17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:04

Hallo allemaal.

Wij zijn 15 Oktober gaan samenwonen in een koopwoning, en er zit een cv ketel in van 1994.
Dus hij wordt dit jaar 17 jaar oud. Ik heb al berepen dat dit behoorlijk bejaard is voor zon ding.

Hij doet het nog prima(Lees: het wordt warm in huis) en we hebben tot nu toe nog geen storingen of dergelijke gehad.
Er zijn alleen 2 punten waardoor ik vind dat hij vervangen moet worden, maar mijn vriend wil liever wachten.
Nu ben ik dus bang dat ie straks het niet meer doet, en ik heb geen idee hoelang het duurt voordat je een nieuwe cv ketel binnen kunt hebben.

Hier in ieder geval de 2 punten:
1: Als de cv ketel op de normale stand staat geeft ie 1,5bar druk aan. Dat is dus prima. Maar nu zag ik vandaag dus dat als ie het huis aan het verwarmen is hij naar 2-2,5bar gaat!
2: Hij lekt op 2 plaatsen ergens bovenachteraan van binnenuit. Maar alleen als ie aan is.
Hij lekt ook wel uit de overloop maar daar hangt wel een emmer onder.

Ik zou graag willen weeten wat jullie ervan denken. Vervangen of nog even wachten?
En hoeveel dagen gaan eroverheen voordat je een nieuwe cv ketel in huis hebt?

Groetjes Mandy

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:07

Het verwijderen en plaatsen van onze nieuwe ketel kosten maar 4 uurtjes inclusief het aanpassen van het leidingwerk rond de ketel voor 1 man alleen.
Mijn ouders hebben een leaseketel dit kost 25 euro per maand en dan is al het onderhoud en de reparaties gratis.

Ik zou gaan voor vervangen het scheelt ook enorm op de energierekening omdat de ketels van tegenwoordig veel zuiniger zijn.

stefan3
Berichten: 370
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: 't boeren land

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:13

Dat de druk hoger wordt is normaal, als iets opwarmt (in dit geval water) zet het uit. Als dat in een gesloten circuit gebeurt betekend het dat de druk (in het drukvat) hoger wordt.
Lekkage moet eventueel wel te verhelpen zijn.
Een nieuwe cv zal je uiteindelijk wel geld gaan besparen. Als je slim bent laat je hem in het eind van de lente/begin van de zomer vervangen, dan hebben de monteurs het minder druk en willen de leveranciers van hun ketels af wat betekend dat je kan onderhandelen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:35

Ook al is de ketel 17 jaar dan wil het nog niet zeggen dat ie versleten is. Kun je achterhalen of het een VR of een HR ketel is? Is het een VR ketel (Verbeterd Rendement) dan is het over het algemeen gunstiger om een nieuwe ketel aan te schaffen. De kosten van de nieuwe ketel verdien je redelijk snel terug vanwege de lagere stookkosten. Waren de vorige bewoners heel milieubewust en hebben ze in 1994 al een HR (Hoog Rendement) ketel aangeschaft dan hoeft een vervanging niet eens nodig te zijn.
Ik zou op zoek gaan naar een betrouwbare cv installateur en hem vragen om advies. Hij kan aan de staat van het binnenwerk zien ( wel/geen kalkaanslag, roest etc) wat de staat van de ketel is. Op z'n laatste benen of nog lopend als een zonnetje.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:15

je drukvat/expansievat zal wel kapot zijn. druk moet namelijk altijd ongeveer hetzelfde zijn, daar dient dat drukvat voor. in dat vat zit een rubber membraam wat waarschijnlijk lek is. die zal ook wel 17 jaar zijn en dan is de kans erg groot dat ie idd lek is.
een nieuwe ketel kun je binnen een dag hebben. google maar eens ff. zit ook veel prijsverschil in. een remeha heb je bijv. al voor een dikke 700 euro terwijl ie elders voor 1400 staat.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:15

Ik heb het even nagekeken en het is al wel een HR ketel.
Hij lekt aan de achterkant ergens van binnenuit.

Ik heb laatst zon folder gehad van Geas, dan kon je vrijblijvend iemand ernaar laten kijken.
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen. Ik laat dan hier ook nog wel even weten hoe dat staat van de ketel is.

Groetjes mandy

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:50

ik weet niet bij welke energieleverancier je zit maar ik weet dat je bij de nuon voor een paar tientjes(ik geloof 60 euro)je ketel kan laten nakijken
en als hij dan wat mankeert dan hoor je dat gelijk en als hij goed is hoor je dat ook.
hou er wel rekening mee dat je ketel elk jaar gekeurt moet worden dit ivm verzekering
mocht je ketel toch niet meer goed zijn dan kan je via de nuon ook een nieuwe huren met een onderhoudspakket
dan heb je er nooit geen omkijken meer naar
onze ketel is inmiddels ook een jaar of 10 oud alweer maar werkt nog prima

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:39

dat huren is echt duur. tel maar eens uit wat je aan het einde van de termijn kwijt bent. dan heb je de ketel al 3dubbel terugbetaald hoor. met een beetje online winkelen kun je voor een fractie van die prijs een nieuwe kopen. onderhoud stelt echt niks voor bij de moderne ketels.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:03

Wij willen er ook gewoon 1tje gaan kopen. Dat is geen probleem.
Morgen komt er een bedrijf kijken. En evt een offerte maken voor een nieuw cv.
Als wij met 1500 euro klaar zijn, zijn wij tevreden.

Ik laat het hier nog wel weten.

