Samenlevingscontract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wiske23

Berichten: 531
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: bij de derde dikke boom rechts

Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:22

Sorry als het niet goed geplaatst is.
Mijn vriend en ik willen gaan samenwonen, hij wil een contract laten maken bij de notaris dat de langstlevende recht heeft op alles, hier ben ik het zeker mee eens.
Wat is er nog verstandig om in een contract te zetten.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:25

De huishoudkosten, en spullen die je echt van jezelf hebt qua inboedel en wat van jullie samen is. Mocht het mis gaan dan kun je alles eerlijk verdelen.
Langstlevende dat die alles krijgt heeft met erfrecht te maken en niet met je samenlevingsovereenkomst.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:28

Precies, dat is je testament. :j Je krijgt hierover uitleg van de notaris.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:30

Thnx kon niet op het woord testament komen |o

wiske23

Berichten: 531
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: bij de derde dikke boom rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 09:39

Fijn dat jullie meedenken ;)

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:42

Dat leg je inderdaad vast in een testament.
Als een van jullie iets heeft van grote emotionele waarde (bijvoorbeeld een kastje van opa of oma, of wat dan ook) is het slim om dat vast te laten leggen dat dat bij 'echtscheiding' van diegene blijft.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:42

LZP->HTT

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:45

Verstandig om te doen, ben toevallig twee weken geleden hiervoor bij de notaris geweest :D

Blijft dit topic verplaatst worden :?

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:40

Eeh dat hoeft niet in een testament hoor! Bovengenoemde dingen kunnen prima in een samenlevingscontract, ook daar kun je namelijk aangeven dat bijvoorbeeld de auto altijd van jou blijft en de bank van je vriend (ik noem maar iets). Scheelt een hoop geld. Maar de notaris brengt je vast wel op ideetjes, wij hadden er ook nog niet echt over nagedacht (beetje naïef misschien) maar ze noemde wat voorbeelden en gaf ons de tijd om er even over te denken.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:47

Dat werd toch ook verteld. Ze had het over de langstlevende en dat wordt in het testament vastgelegd, of ik heb een stukje gemist.
Afijn heb ook niet voor deze materie geleerd.
Zo zie je maar er zijn meer mensen met zulk soort dingen bezig!
Vind het niet echt naïef hoor, iedereen denkt "komt wel een keertje" totdat het te laat is en er troubles zijn :-D

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:50

Wij hebben er inderdaad ook heeeeeeel lang mee gewacht..... (het komt wel een keer)
Maar stél dat een van beiden overlijdt, heb je als partner bijvoorbeeld ook geen recht op een 'weduwe' uitkering (of later op pensioen van de partner, dit moet je overigens nog wel aan je pensioenfonds door geven!)

xEmilieLx

Berichten: 183
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:57

Ik zou er inderdaad in vast leggen wat echt van jou is en wat van jou moet blijven, en wat van hem is en wat hij wil houden. Stel er gebeurd iets tussen jullie, dan hoef je je daar in ieder geval geen ruzie over te maken en staat het gewoon vast. Denk ook aan eventuele schulden trouwens, dat als 1 van jullie schulden krijgt, ze dat wel of niet bij jou of hem op kunnen halen. Dat word namelijk snel vergeten en als jij of je vriend het niet kan betalen worden jullie beiden leeg geplukt :D. Ik zeg altijd tegen de mensen dat ze bijna van het ergste uit moeten gaan en zich daar ook op voor moeten bereiden, want als je zegt dat het jou toch niet overkomt, gebeurd het juist. ( straks word één van jullie gokverslaafd! You never know :P

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:33

_Dingetje_ schreef:
Dat werd toch ook verteld. Ze had het over de langstlevende en dat wordt in het testament vastgelegd, of ik heb een stukje gemist.
Afijn heb ook niet voor deze materie geleerd.
Zo zie je maar er zijn meer mensen met zulk soort dingen bezig!
Vind het niet echt naïef hoor, iedereen denkt "komt wel een keertje" totdat het te laat is en er troubles zijn :-D


Nee met een samenlevingscontract gaat het geld en alles standaard naar de langstlevende, bij overlijden van allebei naar de ouders van de langst levende...

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:48

Vond dit op internet:

Woont u samen en bent u niet getrouwd of als partners geregistreerd? Als u wilt dat uw partner toch uw erfgenaam wordt, dan moet u daarvoor een testament maken. Zonder testament zijn uw familieleden, uw “bloedverwanten” uw erfgenaam, uw partner krijgt dan niets.



