Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:08

superpony schreef:
Ik weet niet eens wat inbranden is???

Zelfs na afwassen met sop vind ik dat er soms nog teveel achterblijft qua luchtjes of vetlaagje.

Moet me dan misschien om de buitenkant minder druk maken, maar ik vind bakpannen er snel vies uitzien en dan boen ik me suf, met dus allerlei middelen en sponsjes etc.

Pan insmeren met zonnebloemolie en op 200+ graden in de oven zetten waardoor de olie 'inbrandt' en zo een natuurlijke anti-aanbaklaag vormt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:15

Dan moet de pan en het handvat daar wel tegen kunnen.

Doe je dat elke keer na het afspoelen? En het moet of mag dan altijd iets vet blijven voelen?

In de la heb ik er vilten beschermers tussen, dus als ze afgeven is het niet aan mn keuken en kan ik die gewoon vervangen.

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 15:18

Ik had pannen van Greenspan gekocht met het idee dat ik daar jaren mee zou kunnen doen, maar die dingen branden echt wel aan. Later las ik een hoop negatieve reacties.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 16:32

Sorry ik wist dat ook niet hoor dat inbranden, maar weer wat geleerd!

Ik denk dat ik wel op jou lijk Superpony (qua schoonmaak) :D

@ Denice; Hier die geweldige hartjes pan van LeCreuset. Ik doe er alleen naar kijken, want :$ https://www.google.com/search?q=Le+creu ... 46&bih=969

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:14

Ik heb nooit vieze luchtjes in mn pannen. En gebruik nooit afwasmiddel. Pannenkoeken heb ik een aparte pan voor. Buitenkant wordt wel donkerder maar goed ik heb ze ook niet voor de mooi. Het is in elk geval niet zo dat er aan de buitenkant een laag zit, binnen ook niet trouwens, ze verkleuren gewoon naar bruin. Ik brand ze in met een beetje maisolie, dun laagje, gewoon op het fornuis. Als ik zie dat de olie begint dampen haal ik het eraf, spoelen en dat herhalen tot je een mooie antiaanbaklaag hebt. Daarna wordt hij eigenlijk met de keer gebruiken beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:17

superpony schreef:
Dan moet de pan en het handvat daar wel tegen kunnen.

Doe je dat elke keer na het afspoelen? En het moet of mag dan altijd iets vet blijven voelen?

In de la heb ik er vilten beschermers tussen, dus als ze afgeven is het niet aan mn keuken en kan ik die gewoon vervangen.

De plaatstaal pannen die ik heb, zijn volledig van staal, ook het handvat. En ook gewoon gemaakt om de oven in te gaan. Maar inbranden op het fornuis gaat ook, duurt alleen veel langer en het is ongelijkmatiger.

En nee, na het inbranden heb ik dat nog maar een keer hoeven doen, mijn vriend had de pan in een sopje gezet :=.

Ik maak mijn pannen schoon door ze nadat het eten eruit is, uit te vegen met keukenrol, daarna met heet water en een schuursponsje de vetresten verwijderen, goed droogmaken (roest is een dingetje met staal) en dan eens in de zoveel tijd een beetje olie erop :). Je kunt de pannen ook enkel met olie schoonmaken, dat deed mijn oma altijd.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:07

Coentjuh schreef:
Sorry ik wist dat ook niet hoor dat inbranden, maar weer wat geleerd!

Ik denk dat ik wel op jou lijk Superpony (qua schoonmaak) :D

@ Denice; Hier die geweldige hartjes pan van LeCreuset. Ik doe er alleen naar kijken, want :$ https://www.google.com/search?q=Le+creu ... 46&bih=969


Oh die pan, hij is geweldig en afschuwelijk tegelijk :')

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:11

Wij hebben recent de buyer pannen gekocht en ingebrand maar ik ben nog niet blij. Alles bakt in eerste instantie aan en met sommige dingen maakt dat minder uit. Maar met een frittata die niet vanzelf los komt wordt het wel heel vervelend. Dus ik hoor graag tips van degenen die er zo blij mee zijn!

