Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:29

Hey,
een kennis van mij die woont in Gelderland zegt altijd dat de grond goedkoper in Gelderland goedkoper is dan in Brabant? Wat ik me nu echt afvroeg hoe kan ik controleren of dat nou echt waar is? en de belangerijkste vraag van allemaal is Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant? Ik heb het in deze context over grond in de vorm waarop je landbouwgewassen kan verbouwen! Als in Gelderland de grond een stuk goedkoper zou zijn waarom gaat dat niet elke slimme boer niet meteen grond huren in Gelderland...

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:30

Waarom ze niet allemaal in Gelderland huren:
-Samenstelling van de grond kan anders zijn
-Mensen zijn honk-vast, niet iedereen wil in Gelderland wonen

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:34

Omdat je niet zomaar een stukje kunt huren terwijl je de rest van je bedrijf in Brabant hebt zitten. En boeren staan er natuurlijk niet om bekend dat ze graag van provincie verhuizen. Het zijn vaak familiebedrijven die van vader op kinderen doorgegeven worden.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:35

Hier een paar kaartje met grondprijzen voor bouw en grasland.
Brabant en Zeeland zijn inderdaad duur, de nieuwe polder het duurst.

Ik zou ook denken aan vruchtbaarheid. Maar bij brabant denk ik aan zandbodem en bij gelderland meer aan klei.

https://www.nvm.nl/landelijk/marktinfor ... ijzen.aspx


Interessante vraag, ik volg even.

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:36

inderdaad ik zit al even te googlen waarmee het te maken heeft maar ik kom er maar niet uit , misschien heeft het iets te maken met de bereikbaarheid of welzijn , echt geen idee

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33784
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:38

Hoe meer mensen er wonen, des te meer boeren er wonen. En hoe meer boeren hoe meer vraag naar land. Kwestie van vraag en aanbod. ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:39

Waarschijnlijk met grondsoort, bereikbaarheid en ook locatie, het zal niet zo zijn dat 100m naar links de grond veel duurder is dan 100m naar rechts.
Zo zijn de huizen in het noorden ook goedkoper dan in het westen

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:39

Grond in Gelderland is voornamelijk zandgrond houdt in dat bij bouwen oa geen heipalen nodig zijn.
Verder is zandgrond arm waardoor veeteelt en landbouw veel moeilijker rendabel zijn.
Verder is politiek gekonkel met grondprijzen ook debet aan hoge en/of absurd lage grondprijzen.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 30-06-15 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:40


melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:42

de grond hier in gelderland is blauwe klei, dat is grond waarmee je heel voorzichtig moet zijn anders wordt het een bende.
het gaat wel maar het is een grond met gebruiksaanwijzing. daardoor is het goedkoper omdat er minder vraag naar is

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:43

Morganlefay schreef:
Grond in Gelderland is voornamelijk zandgrond houdt in dat bij bouwen oa geen heipalen nodig zijn.
Verder is zandgrond arm waardoor veeteelt en landbouw veel moeilijker rendabel zijn.
Verder is politiek gekonkel met grondprijzen ook debet aan hoge en/of absurd lage grondprijzen.


Brabant heeft juist zandgrond en gelderland in het rivierengebied rivierklei en hoger net als brabant zandgrond.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:44

melissapupa schreef:
de grond hier in gelderland is blauwe klei, dat is grond waarmee je heel voorzichtig moet zijn anders wordt het een bende.
het gaat wel maar het is een grond met gebruiksaanwijzing. daardoor is het goedkoper omdat er minder vraag naar is


Ik dacht klei, dus vruchtbaarder. Maar inderdaad ook lastiger te bewerken.

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 09:47

Ik heb ook altijd geleerd dat klei veel vruchtbaarder is dan zandgrond , maar aan het ene voordeel zit het andere nadeel

Achterom
Berichten: 23025
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:48

Boras schreef:
Morganlefay schreef:
Grond in Gelderland is voornamelijk zandgrond houdt in dat bij bouwen oa geen heipalen nodig zijn.
Verder is zandgrond arm waardoor veeteelt en landbouw veel moeilijker rendabel zijn.
Verder is politiek gekonkel met grondprijzen ook debet aan hoge en/of absurd lage grondprijzen.


Brabant heeft juist zandgrond en gelderland in het rivierengebied rivierklei en hoger net als brabant zandgrond.

