Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:35

_San87_ schreef:
chevax schreef:
Hier zijn we weer een klein stapje verder naar een nieuw huis. Ziek zijn en hypotheek aanvragen is best een uitdaging. Dat is een enorme rode vlag voor geldverstrekkers.

Poeh, ja dat zal het niet makkelijker maken :.


Ik hoef maar een klein deel van het nieuwe huis te financieren. Nul risico voor een hypotheekverstrekker. Zelfs al zouden ze moeten liquideren, dan nog is alles meer dan gedekt. Maar toch blijven ze hameren op de risico’s…

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41332
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 21:58

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Poeh, ja dat zal het niet makkelijker maken :.


Ik hoef maar een klein deel van het nieuwe huis te financieren. Nul risico voor een hypotheekverstrekker. Zelfs al zouden ze moeten liquideren, dan nog is alles meer dan gedekt. Maar toch blijven ze hameren op de risico’s…

Dat je al jaren een huis afbetaalt boeit blijkbaar niet :\. Ik duim voor je dat t snel geregeld is +:)+.

Gaat het om het huis dat je hier liet zien als laatste?

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:02

Even een vraag voor alle huizenzoekers en -verkopers op dit moment: zien/doen jullie al biedingen onder de vraagprijs?

Ik heb vandaag voor het eerst een bod gedaan op een huis, ongeveer 10% onder de vraagprijs. Heb een tegenbod gekregen van 5% onder de vraagprijs. Ben tot nu toe de enige bieder, huis staat iets meer dan een week te koop. Ik wil eventjes afwachten, kan ook niet veel meer bieden dan dit. Maar ben toch benieuwd of dit een nieuwe trend is of een eenmalige actie...

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41332
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:09

Wij hebben onder de vraagprijs geboden en hebben het huis daarvoor ook gekocht.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:14

xLoki schreef:
Even een vraag voor alle huizenzoekers en -verkopers op dit moment: zien/doen jullie al biedingen onder de vraagprijs?

Ik heb vandaag voor het eerst een bod gedaan op een huis, ongeveer 10% onder de vraagprijs. Heb een tegenbod gekregen van 5% onder de vraagprijs. Ben tot nu toe de enige bieder, huis staat iets meer dan een week te koop. Ik wil eventjes afwachten, kan ook niet veel meer bieden dan dit. Maar ben toch benieuwd of dit een nieuwe trend is of een eenmalige actie...

Wij hebben eigenlijk altijd flink onder de vraagprijs gekocht. Das niks nieuws :n

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:20

Dat het 'vroeger' normaal was snap ik, maar ik bedoel meer n.a.v. de afgelopen 1,5 jaar waarbij er super dik overgeboden werd. :) Maar bedankt voor jullie input!

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:26

xLoki schreef:
Even een vraag voor alle huizenzoekers en -verkopers op dit moment: zien/doen jullie al biedingen onder de vraagprijs?

Ik heb vandaag voor het eerst een bod gedaan op een huis, ongeveer 10% onder de vraagprijs. Heb een tegenbod gekregen van 5% onder de vraagprijs. Ben tot nu toe de enige bieder, huis staat iets meer dan een week te koop. Ik wil eventjes afwachten, kan ook niet veel meer bieden dan dit. Maar ben toch benieuwd of dit een nieuwe trend is of een eenmalige actie...


Wat is de trend? Het onder de vraagprijs kopen of het tegenbod?

Mijn huis had ik ook een te laag bod op vorig jaar. Ook enige bod maar niet geaccepteerd. Daarop hebben ze een nieuw bod gedaan. Ik heb geen tegenbod gedaan. Dus in de hype kwam dat ook voor. Is 15 k onder de vraagprijs weggegaan.

Ladyson

Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:28

Op dit moment wordt zowel onder als boven de vraagprijs geboden. Vriendin heeft vorige week onder gekocht, andere vriendin vandaag boven, en zie ook het voorbeeld van mijn tante in de post hierboven ergens.

Het ligt erg aan het animo voor een huis en hoe lang het te koop staat, maar ook kopers en verkopers doen op dit moment wat gekke dingen omdat ze zoch nog zo gedragen als de huizenmarkt van een jaar geleden.

kosseh

Berichten: 2584
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:30

Zelf geen eigen ervaring met onder de prijs bieden.
Weet wel dat kennisen tot nu toe alleen biedingen hebben gehad van onder de vraagprijs. Ook weinig kijkers.
M'n neef heeft ook onder de vraagprijs verkocht, percentage weet ik niet.

