Refurbished Iphone of budget Android

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 10:57

Op dit moment ben ik in bezit van een Samsung Galaxy A51 uit 2020. Pas eind 2021 daadwerkelijk in gebruik genomen omdat ik geen afscheid kon nemen van de Samsung S7 omdat dàt toestel eigenlijk een stuk fijner werkte dan deze A51. Maar de S7 crashte en dus toch maar overgestapt op de A51 die in een la stof lag te verzamelen. Al vanaf dag één heb ik regelmatig de neiging dit ding het raam uit te sodemieteren, voornamelijk vanwege problemen met typen. Hij slaat willekeurig regelmatig letters of spaties over en loopt "vast" als in, dat de telefoon nog 3 woorden achterloopt dan dat ik ben met typen. Mijn vader heeft trouwens óók een A51 en heeft exact dezelfde problemen ermee, lijkt dus echt in het model te zitten en niet in mijn individuele telefoon. Naast de problemen met typen is het toestel traaag!

Ik vind dat ik minimaal 1,5 a 2 jaar met een telefoon moet doen, dus tot november (black friday) moet ik het minimaal nog uitzingen met dit ding.

In 2017 de Samsung S7 aangeschaft in de uitverkoop, toen €400 voor betaald (zakelijk ook nog) Een flagship model van het jaar ervoor en de overstap van mid-range naar flagship merkte ik heel goed. De overstap naar de veel nieuwere maar mid-range A51 was dan ook echt een stap terug. In de aanbieding Kocht ik deze A51 voor €230. Een nette prijs voor een mid-range toestel.

Nu zit ik met een dilemma. De nieuwste opvolger van de A51 is de A54, met een prijskaartje van een Whopping €489! Een ruime verdubbeling van de prijs dus, voor eenzelfde mid-range toestel.

Mijn budget voor een nieuwe telefoon ligt tussen de €200-€300 dus deze A54 is een absolute no-go. Ook de A53 van 2022 is met een prijskaartje van €379 ver buiten budget.

Wat er wél binnen budget valt, is de nieuwste A14, of de A23 van vorig jaar. Maar met beiden toestellen ga is kwa model 2 stappen achteruit.

De A51 heeft 128gb geheugen en 4gb ram en dat is echt het absolute minimale, want met het steeds zwaarder worden van apps, heb je eigenlijk al 6gb of 8gb ram geheugen nodig. Kwa opslag heb ik nu 52gb in gebruik, dus de 64gb versies durf ik echt niet aan, want óók de ruimte die apps innemen wordt steeds groter en niets vervelender dan ruimtegebrek. Ik heb er nu een sd kaart in, waar het grootste gedeelte van de foto's enz op staat.

Nu twijfel ik enorm of ik voor een nieuw toestel ga, van Samsung of een andere Android of voor een refurbished Iphone ga. De Iphones zijn iets buiten budget, maar dan heb je wél een flagship model van een paar jaar terug, mèt goed update beleid, tegenover iets wat tegenwoordig de budget variant van Android is.

Daarnaast twijfel ik over refurbished. Met Android is het zo, dat na 2 jaar gebruiken en resetten naar fabrieksinstellingen nooit echt een leeg leeg toestel oplevert. Ze lopen kwa verbruikt geheugen altijd veel sneller vol dan een gloednieuw toestel. Is dat met Ios óók zo? Of is een refurbished Iphone echt zo goed als nieuw als hij goed gereset is? Wie heeft er ervaringen, positief én of negatief met een refurbished Iphone?

Om aan Apple Ios te leren wennen, heb ik afgelopen weekend voor €40 een oude ipad van Marktplaats gehaald en tot nu toe zijn de ervaringen positief. Tis niet meer de snelste, maar toestel is 9 jaar oud, dan mag het wel dat ie wat trager is. Niet gigantisch veel trager trouwens dan mijn huidige A51....

