stroom krijgt..

voor de hond is het een onzichtbare lijn, aangekondigd door geluid, waarbij bij overtreding de schock op de keel komt.


blafband werkt ook niet persee met afstandsbedieningen maar zodra het dier blaft,
maar de blafband mag ook niet meer, daarom vind ik het zo raar dat de pet safe (ook al vind ik m prima) dan wel zou mogen.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 15:33

De reden dat deze ondergronds liggen is zoals ik het altijd geleerd heb omdat je anders met begroeiing zit die de stroom weg lekt. Dus in principe is het een afscheiding die werkt op stroom en daarom in dezelfde categorie valt als omheining voor vee tenminste dat is wat ik erover gelezen heb.

Je kan ook een band om zijn buik doen maar dat blijft nou eenmaal minder goed zitten. Volgens mij heb je deze dingen namelijk ook in tuigjes vorm waarbij je zelf kan bepalen waar de mogelijke schok toegediend zou worden...

Of blafbanden niet mogen weet ik niet. Nooit over ingelezen omdat ik totaal geen behoefte heb om mijn hond met stroomstoten te corrigeren op blaffen.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:47

Zoals hier boven ook al aangegeven is een pikje van de band minder erg dan kennismaken met een andere weggebruiker. Dat is mijn inziens veel gevaarlijker.
Hond weet dadelijk niet anders meer en zal uit de buurt blijven van het electrische omheining.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:05

Ik vind het zelf niet zo heel zielig. Tuurlijk is een schok een naar gevoel, maar honden zijn over het algemeen slim genoeg om na een schok te begrijpen dat ze daar uit de buurt moeten blijven.

Wat ik me wel afvraag, is de hals niet een hele nare plek voor een stroomschok? (bij zo'n halsband) Of is dit hetzelfde als bijvoorbeeld de kont of buik bij een paard en een stroomdraad?

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Onzichtbare omheining hond, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 16:13

Ik weet eigenlijk niet of het een hele nare plek is. Wel las ik op de meeste sites dat je de sterkte van de schok aan kan passen. Dus dat je hem zo laag kan zetten dat het meer een kriebel is... Persoonlijk zou ik het bij iemand wel eens uit willen testen... Hoe hard dat voelt hahaha

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:23

Dat wil jij niet voelen hoor...

Het is een handig middel in het buitengebied waar het lastig kan zijn je hele erf te omheinen.

Ik heb het echter (nog) niet en zie het voor één van mijn honden sowieso niet zitten. Zij is zeer gevoelig en zal na 1 x de schok te hebben gekregen niet meer (op dezelfde plek) het erf af durven voor een heerlijke wandeling.

Daarbij hoor ik van de mensen hier in de omgeving dat een hond het wel moet leren en het dus niet na 1 schok snapt. Je legt tegenwoordig geen draad meer in de grond maar hebt gewoon een kastje met een bepaalde straal.
Je krijgt er vlaggetjes bij waarmee je de grens afzet en er eerst steeds bij moet zijn om je hond te waarschuwen elke keer als hij naar de vlaggetjes gaat. Een hond snapt niet vanuit zichzelf wat de waarschuwingspiepjes inhouden.
En dan nog... als mijn hond bij de buurhond speelt die zo'n stroomband heeft dan heeft hij (de buurhond ) in de opwinding van het spel niet op tijd door dat hij bij de grens komt. Mijn buurvrouw doet hem altijd de stroomband af als ze aan het spelen zijn.

Nb: ik wist niet dat die banden verboden worden. In het bos waar ik altijd wandelde zag je er veel, en ze werden ook regelmatig aangeraden door "gedragsdeskundigen".

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:28

Ik ken ook mensen die dit hadden, echter wat als je de hond mee wil nemen van het terrein af? Die hond was dus hartstikke bang geworden voor die grens met het gevolg dat ze hem er voorbij moesten tillen. En wat als je hond dan weer denkt hey ik kan er toch voorbij?

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:19

moonsparkle schreef:
Ik ken ook mensen die dit hadden, echter wat als je de hond mee wil nemen van het terrein af? Die hond was dus hartstikke bang geworden voor die grens met het gevolg dat ze hem er voorbij moesten tillen. En wat als je hond dan weer denkt hey ik kan er toch voorbij?

Onze honden weten precies dat als hun halsband af is, dat ze er dan wel overheen kunnen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:26

moonsparkle schreef:
Ik ken ook mensen die dit hadden, echter wat als je de hond mee wil nemen van het terrein af? Die hond was dus hartstikke bang geworden voor die grens met het gevolg dat ze hem er voorbij moesten tillen. En wat als je hond dan weer denkt hey ik kan er toch voorbij?



de eerste keren is ie bang om er voorbij te gaan.. je moet m dan vooral niet gaan lopen optillen maar gewoon meenemen zoals je altijd wandelt..

hij hoort het geluid te gaan assoiceren met het omdraaien.. niet de schok..

in principe hoor je dat ook met ze te trainen vooraf.. piep omdraaien.. piep omdraaien..
als de hond later de piep wenst te negeren en toch doorloopt krijgt hij een schok.

de schok krijgt hij niet van de grond, maar van het negeren van de piep.. het is de correctie op zijn eigen handelen en die link leggen ze eerder dan he op dat punt in de grond krijg ik een schok.. Nee, ik hoor een piep dus ik mag niet verder, als ik dat wel doe krijg ik een optater.

je kunt een hond die gewend is aan de pet fence op een compleet vreemd terrein zetten met een pet fence (zolang hij niet door het dolle is en de piep wellicht niet eens hoort) en hij zal geen klap krijgen, ondanks dat hij geen scheidslijn kent daar. piep is je mag niet verder..


als je als baas stop roept tegen je hond, dan wordt een hond toch ook niet paniekerig van dat punt?
hond hoort ook niet paniekerig te worden als hij de piep hoort.. dat is gewoon het commando stop en keer terug.