Hoe hebben jullie je voortuin?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:18

Ik heb voor het eerst sinds ik op mezelf woon een voortuin, nu zit ik me helemaal rot te googelen en pinterest-en op leuke ideeën, maar ik ben gewoon eens benieuwd. Wat hebben jullie met je voortuin gedaan? Betegeld of met grind? Of juist vol met planten?

Wie weet haal ik er nog wat (meer) inspiratie uit en ik vind het ook vooral gewoon heel leuk om te zien hoe anderen hun (voor)tuin hebben :D

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 00:32

AfbeeldingDeze is van vorig jaar

Afbeeldingen Deze van dit jaar, veel groenblijvend, veel bloemen en bessen voor de insecten en vogels

Doubtless

Berichten: 8478
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:28

Alsjeblieft geen grint en tegels |(
Wij hebben wat lindebomen met daaronder een hele grote hedera. Maar we gaan 'm volgend jaar aanpassen. Hedera eruit, border aanleggen, planten erin. Met wat extra aandacht wat voor de insecten en vogels aantrekkelijk is.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:36

Wij hebben een betegelde oprit voor onze kampeerbus, daarnaast borders met een boom en struiken en veel planten die aantrekkelijk zijn voor insecten.
We hadden tussen de borderd ook tegels liggen, die hebben we er onlangs uitgehaald en vervangen door los gestort grind, zodat regenwater de grond in kan trekken in plaats van wegstroomt richting de straat.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:40

Ik heb even geen foto, maar we hebben een georganiseerde chaos :D
Een aantal flinke vlinderstruiken, wat mooie bloemen, maagdenpalm en veel kruiden voor de thee (munt, citroenmelisse, lavendel). Tegen het huis aan heb een "eetbaar strookje" met tomaten, courgette, blauwe bessen, frambozen en aardbeien

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:42

Wij wonen er nog niet maar wij hebben over een paar maanden een leuk formaat voortuin. Nu is het gras en een open houten hekwerk(kunnen er egels enzo doorheen) en ik ben van plan om de drie zijkanten vol te strooien met wild/pluk bloemen en iets voor de bijtjes. <3

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:46

Vol planten en kruiden. Daardoor ook amper onkruid en ontzettend veel blije insecten.

Afbeelding

Foto van net na de zomer dus alles uitgebloeid.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:47

Ik woon op een hoek dus heb aan twee zijdes een strook tuin

In een zijde hebben we gras met een border met planten. Verder nog wat losse boompjes

Aan de andere kant heb ik gras met een border met bessen struiken. Een houtsnipper paadje naar een bankje en weer wat boompjes (oa appel)

Beide tuinen zit een hegje omheen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:48

Pad waar een paar auto's en de trailer staan, gras, een haag bij de weg, een paar hortensia's en ieder jaar komen in het gras sneeuwklokjes naar boven. Oh ja, en er zit nog een ton in die als soort vijvertje dienst doet, zat er al toen we hier kwamen wonen.

Dus niets spannends en meer dan zat voor het onderhoud wat wij er aan doen O:) .

Het is ook meer een erf dan een tuin. Manlief en ik hebben beide geen groene vingers en er ook geen aardigheid in.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:49

Onderhoudsvrij, ik heb wat ze ook wel noemen een Dela tuintje. Grind en 2 grote bloempotten met in beide een olijfboom. En een beukenhaag maar die onderhoud de gemeente omdat ie op de gemeente grond staat. Ik heb een hekel aan tuinieren en m'n man weinig tijd ervoor dus daarom een onderhoudsvrije tuin.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:51

geen foto,maar ik heb een voortuin van ongeveer 20 vierkante meter.
er zit een haag omheen, weet niet zeker maar ik denk liguster.
langs de heg een pad met flagstones..handig in verband met snoeien!
heb 3 verschillende kleuren vlinderstruiken staan.
verder een hebe,lavendel,er staat een kleine hortensia in.
nog wat klein plantenspul, staat gewoon door elkaar.
en ik hoop aankomend voorjaar heeeel veel bloeiende bloembollen,want heb er 100 bij gezet.
ik heb van alles wat staan.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:28

fjordjes schreef:
Onderhoudsvrij, ik heb wat ze ook wel noemen een Dela tuintje. Grind en 2 grote bloempotten met in beide een olijfboom. En een beukenhaag maar die onderhoud de gemeente omdat ie op de gemeente grond staat. Ik heb een hekel aan tuinieren en m'n man weinig tijd ervoor dus daarom een onderhoudsvrije tuin.


Oprechte vraag, hoe is zoiets onderhoudsvrij? Er komt toch veel 'onkruid' omhoog tussen het grind, of niet?

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:01

Worteldoek eronder en spuiten tegen onkruid.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:05

Alleen maar tegels want het is de oprit! :D

Ik raad je aan om eens te zoeken op insectvriendelijke planten. Insecten hebben het zwaar!

