Camera stelt niet scherp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:11

Hi bokkers,

ik heb een Canon Eos 400D maar hij stelt niet meer scherp!!?? Aan de lens ligt het niet
want heb het al met meerdere geprobeert. Voorheen stelde de camera wel altijd normaal
scherp. Weet iemand wat je hieraan kan doen ? Heb hem al schoon laten maken e.d. maar
het helpt niet.. De camera is al weer 5 jaar oud dus kan het zijn dat hij gewoon versleten is?

Ik hoop dat jullie misschien iets weten.

Groetjes, Amy.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:13

, heb je ook al op andere standen geprobeert te fotograferen..
br op de auto stand? en op de M stand?

het kan zijn dat je sluiter niet meer goed is, ik weet niet hoeveel foto's je maakt?

het beste kan je je camera even na laten kijken

Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:14

Heb het op tv/av/m en automatisch geprobeert maar hou het zelfde probleem vooral bij detail foto's zie je erg goed dat ze niet
scher zijn van wat verder weg gaag het wel maar ook niet scherp.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:18

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar het is mij wel eens overkomen *schaam*

Staat 'ie wel ingesteld op automatisch scherpstellen? En niet nog op handmatig. Nadat je je lens er weer opnieuw op hebt gedaan. Op de lens zelf dus zegmaar.

(gewoon om alles uit te sluiten)

Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:20

Jaaa hij staat op AF ook al nagekeken heb ik ook al een x gehad hahaa dat overkomt me niet nog een x. :P

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:23

Dan kan ik je helaas niet verder helpen. Succes er iig mee!

Dat is idd iets wat je maar één keer in je hele leven zal overkomen. Dat vergeet je nooit meer te checken!

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:29

Als ik even aan mag sluiten :o
Heb dat probleem ook een beetje..
Nu is het zo dat ik naast MF nog 2 verschillende AF standen heb, nl AF.S en AF.C.. Weet iemand welke van deze 2 ik dan moet pakken?? Hij stond nu nl op AF.C

Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 22:39

Probeer het allebei zou ik zeggen!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 23:10

Omdat je diverse dingen al na hebt gekeken zou het wel eens een defect kunnen zijn. Daarom denk ik dat verplaatsing naar [TV] beter is.

[FK] > [TV]

Anoniem

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:35

Check voor de zekerheid ook even waar customfunctie 4 op staat ingesteld. Daarmee kun je de functie van een aantal knoppen, waaronder ontspanknop en belichtingsbegrendeling, anders instellen. Standaard staat nummer 4 op 0, maar bijvoorbeeld op 3 (waar ik hem altijd op heb staan) focus je met je rechterduim.

JusticeWH

Berichten: 445
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 01:47

Patriciavt schreef:
Als ik even aan mag sluiten :o
Heb dat probleem ook een beetje..
Nu is het zo dat ik naast MF nog 2 verschillende AF standen heb, nl AF.S en AF.C.. Weet iemand welke van deze 2 ik dan moet pakken?? Hij stond nu nl op AF.C


AF.S staat voor Autofocus Single, dus voor één shot, ik denk dat de autofocus hierbij "trager" scherpstelt. AF.C staat voor AutoFocus Continuous en dus voor veel of meerdere beelden na elkaar. Ik heb dit ook maar even opgezocht, omdat het Nikon-termen zijn, en ik Canon heb. Maar voor actie en paardenfotografie heb ik mijn Canon altijd op AI Servo staan (wat bij jou overeen komt met AF.C) en ik merk dat hij veel beter en sneller na elkaar bewegende beelden scherpgesteld krijgt dan op AI One Shot, wat bij jou dus AF.S is :)

Amytj

Berichten: 1137
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 12:07

Nouks schreef:
Check voor de zekerheid ook even waar customfunctie 4 op staat ingesteld. Daarmee kun je de functie van een aantal knoppen, waaronder ontspanknop en belichtingsbegrendeling, anders instellen. Standaard staat nummer 4 op 0, maar bijvoorbeeld op 3 (waar ik hem altijd op heb staan) focus je met je rechterduim.


nee ik stel met mn rechter wijsvinger scherp. Alle instellingen staan verder ook goed. Denk dat het dan toch maar een nieuwe camera word. ;(

Anoniem

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:04

Heb je het überhaupt gecheckt? Goeie kans dat 't een defect is hoor, maar het zou stom zijn om het niet te checken.

Daarbij, mocht je 'm nog willen laten repareren, kijk eens wat Rofa in Den Haag voor je kan betekenen. Die zijn goedkoper, klantgerichter en sneller dan Canon zelf.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Camera stelt niet scherp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:05

Met Rofa heb ik idd ook goede ervaringen :j

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:58

K_im schreef:
Met Rofa heb ik idd ook goede ervaringen :j


En ik ook! Echt vakmensen. Ben er zelf aantal keer geweest en is echt professioneel bedrijf met super service.

MadDonna

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:09

Alhoewel het een wat ouder onderwerp is, zie ik het antwoord er niet tussen staan. Ikzelf heb ook een Canon EOS 400d en het probleem komt mij bekend voor. En zover ik weet is het geen probleem van de camera. Het staat zelfs in het boekje dat bij de camera hoort een aparte pagina hieraan gewijd.

Als de autofocus niet werkt, kan dat komen door de volgende redenen:

    onderwerpen met weinig contrast, als voorbeeld wordt gegeven strakblauwe lucht, muren met effen kleur, enz.
    onderwerpen in slecht licht,
    onderwerpen met erg veel tegenlicht, als voorbeeld wordt gegeven; auto met reflecterende carrosserie, enz,
    nabije en verre objecten die elkaar overlappen, als voorbeeld hier een dier in een kooi
    zich herhalende patronen, voorbeeld; ramen in een wolkenkrabber etc.

wat moet je volgens het boekje doen:
[list=]
1 stel scherp op een object dat op dezelfde afstand staat als het onderwerp, vergrendel de focus voordat u de compositie opnieuw bepaalt
2 stel de focusinstellingsknop op de lens in op <mf> en stel handmatig scherp
[/list]