Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:25

Hoi hoi!

Mijn vriend en ik hebben samen een nieuwbouwwoning gekocht.
In deze woning zit standaard (hoofd)vloerverwarming.

Wij wilden graag laminaat op de vloer hebben, alleen werd ons dit afgeraden.
Er word gezegd dat de warmte niet goed geleid en je dan dus niks hebt aan je vloerverwarming.
Bij de CarpetRight zeiden ze dat dit geen probleem was (natuurlijk).

De tegelboer raadde ons aan om tegels te nemen, dan wel in houtlook.
Ook heb je natuurlijk nog vinyl.

Heeft iemand ervaringen? En wat raden jullie aan?

(Bij mijn ouders hadden we ook vloerverwarming, met plavuizen, maar dat was nog uit de tijd dat het net in opkomst was, dus toen had je nog geen geschikt laminaat ervoor.)

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:32

Bij vloerverwarming gaat het erom dat je zo weinig mogelijk luchtlagen tussen vloer en rui te hebt. Lucht werkt namelijk isolerend en dat wil je hier niet. Wij hadden in ons vorige huis marmoleum en dat werkte heel erg goed, nu hebben we tegels en dat gaat ook goed.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:44

Ik heb vloerverwarming en laminaat. Gelukkig wordt mijn huis wel warm, want ik heb helemaal geen radiatoren :D

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:50

Wij hebben er momenteel laminaat in, maar ik vind de vloerverwarming verschrikkelijk dus hij staat eigenlijk nooit aan.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:54

Mijn dochter heeft vloerverwarming/koeling en heeft gewoon laminaat. Gaar prima hoor en ook heeft zij een normale ondervloer, zo'n groene soort plastic want ze wilden haar een hele dure ondervloer aansmeren maar is helemaal niet nodig.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:04

Wij hebben een 'gietvloer' en daarmee gaat het prima! Geleid goed en erg prettig materiaal. ( je ziet er alleen wel echt álles op )

judith__

Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-09-09
Woonplaats: onbekend

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:08

Wij hebben een laminaat vloer van ikea en vloerverwarming.werkt perfect.we hebben geen normale radiatoren en zou ook niet meer anders willen.

Let wel goed op of het laminaat of andere vloer keuze geschikt is in combinatie met vloerverwarming. Dit wil nog wel eens verschillen. Maar staat er meestal wel bij aangegeven

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:08

Wij hebben ook gewoon laminaat in de huiskamer, keuken wel plavuizen. Er ligt een ondervloer onder Isoheat en een folie, voelt lekker warm.

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:10

Wij hebben een tegelvloer, volgens mij plavuizen. Geleid de warmte prima!

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:11

Wij hebben vloerverwarming en laminaat en werkt top. Anders hadden we een probleem want dan werd t kou lijden.hebben geen andere verwarming.

Maar wanneer je laminaat wilt, moet je wel kijken naar laminaat wat er tegen kan want niet alles kan er tegen. Zo ook met de ondervloer.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:55

Wij stonden voor dezelfde.keuze.

Je moet indd kijken of je laminaat past bij de vloerverwarming en wat voor ondervloer je hebt.

Laminaat kan wel, maar is niet het handigste voor vloerverwarming.

Dan kun je beter pvc, plavuizen of een gietvloer doen (de laatste was onze 2e keus).

Wij hebben toch laminaat gedaan haha. Wel dure met speciale ondervloer. Kan prima hoor. De nieuwe huize zijn ook veel beter geïsoleerd. Dus de warmte blijft ook wel binnen.

P.s. mijn schoonvader is vloerenlegger van beroep, dus we hebben vooral naar hem geluisterd.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 15:00

Bedankt voor jullie tips allemaal! Hier hebben we zeker wat aan!

Bij laminaat, krijg je dan ook van die lekkere warme voeten? Of is het vooral dat je huis wel opwarmt, maar niet zozeer aan je vloer voelt? (Want dat was bij de plavuizen heeeerlijk!)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:03

Wij hebben een massief houten vloer. Krijg daar echt wel warme voeten van :) Maar eerlijk is eerlijk de tegelvloeren (badkamer en keuken) voelen wel warmer aan.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:06

Wij hebben tegels.
Ik woon mijn hele leven al met vloerverwarming en allerlei vloeren en mijn ervaring is dat tegels of gietvloer het fijnste zijn met vloerverwarming. Maar met de rest wordt je huis ook wel warm hoor ;)

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:07

PVC!

