Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:41

chevax schreef:
Roodvos schreef:
Mijn schoonzus heeft recent haar badkamer vernieuwd/verbouwd. Mijn broer heeft m.b.v. de offerte en de daarop vermelde materiaalnummers/typenummers flink gegoogled naar dezelfde spullen. Het is uiteindelijk hetzelfde geworden, de spullen komen overal en nergens vandaan uit aanbiedingen en partijen, en heeft vele honderden euro's gescheeld.
Ja, dat was wel even flink wat werk en begrijpelijk als je dat niet kan of wil qua tijd.

E.e.a. is geïnstalleerd door een ZZP-er.


Ik vind dit wel altijd een dingetje: mensen die een bedrijf alles laten berekenen en opschrijven en die info gebruiken om zelf te shoppen. Want die persoon die voor jou heeft zitten rekenen, die kost ook geld. En die kosten komen dan nu niet voor jouw rekening, maar maken wel dat het voor de volgende mensen allemaal duurder wordt.
Ik snap dat je kijkt wat alles kost als het zwaar tegenvalt. Maar een offerte vragen als je vooraf al weet dat je 'm alleen gebruikt om te shoppen vind ik niet kunnen (geen idee of de broer hierboven dat wel of niet met voorbedacht rade deed).


Dat laatste maakt dan in jouw ogen het verschil. Want veel mensen gaan naar meerdere zaken en gaan uiteindelijk ook maar met eentje in zee. Dat maakt voor diegene geen verschil, of je zelf de onderdelen gaat zoeken of met een ander in zee gaat.


Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:42

kiki1976 schreef:
Er zitten enorme prijsverschillen daar ben ik het mee eens.

Mijn man betegeld ook regelmatig een badkamer maar er is al enorm verschil in de kwaliteit van de tegels.
In de regel zijn de standaard tegels van een betere tegelhandel 10 keer beter om te verwerken dan de tegels van bv Karwei/Gamma.
Idem met het leidingwerk en de bijbehorende koppelingen. Mijn man moppert altijd als mensen die goedkope troep bij bv een Praxis kopen. Is echt slappe troep die koppelingen.

Daarnaast ben ik het met Janine eens, veel bedrijven werken met ZZP'ers die ze inhuren.
Naast dat het bedrijf er ook nog wat op wilt verdienen wilt de ZZP'er ook graag brood op de plank en zijn rekeningen kunnen betalen.

Je kunt het niet meer vergelijken met 10 jaar geleden.
* Materialen zijn veel duurder geworden.
* Brandstof duurder
* En idd schrik niet van je verzekeringen ( € 500 p/mnd voor je aov is een normaal iets).
* Het harken van de belastingdienst


Oh en als we het dan hebben over tegelzetters... Dat is écht een vak, wil je je tegels er wat netjes in hebben dan betaal je ook gewoon voor een goede tegelzetter.

Of je doet het zelf (als je een beetje handig bent) en bent gewoon veel langer bezig... :Y

Volgens mij staan tegels van het tegelcentrum ook vaak bij een DHZ-zaak, want ik had tegels van een tegelcentrum hier staan, toen hier iemand kwam en doodleuk zei: "Hé, leuke tegels! Heb ik ook. Hornbach he?" :')

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:19

Bouwmarkt tegels moet je meer materiaal verlies mee rekenen, die zijn meestal dunner.
Wij hebben ze direct uit Italie laten komen en dat was voor hoogwaardige tegels goedkoper dan dunne tegels bij de bouwmarkt _O-
Die tegels gingen bij de tegelaar voor 60/m2.
Direct bij de producent kwamen ze voor 17/m2.
Nu zitten wij met een directe grens aan Italie, naar NL is transport dan natuurlijk niet te betalen. Maar het loont zich soms om echt even goed te zoeken naar de oorsprong.
Zo hebben we onze vloer op de gehele benedenverdieping uit Duitsland laten komen, die hadden exact hetzelfde product met 50% korting :$
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 26-09-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:21

Sizzle schreef:
Bouwmarkt tegels moet je meer materiaal verlies mee rekenen, die zijn meestal dunner.
Wij hebben ze direct uit Italie laten komen en dat was voor hoogwaardige tegels goedkoper dan dunne tegels bij de bouwmarkt _O-
Die tegels gingen bij de tegelaar voor 60/m2.
Direct bij de producent kwamen ze voor 17/m2.
Nu zitten wij met een directe grens aan Italie, naar NL is transport dan natuurlijk niet te betalen. Maar het loont zich soms om echt even goed te zoeken naar de oorsprong.


