Pas huis kopen met een vast contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:35

Ik zit sowieso al in het centrale topic 'Bokkers op de huizenmarkt' maar ik zou graag hier reacties hebben van mensen die in hetzelfde schuitje zitten.

Mijn vriend (26 jaar) en ik (25 jaar) zijn, of eigenlijk, waren tot gisteren, aan het rondkijken voor een koophuis en hebben ook een optie op een nieuwbouwhuis, maar die gaan we nu toch maar afzeggen omdat onze hele familie het ons afraadt om in onze situatie een huis te kopen.

We zijn beiden hoogopgeleid, vriend heeft tot februari 2015 een contract, ik ben uitzendkracht, maar daar komt in maart waarschijnlijk verandering in, in de vorm van iets van een jaarcontract, maar dat is allemaal nog niet duidelijk.

Ons standpunt is dat we beiden erg weinig kans hebben om uberhaupt ooit nog een vast contract te krijgen, aangezien dat niet meer van deze tijd is. Mijn vriend heeft op zich goede vooruitzichten, maar zoals hij zijn loopbaan wil inrichten zal hij de komende 10 jaar nog te maken hebben van contracten van steeds enkele jaren.

Ik heb geen idee hoe het bij mij zal gaan verlopen, maar ik wil wel ooit, hopelijk binnen de aankomende paar jaar, als ZZP'er beginnen. Omdat het als ZZP'er heel lastig is om een hypotheek te kunnen krijgen en we op het salaris van alleen mijn vriend niet voldoende hypotheek kunnen krijgen, lijkt het ons verstandig dat ik in loondienst blijf totdat we een hypotheek hebben. Wat dus misschien wel betekent dat ik tot die tijd werk moet blijven doen wat ik niet erg leuk vind. Dat is voor een paar jaar wel uit te houden, maar 10 jaar is dan wel erg lang. En dan nog is het niet gezegd dat het na die tien jaar wel mogelijk is (vast contract).

Wat denken jullie: is het in deze tijd nog realistisch om te wachten op een vast contract? Of zouden jullie ook genoegen nemen met een contract van bijvoorbeeld 2 jaar? Hoe denken mensen van ongeveer dezelfde leeftijd hierover? Alle adviezen van familieleden, komen van familieleden die minimaal 40+ zijn.

Overigens zouden we nu al voldoende hypotheek kunnen krijgen, dus dat is het probleem niet.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:40

Vind het zelf ook heel lastig.ik heb zelf een vast contract, maar mn vriend studeert nog en zal straks gaan freelancen. Sowieso is het denk ik belangrijk in een onzekere situatie dat er bij een koop huis nog een flink bedrag achter de hand is om eventuele periode zonder werk op te kunnen vangen. Daarbij is de vraag of je een hypotheek kunt krijgen? De eis is toch meestal een vast contract of je moet salaris van 3 jaar aan kunnen tonen. Ik wil over 3 jaar ook heel graag gaan kopen. Een hypotheek met mijn salaris levert alleen geen huis op. Ik ben er dan ook hard voor aan het sparen. Ik vind met huren sja je betaald voor een dak boven je hoofd, maar voor iets met 3kamers(er is bijna niks groter dan 60m2) betaal je zo 600 per maand aan huur. Nu huur ik goedkoop en heb weinig ruimte maar wel in een leuke buurt en kan ook nog sparen.misschien voor jullie ook handig om dan eerst iets goedkoops te huren.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:47

Tja wij hebben 3 jaar terug een huis gekocht. Ik had een contract van onbepaalde tijd en vriendlief jaarcontract. Samen een huis gekocht. Inmiddels heb ik een andere baan, omdat mijn vorige baan niet beviel. Helaas loopt mijn contact september 2014 af en word het niet verlengd. Vriend heeft inmiddels een contract van onbepaalde tijd, maar bedrijf waar hij werkt gaat niet bepaald goed. Dat is dus ook onzeker hoe dat zich zal ontwikkelen. Maar we hebben hier wel rekening mee gehouden bij aankoop huis, als 1 van ons werkeloos zou raken dan kunnen we de hypotheek gewoon betalen. Wel zou mijn paardenvriendinnetje dan weg moeten en 1 auto de deur uit.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:48