Groetjes Mandy

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:54

oh joh je heb voor minder ook een hele goeie hoor
zag er vorige keer een voor 900 euro inc montage van het merk Remeha en ook nog een van Bosch voor die prijs
dus met die 1500 krijg je er vast een met goude leidingen haha

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:00

Wij hebben afgelopen herfst onze 16 jaar oude ketel laten vervangen. Hij deed het nog wel,maar voorlopig zijn we nu klaar.
Wij hebben het gecombineerd met een zonneboiler.
Ketel is een remeha.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:55

Ik zou beginnen met een servicebeurt. Dan kijken ze de kachel helemaal na en melden of ie nog veilig is of dat er alleen wat dingen vervangen moeten worden. Zodra jij aangeeft dat je wilt weten of je een nieuwe wilt zullen hun zeggen dat je dat moet doen, levert hun weer geld op. En vaak als je een servicebeurt laat doen en je moet uiteindelijk een nieuwe hoef je de beurt niet te betalen als je bij hen een nieuwe koopt. Ten minste dat is mijn ervaring.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:34

nou denk maar niet dat die beurt niet betaald hoeft te worden hoor. die zit allang in de nieuwprijs verrekend. waarom denk je dat dezelfde ketel bij de een 800 euro kost en bij de ander 1500? die van 800 verkoopt alleen maar en die van 1500 doet ook service etc. moet gewoon betaald worden.

_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:25

Ik zou een lease ketel nemen, hierbij zijn de reparaties gratis, en betaal je maar 25 euro per maand.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:26

hoe lang loopt zo'n leasetermijn dan? in 3 jaar heb je al de prijs van een nieuwe ketel betaald op die manier

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:56

frankiej schreef:
hoe lang loopt zo'n leasetermijn dan? in 3 jaar heb je al de prijs van een nieuwe ketel betaald op die manier


ja dat vind ik dus ook dat als je iets huurt oid dat je het vaak 10 keer betaald
zo hebben mijn ouders vroeger ooit een videorecorder gehuurd en na 10 jaar ging dat ding stuk
en bleken ze hem al 20 keer betaald te hebben zo zonde van je geld.
kan je beter wachten tot je vakantiegeld binnen is en dan gelijk een nieuwe kopen want dat huren/lenen is gewoon zonde geld eigenlijk

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:26

frankiej schreef:
nou denk maar niet dat die beurt niet betaald hoeft te worden hoor. die zit allang in de nieuwprijs verrekend. waarom denk je dat dezelfde ketel bij de een 800 euro kost en bij de ander 1500? die van 800 verkoopt alleen maar en die van 1500 doet ook service etc. moet gewoon betaald worden.


Dat klopt. Je kan ook best ergens op internet voor een paar honderd euro zo'n ding nieuw op de kop tikken, maar dan moet je m wel zelf installeren :D

Ik zou gaan voor een nieuwe. In principe is het zo dat een nieuwe ketel in een paar uur geplaatst kan worden, maarrrrrr dan moet er wel net een voorradig zijn. Hetzelfde wat betreft de onderdelen. En wachten op je ketel terwijl het buiten -5 (en de temperatuur binnen mag je dan zelf nagaan :D ) is is niet tof. Niet wachten tot het te laat is dus. In het voorjaar is het trouwens het meest voordelig om dit te doen; dan zijn monteurs minder druk en is het aanbod qua werk minder hoog want in de winter geven meer ketels er de brui aan.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:42

We hebben een installatie bedrijf laten komen om te berekenen wat het kost om een nieuwe te plaatsen.
Vandaag de offerte binnen gekregen. Nou..die laat is dus echt niet komen.
Het bedrag: €2250,- !! Van wat ik hier zo heb gelezen is dit dus een erg hoog bedrag.
Hij wou dan een Nefit komen installeren. Nou laat maar.

Wij kopen wel ergens een Remeha, en dan gaan we hem zelf wel installeren.
De Oom van mijn vriend heeft dat al vaker gedaan, en gaat dit dus samen met mijn vriend doen.
Dan zijn we met zon 800 euro klaar.

Groetjes Mandy

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:44

Onze ketel(remeha nog wat) kwam op 2000 inclusief installatie Vond het wel een redelijke prijs.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:35

kwalitatief verschilt remeha weinig met nefit. remeha bevat alleen minder onderdelen zoals diverse sensoren. kan er ook minder storing ontstaan. prijstechnisch is het verschil ook niet zo groot, tis alleen heel verschillend voor hoeveel de een of de ander ze aanbiedt

DDDMakkink
Berichten: 2889
Geregistreerd: 13-07-10
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:42

weet je het is vaak niet de kosten van de ketel maar van de manuren
net als bij de garage met je auto
ze vragen bv 700 voor de ketel en rustig 300 voor het plaatsen etc
is in verhouding dan natuurlijk duur
maar voor 1000 euro heb je echt wel een goeie
je zou eens op de site van nuon kunnen kijken
ook niet klanten kunnen daar terecht volgens mij
zag vorige keer nog een aan bieding van 1500 inc alles en een jaar gratis service
na dat jaar zou je iets van 12 euro per maand gaan betalen voor sowieso eens per jaar controle
en eventuele maak kosten zaten daar dan ook in

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: 17 jaar oude cv ketel. Vervangen of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:44

kijk eens op de banner hieronder.... cvketelvervangen.nl

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 00:37

Al even een tijdje geleden dat ik gepost heb, maar ik zou het nog laten weten over de ketel.

We hebben via de broer van mijn vriend een nieuwe cv ketel kunnen kopen voor €500,-
Mijn vriend gaat hem samen met zijn oom die wel ervaring heeft in het zetten van ketels de ketel erin bouwen.

Waarschijnlijk zijn we dan voor de ketel+ de benodigde materialen voor het plaatsen €650,- kwijt.

Groetjes Mandy