Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Re: Elektrisch, inductie of keramisch koken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:34

Inductie! Werkt ontzettend snel, makkelijk schoon en je kan veel nauwkeuriger wisselen van stand. Na een tijdje weet je echt precies hoe hoog je m moet zetten voor wat. Het enige nadeel is alleen dat je pannen geschikt moeten zijn. Staat er bij het label op, en je huidige pannen kun je alvast testen met een magneetje, als die blijft zitten is de pan geschikt.


labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 10:49

8nnemiek schreef:
Ik heb nu sinds zo'n twee jaar inductie, van Whirlpool met op alle vier een booster functie.. Nou, ik zou nooit meer anders willen! De pannen worden binnen no-time warm, en weer direct koud.. de timer-functie is echt ideaal.. en schoonmaken doe je simpelweg met een nat doekje en wat afwasmiddel en 10 seconden later glimt de plaat weer als nieuw. Eten brandt namelijk niet snel aan als een pan overloopt omdat die plaat zelf niet heet wordt. En geluid maakt de mijne totaal niet, alleen op die booster-functie. Maar kan me voorstellen dat je een goedkoper merk wel hoort.
Ik zie hier dat mensen het vergelijkbaar vinden met gas, qua snelheid.. :n Mijn vriend kookt op gas, en het duurt zeker 5 minuten voordat een pannetje met water kookt. Bij mij, met die booster-functie kookt een pannetje binnen 1 minuut, ik moet er echt bij blijven. Gewoon water koken doe ik ook niet meer in een waterkoker, dat gaat veel sneller in een fluitketel :)


Inderdaad! Ik kook zelf op gas op mijn studentenkamer, gaat prima hoor, is ook inderdaad beter dan keramisch (wat mijn ouders vroeger hadden), maar als ik nu bij mijn ouders ben vind ik het heerlijk om te koken op inductie. Ik verbaas me nog weleens als ik een kommetje soep opwarm in een pannetje. Op inductie is het echt binnen 20 seconden goed aan het koken als ik m op boostfunctie zet (mijn ouders hebben ook whirlpool).
En zeker voor bepaalde sausjes e.d. is het echt ideaal, het koelt net zo snel af als gas, maar het is veel nauwkeuriger.

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:15

secricible schreef:
Ik vind een nadeel van inductie (maar wellicht is dat ook bij de andere twee, ik ken alleen inductie en gas) dat die cijfertjes zo abstract zijn. Je kan 18 standjes bedenken, maar wat is "7"? Is dat "water blijft net aan de kook" of is dat "water kookt bijna over". Bij gas vind ik dat toch gemakkelijker om in te schatten...

Overigens zag ik dat die plaat hierboven nu heel ver is afgeprijsd, weet iet of dat ook al zo was toen ts de laatste keer keek?


Mwah, dat is ook een kwestie van wennen, toen ik voor het eerst op gas ging koken wist ik ook niet waar op de knop het water het beste bleef koken. Bij mijn ouders wist ik precies welk getalletje goed was voor koken etc, dat heb je snel genoeg door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers