Ingrediënten voor een game pc...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:32

Ben van plan een game pc aan te schaffen bij een bedrijfje die ze zelf inelkaar zetten (dus custom, yay! *\o/* ) alleen zit ik te denken: wat zullen we daar eens in proppen?

Dacht aan een budget van 1000€ met daarbij vooral een 1 TB harddisk, een 3 Ghz chip, veel werkgeheugen (5 GB will do the trick?) en dat ik de TV zelf hier thuis als monitor gebruik. En oja natuurlijk ook internetverbinding! (wifi? Lan? twijfel hierzo)

Zit ik op de goede weg?

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:33

Ja hoor, je bent heel goed op weg.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:36

Dawn1993 schreef:
Ja hoor, je bent heel goed op weg.

Of overkill natuurlijk... :D Of heeft iemand anders goede configuraties? (ideeën?)

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:42

5GB werkgeheugen is wel wat weinig, zou voor minimaal 8 gaan of nog liever 16.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:43

Het moederboard, werkgeheugen en de processor moeten bij elkaar passen.
Ook moet de balans tussen processor en videokaart goed zijn om bottleneck te voorkomen.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:49

Wat wil je er allemaal mee doen? En welke games etc. Dit is behoorlijk relevant voor wat er in je kast moet. :) En wil je overklokken of niet? Wat voor besturingssysteem installeer je? En welk bedrijf laat je het bouwen?

5GB werkgeheugen is sowieso niks, ga voor 16. Processor denk ik een Intel Core I5-6400 of 6600 met dat budget voor een compleet systeem. Voor internet heeft bedraad de voorkeur, maar als je niet veel WiFi netwerken om je heen hebt en kabels niet praktisch/mooi vindt kan je prima draadloos.
Laatst bijgewerkt door Rawr op 25-09-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ZilverLover

Berichten: 524
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 21:51

Eerlijk gezegd...
Voor degelijk gamen kijk naar een i5 of i7 processor die op z'n minst 3.2ghz per core draait.
Let erop dat je een moederbord uitzoekt met een socket die past bij de processor.
1TB SSD is érg prijzig, persoonlijk zou ik gaan voor een 500GB tot 750GB SSD en die aanvullen met een 1 of 2TB HDD voor de opslag.
5GB RAM (werkgeheugen) is in deze tijd érg weinig. Op z'n minst zou ik er 8GB instoppen, maar nog liever 16GB of 32GB.

Dit natuurlijk allemaal afhankelijk van wat je precies met de computer wilt gaan doen.

Naast deze heb je voor het gamen ook een (of twee, verbonden door SLI brug) goede grafische kaart nodig. Deze kan je het beste aanschaffen met z'n eigen dedicated memory, hoger dan 2GB liefst en met een goede frequentie. Qua merken vind ik altijd de NVIDIA Geforce reeks eruit springen.
Deze grafische kaarten hebben meerdere ingangen en de nieuwste zullen zeker verbindingen aan kunnen gaan met een TV-monitor via HDMI.
Voor (online/MMO) gaming zou ik persoonlijk altijd bedraad gaan, en dit is ook een goedkopere optie, vele moederborden hebben de LAN-verbinding ingebouwd.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 21:53

Rawr schreef:
Wat wil je er allemaal mee doen? En welke games etc. Dit is behoorlijk relevant voor wat er in je kast moet. :) En wil je overklokken of niet? Wat voor besturingssysteem installeer je? En welk bedrijf laat je het bouwen?

5GB werkgeheugen is sowieso niks, ga voor 16. Processor denk ik een Intel Core I5-6400 of 6600 met dat budget voor een compleet systeem. Voor internet heeft bedraad de voorkeur, maar als je niet veel WiFi netwerken om je heen hebt en kabels niet praktisch/mooi kan je prima draadloos.

Vooral voor gaming! En met games bedoel ik dat hij gemakkelijk bijv GTA V erop kan draaien (noem maar wat, zware games dus qua processor power) Besturingssysteem Windows nog altijd en wil het door Flasheart in Schiedam laten doen (zij zeiden al dat 1000 euro al een goed budget is.) Overklokken ja, een beetje dan...