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:22

Zonder twijfel Apple maar ik kan dan ook niks met Android. Vind het te duur voor wat het is. Gaat niet lang mee en snel last van reclames, spamm en andere zooi. Ik gebruik momenteel de eerste se (2016) nog en deze krijgt nog steeds updates. Hij is wel aan vervanging toe eigenlijk maar hij doet het nog dus ik geef m’n geld liever uit aan m’n paard dan ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:27

Ik koop altijd gewoon een van de goedkoopste Android toestellen die doen het ook prima en dan is het ook niet zo'n aanslag als ze na 2 jaar vervangen moeten.
Ik betaal echt geen €400 voor een telefoon, ze schrijven zo snel af

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:27

Ik heb destijds rond 2013-2014 overgestapt van de S lijn van Samsung naar de Apple toestellen. Ik wil absoluut niet meer terug. Eerst de standaard iPhones. Nu via mijn werk de pro Max versies. Allemaal fijn en snel in gebruik.

marije1109

Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:44

Ik heb naar jaren Samsung een Oppo gekocht. Ik merk geen verschil, alleen in de portemonnee.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 12:04

marije1109 schreef:
Ik heb naar jaren Samsung een Oppo gekocht. Ik merk geen verschil, alleen in de portemonnee.


Oppo hoor ik vaker. Maar de huidige prijzen doen helaas niets onder voor Samsung. Flagship modellen van Oppo zijn ook gemakkelijk €900+

De meer budget lijn van Oppo is kwa specs én prijs anno 2023 ongeveer hetzelfde als Samsung. Er zit niet echt meer een groot prijsverschil in.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 12:06

Kijk eens op backmarket.
Backmarker is speciaal voor 2de hands telefoons. Daar kun je dus ook de nieuwere modellen voor minder kopen.

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:17

We hebben thuis al een paar keer refurbished IPhones gekocht en ook 2 macbookAir laptops en we zijn daar telkens al heel tevreden over geweest. Zelf heb ik een nieuwe IPhone, maar mijn dochter een refurbished, en we merken geen verschil in gebruik.
Ik ben erg tevreden over de IPhones en zou niet willen veranderen. Ik vind ze heel handig in gebruik en onze vorige toestellen (we hebben net vorige week vernieuwd) gingen erg lang mee. Mijn dochter is net van een IPhone 6 naar een 11 overgegaan. Ook mijn man had tot vorige week nog een IPhone 6. We hebben beide iPhone 6-en moeten vervangen omdat de batterijen versleten waren en de toestellen te oud om die te vervangen, niet omdat de software niet meer werkte.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:25

Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ben zelf van IOS naar Android over gegaan want vond het niets dat IOS eigenlijk alleen maar echt handig samenwerkt met andere IOS apparaten waardoor je min of meer gedwongen wordt alles van apple te kopen. Ben nu na wat research voor een tweedehands google Pixel 6A voor €250 gegaan en die bevalt prima. Hiervoor had ik een Sony Xperia compact maar die verkopen ze helaas niet meer (ik vind van die mega grote telefoons echt helemaal niets)

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 13:36

Kasmir schreef:
Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ben zelf van IOS naar Android over gegaan want vond het niets dat IOS eigenlijk alleen maar echt handig samenwerkt met andere IOS apparaten waardoor je min of meer gedwongen wordt alles van apple te kopen. Ben nu na wat research voor een tweedehands google Pixel 6A voor €250 gegaan en die bevalt prima. Hiervoor had ik een Sony Xperia compact maar die verkopen ze helaas niet meer (ik vind van die mega grote telefoons echt helemaal niets)


Dat hoor ik inderdaad wel vaker. Met welke apparaten had je moeilijkheden?

Gisteren zowel de JBL speaker als de Fresh Rebel oortjes probleemloos aan de ipad kunnen koppelen.

Verder de garmin smartwatch nog niet geprobeerd en de rototstofzuiger en samsung wasmachine ook nog niet geprobeerd. Geven dat soort apparaten problemen met IOS?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:41

Ik bereken altijd hoe lang de telefoon mee kan in verhouding tot de prijs, en dan is er meestal weinig verschil tussen een refurbished en een nieuwe iphone. Vorig jaar heb ik een nieuwe iPhone 12 mini gekocht voor 600 euro. Daar doe ik zo'n 6 jaar mee, dus 100 euro per jaar. Maar stel dat ik een refurbished model had genomen, voor de helft van de prijs, dan is die ook al gauw een aantal jaar ouder en gaat dus ook een aantal jaren minder lang mee. Kom je uiteindelijk nog op ongeveer dezelfde kosten uit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:42