Tja, ik denk niet dat het realistisch is om te denken dat je alleen met twee vaste contracten een hypotheek moet gaan nemen. Jullie hebben werk en zoals ik het nu hoor hebben jullie veel kans dat jullie de komende 10 jaar ook nog werk zullen krijgen. Persoonlijk zou ik het dus geen probleem vinden om een hypotheek te nemen, maar wel zou ik kijken naar de maandelijkse kosten en of die ook op te hoesten zijn voor 1 persoon die werkt. Als je echt beide moet werken om de hypotheek te kunnen betalen zou ik het dus niet doen. Er is namelijk een kans dat 1 van jullie even zonder werk komt te zitten.
Verder zou ik een behoorlijk spaarcentje achter de hand houden en zelf ook een deel alvast zelf betalen voor het huis zodat je daar geen hypotheek op hoeft te nemen.

Alina1989

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-09-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:52

Wij zitten ook in dezelfde situatie, maar wij hebben twee jaar geleden toch een huis gekocht. Als je met twee inkomens wilt gaat huren is tegenwoordig volgens mij ook al een probleem. Je krijgt dan geen sociale huur woning en moet dan huren van particulier. Dit is erg prijzig. Voor ons is dit koophuis voordeliger dan huren van particulier of een dure sociale huurwoning zonder recht op huur toeslag.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:53

1 van de 2 moet idd een vast contract hebben.

beetje krom in deze tijd waarin werkgevers bijna geen vast contract meer geven..... een vast contract zegt tegenwoordig ook niets meer!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 27-12-13 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:54

Wij huren nu twee jaar een appartement, wat op zich wel fijn is, maar een hypotheek zou ongeveer evenveel kosten, of een klein beetje meer. Maar ik zie mezelf / ons niet nog 10 jaar hier wonen. Sowieso hebben wij redelijk wat spaargeld achter de hand inderdaad. De gewenste hypotheek kunnen wij in de huidige situatie dus al krijgen, dat is het probleem niet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:02

ik heb 2 keer hypotheek gekregen met intentie verklaring, maar ze blijven dingen veranderen in de hypotheken
mijn broer heeft deze week een hypotheek gekregen terwijl hij alleenstaand is en geen vaste baan heeft, wel goede vooruitzichten en intentie verklaring. Weet wel dat als hij pas na 1 januari de hypotheek afsloot hij bijna 20000 minder kon lenen ten opzichte van 2013 vandaar dat dit nu nog allemaal snel geregeld is

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:15

Ik zou in jou situatie gewoon lekker voor een huisje gaan kijken hoor.

Je kunt de hypotheek gewoon krijgen nu, dus waarom niet. De huizenprijzen zijn gunstig en de rente ook.
Jullie zijn nog jong en je zult de komende jaren nog groeien in inkomen. Prima uitgangspunt.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar als je geen enkel risico wilt lopen in het leven moet je helemaal niets ondernemen.

Overigens ben ik ook 40+ en zitten wij sinds de crisis met 2 koophuizen.
Inmiddels dus al 5 jaar. Maar spijt van de aankoop van onze huidige woning 5 jaar geleden heb ik absoluut niet.
Soms pakt iets anders uit dan je wilt, maar ook dat overleef je wel.

Succes met je keuze ;)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:19

Tja mijn familie (hoewel ze zelf ook allemaal een koophuis hebben) ziet een huis vooral als een grote schuld, een potentiele strop mochten we het om de een of andere reden niet kunnen betalen, omdat we dan misschien met een restschuld blijven zitten en het belangrijkste: we weten niet waar we terecht komen qua werk. Al met al dus aardig negatief.

