Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 22:46

Nou ik heb zojuist de best besteedde €5 euro uitgegeven van deze hele winter denk ik. Via marktplaats een XL old fashion skibroek nog met elastiek aan de bovenkant en rits aan de onderkant gevonden voor 5 euro.
Kom inmiddels bevroren aan op werk met de scooter, dusdanig dat ik niet meer opwarm en het heel veel energie kost, komende dagen gaat het vriezen en moet ik elke dag om 06:00 in de ochtend een half uur op dat ding zitten voor werk, dat is dus geen goed begin van de dag.
Hij past over mn normale kleding en schoenen heen, dus dit ding gaat echt mn leven redden. Loop er wel elke dag bij als een vuilniszak zo, maar wel een warme vuilniszak _O-

Oohja en ik heb een sollicitatiegesprek volgende week, beetje onverwachts, maar er kwam een leuke vacature voorbij bij een hele kleine praktijk in de buurt, iets wat zeldzaam is tegenwoordig gezien de grote overname van ketens e.d. Ik ben echt van het persoonlijk en kleinschalige. In een grote praktijk wou ik niet meer werken, maar dit lijkt mij wel wat. En ook precies voor het aantal dagen/uur in de week wat goed zou passen.
Volgende week maar even in gesprek, kijken of het klikt en wat het doet betreft arbeidsvoorwaarden, salaris e.d.
Salaris is in dat opzicht nog wel een dingetje, want de sector betaald over het algemeen heel slecht en ik moet er wel van rond kunnen komen.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 23:01

Dat zijn fijne aankopen Faelynn :j
En ik ga heel erg voor je duimen dat het gesprek lekker loopt én ze met een fatsoenlijk aanbod komen :$ :)

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:17

Ik lees graag mee :)

Best veel zorgen momenteel voor de toekomst hoe ik alles ga aanpakken.
Ben sinds ruim een jaar klaar met studeren, een huurwoning, eigen paard en vind het ook heel erg leuk om leuke dingen te blijven doen met vrienden zoals ik altijd al deed. Ik merk dat ik momenteel ondanks een goede baan wel wat zorgen heb omdat alles zo duur is. Ik ben best bang dat een koopwoning er niet in zit zoals het nu doorgaat qua sparen. Ook merk ik dat ik niet meer alles kan doen wat ik altijd wel deed.
De studieschuld hoef ik nog niet af te lossen, maar twijfel om hier wel mee te beginnen, maar ja, wat is wijsheid...

Ik mis toch wel echt de potjes in de ABN app. Ik denk echt dat het mij kan helpen om spaardoelen/ potjes te hebben. Mocht iemand toch weten hoe dit kan in de ABN app, zou diegene mij dan een berichtje willen sturen?
Ik heb in ieder geval laatst alles op een rijtje gezet en heb voor mezelf in een excel bestand alles bijgehouden. Daarin zie ik ook terug dat ik veel meer geld uitgeef aan leuke dingen dan ik zou willen. Echt iets om bij te houden en in de gaten te houden.

Toevallig wel nu een hele drukke maand en veel gepland als in uitjes/ dagjes weg. Wil voor 2023 ook wel echt anders gaan leven zodat ik ook kan waarmaken wat ik graag zou willen. De dingen die nu eenmaal staan laat ik ook gewoon doorgaan heb ik al besloten

Elaya


VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-22 23:47

Welkom :)

Misschien bij de uitstapjes / dagjes / leuke dingen die je doet kijken wat je doet en wat je dan consumeert etc, of je dan dus nog wel leuke dingen kunt doen maar 'anders'?

Klinkt heel duf maar ik heb een museumjaarkaart en dan kun je dus naar tig tentoonstellingen gewoon gratis :) als je dan nog eens koek en zopie meeneemt ben je een hele dag zoet / middag en kost het je vrijwel niets. Dat is dan wel de 'kale' versie van een uitstapje maar het scheelt echt heel veel geld als je er af en toe zo een tussendoor doet.
Als je vrijwilliger of zoiets wordt bij een filmhuis of concertpodium kun je 'gratis' allerlei evenementen meemaken. Of vrijwilligen bij een evenement dus of zoiets ?

