Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:12

Ik ben door de voetbalclub benaderd om een website voor ze te maken. Nu heb ik zelf wat websites in elkaar geknutseld met joomla en wordpress. Maar voor de club is het belangrijk dat ik meerdere pagina's kan aanmaken met daarop de mogelijkheid om nieuwe berichten op de pagina te zetten. Dan valt wordpress al af of is daar een manier voor om wel op iedere pagina berichten te kunnen posten? Of is Joomla nog beter geschikt? Of wellicht is er nog een andere optie waar ik nog niet aan gedacht heb?

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:15


capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:18

Nee ik denk het niet. Ik wil wel mijn eigen design kunnen maken en alles naar wens kunnen aanpassen. Opzich vind ik wordpress en joomla beide fijn werken, maar ik weet dus niet of het mogelijk is om op iedere pagina losse berichten te kunnen plaatsen. Heb die optie iig nog niet gevonden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:19

Ik heb dit tooic naar manlief doorgestuurd die weet er iets vanaf.

Enne is het de club uit Arnhem als ik je onderschrift zo zie?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:20

Haha nee, amateurclubje uit mijn eigen dorpje. Vitesse heeft al een mooie site :Y)

Dankje voor het doorsturen iig!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:21

Ik vroeg het me al af. :D

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:24

Ik weet niet precies hoe je losse berichten bedoelt, maar bedoel je niet gewoon categorie pagina's in Wordpress? Je kan elk bericht een categorie meegeven en elke categorie pagina is afzonderlijk op te vragen. Als je nog per pagina een apart design wil, zou je meerdere templates voor de categorie pagina kunnen maken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:29

Ik zal proberen het duidelijker uit te leggen. Op de homepage wil ik algemeen nieuws kunnen posten, als ik bijvoorbeeld wordpress gebruik dan kan ik ieder voor nieuwsbericht een nieuw blogbericht aanmaken. Daarnaast heb ik verschillende pagina's aangemaakt (bijvoorbeeld kopje supportersclub en ieder team een eigen pagina) Maar die pagina's zijn statisch en daar kan ik geen losse blogberichten op zetten. Nu wil ik dus ook op die pagina's losse blogposts kunnen plaatsen, ipv alles in een groot artikel steeds te moeten aanpassen. Ik weet niet of dat hetzelfde is als jij bedoelt.

Zou het dan een oplossing zijn om in het ftp mapjes aan te maken per pagina en daar overal wordpress op te installeren zodat iedere pagina eigenlijk een frontpage van wordpress wordt?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:52

Nee, dat zou ik sowieso niet doen, dat zou een enorm omslachtige oplossing zijn.
Je bedoelt het wel zoals ik ook ongeveer dacht dat je zou bedoelen.

Wat mij dan de makkelijkste oplossing lijkt, is wel gebruik maken van categorieën. Link in het menu niet naar statische pagina's, maar koppel deze aan een eigen categorie. Elke specifieke categorie zou je afzonderlijk kunnen opmaken, door verschillende templates te gebruiken, als je dat zou willen. Op de homepage kun je dan die categorieën juist weer uitsluiten als je dat wil.

Ben je een beetje thuis in html/php/heb je al eerder in de editor van Wordpress (of via een externe editor, wat vele malen prettiger werkt) geknutseld? En ken je een beetje de hiërarchie van Wordpress? Dan kun je prima hiermee aan de slag namelijk. Op de Codex website van Wordpress staat heel veel nuttige info over het customizen van je website en wat er allemaal mogelijk is. Dit zijn voor jou denk ik nuttige pagina's om even door te nemen: http://codex.wordpress.org/The_Loop en http://codex.wordpress.org/Category_Templates

Als je niet zo'n zin hebt om je heel erg te verdiepen, kun je er ook plugins voor vinden of iets meer kant en klare tutorials vinden.
(Google bijv. op edit category template wordpress en exclude category from homepage wordpress).