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:20

HorseyDude schreef:
Vooral voor gaming! En met games bedoel ik dat hij gemakkelijk bijv GTA V erop kan draaien (noem maar wat, zware games dus qua processor power) Besturingssysteem Windows nog altijd en wil het door Flasheart in Schiedam laten doen (zij zeiden al dat 1000 euro al een goed budget is.) Overklokken ja, een beetje dan...

Bwoah, GTA5 is al even uit en met dat budget red je het prima. Het zal geen high end/future proof gaming systeem zijn maar dat hoeft dus ook niet. Ik wil best lijstjes samenstellen maar dat bedrijf heeft geen enkele onderdelen of prijzen online staan dus daar kan ik weinig mee. :(

Voor een Windows systeem zou ik Windows 10 wel aanraden, mogelijk moet je dit ook aanschaffen want de free upgrade periode van 7/8 is al voorbij geloof ik.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:23

Zoals hierboven gezegd is 5gb ram te weinig. Gezien je budget zou ik gaan voor 8gb of 16.

Voor een gaming pc kan je misschien ook kijken naar een ssd? Tegenwoordig kost dat al niet superveel meer om eentje te kopen van 500gb, en kan je eventueel extra opties aanvullen met een gewone schijf om nog andere stuff op te plaatsen.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 23:34

Het was even puzzelen maar ik heb bij mijn eigen favoriete hardwareboer toch maar even een lijstje gemaakt met €1000 als absolute richtlijn, ik ben er inclusief assemblage en garantie slechts 4 euro overheen gegaan. :)

De focus heb ik toch maar gelegd bij het niet overklokken ivm prijs, voldoende voeding en weinig geluid. Het biedt nog de mogelijkheid om in ieder geval het geheugen in de toekomst uit te breiden. De SSD is prima om je OS van te draaien + al je programma's en misschien nog de game(s) die je veel speelt. De HDD is voor je opslag, games die je minder speelt, je Steam/Origin library, je downloads, whatever. Als je draadloos wilt is de netwerkkaart onmisbaar.

Het vervelendste van het samenstellen van systemen vind ik toch altijd het dilemma wat je meer kunt krijgen als je 50, 100, 250 of 500 euro meer wilt/kunt uitgeven. Ik ben zelf al maanden bezig om een high end systeem samen te stellen en ben daar nog lang niet over uit. :+

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 07:19

Rawr schreef:
Het was even puzzelen maar ik heb bij mijn eigen favoriete hardwareboer toch maar even een lijstje gemaakt met €1000 als absolute richtlijn, ik ben er inclusief assemblage en garantie slechts 4 euro overheen gegaan. :)

De focus heb ik toch maar gelegd bij het niet overklokken ivm prijs, voldoende voeding en weinig geluid. Het biedt nog de mogelijkheid om in ieder geval het geheugen in de toekomst uit te breiden. De SSD is prima om je OS van te draaien + al je programma's en misschien nog de game(s) die je veel speelt. De HDD is voor je opslag, games die je minder speelt, je Steam/Origin library, je downloads, whatever. Als je draadloos wilt is de netwerkkaart onmisbaar.

Het vervelendste van het samenstellen van systemen vind ik toch altijd het dilemma wat je meer kunt krijgen als je 50, 100, 250 of 500 euro meer wilt/kunt uitgeven. Ik ben zelf al maanden bezig om een high end systeem samen te stellen en ben daar nog lang niet over uit. :+

Meid je wil niet weten hoed goed je me hebt geholpen met dat lijstje! *\o/* Dit is een uitstekende richtlijn voor mijn PC! So many thanks! :) Heb 't tussen mijn favo sites gezet!

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:34

Wil je perse een Windows PC om te gamen? Is dan bijvoorbeeld een PS4 Pro niet een heel stuk goedkoper en fijner om te gamen? :=

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:40

Ik zal vanmiddag eens kijken wat er allemaal in onze game pc zit. Wat ik weet zit dit erin:

Msi gtx 960 gaming 4G
Intel core i5
Cooler master hyper tx3 evo
Msi moederbord Z170A gaming pro.