Soms is het ff omdenken :j maar er is best veel mogelijk ook met minder geld uit te geven.

En als je bijv lekker wilt shoppen, denk eens aan een vintage tour in een stad, langs alle retro / kringloop winkels gaan en daar op zoek naar van die retro schatten, echt heerlijk om te doen vind ik dat [&] :)) en als je ze dan een beetje pimpt heb je ook leuke originele cadeautjes enzo.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Prairy
Berichten: 9054
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 00:24

Je bent in ieder geval goed begonnen, door een overzicht te maken.

Je kunt ook gewoon in Excel tijdelijk een potjes overzicht maken.

Verder misschien leuk om mee te doen met de Sparen challenge van Porterenee en leaseplanbank.

Sowieso is de site van Porterenee echt een grote aanrader om te lezen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 08:54

Er zijn ook podcasts over besparen en slim met je geld omgaan, denk als je even zoekt dat je er wel snel wat mee kan.

Verder in dagelijks besparen is het vooral verwarming laag, waterverbruik in de gaten houden, onnodig stroomverbruik beperken, kijk waar je kan besparen op brandstof.
Qua boodschappen folders in de gaten houden. Voor leuke dingen zoals dagjes weg eens kijken op vakantieveilingen, groupon etc? Wanneer wij in het weekend naar de stad gaan overdag nemen we weleens de trein. Ritje van 5min, kost €2,5 voor mijn ticket heen én terug (vriend rijdt gratis via werk) en komt sowieso veel goedkoper uit dan met de auto. Parkeren alleen is al minimaal €3,5 voor een hele dag en die parking staat meestal stampvol...

Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:32

Goede tips al hierboven.

Ik heb helaas een dure maand. Mijn elektrische fiets is gestolen en natuurlijk was de verzekering net afgelopen 8)7 Maar goed, in de BF-sale wel gelijk een nieuwe gekocht met 800,- korting.

O, ik heb in de Rabo-app ook dat wisselgeld-ding ingesteld en een automatische overboeking van alles wat over is aan het eind van de maand.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Luxorvalkje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 09:43

Ik ben in september verhuisd naar een appartementencomplex.

Die 2x €190 zou ik goed kunnen gebruiken, maar die krijg ik niet omdat we blokverwarming hebben. Heb wel een eigen meter, maar er is dus maar één energiecontract. :\

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Berdien

Berichten: 64501
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:18

Wat zuur Luxorvalkje. Ik heb ook blokverwarming, maar daarnaast wel een eigen Essent-aansluiting voor stroom en gas (gasfornuis). Ik krijg de € 190 dus gewoon. Heb je geen eigen aansluiting voor je elektriciteit?

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Luxorvalkje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:21

Ik heb wel een eigen meterkast, maar dus geen eigen contract.
Daar zit de crux

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Berdien

Berichten: 64501
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:03

Aaiii wat zuur -O- Dan word je dubbel gepakt, want ook het prijsplafond icm blokverwarming is ingewikkeld.

Sorry voor het binnenvallen overigens :o Ik lees hier al tijden mee voor tips en trucs. Het in de praktijk brengen is echter wat ingewikkelder := Al scheelt 1 paard ipv 2 paarden wel serieus veel geld. Nu daar nog de vruchten van plukken, na verkoop ene paard kwam eerst de dierenarts, toen de zadelpasser (incl nieuw zadel), toen een stapel supplementen/medicijnen en toen weer de zadelpasser omdat ze binnen een maand zo veranderd was (goed voer en meer in het werk) dat ze weer uit haar zadel was gegroeid :roll:

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 16:22

Dierenarts is altijd pittig. Hier nog rekening van alle gedoe omtrent die peesblessure die moet komen, dan binnenkort tandarts voor 3 (1 paard en 2 mini's, waar ik bij die laatste best wel werk verwacht) en dan castratie van 1 van de mini's. Gelukkig werken zowel DA als TA standaard met 1 factuurmoment op het einde van de maand. Houdt het overzichtelijk en je kan je mentaal voorbereiden :+

En eerlijk is eerlijk, nu er eentje met die blessure staat heb ik dus geen uitgaven aan lesgeld voor de komende weken.