Kun je hier wat mee?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 00:40

Ik ga me er morgen in verdiepen. Vind het juist interessant om zo steeds wat bij te leren. Ik gebruik nu meestal artisteer voor de temptate en vervolgens pas ik nog wat dingen aan in de css. Bedankt voor de links en het meedenken alvast

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:57


NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:01

Als ik zo hoor wat je wil doen zou ik persoonlijk eerder voor Joomla kiezen dan voor Wordpress. Is al wel weer even geleden dat ik met Joomla gewerkt heb, maar volgens mij kun je het daar wel zo instellen dat je op meerdere pagina's nieuws/blogberichten kunt plaatsen. Met wordpress kan het waarschijnlijk ook wel, maar denk dat dat ingewikkelder is. Maar dat is ook een kwestie van voorkeur, genoeg mensen kunnen prima met Wordpress overweg :)
Persoonlijk werk ik gewoon met HTML, CSS etc. en gebruik Cutenews oid om nieuwsberichten op een site te zetten, maar moet toegeven dat dat nou ook niet echt ideaal is, en vaak nogal een gedoe om werkend te krijgen.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 02:12

Ook met WP kun je diverse categorieën aanmaken en dus op meerdere pagina's nieuwsberichtjes schrijven. Wat knoffer ook al schreef. Verder is WP wat mij betreft makkelijker om mee te werken dan Joomla, al is mijn vriendlief/steun en toeverlaat als het aankomt op webdesign het daar nog niet helemaal mee eens :')

Mijn ervaring is overigens wel dat gebruikers de "achterkant" van WP prettiger vinden dan Joomla. Ik heb ze beiden gebruikt in opdracht, de gebruikers met een Joomla site moet ik echt intensief begeleiden (en dat is zelfs nog iemand die online zijn weg wel aardig kan vinden) OF ik moet de hele achterkant verbouwen OF ervoor kiezen om de gebruiker enkel aan de fróntend te laten bewerken en dat vind ik zelf echt niet fraai :P

De digibeet die ik een WP site heb gegeven beheert na 2 keer uitleggen echter haar gehele site helemaal zelf met de default backend :)

Maar het blijft persoonlijk en geheel afhankelijk van wat jij en de klant prettig vinden :)

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 08:48

Daarom gaat idd mijn voorkeur naar wp. Mijn moeder houdt de site bij en die gaat denk ik minder snappen van joomla dan wp.

Bedankt weer voor de links, ik ga straks aan het proberen

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 09:15

Even op de tijdelijke site zitten spelen en de post in page plugin werkt erg makkelijk. Super, nu kan ik aan de echte site beginnen!

shoeffie
Berichten: 99
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: aan de ijssel

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:43

Ik schrok vanochtend wakker en dacht, maar zo ku je dat gaan doen. Deze plugin gebruik ik (lijkt op die andere) en dan kan je een categorie op een static page hebben.
http://wordpress.org/plugins/tpg-get-posts/
Die andere plugin ga ik eens bekijken, want er is vast wel weer ergens een klant te vinden die precies iets wil wat met deze plugin niet kan.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:49

Kijk met wat hulp kom ik er wel :D

Weet je toevallig ook hoe ik de background transparant kan krijgen? Heb nu een widget om een slideshow op de achtergrond te krijgen, maar die zie ik niet omdat de achtergrond van de site niet transparant is. mocht het makkelijker zijn kan ik ook een link pb'en zodat het probleem zichtbaar is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:05

Hij gaat het uitzoeken omdat hij het nu zo gauw niet weet hoe wordt me net gezegd. :D

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:21

Vaak kun je via de theme opties je background aanpassen, of bedoel je niet de algehele background?

Anyway, sowieso een manier is:
Als je de pagina voor je hebt in je browser, klik dan rechts op de background die je transparant zou willen maken -> element inspecteren. Zoek de id of class waar de background zich bevindt en edit daarvan de background-color in het css die je ook vindt in 'element inspecteren' van je browser (of gebruik daar bijv. firebug voor als je dat makkelijk vindt werken). Maak 'm even 'red' ofzo, dan zie je snel duidelijk of je goed zit en of je alles te pakken daarmee hebt. Ga vervolgens naar je editor in Wordpress naar style.css, zoek naar dat id of class en haal de background-color weg. Default is transparant namelijk. Als ie dat niet wil doen, omdat ie overruled wordt, kun je ook 'transparent !important;' gebruiken om te overrulen.