Ik ben al meer olie gaan gebruiken, wat ik liever niet doe. Het valt me wel op dat de olie naar de buitenkant van de pan gaat, dus dat de pan bol is. Kan dit een fabrieksfout zijn?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:13

superpony schreef:
Dan moet de pan en het handvat daar wel tegen kunnen.

Doe je dat elke keer na het afspoelen? En het moet of mag dan altijd iets vet blijven voelen?


Een pan die je moet inbranden kan daar uiteraard tegen. Je kan ook op het fornuis inbranden, dat hoeft niet perse in de oven.

Mijn pannen zijn denk ik heel licht vettig. Ik spoel ze af met heel heet water en een afwasborstel en daarna neem ik ze af met keukenpapier.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:35

Gaabje schreef:
Wij hebben recent de buyer pannen gekocht en ingebrand maar ik ben nog niet blij. Alles bakt in eerste instantie aan en met sommige dingen maakt dat minder uit. Maar met een frittata die niet vanzelf los komt wordt het wel heel vervelend. Dus ik hoor graag tips van degenen die er zo blij mee zijn!

Ik ben al meer olie gaan gebruiken, wat ik liever niet doe. Het valt me wel op dat de olie naar de buitenkant van de pan gaat, dus dat de pan bol is. Kan dit een fabrieksfout zijn?


vwb dat laatste geen idee, mijn pannen zijn gewoon recht.

Verder kan het of zijn dat je niet goed genoeg hebt ingebrand (ik doe het altijd in minimaal 4 a 5 keer) maar het is ook wel zo dat de pan in gebruik steeds beter wordt.
Een heel enkele keer bakt er hier nog wel eens iets aan (met name rijst bijvoorbeeld, in een roerbakschotel) maar dan laat ik het even weken in heet water en dan schrob ik alles er zo af. Ik gebruik daar tegenwoordig meestal zo'n scrub mommy sponsje voor, dat gaat dan daarna de afwasmachine in.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:50

_San87_ schreef:
superpony schreef:
Dan moet de pan en het handvat daar wel tegen kunnen.

Doe je dat elke keer na het afspoelen? En het moet of mag dan altijd iets vet blijven voelen?

In de la heb ik er vilten beschermers tussen, dus als ze afgeven is het niet aan mn keuken en kan ik die gewoon vervangen.

De plaatstaal pannen die ik heb, zijn volledig van staal, ook het handvat. En ook gewoon gemaakt om de oven in te gaan. Maar inbranden op het fornuis gaat ook, duurt alleen veel langer en het is ongelijkmatiger.

En nee, na het inbranden heb ik dat nog maar een keer hoeven doen, mijn vriend had de pan in een sopje gezet :=.

Ik maak mijn pannen schoon door ze nadat het eten eruit is, uit te vegen met keukenrol, daarna met heet water en een schuursponsje de vetresten verwijderen, goed droogmaken (roest is een dingetje met staal) en dan eens in de zoveel tijd een beetje olie erop :). Je kunt de pannen ook enkel met olie schoonmaken, dat deed mijn oma altijd.

Oh mijn man dacht dat hij erin kon bakken zonder vet om hem vervolgens in de week te zetten. Ik heb hem gelukkig weer redelijk goed gekregen maar het was wel even een reanimatieproces :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:54

Mannen :)).

Toogfilosoof
Berichten: 4897
Geregistreerd: 05-04-07

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:12

Ik ben erg tevreden over de Tefal Renew lijn.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 21:31

Christina schreef:
Ik had pannen van Greenspan gekocht met het idee dat ik daar jaren mee zou kunnen doen, maar die dingen branden echt wel aan. Later las ik een hoop negatieve reacties.

Die ervaring heb ik totaal niet. Gebruik je wel een olie met een hoog rookpunt?
Ik zie in mijn omgeving soms mensen dingen bakken in extra vierge olijfolie >;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 00:06

@Coentjuh :D

En die pannen :) Ik dacht bij harten pan aan een pan met hartjes, hahaha

@Cemlys, oke, duidelijk. Ik heb de pannen niet voor mooi, maar zou me zeg maar schamen als mensen komen eten en ik sta met een viezige pan te bakken. En eerlijk heb ik dat bij anderen ook vaak gedacht dat hun bakpannen echt smerig waren. My mistake

En olie dampen? Als ik olie in de pan doe en te langzaam ben gaat het verbranden??

