Help! Eerste zakelijke lease auto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 01:25

Je begint bij de voorwaarden die je werkgever stelt aan het gebruik van de auto. Daarna die van de leasemaatschappij.
Bijvoorbeeld: wie mogen er allemaal in rijden en wat zijn de voorwaarden daarvan?
Mag je naar het buitenland (privé) en welke kosten horen daarbij? Brandstof? Extra verzekering?
Zijn er extra restricties? Ooit gelezen dat een lease-auto niet naar GB mocht :?

Naast de bijtelling van de belastingdienst, vraagt de werkgever ook een bijdrage bij privé gebruik? Is die bijdrage dan aftrekbaar van de inkomstenbelasting?
Welke kosten brengt de werkgever verder in rekening? prijs per km voor privé gereden km, bijvoorbeeld, maar denk ook aan vergoeding van brandstofkosten of soortgelijke posten.

Rijdt je met reklame van je werkgever rond?


Voor de afweging wel/niet privé: weet om te beginnen precies wat de BMW je kost! Hoeveel km je nog per jaar rijdt als je geen zakelijke km meer rijdt.
Je werkgever moet je exact voor kunnen rekenen wat de lease-auto je gaat kosten. Zaag 'm daar desnoods flink over door!
Die twee getallen moet je naast elkaar zetten en dan maak je de keuze wat iets je waard is.

Ik kreeg ooit een Peugeot 305 aangeboden die me, omgerekend, zo'n 300 euro per maand zou gaan kosten. Ik moest 250 euro bruto salaris inleveren, wat ik niet als vergoeding kosten lease-auto kon opgeven en daarnaast kreeg ik gewoon de bijtelling van ca 125 euro per maand. Dat bij een salaris van zo'n 1400 euro bruto. (let op, dit zijn omgerekende bedragen; voorbeeld stamt uit begin jaren '90).

Ik zal morgen even kijken, mijn huidige werkgever heeft ergens op intranet een pagina "je eerste lease-auto" Wellicht staat daar nog iets nuttigs voor je.

@zebrastreep: dat ligt eraan hoe de leasemaatschappij EN je verzekeraar daarmee om gaan.
Ik kreeg wel een verklaring mee van de leasemaatschappij die werd geaccepteerd door de verzekeraar van m'n privé auto. Maar geen garantie dat ze dat allemaal doen!

@Taffje: zo'n vergoeding moet dan al gauw richting de euro per km bruto gaan, wil je alle kosten vergoedt hebben.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:04

MarjanB schreef:
Je moet een verklaring opvragen voor je schadevrije jaren. Kan gewoon.

Verder op leaseplan kan je aardig zien wat een auto kost in de lease. Jaren en km wel ff aanpassen. Ik heb bijvoorbeeld een Renault megane 160pk en die kost me dacht ik iets van 250 netto per maand anders even vragen of ze een berekening willen maken voor je. Voor dat geld kan ik geen nieuwe auto rijden incl benzine. Daarnaast kan je ook nog kiezen om de auto alleen zakelijk te gebruiken en dan betaal je geen bijtelling. Moet je wel km bijhouden en Max 500km per jaar privé.

Sorry Marian, dat is een dooddoener eerste klas. Je kunt voor dat geld geen nieuwe auto rijden, nee, maar een fatsoenlijke occasion kun je er prima van betalen. Daarbij heb je dan zelf in de hand wanneer en dus hoeveel je erop afschrijft doordat je zelf bepaalt wanneer ie ingeruild wordt.

Daarnaast is het ook de vraag welke eisen je stelt aan een auto. Op basis van de auto die TS nu heeft lijkt het dat ze weinig bijzondere eisen heeft behalve dat ze een fatsoenlijke auto wil hebben die haar veilig van A naar B brengt.

Dat is iets anders dan wanneer je zegt: ik moet 2 ton aan de haak kunnen hebben en daarmee moet ik fluitend de Ardennen in kunnen.
Ik zie al 30 jaar de discussies langs komen over leaseauto's die eigenlijk de caravan niet kan/mag trekken of dat er weer regeltjes zijn aangepast waardoor ze bij de volgende auto in de problemen komen met het gewicht van hun caravan.

Daarom ook het advies aan TS: zorg dat je weet wat de BMW je precies kost! Zodat je ook op basis van feiten kunt afwegen. Neem daarbij ook mee dat een auto los verkopen vrijwel altijd minder geld oplevert dan inruil. Neemt de leasemaatschappij jouw auto over voor een marktconforme prijs?

