Spaanplaat verven, help?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Spaanplaat verven, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:23

Als eerste: hoe kritisch ben je? Ik vind dat veel verfwerk van mensen echt prut is en er lelijk uit ziet. Ik ben dus een erge zeikerd op dat gebied en verf dus altijd keurig 'zoals het hoort'. Maar genoeg mensen zijn al tevreden om er gewoon met een kwast verf op te kwakken. Hoe kritisch je bent vind ik dus wel belangrijk in de keus van je methode.

- primer kan je gewoon kopen. Is een soort grondverf wat hecht op materiaal waar verf niet op pakt en vormt dus een onderlaag waar verf wel op blijft zitten. Is denk ik de mooiste manier, heb ik ook liggen om de keuken aan te pakken.
- alkydverf is ook gewoon een soort verf. Ik snap niet waarom ze grondverf er overheen willen doen. Twijfel sterk of dit wel echt mooi kan worden.
- spuitbus zou ik dan wel eerst een primer gebruiken. En ik vind zelf het resultaat moeilijk mooi te krijgen.
- grondverf voor kunsstof zou ook kunnen, zelf nog nooit mee gewerkt.
- gewoon verven geeft imo dus een lelijk resultaat, maar voor velen wel goed genoeg. Als je dus niet te kritisch bent is dit het makkelijkste en goedkoopste!
- kast beplakken kan met wat je maar wil, er zijn allerlei soorten folie te krijgen.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!



Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Spaanplaat verven, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:43

Meestal zit er op spaanplaat een plastic laagje, dit kan je niet schuren. Echt hout moet je wel altijd schuren. Ontvetten is wel altijd slim, beste is met St Marc, dat kan je kopen bij elke bouwmarkt. Je hebt het in een fles als oplossing (voor jou het makkelijkste) of in poeder om zelf aan te maken. Het kan ook met ammonia trouwens, zal hiervoor ook wel voldoende werken.

Je eerste link is voorstrijk, dat is net weer anders. En dit is voor zuigende ondergrond, zoals bijv beton wat echt vocht opneemt. Dit spul voorkomt dus dat je verf dan in het beton trekt ipv er op. Heb je dus niet nodig. Ik zag zo snel op de site dat de meeste eigen merk grondverf ook als primer functioneert. Ik zou dus gewoon even langs gaan en lezen wat er op de potten staat. Meestal staat er een uitgebreide beschrijving op met de mogelijke toepassingen. Wie weet hebben ze zelfs wel speciale primer voor dit doel. Je moet dus primer/grondverf hebben die hecht op kunsstof/plastic.
Na de primer kan je elke lak erop smeren wat je wil. Flexa werkt wel lekker, de strak in de lak collectie vind ik heel makkelijk in gebruik.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, BingBot, Eelmo, Gea99, Rosalie_91 en 15 bezoekers