Kasmir schreef:
Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ben zelf van IOS naar Android over gegaan want vond het niets dat IOS eigenlijk alleen maar echt handig samenwerkt met andere IOS apparaten waardoor je min of meer gedwongen wordt alles van apple te kopen. Ben nu na wat research voor een tweedehands google Pixel 6A voor €250 gegaan en die bevalt prima. Hiervoor had ik een Sony Xperia compact maar die verkopen ze helaas niet meer (ik vind van die mega grote telefoons echt helemaal niets)

Hier een Apple die een prima band heeft met mijn linux. :j Ook de chinese smartwatch en mijn koreaanse auto doet ie het prima mee. :j
windows doet overal moeilijk over dus die telt imo niet. :+

Ik ben nu aan mijn 2e refurbished Iphone toe omdat ik eentje per ongeluk heb leren zwemmen en ie z'n brevet niet gehaald heeft. Ik vind andere smartphones zo onnodig ingewikkeld. :o := Ik blijf bij refurbished Iphones. :j
Zolang ik ze geen zwemles geef gaan ze hier ook wel echt mee tot er geen updates meer voor zijn en de apps beginnen te falen. Mijn eerste was een 4 die ik van mijn man kreeg omdat hij een nieuwe kocht. Die is toch ongeveer 7 jaar mee gegaan (een aantal jaar bij mijn man en daarna bij mij). De 2e had ik 5 jaar toen ie het vertikte van te zwemmen. Als ie zijn brevet gehaald had was die nog wel een paar jaar mee gegaan. :) Ik hoop de huidige zijn maximum leeftijd mag halen. :j Mijn huidige refurbished was een jaar oud trouwens. En minder dan de helft van de nieuwprijs. :=

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:46

En Motorola of OnePlus? Beide Android toestellen waar ik zelf helemaal weg van ben.

Ik houd niet van Samsung en met Apple heb ik altijd alleen maar gedoe gehad, maar deze twee vind ik fijn.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:57

De laatste Iphone was voor mij zo'n 7 jaar geleden dus er kan best al het een en ander zijn veranderd. Toen werd ik helemaal lijp van werken met Itunes enzo op je computer. Hier in noord zweden hebben de apples het ook vaak koude maar dit lijkt met de nieuwere telefoons al veel minder een probleem :) (bij -30 lopen de wat oudere apples echt als een malle leeg). Maar dat is niet echt een probleem in Nederland :P

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 14:00

Ayasha schreef:
Kasmir schreef:
Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Ben zelf van IOS naar Android over gegaan want vond het niets dat IOS eigenlijk alleen maar echt handig samenwerkt met andere IOS apparaten waardoor je min of meer gedwongen wordt alles van apple te kopen. Ben nu na wat research voor een tweedehands google Pixel 6A voor €250 gegaan en die bevalt prima. Hiervoor had ik een Sony Xperia compact maar die verkopen ze helaas niet meer (ik vind van die mega grote telefoons echt helemaal niets)

Hier een Apple die een prima band heeft met mijn linux. :j Ook de chinese smartwatch en mijn koreaanse auto doet ie het prima mee. :j
windows doet overal moeilijk over dus die telt imo niet. :+

Ik ben nu aan mijn 2e refurbished Iphone toe omdat ik eentje per ongeluk heb leren zwemmen en ie z'n brevet niet gehaald heeft. Ik vind andere smartphones zo onnodig ingewikkeld. :o := Ik blijf bij refurbished Iphones. :j
Zolang ik ze geen zwemles geef gaan ze hier ook wel echt mee tot er geen updates meer voor zijn en de apps beginnen te falen. Mijn eerste was een 4 die ik van mijn man kreeg omdat hij een nieuwe kocht. Die is toch ongeveer 7 jaar mee gegaan (een aantal jaar bij mijn man en daarna bij mij). De 2e had ik 5 jaar toen ie het vertikte van te zwemmen. Als ie zijn brevet gehaald had was die nog wel een paar jaar mee gegaan. :) Ik hoop de huidige zijn maximum leeftijd mag halen. :j Mijn huidige refurbished was een jaar oud trouwens. En minder dan de helft van de nieuwprijs. :=


Dan was het een IPhone 6 of ouder zeker? Volgens Apple hebben alle iphones vanaf de 7 hun brevet namelijk wél gehaald?! Ten minste, zolang ze geen gebroken scherm hebben natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:11

mvdende schreef:
Ayasha schreef:
Hier een Apple die een prima band heeft met mijn linux. :j Ook de chinese smartwatch en mijn koreaanse auto doet ie het prima mee. :j
windows doet overal moeilijk over dus die telt imo niet. :+