Mwah, volgens mij hoeft een palletje niet heel gek veel geld te kosten. Het is maar een colli in een auto...

Diegene zag het aan de verpakking, kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk gaat om dunnere tegels als er dezelfde verpakking omheen zit en dezelfde naam op staat?

Al geloof ik je wel hoor, want het werkt met schuttingen precies zo, bij de bouwmarkt veel dunner dan bij de tuinhandel om het zo maar te noemen.

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:33

superpony schreef:
chevax schreef:
Ik vind dit wel altijd een dingetje: mensen die een bedrijf alles laten berekenen en opschrijven en die info gebruiken om zelf te shoppen. Want die persoon die voor jou heeft zitten rekenen, die kost ook geld. En die kosten komen dan nu niet voor jouw rekening, maar maken wel dat het voor de volgende mensen allemaal duurder wordt.
Ik snap dat je kijkt wat alles kost als het zwaar tegenvalt. Maar een offerte vragen als je vooraf al weet dat je 'm alleen gebruikt om te shoppen vind ik niet kunnen (geen idee of de broer hierboven dat wel of niet met voorbedacht rade deed).


Dat laatste maakt dan in jouw ogen het verschil. Want veel mensen gaan naar meerdere zaken en gaan uiteindelijk ook maar met eentje in zee. Dat maakt voor diegene geen verschil, of je zelf de onderdelen gaat zoeken of met een ander in zee gaat.
Nou ja, dit dus. En er zijn natuurlijk wel grenzen. Het is prima dat een zaak er winst op maakt, ze leveren daarvoor (als het goed is) ook service en garantie. Wij zijn daarin zeker niet de beroerdste. Maar exact dezelfde spullen 2x of 3x zo duur, dat loopt wel heel hard op voor een hele badkamer.
En dan berekenen ze ook nog uren voor de installatie hè, het is niet dat dan bij de prijs is inbegrepen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:38

2-3x is nog mild.
Ik heb een spiegelkast bekeken die 10x(!!!) zo duur was bij de „vakhandel“.
Of een handoeken rekje voor 800… wtf :evaw:


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:15

Janine1990 schreef:
Sizzle schreef:
Bouwmarkt tegels moet je meer materiaal verlies mee rekenen, die zijn meestal dunner.
Wij hebben ze direct uit Italie laten komen en dat was voor hoogwaardige tegels goedkoper dan dunne tegels bij de bouwmarkt _O-
Die tegels gingen bij de tegelaar voor 60/m2.
Direct bij de producent kwamen ze voor 17/m2.
Nu zitten wij met een directe grens aan Italie, naar NL is transport dan natuurlijk niet te betalen. Maar het loont zich soms om echt even goed te zoeken naar de oorsprong.


Mwah, volgens mij hoeft een palletje niet heel gek veel geld te kosten. Het is maar een colli in een auto...

Diegene zag het aan de verpakking, kan me niet voorstellen dat het daadwerkelijk gaat om dunnere tegels als er dezelfde verpakking omheen zit en dezelfde naam op staat?

Al geloof ik je wel hoor, want het werkt met schuttingen precies zo, bij de bouwmarkt veel dunner dan bij de tuinhandel om het zo maar te noemen.


We hebben Italiaanse familie en die laten inderdaad dat soort dingen uit Italie komen.

Ik vind het zelf de moeite niet. We hebben al wat tegelwerk ervaring inmiddels en er is altijd wel veel keus en als je vooral goed gereedschap gebruikt, gaan tegels niet zo snel kapot.