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-22 19:30

Paarden zijn echt helemaal geweldig maar niet voor je portemonnee :7

Wat balen als je die 190 Euro niet krijgt... :(:)

Afgelopen maand maar eens weer goed bijgehouden hoeveel de uitgaven aan dagelijkse boodschappen zijn en voor vriendlief en mij samen zitten we 11% boven het bedrag van vorig jaar (leven de overzichten die ik elke maand maak).
Dat klopt natuurlijk wel ongeveer met de inflatie :j

Ik merk wel dat ik het overzicht momenteel wat kwijt ben, ook omdat mijn opdrachtgevers op verschillende momenten betalen en ik soms een grote, soms een kleinere factuur heb. En dan nog dat geld van de energie nota, de teruggave van de nota, kreeg ook nog geld terug van de belasting én moet nog geld betalen (zooooo onhandig....). Naja. Plus dat je pas in januari weet wat dat energieplafond werkelijk gaat betekenen.... en dan straks in januari weer alle gemeentebelastingen, die WOZ ook geen idee waar dat nu heen gaat met de dalende huizenprijzen (maar iets zegt me dat de belastingdruk vast wel weer omhoog gaat...) vind dat best lastig, qua planning :o?

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:31

Het zou handiger zijn als belastingen krijgen/betalen in dezelfde periode zou vallen als eindejaarspremie of vakantiepremie krijgen. Dan zit alles bij elkaar.

Ik kwam zonet thuis en de temperatuur stond op 17,5 graden. Toch best fris! Gelukkig was de timer net aangesprongen en is het intussen al bijna de gewenste 19 graden in huis. Het is alleen jammer dat het huis alsnog zo snel afkoelt, ook al staat er niets open qua ramen, is er amper wind etc.

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:49

Hier berekent dat het op jaarbasis zo’n 450,- euro’s scheelt als we onze elektrische kachel gebruiken ipv gas :+
Morgen eens testen hoe dat bevalt en of de berekening klopt.

Temperatuur :Y) in huis nu op 18 graden. Heeft even geduurd, maar nu geen koude handen meer en zelfs mn oversized fleecehoody niet meer nodig. Zou je er dan echt aan kunnen wennen?
Nog wel koude voeten, maar dat heb in altijd

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:00

O jeetje, ik had iedereen netjes reactie gegeven logt bokt uit :')

In verband met de tijd die ik nog heb even een snelle reactie. Wat fijn dat jullie direct al zo meedenken.
Mocht iemand nog goede podcasts weten dan hoor ik dit graag. Ik heb enkel de podcast van Porterenee gevonden vanmorgen toen ik even kort keek. Dit vond ik erg leuk, maar wel erg kort. De website heb ik nog niet naar kunnen kijken, dus ik ben benieuwd.

Verder wil ik er even aan toeveogen dat ik voor wat betreft uitjes al wel elke maand een bedrag heb gereserveerd dat ik max mag uitgeven aan uiteten, shoppen, uitjes, activiteiten etc. Als er wat over blijft kan dit een volgende maand worden ingezet of kan naar de spaarrekening. Daar ben ik nog niet helemaal overuit. Al zou dat laatste beter zijn.

Verder hebben deze berichtjes me er ook aan herinnerd dat ik toch echt vaker de fiets kan gaan pakken dan ik momenteel doe... Ik pak snel de auto. Openbaar vervoer is niet handig in verband met de uithoek waar ik in woon en daardoor ben je al snel veel geld kwijt aan het OV, bovendien is parkeren hier zo'n beetje overal gratis.

Merk dat ik het werken met Excel en potjes nog niet heel handig vindt. Hopelijk vind ik daar nog wat anders voor.