Onze pc kan de nieuwste spellen makkelijk aan in ieder geval. Pc heeft alleen niet veel ruimte om alles op te slaan. Hier hebben we op bezuinigd zodat er andere dingen wat duurder konden. Deze moet sowieso even uitgebreid worden.

Wij waren hoe hij nu is 996 euro kwijt. Kan als hij aan staat wel een foto maken. De zijkant kan je zo inkijken dat is van plastic. Wel gaaf want zitten ook lampjes in die je verschillende kleuren kan geven.

Als wij alles zelf hadden gedaan was de prijs 1300 bijna geweest. En nu is hij gemaakt voor ons.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 07:44

Bagheera_206 schreef:
Wil je perse een Windows PC om te gamen? Is dan bijvoorbeeld een PS4 Pro niet een heel stuk goedkoper en fijner om te gamen? :=

Een PS4 heb al geprobeerd maar die games zijn echt schrikbarend duur! Nee, ik behou liever mijn PS3/PS2. :)

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:44

Bagheera_206 schreef:
Wil je perse een Windows PC om te gamen? Is dan bijvoorbeeld een PS4 Pro niet een heel stuk goedkoper en fijner om te gamen? :=


He, vloek eens niet zo :+

TS, zorg voor een flinke SSD iig! Ze zitten zo vol als je een paar grote games geïnstalleerd hebt :)

Ik heb zelf 2 SSD's nu xD 1 van 128 voor m'n OS e.d. en 1 van 256 voor alle games.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:05

_O-

Ik heb idd ook gewoon een i7 met 16GB geheugen en 2x 256GB SSD en 2x 500GB HDD met 1x GPU met denk 2GB. 2e GPU nog niet geplaatst, omdat ik niet game. :')

Maar mijn rekenbeestje komt volgens mij uit 2013. :=

Met 1000 a 1500 kom je idd een heel eind voor een fatsoenlijk rekenbeestje voor jouw games. :j

Ik zou iig gewoon voor LAN ipv wifi gaan. LAN zit toch standaard op ieder mobo.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:50

HorseyDude schreef:
Meid je wil niet weten hoed goed je me hebt geholpen met dat lijstje! *\o/* Dit is een uitstekende richtlijn voor mijn PC! So many thanks! :)

Geen meid. :+ But you're welcome. :)

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk aanschaft. :j

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Ingrediënten voor een game pc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:16

Haha! Vooral vrouwen op Bokt... _O-

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:28

Rawr schreef:
HorseyDude schreef:
Meid je wil niet weten hoed goed je me hebt geholpen met dat lijstje! *\o/* Dit is een uitstekende richtlijn voor mijn PC! So many thanks! :)

Geen meid. :+ But you're welcome. :)

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk aanschaft. :j

Dat zie je begin volgend jaar (wat al met rasse schreden komt!)

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:50

Vorig jaar mijn game-pc zelf samengesteld EN gebouwd en ik heb de volgende specs:
- Intel core i5 processor (4460-reeks)
- 8 gb RAM
- AMD Radeon R9 200 serie graphics card
- SSD 250 gb
- HDD 1 tb

Kostte me 1000 euro (incl. moederbord, voeding, nieuwe case, toetsenbord, muis en gaming-muismat..)
Draai alle games op hoogste of bijna hoogste resolutie/graphics, met Skype en internet probleemloos ernaast open. Tegenwoordig ben ik ook bezig met gameplay opnemen en editten, dan merk ik wel dat mijn RAM-geheugen aan de lage kant is. Een i7 met 16 gb is dan gewoon net wat sneller. Helaas ook paar honderd euro duurder -O-

Qua graphics card, kijk ook eens naar de Nvidia Geforce GTX 1070. Is nog maar recent uit, kost niet teveel en is erg goed! De 1060 is een stapje eronder, de 1080 een stapje erboven.

En sowieso altijd voor wired gaan ipv WIFI. Dat signaal is zekerder, wat je in online games echt nodig hebt.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 08:59

Even een klein kickje geven? Ik prop vandaag deze videokaart erin:

Afbeelding

Want tjaaaaaahhh...... interne graphics was toch niet zo'n bijster goed plan. Heb de specs gezien en die zijn niet misselijk! *D