Beestjes in de bloemkool

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picopico
Berichten: 883
Geregistreerd: 10-05-22

Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 21:28

Ik had vorige week een bloemkool gekocht en die wilde ik vanavond opeten, maar bleken er allemaal beestjes in te zitten. Ik dacht eerst alleen op het blad aan de buitenkant, maar bij nadere inspectie bleek de hele bloemkool vol te zitten. Afspoelen lukte niet echt.
De beestjes zijn blauwgrijs van kleur en hooguit een halve cm groot. Het lijken mij een soort luizen of mijten?
De bloemkool heb ik bewaard in de groentela van de koelkast.

Kan iemand mij vertellen wat voor beestjes dit zijn? Waar komen ze vandaan, zaten ze er al op in de winkel of kan dat ook bij mij gebeurd zijn? Kunnen ze overspringen op andere etenswaren of planten?

Ik heb geprobeerd ze op de foto te krijgen, maar ze zijn klein en mijn camera is niet zo goed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat ik er niet bij hoef te vertellen dat het wat anders is geworden vandaag :')

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:28

Ah nou mede daarom eet ik bijna geen groenten. :')

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:29

Ieeeehh >;)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:34

Suzanne F. schreef:
Ah nou mede daarom eet ik bijna geen groenten. :')

Ik eet dan liever groente waar ik aan kan zien of er iets op/in zit dan een fabrieksmaaltijd waarvan je maar moet gokken wat er wel of niet doorheen gepureerd is :')
En als er iets op zit dan weet je iig dat er geen bak gif overheen is gegaan haha.

Maar ik zou niet weten welk beestje het is, ts. Heb wel eens luisjes op de broccoli gevonden, maar deze nooit tegen gekomen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:48

Is een hele simpele remedie voor (die mijn moeder 60 jaar geleden gewoon altijd hanteerde, toen had je nog geen bestrijdingsmiddelen): wassen in een bak water met een flinke hand zout. Alles wat dan aan beestjes leeft in je groente geeft de geest. En het scheelt zout toevoegen aan je kookwater.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:56

Mijn insectenapp geeft Koolluis aan. Klinkt aannemelijk :+

Dorus

Berichten: 13208
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:57

Wij hadden laatst beestjes op de sla. Ook zo mini, maar ik kan niet zeggen of het dezelfde waren of niet.
Ik voeg overigens nooit zout toe aan kookwater.

herr_balou
Berichten: 1451
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:01

Ibbel schreef:
Is een hele simpele remedie voor (die mijn moeder 60 jaar geleden gewoon altijd hanteerde, toen had je nog geen bestrijdingsmiddelen): wassen in een bak water met een flinke hand zout. Alles wat dan aan beestjes leeft in je groente geeft de geest. En het scheelt zout toevoegen aan je kookwater.

Inderdaad wassen in gezout water.
Of gewoon koken en denken dat die paar extra eiwitten prima zijn. :D


8nnemiek schreef:
Suzanne F. schreef:
Ah nou mede daarom eet ik bijna geen groenten. :')

Ik eet dan liever groente waar ik aan kan zien of er iets op/in zit dan een fabrieksmaaltijd waarvan je maar moet gokken wat er wel of niet doorheen gepureerd is :')
En als er iets op zit dan weet je iig dat er geen bak gif overheen is gegaan haha.


Maar ik zou niet weten welk beestje het is, ts. Heb wel eens luisjes op de broccoli gevonden, maar deze nooit tegen gekomen.

Ook mijn gedachte maar blijkbaar werken die reclames waar beweers wordt dat de beste -vul maar in- verwerkt zijn in fabrieksproduct -vul maar in- heel erg goed...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:56

Idd wassen in zout water is de gouden tip van twee generaties eerder. Overigens zijn die beestjes ook niet dodelijk en gaan ze dood met koken en is het niet erg als je ze per ongeluk op eet.

Groenten groeien in de grond en daar wonen ook beestjes. Beestjes zijn niet erg, hopelijk heb je de bloemkool niet weggegooid.
In mijn groenten zitten ook sociaal rupsjes of zand, maar mensen zijn vaak niet meer veel gewend :o alleen de kant en klaar en schone groente van de supermarkt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:04

Ja, ik had ze deze week in de broccoli en de bloemkool! Inderdaad in zout water gewassen, maar ze zaten zo in ieder hoekje en gaatje dat dat weinig zin had.