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:08

Wij hebben een oprit vol grind (van die irritante kleine die je op zolder nog terugvindt) met daarnaast een kleine voortuin met een beukenhaag, hortensia's en een magnolia. De hoeveelheid onderhoud valt heel erg mee. De beukenhaag snoeien we 2x per jaar, de hortensia's en magnolia 1x per jaar. Onkruid is gek genoeg heel beperkt, de hortensia's staan vrij dicht op elkaar dus misschien dat het daar door komt? In de herfst gooien we het bladafval van de oprit ook in de voortuin er bij en daar lijkt alles (dieren, planten) baat bij te hebben :)

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:21

Wij hebben momenteel vooral veel gras, met wat borders er in. We breiden langzaamaan uit naar meer borders. We hebben een paar (fruit)bomen, vlinderstruik, lavendel, hortensia, kruipers, en rodondendron.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:24

Tegelpad naar de voordeur en een stukje betegeld bij de laadpaal voor de auto en nog een klein terras (want: lekker avondzonnetje daar). Verder is alles beplant met van alles, van siergrassen tot hortensia’s. We hebben dit laten inrichten door de tuinman omdat wij ‘t ook niet wisten :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:34

Wij hebben een bloemenmix voor bijen en vlinders gezaaid. Ieder jaar staat onze tuin vol met klaprozen, dalia's, zonnebloemen, en andersoortige bloemen waar ik de naam niet van weet :=.

Een grote kleurenpracht van mei tot september/oktober. En in november maaien we alles kort met de bosmaaier. De lente erop komt alles weer naar boven, en staar t in mei weer vol bloemen.

Onderhoud? 1x per jaar maaien :)).

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:49

Ik heb alles betegeld maar wel een grote bak met lavendel staan met daarachter een smalle houten schutting om de containers uit het zicht te houden.
Bij de voordeur 2 bakken met 2 dennenboompjes erin.

En zomers overal veel zomerbloeiers in potten.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:03

fjordjes schreef:
Worteldoek eronder en spuiten tegen onkruid.


Worteldoek is de eerste paar jaar leuk, maar daarna komt het onkruid er dwars doorheen. Ik erger me er groen en geel aan.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:07

Goof schreef:
fjordjes schreef:
Worteldoek eronder en spuiten tegen onkruid.


Worteldoek is de eerste paar jaar leuk, maar daarna komt het onkruid er dwars doorheen. Ik erger me er groen en geel aan.


En klinkt niet echt onderhoudsvrij (moeten spuiten) of milieuvriendelijk.


Dan zijn een paar mooie bodembedekkers echt onderhoudsvrij, zoiets bv (gewoon plaatje van internet):

https://groei.nl/tuin/tuinplanten/vaste ... mbedekkers

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:08

Ik volg even. Mijn voortuin ligt ook vol grind, zo heb ik het huis gekocht destijds. Ik wil wel graag meer groen maar ik hou absoluut niet van tuinieren. Ik overweeg nu om de helft van het grind eruit te halen en vol te planten met iets fleurigs.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Hoe hebben jullie je voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:56

Afbeelding
Met een klein stukje gras en verder wat gevulde plantenbakken ieder jaar. Niet onderhoudsvrij deze, de bloemen zijn niet winterhard dus elk jaar vernieuwen we het deel wat de winter niet overleefd heeft en gras moet je soms maaien (10 min werk overigens zon klein stukje). Maar ik kom altijd vrolijk thuis en veel insecten zijn er ook blij mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:32

Doubtless schreef:
Alsjeblieft geen grint en tegels |(
Wij hebben wat lindebomen met daaronder een hele grote hedera. Maar we gaan 'm volgend jaar aanpassen. Hedera eruit, border aanleggen, planten erin. Met wat extra aandacht wat voor de insecten en vogels aantrekkelijk is.


Er staat toch ook nergens dat ik dat van plan ben? :P
Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het hebben.


Bedankt voor al jullie leuke reacties en vooral de reacties met foto's heel leuk :D

Ik heb de afgelopen jaren wel een tuin gehad en ook een hoop bloeiende planten mee verhuisd, staan alleen nog niet in de grond. O.a vlinderstruik, hortensia, Rhododendron, magnolia, meerdere lavendel en een hele hoop goudsbloem zaden :D
Ik denk dus zeker wel om de insecten, mocht iemand zich daar zorgen om maken. Maar ik heb achter een behoorlijke lap en voor dus ook een tuintje. Er moet nog van alles bij komen maar de achtertuin moet in het voorjaar eerst flink op de schop dat is echt een ongelijk knollen veld zo'n drama. Dus de vaste planten gaan allemaal eerst in de voortuin, maar uiteindelijk wil ik daar wel echt iets leuks van maken. Sowieso wel met planten maar misschien een combinatie. Zodoende :D

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:51

Ik had een oude kerstboom, groene asperges, pompoen in de voortuin. En wat planten met bloemen, lathyrus
Ken ook iemand die er aardappels in had.
Ik vergeet het appelboompje nog