Maar ja, wij denken: als iedereen om ons heen ons op dit moment afraadt om een huis te kopen, dan staan wij wel misschien wel te naief / positief in. Ze zeggen het niet om ons te jennen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:22

een huis is ook weer een investering, en ja het is idd ook een schuld. Een huurwoning heeft ook veel beperkingen. Maar nu zijn ze relatief goedkoop en de hypotheek rente relatief laag. Je kan ook NHG erbij pakken, als je dan uit elkaar gaat of je baan verliest en daardoor het huis met een restschuld moet verkopen, krijgt je dat bedrag door NHG aangevuld.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:23

Ik ben het met je eens dat in deze tijd mensen nog maar zelden een vast contract krijgen. Als je daar op moet gaan wachten zit je tot aan je veertigste in een huurhuis en mag je daarna voor je hypotheek extra gaan betalen omdat er een kans is dat je niet meer leeft voor het huis is afbetaald…

Momenteel zijn de huizenprijzen relatief laag en de hypotheekrente al helemaal, dus het lijkt mij persoonlijk een perfect moment om een huis te kopen :j Je klinkt als iemand met een goede werkmentaliteit dus icm jullie spaarpotje komt het vast helemaal goed :)

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:25

-O- Natuurlijk is in de basis een koophuis een schuld, maar dat wordt als het goed is na 30 jaar een bezit, wat dan weer verkoopbaar is.

En ook al had je nu een vaste baan, dan nog weet je nooit of je die wel houdt, of je niet arbeidsongeschikt raakt of wat dan ook.

Als je je huur niet betaald wordt je er ook uit geknikkerd hoor :j

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:28

Toen wij een huis kochten had mijn vriend een vast contract maar op dat moment nog wel veel onzekerheid, ik had toentertijd een contract bij een uitzendbureau. In jullie situatie zou ik er gewoon voor gaan, aangezien jullie de hypotheek qua bedrag wel rond kunnen krijgen :)

Een vast contract zegt tegenwoordig helaas ook niet veel meer. Mijn schoonzus had een vast contract, ze hadden geen werk meer voor haar en ze stond op straat. Ze heeft wel redelijk snel weer werk gevonden dus haar huis is nooit in gevaar gekomen. Maar zo zie je maar dat je met een vast contract ook niet altijd die zekerheid hebt.. ;)

En daarbij, ook al word je werkeloos: als je graag wilt werken is er bijna altijd wel iets te vinden.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 12:04

Dit klinkt allemaal toch een stuk positiever dan wat onze families zeggen. :) Toch wel fijn om te horen. Ik heb mijn vriend ook de link van het topic gestuurd.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:15

Wij gaan komend jaar ook voor een koophuis, mijn vriend start dan net met werken, ik heb al een poos een vast contract.

Je kunt nooit in de toekomst kijken en wij willen ons niet laten belemmeren door 'misschien en maar en wie weet'.

Kunnen jullie het overleven als iemand misschien een paar maanden zonder baan zit? Kunnen jullie daar samen ook uitkomen? Zo ja, dan zou ik de gok wagen en gaan voor het huis!

Voor ons wegen de voordelen en het geluk veel meer op tegen het eventuele risico, de economie zal echt wel weer aantrekken en waar een wil is is een weg!

Temeraire

Berichten: 3530
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:16

Ik ben van dezelfde leeftijd, ook hoog opgeleid en ook zonder vast contract. Ik zou het niet doen.
Je zegt een vast contract is niet meer van deze tijd, misschien een huis kopen dan ook niet...

Maar ik ben vrij voorzichtig met dat soort dingen. Als je het aandurft moet je het misschien gewoon doen. Het is wel waar dat de huizenprijzen momenteel gunstig zijn.

Dungen
Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:21

Ik zou er voor gaan als je iig 1 intentie verklaring kan krijgen. Anders denk ik niet dat je een hypotheek kan krijgen. Wel zou ik voor huis gaan waarbij je niet op de max hypotheek zit en het dus betaalbaar is van 1 salaris en een goede inkomens verzekering af sluiten :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:22

Ik zou het in jullie geval laten afhangen van de voorspelbaarheid van de locatie van die toekomstige banen. Zijn die in de buurt van de plaats waar je het huis wil kopen? Dan zou ik het, mits voldoende ruimte voor ook eens een financiële tegenslag, wel aandurven om een huis te kopen. Als je daar nog helemaal niet zeker van kan zijn, dan zou ik eerst nog een paar jaar huren. Met een huis lijd je bijna per definitie verlies als je binnen een paar jaar weer moet verkopen, je bent gewoon minder flexibel.