Lukt het niet om te vinden waar je in het css moet zijn, is een andere manier om een color picker add-on te installeren en daarmee te kijken welke kleur die background precies heeft. Zoek vervolgens in style.css op die exacte kleurcode en kijk of je ergens uitkomt wat logisch klinkt als dat wat je zoekt. Soms wordt zo'n kleur natuurlijk heel veel gebruikt, dan is het nog een speld in een hooiberg, maar het kan een manier zijn.

Nog een laatste optie, is om de slideshow een z-index mee te geven, zodat ie naar voren wordt gehaald, maar widgets hebben weer losse css files, dus dat lijkt me alleen maar ingewikkelder.

Ik raad je trouwens Notepad++ aan als je meer wil gaan editten in files zelf.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:43

Dank je voor je tips. Ik was idd al aan het zoeken in de stylesheet. Maar met deze tips kan ik wat gerichter zoeken. Helaas lukt het nog niet zo goed, dus ik ga nu maar eens die colorpicker proberen. De aanhouder wint.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 15:10

Oke ik zat weer veel te moeilijk te doen :') Het is gelukt! Super bedankt voor je tips nogmaals, je legt het duidelijk uit :D

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 16:28

Nog even twee vraagje, ik hoop dat jullie me niet vervelend vinden :o

Op mijn standaart maat laptop ziet het er wel strak uit. Mijn pa heeft echter een huge scherm en dan is mijn box met alle content erin in verhouding erg klein tov de achtergrond. Kan ik dit instellen dat hij zich aanpast aan het beeldscherm van de gebruiker?

En die box met de content loopt niet helemaal door tot de onderkant. Kan ik dit vastzetten?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:51

Np, mooi dat je er zo uitkomt. Soms is het makkelijker met screenshots uitleggen, maar dat is weer zo'n gedoe :P Het is ook een kwestie van lekker aanknoeien.

Het probleem met verschillende schermresoluties is niet zo heel simpel snel op te lossen, of vind ik iig een poedersuiker klus :+ en ben er ook niet heel erg in thuis. Je kan verschillende dingen doen, zo kun je zoveel mogelijk met percentages werken, maar als je theme niet zo opgebouwd is, is dat paasei veel werk om om te zetten, zou ik niet aan beginnen als ik jou was. Makkelijkste is toch een gemiddelde te zoeken, zodat het bij verschillende resoluties er goed uitziet. Code(google)woord voor dit issue is 'responsive'.

Hoe bedoel je precies dat de box niet helemaal doorloopt? Valt er gewoon een deel vanaf of is de marge anders? Of bedoel je juist dat het te vroeg ophoudt bij het grote scherm? De content box krijgt vaak geen height mee, omdat die zich aanpast aan wat erin staat. Als je 'm toch groter wil, zou je een percentuele height kunnen instellen en eventueel de overflow:scroll; kunnen doen, maar dat is imo wel heel lelijk als dat niet uitkomt. Mss kun je dan beter klooien met marges.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 28-11-13 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 17:58

Ik heb te weinig tekst erop staan op sommige pagina's. Dan houdt het blok waar alles in staat halverwege op en zit je op de helft van het scherm al tegen de achtergrond aan te kijken. Dan heb ik liever dat dat blok doorloopt of ik moet alles gaan opvullen met meer tekst en foto's.

Ik ga weer even stoeien met de opties die je me gegeven hebt. Fijn dat je zo behulpzaam bent. Veel dingen kan ik zelf met google wel vinden, alleen bij sommige dingen is het lastig omdat ik de juiste naam niet weet. Dan krijg je heel aparte google zoektermen :')

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Website CMS maken, joomla, wordpress of nog wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:00

Haha, soms kan je echt idioot lang aan het zoeken zijn naar een oplossing voor een probleem en kan je het maar niet vinden, tot je de juiste benaming ervoor weet, heb je ineens 100 nuttige hits :') Ik ken het ;)

Ja, als er weinig content in staat is het lastig flexibel op te lossen, of toch voor een vaste of percentuele hoogte gaan. Succes iig :)