Verder voor wat betreft de kachel, die is nu best wat aan maar merk ook dat het zonder echt te koud is. Dan is het hier binnen nu 14/15 graden. Even 2 uurtjes de kachel aan en de deuren dicht in mijn kleine woonkamer helpen overigens heel goed. Dat scheelt dan. Beter dan de hele avond de kachel aan. Overdag ben ik doordeweeks vier dagen op werk en op mijn vrije dag veel op stal, dus dat scheelt ook.

Mijn zorgen zitten er vooral in dat sparen amper lukt waardoor ik momenteel ook eigenlijk geen buffer heb. Dit is ook de reden dat ik afgelopen maand begonnen ben met overzicht brengen in mijn uitgaven en inkomsten. Ik weet dat ik daar nu niet direct wat aan kan doen en dat dit een goede eerste stap is, maar merk dat het me veel bezig houdt.

@Luxorvalkje wat balen dat je daar niet voor in aanmerking komt..... Eigenlijk oneerlijk hè.

@Fitzroy Jeetje dat is ook balen en geen kleine uitgave die je daarvoor nu moet doen -O- gelukkig dat je nog veel korting had.

Elaya

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:10

Felien_Kyra schreef:
Verder voor wat betreft de kachel, die is nu best wat aan maar merk ook dat het zonder echt te koud is. Dan is het hier binnen nu 14/15 graden. Even 2 uurtjes de kachel aan en de deuren dicht in mijn kleine woonkamer helpen overigens heel goed. Dat scheelt dan. Beter dan de hele avond de kachel aan. Overdag ben ik doordeweeks vier dagen op werk en op mijn vrije dag veel op stal, dus dat scheelt ook.

Mijn zorgen zitten er vooral in dat sparen amper lukt waardoor ik momenteel ook eigenlijk geen buffer heb. Dit is ook de reden dat ik afgelopen maand begonnen ben met overzicht brengen in mijn uitgaven en inkomsten. Ik weet dat ik daar nu niet direct wat aan kan doen en dat dit een goede eerste stap is, maar merk dat het me veel bezig houdt.


Poeh, 14/15 graden vind ik ook wel erg koud. Onder de 18 graden vind ik het thuis niet prettig stil zitten.
Wellicht is een elektrische kachel een idee om gas mee te besparen?

Ik zou het sowieso omdraaien: niet uitgeven en kijken wat overblijft om te sparen, maar andersom.
Wij hebben spaarpotjes bij de Rabobank (alle 20 zij in. gebruik :+ ).
Wij kijken eerst wat onze vaste lasten zijn (ook wat we maandelijks uit willen geven aan benzine, boodschappen) en hebben spaarpotjes voor onderhoud auto/woning/motor en aparte potjes voor onze dieren).
We hebben dus behoorlijk wat potjes, maar zo is er dus ook altijd budget om grote dingen te betalen zonder dat je het merkt.
Onderaan de streep blijft er dan wat over en dat is gesplit door twee. Zo legt een ieder bij ons naar rato in en hebben we elk evenveel vrij te besteden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:26

Elke keer als ik loon krijg, tel ik mijn vaste kosten uit: bijdrage gezamenlijke rekening, stalgeld, lesgeld per maand, huurgeld weide. Dat trek ik van het bedrag af wat dan op mijn zichtrekening staat. Dan bekijk ik welke andere kosten ik nog voorzie: diesel, DA/TA/smid, cadeautjes voor verjaardagen... Daar telt ik nog ongeveer €150-€200 extra bij en al de rest gaat naar de spaar.

Per maand is wisselend. De ene maand is het €50 wat naar de spaar kan, andere maanden is dat zowat €800 tot €1000.
Komende maand krijg ik dus de TA op bezoek (gok op €100/paard), dan de castratie (gok op €200) en dan nog de kosten van de peesblessure, laat ons dat gokken op €350. Ohja, en de smid is normaal ook nog voor deze maand, da's ook iets van €140 :P

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 23:55

Aaah wat een goed idee. Vaak weet ik namelijk best heel goed wat ik ga doen, wat er voor het paard moet gebeuren en wie er jarig zijn of iets (en of tanken nodig is). Vaste lasten heb ik indd op een rijtje gezet. Misschien ben ik dan ook minder teleurgesteld. Nu zou ik namelijk met regelmaat me niet kunnen houden aan bepaalde bedragen. Al vind ik dat ik in mijn eentje met boodschappen echt wel een bepaald bedrag moet kunnen aanhouden..