Rumina
Berichten: 153
Geregistreerd: 29-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:26

Hou ook rekening met een eventueel komende kinderwens.je wilt ook niet gevangen komen in een hypotheek en verplicht allebei fulltime moeten blíjven werken. Met zoveel onzekerheden zou ik persoonlijk maximaal op 1 salaris een hypotheek afsluiten.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:33

Ik zou idd goed kijken naar waar je een huis koopt. Is het in de buurt van waar je (in de toekomst ook) wilt werken, dan kan je best een huis kopen.
Alleen zou ik het dan wel op basis van 1 salaris doen en (een deel) van jullie spaargeld. Dan kunnen de hypotheekkosten per maand ook nog wel iets naar beneden gaan en is dat iets gunstiger.


Ik heb atm een eigen huis, ben alleenstaand en ben vorig jaar 6 maanden werkeloos geweest. Gelukkig kreeg ik uitkering, maar had ook nog wat spaargeld achter de hand, dus met zijn 2en moet je het ook kunnen redden dan denk ik? (zelfs beiden met een uitkering/bijstand, niet dat je dat wilt, maar just in case)

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:35

Hebben jullie al geïnformeerd bij een hypotheekadviseur naar de mogelijkheden? Want ze verstrekken in principe niet zomaar een hypotheek wanneer geen van beiden een contract voor onbepaalde tijd heeft.. Dus ook al is het mogelijk qua salaris, dan nog is er een grote kans dat de banken het risico te groot vinden en geen hypotheek willen verstrekken.
En inderdaad, als het wel lukt om een hypotheek te krijgen, sluit 'm dan op 1 salaris af zodat je niet meteen je huis hoeft te verkopen als een van beide een tijdje zonder werk komt te zitten. Ook verkijken mensen zich vaak op de extra kosten van een koophuis die nog bovenop de hypotheek komen. Verzekeringen, (gemeentelijke) belastingen, notariskosten, onderhoud etc. komt er allemaal nog bij. Dus met alleen de hypotheekkosten ben je er nog lang niet...

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 12:42

Op het salaris van mijn vriend zouden we 150.000 euro aan hypotheek kunnen krijgen, we hebben niet genoeg spaargeld om de rest zelf bij te leggen voor het soort huizen wat wij op het oog hebben (rond de 210.000 euro). We hebben op dit moment beiden geen intentieverklaring, maar kunnen toch de hypotheek krijgen die we nodig zouden hebben.

We zijn de afgelopen twee werken bij twee verschillende hypotheekadviseurs langs geweest dus dit is realistisch.

We willen allebei in de regio blijven wonen waar we nu ook wonen, alleen is het koffiedik kijken waar we later terecht komen met werk.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:50

dorientjuh schreef:
Op het salaris van mijn vriend zouden we 150.000 euro aan hypotheek kunnen krijgen, we hebben niet genoeg spaargeld om de rest zelf bij te leggen voor het soort huizen wat wij op het oog hebben (rond de 210.000 euro). We hebben op dit moment beiden geen intentieverklaring, maar kunnen toch de hypotheek krijgen die we nodig zouden hebben.

We zijn de afgelopen twee werken bij twee verschillende hypotheekadviseurs langs geweest dus dit is realistisch.

We willen allebei in de regio blijven wonen waar we nu ook wonen, alleen is het koffiedik kijken waar we later terecht komen met werk.


Ik vind een hypotheek van 210.000 best veel geld, betekend zeker 1,5 a 2 salarissen. en mocht je (of jullie) je baan kwijt raken zit je al met een groot gat wat je op moet gaan vullen...
En dat is wel risicovol in deze tijd. Je kan dan beter iets kleiner gaan wonen of iets dergelijks.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 12:51

Op 1 salaris een hypotheek nemen gaat niet lukken, maar worst case scenario zouden we dan kunnen leven op het salaris van mijn vriend, als we de auto + paard wegdoen en geen leuke dingen meer doen. Dat is dus inclusief verzekeringen, gemeentelijke belastingen, gas water licht, eten enzovoorts. Net aan, dat wel.

Edit: we willen meteen voor een woning gaan waar we de komende 15 jaar zouden willen blijven wonen, ook met het oog op de crisis. Dus niet eerst een echte starterswoning die je dan na een korte tijd weer wilt verkopen om wat groter te gaan wonen.