Ik ben nu aan mijn 2e refurbished Iphone toe omdat ik eentje per ongeluk heb leren zwemmen en ie z'n brevet niet gehaald heeft. Ik vind andere smartphones zo onnodig ingewikkeld. :o := Ik blijf bij refurbished Iphones. :j
Zolang ik ze geen zwemles geef gaan ze hier ook wel echt mee tot er geen updates meer voor zijn en de apps beginnen te falen. Mijn eerste was een 4 die ik van mijn man kreeg omdat hij een nieuwe kocht. Die is toch ongeveer 7 jaar mee gegaan (een aantal jaar bij mijn man en daarna bij mij). De 2e had ik 5 jaar toen ie het vertikte van te zwemmen. Als ie zijn brevet gehaald had was die nog wel een paar jaar mee gegaan. :) Ik hoop de huidige zijn maximum leeftijd mag halen. :j Mijn huidige refurbished was een jaar oud trouwens. En minder dan de helft van de nieuwprijs. :=


Dan was het een IPhone 6 of ouder zeker? Volgens Apple hebben alle iphones vanaf de 7 hun brevet namelijk wél gehaald?! Ten minste, zolang ze geen gebroken scherm hebben natuurlijk.

Dat was nog een Iphone SE 1e generatie. :D Die had dus nog geen brevet idd. Heb nu eentje van de 2e generatie, die zou in theorie wel zijn brevet moeten hebben zolang het niet dieper dan 1 meter is en niet langer dan een half uur maar ik ga het toch maar niet testen denk ik. :=

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:16

Ik heb nu zo'n 3 jaar een refurbished iPhone 8 en ben daar erg tevreden over. Werkt super, alleen liep de batterij capaciteit wel heel snel weer terug. Binnen 2 maanden stond die op 90%, nu op 80%. Bij batterijconditie staat nu wel "onderhoud" :')

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:23

Ayasha schreef:
mvdende schreef:
an was het een IPhone 6 of ouder zeker? Volgens Apple hebben alle iphones vanaf de 7 hun brevet namelijk wél gehaald?! Ten minste, zolang ze geen gebroken scherm hebben natuurlijk.

Dat was nog een Iphone SE 1e generatie. :D Die had dus nog geen brevet idd. Heb nu eentje van de 2e generatie, die zou in theorie wel zijn brevet moeten hebben zolang het niet dieper dan 1 meter is en niet langer dan een half uur maar ik ga het toch maar niet testen denk ik. :=


Die van mij had ook zijn brevet niet, heb nog een leuke foto van zijn overlijden, even mijn linker broekzak vergeten te legen :') Toen ben ik over gegaan op Android (Sony)
Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2449
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:24

Ik heb nu voor de 2e keer een refurbished iPhone aangeschaft. Mijn 1e was een 7, die is lang meegegaan maar uiteindelijk wel aan vervanging van de batterij toe (moet ook toegeven dat die arme batterij nooit echt goed behandeld is :+). Mijn vriend gebruikt hem nu voor zijn werk als testapparaat.

Toen mijn abonnement aan verlenging toe was ben ik voor een refurbished X gegaan. Die heb ik nu 2 jaar. Zeer tevreden.. De batterij is nog steeds best sterk (93%) en de telefoon heeft eigenlijk nooit issues met snelheid, oververhit raken etc. Ik gebruik hem ook icm een Mi band, een Sony headset, Skullcandy oordopjes, mijn Windows PC etc. Het enige andere Apple apparaat wat ik gebruik is een iPad voor art.

Ik gebruik mijn telefoon ook best intensief. Ik speel er meerdere games op, er staan zo'n ~50.000 foto's en video's op in de cloud, ik gebruik hem om onderweg foto's te bewerken met Lightroom en Photoshop, muziek te luisteren, videobewerking, videobellen etc. Dat arme ding heeft nogal wat te doen :=

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:29

Ik heb nu een Apple, maar hiervoor had ik een Poco F3 en dat vond ik echt een high end toestel voor een niet zo hoge prijs :j

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Refurbished Iphone of budget Android

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:52

Toevallig heb ik een dikke maand geleden een refurbished iPhone voor mijn dochter gekocht. Niet duur, wel goed en nog een heel mooi toestel :j