MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:40

Ik zou persoonlijk voor de 13" met Retina gaan, omdat deze de nieuwe Haswell generatie chips heeft en dus ook weer allemaal technische foefjes die de non-retina niet heeft (is blijven hangen op de Ivy Bridge chipset van vorig jaar). Stukje uitleg: Intel vernieuwt zijn chips grondig om de 2 jaar, en een klein beetje om het jaar. In 2011 had je Sandy Bridge, dat was de grote update, in 2012 had je Ivy Bridge, veel kleiner verschil. Verschil tussen Ivy Bridge en Haswell is weer heel groot, vandaar het advies om voor een Retina te gaan. Daarnaast zou ik zelf voor een Pro gaan ipv een Air omdat je simpelweg meer power hebt in de Pro die je nu nog niet zal missen in de Air, maar over een jaar of 1,5 misschien wel omdat de applicaties allemaal steeds zwaarder worden. Dit was ook het argument voor mij om in 2011 voor de zwaardere i7 te gaan ipv de i5 die in de 13" zat. Mijn i7 is nu nog steeds meer dan voldoende voor alles wat ik er mee doe (en ik doe veel ;) )

Advies voor RAM geheugen: 8GB. 4GB is nu nog genoeg maar de vraag is hoe lang dit nog blijft. Ik heb bij normaal gebruik namelijk al 3,3GB geheugen in gebruik, met Photoshop er bij vliegt dit naar de 3,8. Hierboven krijg je page-outs naar je harde schijf (of SSD eigenlijk natuurlijk) en die slijt hierdoor sneller omdat je heel veel read/writes naar je SSD doet. Als het budget het toe laat 16GB, maar 8GB is voor jouw gebruik eigenlijk meer dan zat.

Advies voor opslaggrootte: 256GB. 128GB is te weinig en dan loop je te snel tegen problemen aan met opslag en eventuele downloads van series/films en video/fotowerk. Bespaar hier NIET op, je kan beter besparen op geheugen dan op opslagruimte!!

Advies voor schermgrootte: 13". De resolutie van 2560x1600 is zo idioot hoog dat je met de schaalfunctie van OS X simpelweg alles op je scherm kan toveren wat je op een 15" ook zou kunnen zien. Die 2 inch extra heb je in de praktijk vrij weinig aan (en ja ik typ dit vanaf een 15" MBP met verbeterd scherm uit 2011 met 8GB en 256GB SSD).

Als laatste de accuduur. De Lipo batterijen in de Pro serie hebben meer capaciteit dan die in de Air. Dat klinkt weinigzeggend, maar het interne design qua batterijgrootte, capaciteit per cel in de batterij en de koeling van je batterij zorgt er voor dat de batterij in de Pro een stuk langer zijn capaciteit behoudt dan die in de Air (die heeft eigenlijk een accu die meer geschikt zou zijn voor in een tablet). Ter vergelijk: Mijn MacBook Pro uit 2011 had als eerste deze nieuwe accu, hij is inmiddels (even spieken) 332x volledig leeggelopen en opgeladen (dus een keer of 600 aan de stroom geweest want ik laat hem niet altijd leeglopen) en heeft nog steeds een capaciteit van 93%. In de praktijk gaat hij inderdaad ook maar een half uurtje korter mee dan toen ik hem kreeg en dus nog steeds idioot lang :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is



Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:28

Shiloh schreef:
Wouw, nuttige tips, Thanx choiix! Hoe lang is idioot lang? Je leest overal dat de schattingen aardig accuraat zijn, ik hoop maar dat dat echt zo is.

Het wordt sowieso een 13", dat heb ik nu op mijn asus ook en toen ik een half jaar op stage daar fulltime op gewerkt heb, merkte ik eigenlijk dat dat prima werkt. Ik ben sowieso wel klein maar fijn gewend. Heb al eens prima met een 11" gewerkt en heb ook de ipad mini die ik meer dan groot zat vind.

Ik ben nu onderweg naar Eindhoven, en ik duik daar gelijk de mediamarkt in om gewoon eens handson de beide modellen te vergelijken. Gelukkig heb ik nog even om na te denken, want ik ben nog volop aan het sparen. Bedankt voor je ervaringen en tips!


Zorg in ieder geval dat je hem met studentenkorting koopt, mag ook via een vriend/vriendin maar scheelt je een behoorlijk bedrag.. ;) Toen ik hem kreeg ging hij zo'n 7 uur mee en dat doet hij nu net aan niet meer, meestal net iets meer dan 6,5. De nieuwe generatie gaat weer een stukje langer mee, maar reken gewoon op een uur of 7-8.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:11

Jep!

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:30

Uitstekende keuze!!

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:01

Zit zelfs verschil in onderwijsinstelling ;)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:08

Turbo Boost is maar op één processorkern. Bij de i5 in de laagste Pro heb je dus 2,4+2,9GHz en bij de goedkoopste Air heb je 1,3+2,6GHz. Dat scheelt nogal ;)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: MacBook, air of pro en welke specs?! Twijfels twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:29

Ik weet niet wat je er mee wil gaan doen, maar voor de normale dingen zijn beide processoren prima :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angelxroos, Ruai, Temeraire, wilmatj, XxLMMxX en 68 bezoekers