Schuttingen dunner bij de bouwmarkt? Ik heb geen schutting en we halen hout van de zagerij, maar volgens mij heeft de Gamma best wat keus en veel kwaliteits verschillen dan ook.
Maar ook dan weer vraagtekens bij het plaatsen. Buren van mn moeder plaatsten een schutting die binnen ene half jaar om lag.
Wij gingen met buren de schutting doen, palen in cement/beton mix gezet en ding bewoog bij de ergste storm niet.

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:03

Janine1990 schreef:
kiki1976 schreef:
Er zitten enorme prijsverschillen daar ben ik het mee eens.

Mijn man betegeld ook regelmatig een badkamer maar er is al enorm verschil in de kwaliteit van de tegels.
In de regel zijn de standaard tegels van een betere tegelhandel 10 keer beter om te verwerken dan de tegels van bv Karwei/Gamma.
Idem met het leidingwerk en de bijbehorende koppelingen. Mijn man moppert altijd als mensen die goedkope troep bij bv een Praxis kopen. Is echt slappe troep die koppelingen.

Daarnaast ben ik het met Janine eens, veel bedrijven werken met ZZP'ers die ze inhuren.
Naast dat het bedrijf er ook nog wat op wilt verdienen wilt de ZZP'er ook graag brood op de plank en zijn rekeningen kunnen betalen.

Je kunt het niet meer vergelijken met 10 jaar geleden.
* Materialen zijn veel duurder geworden.
* Brandstof duurder
* En idd schrik niet van je verzekeringen ( € 500 p/mnd voor je aov is een normaal iets).
* Het harken van de belastingdienst


Oh en als we het dan hebben over tegelzetters... Dat is écht een vak, wil je je tegels er wat netjes in hebben dan betaal je ook gewoon voor een goede tegelzetter.

Of je doet het zelf (als je een beetje handig bent) en bent gewoon veel langer bezig... :Y

Volgens mij staan tegels van het tegelcentrum ook vaak bij een DHZ-zaak, want ik had tegels van een tegelcentrum hier staan, toen hier iemand kwam en doodleuk zei: "Hé, leuke tegels! Heb ik ook. Hornbach he?" :')

Er zijn idd ook bouwmarkten die de betere tegels ook hebben.
Maar ze hebben ook veel (zoals mijn man het zegt) een hoop troep tussen zitten. Ze lijken niet verkeerd op het oog. Totdat je ze gaat plakken. Vaak zit er maat en dikte verschil in en krijg het dan maar eens netjes strak.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:16

Superpony, het gaat echt om de dikte van de planken. En dat zijn niet de woorden van de schutting boer, maar van mn vader die vrij kritisch is op goede materialen.

Sowieso gaan wij nooit meer naar een Gamma of Praxis met zowel Hornbach als Bauhaus in de buurt.

ElCamino

Berichten: 8923
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:37

Janine1990 en Relaxed: de aannemer is een kennis van me! Ik ken hem prive en via het werk, het is geen vreemde of zo..... maar ik dacht ik hoef toch niet alles altijd in jip en janneke uit te leggen.....maar vergat dat het Bokt is....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:40

Janine1990 schreef:
Superpony, het gaat echt om de dikte van de planken. En dat zijn niet de woorden van de schutting boer, maar van mn vader die vrij kritisch is op goede materialen.

Sowieso gaan wij nooit meer naar een Gamma of Praxis met zowel Hornbach als Bauhaus in de buurt.


Wij gaan naar alle 4 en zie heel veel dezelfde artikelen en kwaliteit.

Maar als het even kan halen wij hout bij de houthandel/zagerij. Hooguit 1 plank of latje nemen we bij Gamma mee en eigenlijk daar nooit problemen mee gehad.