Ik ben nog steeds op zoek en hoop dat de daling verder door zet. Is nu nog niet echt zichtbaar hier in de prijzen, wel staan dingen langer te.koop.

Dit zijn nu mijn opties binnen budget:
€250.000 31m2 servicekosten €190 per maand. Energie label E.
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... in-21-f50/

€215.000 39m2 servicekosten €291 per maand. Energie label E
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... in-21-f42/

De beste optie:
€269.000 45m2 servicekosten €328 per maand. Energielabel onbekend
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... traat-155/

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:42

kosseh schreef:
Zelf geen eigen ervaring met onder de prijs bieden.
Weet wel dat kennisen tot nu toe alleen biedingen hebben gehad van onder de vraagprijs. Ook weinig kijkers.
M'n neef heeft ook onder de vraagprijs verkocht, percentage weet ik niet.

Ik ben nog steeds op zoek en hoop dat de daling verder door zet. Is nu nog niet echt zichtbaar hier in de prijzen, wel staan dingen langer te.koop.

Dit zijn nu mijn opties binnen budget:
€250.000 31m2 servicekosten €190 per maand. Energie label E.
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... in-21-f50/

€215.000 39m2 servicekosten €291 per maand. Energie label E
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... in-21-f42/

De beste optie:
€269.000 45m2 servicekosten €328 per maand. Energielabel onbekend
https://www.funda.nl/koop/zandvoort/app ... traat-155/


Misschien even aankaarten bij de makelaar van de onderste, maar een energielabel is tegenwoordig verplicht bij de verkoop van een huis. Zou ik toch wel willen weten als koper, aangezien er dan ook een rapport met verbeterpunten bij zit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... abriekshal.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 22:59

Dat is echt een wassen neus. Een broekie kwam dit opnemen. Die vinkt wat aan. Maakt hier en daar een foto en schrijft een standaard uitgedraaid rapport in mijn ogen.

Als je weet welke isolatie er wel/niet is kan je zelf ook nadenken.

En hij stelde mij vragen. Theoretisch had ik kunnen liegen.


daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:37

Zonnetje81 schreef:
Dat is echt een wassen neus. Een broekie kwam dit opnemen. Die vinkt wat aan. Maakt hier en daar een foto en schrijft een standaard uitgedraaid rapport in mijn ogen.

Als je weet welke isolatie er wel/niet is kan je zelf ook nadenken.

En hij stelde mij vragen. Theoretisch had ik kunnen liegen.

Nou helemaal mee eens. Zegt weinig.
Ik heb B maar verbruik net zoveel als in mijn oude woning met E.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 01:05

@sans: ja, klopt, dat huis.

De markt is echt op z’n retour. Hier staan huizen weer lang te koop en wordt er nauwelijks nog overboden.

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:31

oke dat wist ik niet dat het zo ondermaats was. Maar dan nog blijft het punt dat het verplicht is. Kost een paar honderd euro, maar ik vind dat de verkoper die kosten moet dragen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41332
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:34

De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:53

_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.


Oh dat is vreemd! Wij waren bij een woning gaan kijken met label D en daar had de hele bovenverdieping enkel glas en was het dak niet geisoleerd. Vonden wij ook bijzonder :+

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41332
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 08:57

Aight schreef:
_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.


Oh dat is vreemd! Wij waren bij een woning gaan kijken met label D en daar had de hele bovenverdieping enkel glas en was het dak niet geisoleerd. Vonden wij ook bijzonder :+

Whehe, logica :').

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 09:12

Mijn jaren 30 woning had een label C.
Nieuw dak, geisoleerd.
Dubbelglas
Spouwmuren ingespoten met bolletjes
Geen vloerisolatie
Nieuwe ketel en zonnepanelen.

Veel verder gaat het niet volgens mij. Ze meten wat muren volgens mij qua warmteverlies.
En wat het kost weet ik ook niet meer, het is geldklopperij.

Moska

Berichten: 3374
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:09

_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.


Het verkochte huis van mijn vriend heeft energielabel B gekregen (november 2022). Boven is alles nog enkel glas en beneden is het dubbelglas uit de jaren tachtig. Verder qua isolatie alleen hetgeen bij de bouw is aangebracht (summier dus). Verder niets. Het is gewoon een ordinair verdienmodel dat energielabel.