Tot slot: houdt er rekening mee dat lease-auto's in de toekomst duurder worden omdat regels veranderen, bedrijfsbeleid verandert en jij wellicht ook andere eisen gaat stellen. Dat moet wel in je budget blijven passen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:55

Ehm, afschrijving?
Niet om het een of ander maar ik kocht de Volvo 14 jaar oud met 2 ton op de klok voor 8k. Nu betaal ik 10k voor een soortgelijke Volvo van 20 jaar oud en 350k op de klok. Check gaspedaal.nl
Hoezo afschrijven?

Daarnaast moet je dan minimaal ook mee nemen dat je €0,19 per zakelijke km vergoedt krijgt; in mijn geval zo'n 100 euro per maand.

Maakt jouw rekensom nog 150 euro kosten. Ik wil de baas mee maken die mij daarvoor een V90 laat rijden; ik krijg daar nog geen V60 voor en waarom zou ik iets accepteren dat minder is dan wat ik privé rijdt?

Keuzes, Marjan, keuzes en iedereen heeft z'n eigen argumenten.
Het is niet goed of fout, het is een kwestie van afwegen op basis van feiten.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:21

MarjanB schreef:
Daarom heb ik er bij staan dergelijke auto. Aan een oudere auto heb je wellicht meer onderhoud, ja je verzekert hem misschien ook niet all risk. Maar wel een risico op ineens hogere kosten.

Kijk als je ergens gaat werken kan je het onderhandelen hè! Ik heb gewoon gezegd dit wil ik netto overhouden en zo’n auto ongeveer dus dat moet t bruto zijn. Als ze je willen hebben gaat t ook niet meer om die laatste paar honderd euro

Het gaat ook niet om die laatste 100 euro maar het gaat om het totale plaatje van alle feiten.
Als je dan alle kosten in beeld brengt, moet je ook de eventuele inkomsten mee nemen. Die horen er gewoon bij.


Ik heb dat weleens in gebracht: deze auto heb ik en dit kost ie. Dat lever jij terug en anders stop je die lease-auto maar daar waar de zon niet schijnt.
Dat vond ie flauw maar hij had geen antwoord op mijn vraag waarom ik een nieuwe auto zou moeten hebben. Denk je echt dat ik in een 20 jaar oude Volvo rijd omdat ik niks beters KAN betalen?
Het verschil tussen kunnen en willen snappen maar weinig mensen bij HR......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:06

MarjanB schreef:
En vergeet niet dat een bedrijf ook nog wel eens eisen stelt aan je privé auto als in representatief zijn..

Dat representatieve wordt nogal eens overrated.
Ik had een E-kadett als leaseauto (ja, dat zegt iets over de tijd) en kreeg bij de lokale garage hun oude D-kadett mee als leenauto bij onderhoud. Zegge en schrijve 1 klant heeft daar ooit een opmerking over gemaakt en dat was een grap. We kenden elkaar ook buiten het werk om.

Als ik ieder knuppel die onbeschoft doet op de snelweg na zou bellen op de nummers op de auto, zat ik meer aan de telefoon dan iets anders. Zo doordrongen is men blijkbaar niet van die presentatie.....

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:27

Sure_lee schreef:
Ik heb ook al een jaar op 7 een leaseauto en ik ben er echt heel blij mee. Ik rijd nieuwe auto's, kan er 1 paard mee trekken en ik weet gewoon wat ik iedere maand kwijt bent. Vooral dat laatste vind ik heel fijn. Nooit onvoorziene kosten geeft mij gewoon veel rust.
Daarnaast kan ik overal en nergens spontaan heenrijden zonder te hoeven denken of ik de brandstof wel kan missen deze maand.
Het geeft mij dus heel veel vrijheid en dat vind ik best veel waard.

Kijk gewoon naar wat je aan kosten hebt per maand, wat je wilt overhouden voor leuke dingen en wat voor auto je zou willen rijden. Maak daarvan een berekening. Gooi er nog wat bovenop als onderhandelingsruimte en leg dat bij de werkgever neer.

Daar voer je een punt aan: valt er wat te kiezen?

Als je daarin (onderhandelings)ruimte hebt, is dat een ander uitgangspunt dan een werkgever die zegt: je kunt kiezen tussen auto A of auto B, that's it.

Wat je daar nog bij moet doen: wat is de inschatting van de werkgever aan zakelijke km per jaar? Daar hebben ze echt wel beeld bij als je ze niet aan de laatste km opknoopt.
Het maakt nogal uit of je 10k of 100k per jaar zakelijk rijdt. In het laatste geval zou ik echt geen privé auto inzetten terwijl 10k niet zo spannend is (doe ik ongeveer op jaarbasis, niet woon-werk-verkeer)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Damelza, Evito_06, Frummel01, Ik_is_Ik, Marlis, Mila17 en 62 bezoekers