Mocht één van u onverhoopt overlijden en wilt u dat uw achterblijvende partner in het huis kan blijven wonen, dan hebt u een zogenaamd verblijvings­beding nodig. Die kunt u opnemen in uw samenlevingscontract. Zo'n verblijvingsbeding garandeert dat u de voorheen gemeenschap­pelijke goederen helemaal in eigendom krijgt. U hebt daarvoor geen apart testament nodig. Dat heeft u wel nodig als u samen een huis hebt gekocht. Zonder testament krijgt u erfrechtelijke problemen. Als uw partner in zo'n situatie overlijdt, dan valt de gedeeltelijke eigendom van het huis van uw partner toe aan diens nalatenschap, dus aan zijn of haar erfgenamen. En dat bent u niet automatisch! Regel het, het scheelt u uiteindelijk veel onrust en veel geld.



Wilt u absolute zekerheid voor uw partner, maak dan elk een testament. U kunt daarin de partner waarmee u samenwoont tot uw erfgenaam benoemen en bepalen dat de vorderingen van overige erfgenamen op hem of haar pas opeisbaar zijn na diens overlijden. Voorwaarde is wel dat u een gemeenschappelijke huishouding voert en een notariële samenlevingsovereenkomst hebt.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:58

Volgens mij staan er al een heleboel standaard dingen in een samenlevingscontract/testament die je kunt laten aanpassen naar eigen wens.
Als je bijv een soort van 'alles is van ons samen' wil, dan heb je een vrij standaard contract, wil je echt spullen verdelen op naam/waardevolle dingen op eigen naam laten zetten dan passen ze dat aan.

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:20

Samenlevingscontract kan enkel het erfrecht mbt gezamelijke goederen en gelden doorbreken. Dingen die niet gezamenlijk zijn gaan gewoon naar de wettige erfgenaam (ouders).

Het is verstandig om ook iets op te nemen over wat er gebeurd als je kort na elkaar overlijdt. Stel je krijgt samen een auto ongeluk. Een is op slag dood (man) en vrouw overlijdt 3 dagen later. Dan erft vrouw eerst al het gezamenlijke dingen en 3 dagen later gaat dat alles naar haar ouders. Zijn ouders hebben dan pech..... Dit kan je ook regelen. Bij ons is de termijn 30 dagen.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:16

Wij zijn hier ook voor aan t kijken ..

Hebben inmiddels al 6 jaar een huis gekocht maar nog niets geregistreerd staan. we hebben geen samenlevingscontract oid, dus als 1 van ons overlijdt dan gaat t naar de ouders, niet de bedoeling dus.

Binnenkort maar weer eens kijken denk dan toch de notaris maar. Ik ben dus ook benieuwd naar meer tips over wat erin te zetten. Bij ons is het voornamelijk voor het huis.

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:31

Veel notarissen hebben redelijk standaardcontracten eigenlijk. Dus dat hoef je niet zelf te verzinnen.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:06

Precies!
Het is wel zeer aan te raden bij meerdere een prijs op te vragen!! Dit kan echt behoorlijk schelen!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:43

_Dingetje_ schreef:
De huishoudkosten, en spullen die je echt van jezelf hebt qua inboedel en wat van jullie samen is. Mocht het mis gaan dan kun je alles eerlijk verdelen.
Langstlevende dat die alles krijgt heeft met erfrecht te maken en niet met je samenlevingsovereenkomst.


Bij ons staat dat wel in het SLC, dat bij overlijden van een van ons alles naar de ander gaat. Bij overlijden van ons beiden worden de spullen verdeeld tussen onze families. Hoefden we volgens onze notaris geen extra testament voor te maken, tenzij je het bv anders wil dan standaard en je bv ui persoonlijke overwegingen iemand niet je erfgenaam wil laten zijn, of de verdeling al vastgelegd wil hebben.

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:49

Volgens mij kan dat wettelijk niet Vero.

_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:58

Ons is verteld dat dit in een testament moet.
Zoalng er geen testament is gaat het direct naar de familie, maar wellicht is elke situatie weer anders :?

manzano

Berichten: 23928
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:00

Erfrecht is een van de meest inflexibele wetgeving. Daar valt, anders dan bij testament, weinig aan te wijzigen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:01

manzano schreef:
Volgens mij kan dat wettelijk niet Vero.


Volgens onze notaris wel, heb er specifiek nog om gevraagd of we nog een testament moeten maken. Alleen als je iets wilt wat buiten de normale regeling valt (bv mijn vriend heeft zijn vader uitgesloten van erfenis, en heeft daar al een langer bestaand testament voor) als hij overlijdt gaan de spullen en het huis naar mij en als ik overlijd andersom. Dat is volgens hem de normale gang van zaken met een SLC. Mag toch hopen dat die notaris daar verstand van heeft.
Maar ik kan het op zich begrijpen dat het voor notarissen wel goede business is om ook een testament te verkopen :=

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:06

manzano schreef:
Samenlevingscontract kan enkel het erfrecht mbt gezamelijke goederen en gelden doorbreken. Dingen die niet gezamenlijk zijn gaan gewoon naar de wettige erfgenaam (ouders).


Wij hebben alleen gezamenlijke goederen :) vandaar misschien dat wij geen testament hoefden?