Hier in de Achterhoek (dat is ook Gelderland) en op de Veluwe toch echt zandgrond hoor. Gelderland is groter dan alleen het rivierengebied!
Aanvulling: de grondprijzen hier in de Achterhoek zijn bijvoorbeeld lager, ik denk dat dat voor het gemiddelde echt uit maakt. Veluwe en bij de grotere steden in Gelderland is duurder.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:52

Ligt er echt aan waar je zit in Gelderland (of Brabant)!
Vooral een kwestie van grondkwaliteit en vraag en aanbod. In de randstad hier is het ook vaak stervensduur vanwege dat er nauwelijks grond over is. En als het dan een keer te koop komt, stijgt de prijs de pan uit.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:55

zillionke schreef:
inderdaad ik zit al even te googlen waarmee het te maken heeft maar ik kom er maar niet uit , misschien heeft het iets te maken met de bereikbaarheid of welzijn , echt geen idee


Haha hier moest ik even om lachen.. Zo komt het net over alsof Gelderland minder welvarend is dan de rest van Nederland. Het is geen gehucht ergens dat slecht bereikbaar is en ook het welzijn is hier gewoon vergelijkbaar met de rest van Nederland. :+

Verder is veel in het oosten goedkoper (denk aan de huizenmarkt). Grondsoort wisselt per regio, er zijn stukken bij van klei en hier in de Achterhoek is het juist weer veel zandgrond.

Ik durf niet te zeggen waar het verschil precies zit.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:59

MarlindeRooz schreef:
Hoe meer mensen er wonen, des te meer boeren er wonen. En hoe meer boeren hoe meer vraag naar land. Kwestie van vraag en aanbod. ;)

Zo simpel is het.
Kwestie van vraag en aanbod niet alleen bij grond maar ook met huizenprijzen ed.
En dat heeft dan weer te maken met de werkgelegenheid enzo.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:00

Infrastructuur is ook een belangrijke.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:17

NM -> HTT

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:24


Achterom
Berichten: 23025
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:28

manonutjuh schreef:
In dit overzicht kun je de waardering voor landbouw grond zien,

Hierin kun je duidelijk het verschil zien in waarde per gebied
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... box_3_2014

Grappig, omdat we hier net in de achterhoek zitten, is de grond hier 10.000 euro minder per hectare dan net over de grens in Twente (hemelsbreed een kilometer of 3 verderop) :D

ikke

Berichten: 37528
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:49

anneliesdj schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hoe meer mensen er wonen, des te meer boeren er wonen. En hoe meer boeren hoe meer vraag naar land. Kwestie van vraag en aanbod. ;)

Zo simpel is het.
Kwestie van vraag en aanbod niet alleen bij grond maar ook met huizenprijzen ed.
En dat heeft dan weer te maken met de werkgelegenheid enzo.

Nou dat, en aangezien er in Brabant meer werkgelegenheid is, is de vraag naar huizen groter en omdat er dan meer huizen moeten komen, moet er (uiteindelijk) landbouwgrond worden opgekocht en als de vraag hoger word, gaat de prijs ook omhoog want de beschikbare hoeveelheid grond gaat omlaag.

In Gelderland is veel minder werkgelegenheid, is er dus minder vraag naar grond en er is veel meer grond beschikbaar.

daarnaast spelen nog meer redenen, waaronder kwaliteit, maar dat is toch iets meer regionaal.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Waarom is de grond in Gelderland goedkoper dan in Brabant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:55

Maar klei is moeilijker bewerkbaar zei iemand, dat maakt grond goedkoop. Veel werkgelegenheid maakt grond duur.
Nummer 1 is er in Zeeland veel, nummer 2 weinig. En toch is de grond "relatief" duur. Ik vind het wel apart.

Dat van slechte grond, moeilijk te verbouwen = goedkoper, die kan ik op zich wel volgen voor brabant-gelderland (achterhoek en veluwe dan vooral)

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:58

Grondprijs is ook binnen de provincie erg verschillend.
Hier is bijvoorbeeld grond die 20 km verderop ligt, zo'n 20.000 euro duurder.
Heeft met vraag en aanbod te maken.
Ik verwacht dat de grondprijs ook alleen maar zal stijgen, omdat het melkquotum afgeschaft is. De beperkende factor voor melkveehouderij is nu grond (want daar moet je je mest op kwijt), dus alle boeren die nu willen groeien, hebben meer grond nodig. Dus is de kans groot dat de grondprijs gaat stijgen.
Over klei- en zandgrond, wij hebben vorig jaar kleigrond verkocht en zand voor teruggekocht, de zandgrond was goedkoper, dus het is niet per definitie zo dat kleigrond goedkoper is.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:33

ikke schreef:
anneliesdj schreef:

Zo simpel is het.
Kwestie van vraag en aanbod niet alleen bij grond maar ook met huizenprijzen ed.
En dat heeft dan weer te maken met de werkgelegenheid enzo.

Nou dat, en aangezien er in Brabant meer werkgelegenheid is, is de vraag naar huizen groter en omdat er dan meer huizen moeten komen, moet er (uiteindelijk) landbouwgrond worden opgekocht en als de vraag hoger word, gaat de prijs ook omhoog want de beschikbare hoeveelheid grond gaat omlaag.

In Gelderland is veel minder werkgelegenheid, is er dus minder vraag naar grond en er is veel meer grond beschikbaar.

daarnaast spelen nog meer redenen, waaronder kwaliteit, maar dat is toch iets meer regionaal.

Haha das precies wat ik zei maar dan uitgebreid _O-