@San87_ Worden je handvaten ook warm met bakken?

@denice, ja, het zal er dan wel tegen kunnen, maar ik ben blijkbaar te voorzichtig. Doe ook pas vrij kort de kookpannen in de vaatwasser. Had er geen vertrouwen in.

Ik gebruik eigenlijk nooit keukenrol

@Sandra_H, eigenlijk moet ik ook weer zo een aparte vis pan. Wel mee opgevoed en soms is een rond pannetje ook echt onhandig.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:05

Het hangt ook wel echt van je soort pan af he. Je gewone anti-aanbakpan moet je neit inbranden of vetten en kan prima tegen een sopje. Heb je stalen of gietijzeren pannen, is het alweer een heel ander verhaal.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 16:29

Nou de Wokpan is binnen hoor, de Koekenpan komt over 2 weken (beide via Amazon). En gelukkig op mooi moment besteld want nu is deze set 25 euries duurder zie ik net! Hij ziet er mooi uit en dat 'nep' houten handvat is ook gaaf! Maar stiekem is hij zwaarder dan mijn Tefal, okay 100 gram maar toch, had ik niet verwacht :+ Maar beter gezond bakken dan met die rotzooi erin!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:39


Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 10:51

Nou inmiddels heb ik mijn 2e Greenchef koekenpan, omdat bij de 1e de anti aanbaklaag heel snel verdween. Alles bakte aan! Gelukkig nog garantie. Bij de wokpan nergens last van, die ik zelfs nog vaker gebruik.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 12:23

Mijn pannen van cooking totem bevallen ook onwijs goed! Anti aanbak laag is sterk en vrij van chemisch spul. Pannen zijn groot genoeg maar toch compact en staan erg mooi in de keuken. Wij hebben deze uitgezocht omdat we geen plek voor pannen hebben in kastjes, en het is ideaal zo! Het enige wat ik een beetje ‘mis’ is een midden formaat pan om pasta te koken. Het soeppannetje is voor 2 personen voldoende met rijst en voor 1 met pasta, maar vaak koken we pasta voor 2-4 en rijst voor 4-6 (ivm porties bewaren in de koelkast/vriezer) en dan is de grote pas weer echt groot zegmaar. Opzich geen probleem verder, maar het is wel even wennen. De warmte geleid echt super door de pan, dus met afwassen wel oppassen dat je je vingers niet brandt haha

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:36

Heb Demeyere en Le Creuset in gebruik.De Demeyere keramisch en dan 24 en 26 cm.
Ergens twee stuks Ikea Sensuell staan en voor het betere braadwerk 2 Creusetjes een lage 26 en een halfhoge van 22 cm de ene blauw en de ander knaloranje.
Die dingen gaan allemaal een leven lang mee en heb ze al een lief tijdje staan.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:19

Coentjuh schreef:
Nou inmiddels heb ik mijn 2e Greenchef koekenpan, omdat bij de 1e de anti aanbaklaag heel snel verdween. Alles bakte aan! Gelukkig nog garantie. Bij de wokpan nergens last van, die ik zelfs nog vaker gebruik.

Dat is dan echt een slechte geweest. Fijn dat het binnen de garantie zat. :j
Heb die van mij sinds februari en ik denk dat ik hem 5 keer in de week gebruik. En nog steeds erg blij mee.

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 15:10

Nieuwe pan zelfde probleem in zeer korte tijd. Terwijl ik ze weinig gebruik en super zuinig op ben. Was even zoeken waar de klantenservice zat van Greenchef, maar het schijnt toch bij Greenpan te horen. Nu twee nieuwe pannen ontvangen van Greenpan merk die hopelijk langer meegaan.

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Welke 'gezonde' koekenpan? (inductie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:25

Naar aanleiding van dit topic heb ik nu ca een half jaar pannen van the Green Chef. Echt super blij mee! Koken fijn en blijven tot dusver ook als nieuw :)