Ik ben ieder roosje apart afgegaan en schoongemaakt :+ Wel goor, maar goed, hoort erbij.

BrankaZ

Berichten: 3883
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:08

Ibbel schreef:
Is een hele simpele remedie voor (die mijn moeder 60 jaar geleden gewoon altijd hanteerde, toen had je nog geen bestrijdingsmiddelen): wassen in een bak water met een flinke hand zout. Alles wat dan aan beestjes leeft in je groente geeft de geest. En het scheelt zout toevoegen aan je kookwater.

Mijn moeder hanteerde dat 40 jaar geleden ook. Vermoed nog steeds :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 00:23

Ik maak groente vrij klein en haal alles uit elkaar. Dan laat ik het eerst in water met zout staan. Vaak zie je beestjes en evt zand al naar de bodem zakken.

Laatst had ik deze, nog levend in de ijsberg sla..........

Maar ik denk dat veel mensen niet weten hoeveel beestjes er in de groente zitten. Als je bijv een keer gesneden en gewassen andijvie koopt, zitten daar vaak wel wat beestjes in ook. Ik koop liever andijvie zo en snij het zelf, maar die gewassen, was ik zeker nog 2x.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 01:34

:+ gratis extra proteïne

Gewoon wassen met zout water.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 01:43

Suzanne F. schreef:
Ah nou mede daarom eet ik bijna geen groenten. :')


Dan vraag ik me af wat je wel eet eigenlijk...
Vlees?


TS, tijdens het koken gaan deze beestjes dood en gaan ze drijven.
Even een zeefje over het water, en je hebt ze weg.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:23

Ik had dit ook bij twee broccoli's van de week. Zaten ook allemaal grijze plekken in terwijl ik ze net had gekocht. Heb ze maar weggegooid.

Afbeelding

Afbeelding

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:04

weet je in ieder geval dat je groente niet vol bestrijdingsmiddelen zit O:)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:42

Ik kijk nooit ergens naar als ik groenten klaarmaak.. snijden, koken, huppekee :Y)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 08:51

BrankaZ schreef:
Ibbel schreef:
Is een hele simpele remedie voor (die mijn moeder 60 jaar geleden gewoon altijd hanteerde, toen had je nog geen bestrijdingsmiddelen): wassen in een bak water met een flinke hand zout. Alles wat dan aan beestjes leeft in je groente geeft de geest. En het scheelt zout toevoegen aan je kookwater.

Mijn moeder hanteerde dat 40 jaar geleden ook. Vermoed nog steeds :+

wordt hier ook nog gebruikt. Zeker bij het wassen van het krop sla uit eigen tuin. Heb het mijn vriend zelfs moeten leren. Die wist dat niet van huis uit. Is nochtans iets wat ik altijd heb gezien bij mijn moeder en mijn tantes en grootouders. Ben er zelf al 49 dus loop al een behoorlijke tijd mee.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:22

Triest eigenlijk dat mensen het raar vinden dat er "beestjes" in en op hun groentes zitten en dat een plekje reden is om het weg te gooien. Voor die mensen; beestjes en plekjes zijn heel normaal! Het is abnormaal als er geen beestjes en soms een plekje op zit, het is en blijft nl. een natuurproduct en de bende die je in de gemiddelde supermarkt koopt zit in veel gevallen vol met "gewasverbeteraars" ( lees insecticiden etc.). Juist die prachtig mooie, allemaal op elkaar lijkende groente en fruit, zijn raar. Groente en fruit wordt "doorgedraaid" als het te groot of te klein is of als er een plekje op zit ( terwijl er nu al mensen zijn die geen eten kunnen betalen!). Wees blij met de "beestjes" die je in je groente vind; goed wassen ( met zout of baking soda)m klaarmaken en opeten!