Het huis wat we gekocht hebben heeft een D. In de spouwmuren zit zo her en der een plaat tempex als isolatie , in het dak zit op sommige plaatsen isolatiewol, het dubbele glas is oud en er is ook enkel glas aanwezig Het huis is op veel plekken vergeven van de schimmel, ventilatie is alleen mogelijk door ramen open te zetten. Vloeren waren niet geïsoleerd. We zijn bezig met de renovatie ( verbouwing valt iets royaler uit dan gepland). Inmiddels in het achterhuis een schuimbetonvloer en het dak gaat er binnenkort af en wordt geheel van buitenaf geïsoleerd met 12 cm dikke platen.

Mij verkochte huis had ook een D. Die had een geïsoleerde vloer en dak, hr++ uit 2015 overal. Schiet mij maar lek wat energielabels betreft. Je haalt meer info uit het energieverbruik.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Unicornetto
Berichten: 2379
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 10:33

Aight schreef:
_San87_ schreef:
De enige reden dat ons huis energielabel G heeft, is omdat de originele achterdeur met enkel glas er nog in zit, dus niet alles heeft dubbelglas. Verder is alles HR++++ glas, geisoleerd en is een muur geimpregneerd.

Maar goed :+.


Oh dat is vreemd! Wij waren bij een woning gaan kijken met label D en daar had de hele bovenverdieping enkel glas en was het dak niet geisoleerd. Vonden wij ook bijzonder :+


Wij hadden ook zoiets, ons huis is verkocht met energielabel B.
Wel geïsoleerd en beneden dubbelglas, maar de gehele bovenverdieping heeft nog enkel glas. :+

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:24

Grrrr we hadden echt het huis gevonden. Zagen ons er helemaal lopen. Makelaar zei al dat binnen enkele uren de eerste bezichtigingsronde vol zat. Zaten wij gelukkig bij. Bod gedaan, net ieeetsje onder de vraagprijs om onderhandelingsruimte te hebben. Wilde met liefde verhogen naar vraagprijs. Vandaag gebeld kei bot van ' ja je had bod gedaan maar is iemand anders worden die fors overboden heeft met een ton, goed?' 'oke hoi'... Grrrr.
Gekkenhuis speelt echt nog wel.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:30

Hutcherson schreef:
Grrrr we hadden echt het huis gevonden. Zagen ons er helemaal lopen. Makelaar zei al dat binnen enkele uren de eerste bezichtigingsronde vol zat. Zaten wij gelukkig bij. Bod gedaan, net ieeetsje onder de vraagprijs om onderhandelingsruimte te hebben. Wilde met liefde verhogen naar vraagprijs. Vandaag gebeld kei bot van ' ja je had bod gedaan maar is iemand anders worden die fors overboden heeft met een ton, goed?' 'oke hoi'... Grrrr.
Gekkenhuis speelt echt nog wel.


Met zoveel belangstelling is dat ook een illusie.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:00

Overboden met een ton? Serieus? Dat vind ik echter achterlijk. En over een paar maanden grote paniek, want "de lasten zijn te hoog, we moeten verkopen, maar dan blijft er een restschuld over, wat moeten we nu toch doen?"

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41332
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 17:02

Hutcherson schreef:
Grrrr we hadden echt het huis gevonden. Zagen ons er helemaal lopen. Makelaar zei al dat binnen enkele uren de eerste bezichtigingsronde vol zat. Zaten wij gelukkig bij. Bod gedaan, net ieeetsje onder de vraagprijs om onderhandelingsruimte te hebben. Wilde met liefde verhogen naar vraagprijs. Vandaag gebeld kei bot van ' ja je had bod gedaan maar is iemand anders worden die fors overboden heeft met een ton, goed?' 'oke hoi'... Grrrr.
Gekkenhuis speelt echt nog wel.

Een ton is echt bizar. Toen al, maar nu nog meer :').


chevax schreef:
Overboden met een ton? Serieus? Dat vind ik echter achterlijk. En over een paar maanden grote paniek, want "de lasten zijn te hoog, we moeten verkopen, maar dan blijft er een restschuld over, wat moeten we nu toch doen?"

Ja, dit :=. Of de financiering komt niet rond. Er zijn nog steeds mensen die denken dat je met zwart geld een hypotheek kunt krijgen :=.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 18:20

Sommige mensen hoeven niet te lenen en als je iets perse wil hebben en je kan het betalen......why not?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, carola, DotBot, Heez, Julimy, Nanu, VogeltjeM, YandexBot en 24 bezoekers