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning en vloerverwarming (geen radiatoren) en het bevalt ons echt super goed. In de badkamer en op toilet hebben we wel plavuizen. Heb geen verschil in de warmte aan de voeten of het nu bij de tegel is of bij het PVC.

Echt heerlijk warme voeten op de vloer heb je niet vind ik, dat is iets van vroeger toen de vloerverwarming bijverwarming en comfort was en geen hoofdverwarming.

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:08

In mijn vader's huis ligt een vloerverwarming met woongrind erop, super fijn aan de voeten, geen probleem met water of vuil en poesjes en hondjes glijden niet uit :D en verkrijgbaar in elke kleur of mengsel dat je maar wil!

Ideaal, als ik ooit een koopwoning heb (nu huur met gewoon laminaat) komt dat er ook!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:09

Wij hebben afgelopen zomer ook vloerverwarming laten plaatsen in ons huis, wellis waar als hoofd verwarming.

Wij hebben hem sinds deze week aan en hebben een PVC vloer, Dit bevalt meer dan prima! Zeer te vreden. Het is PVC met houtlook en veel mensen denken dat we een houten vloer hebben haha.

Je hebt tegenwoordig indd speciaal laminaat voorop vloerverwarming. Maar ons werd verteld dat alles wel kon. Alleen heeft het met parket langer nodig dan bv met plavuizen of pvc. Maar eenmaal op tempratuur maakt het niks meer uit. Het is namelijk niet de bedoeling dat constant aan de thermostaat zit.

Ons is aangeraden, omdat we weinig thuis zijn. Hem een vaste tempratuur te geven en wanneer we thuis zijn iets omhoog te doen met een max van 2 graden. Per graden heeft hij een half uurtje nodig.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 15:11

Wij willen heel graag voor een houtlook gaan, dus of het nou laminaat, pvc, tegels, of wat dan ook zijn. Zolang het maar een houtlook heeft, want dat vinden we onwijs mooi! Super fijn al die verschillende ervaringen!

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:16

Wij hebben ook vloerverwarming en laminaat, werkt echt prima gelukkig want ook hier geen losse radiatoren. De laminaatvloer is gelegd door de eigenaar (particuliere huur) en is echt van goedkope kwaliteit met gewone goedkope standaard isolatie eronder maar dat werkt dus prima.

Ik merk wel dat in de wc en de badkamer (tegels) de vloer ietsje warmer is dan op het laminaat wanneer de verwarming aanstaat maar dat is echt maar een klein verschil en kan ook nog komen door het verschil tussen grote en kleine ruimte of verschil in ventilatie.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:24

ik vind het niet extra warm aan de voeten bij onze laminaatvloer.
in de bijkeuken plavuizen, daar voel je het veel meer.

als ik jou was zou ik voor PVC gaan. wij hebben duur laminaat en iedereen vraagt of het pvc is haha.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:31

iirrssjjee schreef:
Wij willen heel graag voor een houtlook gaan, dus of het nou laminaat, pvc, tegels, of wat dan ook zijn. Zolang het maar een houtlook heeft, want dat vinden we onwijs mooi! Super fijn al die verschillende ervaringen!


Als het je niet uitmaakt dat het geen echt hout is zou ik voor PVC gaan! Blijft veel langer mooi dan laminaat, makkelijk schoon te houden, minder gehorig dan echt hout/ laminaat en gaat heel goed met vloerverwarming.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:34

Wij hebben houtlook tegels genomen ipv laminaat. We vinden het gewoon fijner materiaal en ook erg mooi. Er bestaat wel een enorm verschil in 'echtheid' van de look, de goedkoopste tegels vind ik net zoals goedkope laminaat helemaal niet op hout lijken.

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:36

laminaat in de woonkamer ben ik geen fan van.. wij hebben houtlook tegels! Ideaal! ik heb evt. een adresje voor je die het voor niet teveel geld komen leggen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:37

Bestaan er houtlook tegels? Dan zijn die idd nog beter met vloerverwarming!

Hoe zien houtlook tegels eruit? Kan me ee niks bij voorstellen

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Vloerverwarming, wat voor type vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:39

Dit zijn de onze (niet op de muren letten, waren nog work in progress)
Afbeelding

En in de winkel, hier lagen ze uiteraard los en niet ingevoegd :) Afbeelding