Wij hebben onze groenten deels uit eigen tuin en deels van biologisch werkende boeren; daar zitten allerlei formaten en vormen tussen en ook "beestjes" en regelmatig een plekje ( als het te groot snijden we dat er af en geven dat aan de kippen ( dat zijn die beestjes die eieren leggen......) en anders eten we het met plekje op En wonder boven wonder; we leven nog steeds! *\o/*

Mijn tip voor al deze mensen die zover van de natuur staan: ga eens een naar een biologische winkel/ boer en kijk hoe echte groenten en fruit er uit zien i.p.v. de standaard, bespoten, rommel die je in de supermarkt koopt en respecteer je voedsel en waar het vandaan komt. 8)7 En ga daarna eens kijken bij een regulier werkende boer en kijk wat er allemaal aan troep op jouw groente en fruit zit.

En lees even dit artikel: https://holistik.nl/dirty-dozen/

Citaat:
Dirty Dozen lijst voor 2022 is als volgt:

Aardbeien
Spinazie
Boerenkool
Nectarines
Appels
Druiven
Paprika
Kersen
Perziken
Tomaten
Selderij
Peren

Het blijkt dat veel producten pesticiden bevatten die de hormoonhuishouding kunnen verstoren. Het blijkt dat veel producten pesticiden bevatten die de hormoonhuishouding kunnen verstoren. Ze worden in verband gebracht met onvruchtbaarheid, aangeboren afwijkingen, overgewicht, diabetes, ADHD en autisme.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:38

Het is op mijn foto's niet goed te zien, maar mijn broccoli's waren letterlijk grotendeels grijs van binnen. Ik kon het er niet eens uit snijden want dan bleef er niks van over. Leek ook schimmel in te zitten. Dus nee, dan eet ik dat niet op.

Ik ben heus niet iemand die al haar groente weggooit bij het zien van 1 beestje of plekje, maar dit was gewoon niet oké.

herr_balou
Berichten: 1451
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:50

ElCid schreef:
Triest eigenlijk dat mensen het raar vinden dat er "beestjes" in en op hun groentes zitten en dat een plekje reden is om het weg te gooien. Voor die mensen; beestjes en plekjes zijn heel normaal! Het is abnormaal als er geen beestjes en soms een plekje op zit, het is en blijft nl. een natuurproduct en de bende die je in de gemiddelde supermarkt koopt zit in veel gevallen vol met "gewasverbeteraars" ( lees insecticiden etc.). Juist die prachtig mooie, allemaal op elkaar lijkende groente en fruit, zijn raar. Groente en fruit wordt "doorgedraaid" als het te groot of te klein is of als er een plekje op zit ( terwijl er nu al mensen zijn die geen eten kunnen betalen!). Wees blij met de "beestjes" die je in je groente vind; goed wassen ( met zout of baking soda)m klaarmaken en opeten!

Wij hebben onze groenten deels uit eigen tuin en deels van biologisch werkende boeren; daar zitten allerlei formaten en vormen tussen en ook "beestjes" en regelmatig een plekje ( als het te groot snijden we dat er af en geven dat aan de kippen ( dat zijn die beestjes die eieren leggen......) en anders eten we het met plekje op En wonder boven wonder; we leven nog steeds! *\o/*

Mijn tip voor al deze mensen die zover van de natuur staan: ga eens een naar een biologische winkel/ boer en kijk hoe echte groenten en fruit er uit zien i.p.v. de standaard, bespoten, rommel die je in de supermarkt koopt en respecteer je voedsel en waar het vandaan komt. 8)7 En ga daarna eens kijken bij een regulier werkende boer en kijk wat er allemaal aan troep op jouw groente en fruit zit.

...knip...

Amen.
Alleen als groente stevig aan het rotten is en niet ruikt als het zou moeten ruiken, is er een goede reden het weg te gooien. Ik snijdt meestal het rottende deel ruim weg en als het snijvlak er goed uitziet en goed ruikt gebruik ik het goede deel nog. Zo doe ik dat al ongeveer mijn hele leven en begin de 50 te naderen.


Maanlicht schreef:
Het is op mijn foto's niet goed te zien, maar mijn broccoli's waren letterlijk grotendeels grijs van binnen. Ik kon het er niet eens uit snijden want dan bleef er niks van over. Leek ook schimmel in te zitten. Dus nee, dan eet ik dat niet op.

Ik ben heus niet iemand die al haar groente weggooit bij het zien van 1 beestje of plekje, maar dit was gewoon niet oké.


De stammetjes van broccoli zijn bij mij wel vaker hol (en grijs) maar de roosjes zijn dan nog prima te gebruiken als die nog niet hol zijn..