Elaya

Prairy
Berichten: 9054
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:26

Ik heb in Any do een afvinklijstje gemaakt waarin mijn vaste kosten staan. Elke maand even aan/uit zetten en ik weet precies wat er nog moet komen.

Ik werk met een vaste lasten rekening (hier komen de salarissen op binnen) en een betaal rekening, hiervan worden boodschappen etc betaald. Er staat standaard 100 euro op, ik betaal iets en vul het aan uit de potjes op mijn spaarrekeningen.

Ik heb ook nog een externe spaarrekening bij de leaseplanbank. Hier krijg je nog een heel klein beetje rente maar belangrijker, ik zie hem niet in mijn Rabo overzicht staan dus is hij minder verleidelijk om even iets af te halen.

Hierop spaar ik bijv vooruit voor de zorgverzekering, gemeente lasten of andere dingen die pas later gaan komen. Zij krijgen binnenkort ook potjes gelukkig.

Wat iemand hierboven ook zei, zodra je geld binnen komt, gelijk alles in potjes zetten/sparen. Daarna pas uitgeven en niet meer als er in de potjes zit.

Eerst sparen voor je buffer, dan voor andere doelen en evt gaan denken aan (kleine bedragen) gaan beleggen.

Mr. Fob en Geldnerd vind ik ook leuk om te lezen.

Jong beleggen podcast wordt vaak aangeraden als je over beleggen wil leren, betekent nog niet dat je nu gelijk in moet gaan leggen, maar als je toch een podcast wil, pak dan ook deze mee.

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:33

Ik heb ook weer wat spaarpotjes bijgemaakt.
Had mijn elektrische fiets met een lekke band voor onderhoud weg gedaan.
Was nu 1,5 jaar oud en ruim 9000 km mee gefietst.
Kosten €195,-… onderhoudsbeurt was €90,- de overige €100 voor 2 nieuwe binnen en buitenbanden.
Ga nu €25 per maand sparen, dan voelt de rekening niet zo zuur.

Verder heb ik bij Knab 2 betaalrekeningen.
1 voor vaste lasten. Weet exact wat dat per maand uit gaat en dat laat ik er iedere maand op staan.
1 voor vrije uitgave. Deze rekening is ook gekoppeld aan mijn telefoon en horloge. De andere rekening niet.

Als mijn loon gestort wordt doe ik het volgende.
X bedrag naar gezamenlijk van mij en vriend.
X bedrag naar mijn spaarrekening
€100 naar spaarrekening paard. Voor wanneer er kosten zijn
€50 naar spaarrekening vakantie.
€25 euro naar spaarrekening fiets.
€300 naar pensionstal.

Wat ik dan overhoudt stort ik op mijn vrije uitgave betaalrekening en kan ik vrij uitgeven per maand.

De bonussen die ik ontvang verdeel ik ongeveer 75/25 over spaarrekening en vakantie spaar.

In excel heb ik fijne bestanden waar ik alles in bij houdt.

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 01:36

Felien_Kyra schreef:
Aaah wat een goed idee. Vaak weet ik namelijk best heel goed wat ik ga doen, wat er voor het paard moet gebeuren en wie er jarig zijn of iets (en of tanken nodig is). Vaste lasten heb ik indd op een rijtje gezet. Misschien ben ik dan ook minder teleurgesteld. Nu zou ik namelijk met regelmaat me niet kunnen houden aan bepaalde bedragen. Al vind ik dat ik in mijn eentje met boodschappen echt wel een bepaald bedrag moet kunnen aanhouden..


Weten wat je vaste lasten zijn en inspelen op de nieuwe maand gaat je echt veel inzichten geven denk ik.

Eapy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:22

Wat leuk om te lezen dat er anderen zijn die werken met een vaste lasten rekening en een vrije uitgave rekening. Dat doe ik ook maar had nog nooit iemand anders erover gehoord. Moet zeggen dat ik het ook niet graag over geld heb, dat was vroeger echt een taboe thuis.