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:09

Ik geef toe... ik vind de beestjes ook niet bepaald leuk ...
Maaaaar : beestjes geven aan dat de groente tenminste nog "gezond" is en niet helemaal vergiftigd of als gek moest groeien.
Ik heb bij mij op stal ook n klein stukje moesttuin, met alle ellende van dien, want geen chemisch spul.
2 jaar geleden boerenkool... manlief zei " oh , wat n leuk vlindertje".. ik idioot had het niet door :+
Weken was ik bezig om ruspen te samelen... en uiteindelijk bleef bijna niets over .
Dan kool... wat een fun... dan te droog, dan te nat, dan beesjes... ohja en aardappelen... het leve de coloradokever, haha.
Naja, zodoende leert men en als je eens geproefd heb hoe n gigantisch lekker groente zijn, die ook de tijd gekregen hebben om te groeien.
Sla verpakt in de supermarkt = gewassen in bleekwater.
Tomaten en aarbeien worden groen geplukt- tomaten hebben een lange weg te gaan en aardbeien moeten verplicht een aantal dagen "rood " in de supermarkt liggen.
Smaak ? Wat is dat?
Rood worden ze maar voor smaak en vitaminen hebben ze gewoon nog zon aan de plant nodig.

En biologisch?
Is leuk en aardig maar daar mag je ook heul veel vraagtekens bij hebben.
Ga eens informeren hoe snel bvb een maaïsveld, dat tientallen jaren isverkracht door pezticide en meststoffen... het predikaat als biologisch veld kan krijgen.
Je schrikt je rot.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Beestjes in de bloemkool

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:19

Wanneer ik broccoli koop kijk ik goed op het snijvlak van de steel, zitten daar kleine gaatjes kun je er vanuit gaan dat er beestjes in zitten.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:30

sasja0705 schreef:
En biologisch?
Is leuk en aardig maar daar mag je ook heul veel vraagtekens bij hebben.
Ga eens informeren hoe snel bvb een maaïsveld, dat tientallen jaren isverkracht door pezticide en meststoffen... het predikaat als biologisch veld kan krijgen.
Je schrikt je rot.


Mijn eigen groenten zijn 100% biologisch en de boer waar ik mijn groenten haal werkt ook al jaren zo. Natuurlijk is het zo dat niet alles meteen "schoon" is van vergif maar de troep die je in de supermarkt koopt mag meestal niet eens de titel "voedsel" hebben maar is gewoon "voer en buikvulling". Ik vertrouw de "biologische" producten uit de supermarkt ook niet helemaal maar de biologische winkels waar ik naar toe ga wel. Beetje onderzoek doet wonderen.

Mijn tomaten hebben allerlei vormen en maten ( en kleuren want ik heb een stuk of 10 verschillende soorten) en ze smaken allemaal naar meer ( ik pluk ze pas als ze rood zijn of beginnen te worden). Hetzelfde voor sla, etc.
Overigens zijn er diverse natuurlijke bestrijdingsmiddelen voor koolwitjesrupsen, slakken, etc. Ui. knoflook, koffiedrab, afdekken met doek, etc. etc. Het is even werk maar dan heb je ook wat ;-)
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisban ... n-moestuin
https://omaweetraad.nl/tuin


Vraagtekens kan je overal bij zetten en daarom is het ook zo moeilijk om echt gezond te eten en gezond te blijven.

herr_balou
Berichten: 1451
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:02

BigOne schreef:
Wanneer ik broccoli koop kijk ik goed op het snijvlak van de steel, zitten daar kleine gaatjes kun je er vanuit gaan dat er beestjes in zitten.

Ik neem aan dat jij nooit kant-en-klaar maaltijden eet. Of maakt het je dan niet uit wat er inzit. Groente die fabrieksmatig verwerkt worden worden echt niet minutieus gecontroleerd en gewassen.
Ooit werkte ik enige tijd bij een bedrijf dat groente sneed voor salades en 'vers'zakjes. Ja, het werd gewassen maar er ging echt regelmatig een beestje mee.
Als ik een zakje sla of groente heb, was ik het altijd, ook als er 'gewassen' opstaat. Vondsten waren o.a. sprinkhaantjes, slakken, rupsen en een kikkertje. Ik doe er niet moeilijk over, pak de beesten en zet ze buiten.