Zodoende heb ik de omgang met geld ook niet van jongs af aan goed geleerd, wat in combinatie met een verbaal taboe erop voor best wat moeilijkheden zorgde toen ik ineens op m’n 18e in m’n uppie in een ander land stond. Het duurde even maar het is goed gekomen, gelukkig.

Nu merk ik dat ik het makkelijker vind om überhaupt mijn bank app te bekijken en soms zelfs leuk vindt om te budgetten. Ik heb het gevoel dat ik veel meer controle heb, ook als het een maandje minder is.

Ik heb verschillende tabellen (in Google docs, dat vond ik handiger zodat ik het op elk device apple/non-apple kan bereiken zonder dat ik 6 verschillende documenten moet updaten) om alles bij te houden. Ik heb al mijn vaste lasten uitgeschreven (huis, gezamenlijke rekening, paard, ziektekostenverzekering, bijdrage aan een goed doel, streamingsdiensten, etc etc etc) en uitgerekend wat ik daarvan overhoud nadat alle vaste lasten eraf zijn. Voor mijn paard bereken ik iets meer dan verwacht, en als dat deel niet opgebruikt is gaat dat naar haar specifieke spaarrekening.

Van wat ik uiteindelijk over heb gaat een groot deel naar andere spaarpotjes en ik geef mezelf een maximumbedrag om aan ‘leuke dingen’ uit te geven per maand. Dat is niet breed, maar ik heb uiteindelijk meer plezier van mijn spaardoelen bedenk ik me dan. Dat bedrag zet ik op mijn vrije uitgave rekening en als het op is heb ik pech. Dat houdt het overzichtelijker.

Verder vind ik Vinted echt een uitkomst. Als ik iets zie wat ik leuk vindt, kijk ik áltijd eerst op vinted. Heel vaak staat het erop of in ieder geval iets vergelijkbaars.

Ik heb een ambitieus spaardoel (voor mijn doen dan..) voor eind 2023. Ik zal dit topic dus trouwer gaan volgen! Succes iedereen met sparen! :$

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:34

Goed bezig Eapy! En budgetteren is gewoon heel leuk! Zeker nu met de spaarpotjes waar je groei in kunt zien.

Ik zit bij Knap en daar kun je een spaardoel maken in je spaarpotje. Toch leuk om te zien hoe die procenten iedere maand oplopen en super als je je doel behaald.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:41

Varekaj schreef:
Het zou handiger zijn als belastingen krijgen/betalen in dezelfde periode zou vallen als eindejaarspremie of vakantiepremie krijgen. Dan zit alles bij elkaar.

Ik kwam zonet thuis en de temperatuur stond op 17,5 graden. Toch best fris! Gelukkig was de timer net aangesprongen en is het intussen al bijna de gewenste 19 graden in huis. Het is alleen jammer dat het huis alsnog zo snel afkoelt, ook al staat er niets open qua ramen, is er amper wind etc.

Hier koelt het ook enorm af, De pelletkachel gaat nu om 17.30 aan. Tegen 19 uur is het een mooie gevoelstemperatuur (uur dat we ongeveer thuiskomen), dan is het vaak pas 17-18 graden, maar niet meer kil zeg maar. Tegen dat we op de bank zitten is het ergens rond de 20 graden.
om 22.30 gaat die uit, en nu bv is het maar al weer 14 graden meer.
Ondanks inmiddels nieuwe ramen (maar de voordeur zit wel nog in de living en die is oud).

Voor de belgen: vanaf januari gaat dat stroom piektarief in. Dat is me een hoop gedoe joh!
Ik heb nog een terugdraaiende teller met nu sinds kort zonnepanelen, maar daar gaan ze dan gewoon een gok in maken blijkbaar...

Ik heb wel boodschap gekregen dat ik 160 euro stroom terug krijg, dus dat is wel fijn.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanneke137, Janinevv, L_iek, Malle_meid, SentiBot, Supertje, Tigress en 50 bezoekers