Van de zagerij werkt het hout nog heel erg, echt iets waar je rekening mee moet houden waarvoor je het wilt gebruiken.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:43

We gaan naar dagprijzen toe, dit wordt al bij de bouwbedrijven gehanteerd naar hun toe en zij gaan dat ook berekenen naar hun klanten toe. Dit gaat in meerdere branches gewoon worden. Het maakt het daardoor alleen maar lastiger om een offerte uit te brengen. Dit betekend wel voor diegene die werkzaamheden laat uitvoeren dat de kosten per dag kunnen verschillen en dus rekening moeten houden met een hogere kostenpost dan gedacht.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:44

ElCamino schreef:
Janine1990 en Relaxed: de aannemer is een kennis van me! Ik ken hem prive en via het werk, het is geen vreemde of zo..... maar ik dacht ik hoef toch niet alles altijd in jip en janneke uit te leggen.....maar vergat dat het Bokt is....


Oohh nee, dan is het heel normaal om te vragen of ie een gaatje in zijn hoofd heeft :')

ElCamino

Berichten: 8923
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:47

Jeetje rustig aan het ligt toch aan de manier waarop je zoiets zegt.... doe even gewoon zeg.....
je was er toch niet bij of wel dan ? of nee: ik had in mijn bericht uiteraard moeten vermelden dat ik "als grapje heb gezegd:" of : "gekscherend heb gezegd" . mijn fout, dan had je het meteen goed begrepen.... .
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 27-09-22 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:47

superpony schreef:
Janine1990 schreef:
Superpony, het gaat echt om de dikte van de planken. En dat zijn niet de woorden van de schutting boer, maar van mn vader die vrij kritisch is op goede materialen.

Sowieso gaan wij nooit meer naar een Gamma of Praxis met zowel Hornbach als Bauhaus in de buurt.


Wij gaan naar alle 4 en zie heel veel dezelfde artikelen en kwaliteit.

Maar als het even kan halen wij hout bij de houthandel/zagerij. Hooguit 1 plank of latje nemen we bij Gamma mee en eigenlijk daar nooit problemen mee gehad.

Van de zagerij werkt het hout nog heel erg, echt iets waar je rekening mee moet houden waarvoor je het wilt gebruiken.



Sowieso ook altijd kijken of cls'en (schrijf ik dat goed? :') ) wel recht zijn voordat je ze afrekent :P

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:48

Relaxed schreef:
Ik ben vorige week voor een badkamer wezen kijken en heb wat moois uitgezocht, voor een kleine badkamer enorme kostenpost en doordat de prijzen zo aan het stijgen zijn voel je ook nog de druk om snel te moeten beslissen.. Er is geen onderhandelingsruimte, want installeren kan ook pas in april/mei, ze hebben het druk zat..

En nu komt er waarschijnlijk toch een recessie aan, zou het dan niet slimmer zijn om nog een jaartje te wachten? Dat de prijzen wellicht weer zakken en er meer ruimte komt? Hoe snel zal zoiets gaan? Ik vind het zo moeilijk om dat in te schatten..
De badkamer is wel echt nodig aan vervanging toe, tegels die zijn gebarsten en dus wellicht zullen gaan lekken..

De bouw gaat een mindere tijd tegemoet, hoor het dagelijks van mijn klanten, heb er ruim 400. Er zijn geen uitzonderingen die daar zo over denken. Maar of de recessie ook wat aan de prijzen gaat doen? Ik verwacht het niet. De aannemer moet ook de spullen inkopen, zolang de groothandel de prijzen er op houdt zal het voor niemand veranderen. Het is ook normaal voor de bouw dat het in een golfbeweging zit. Werk er al ruim 20 jaar in en het is altijd een periode goed tot zeer goed ( de afgelopen periode heeft erg lang aangehouden) en dan volgt er altijd een mindere periode.
Ik hoor van veel klanten dat opdrachten volledig worden afgezegd vanwege de te duren prijzen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:22

ElCamino schreef:
Jeetje rustig aan het ligt toch aan de manier waarop je zoiets zegt.... doe even gewoon zeg.....
je was er toch niet bij of wel dan ? of nee: ik had in mijn bericht uiteraard moeten vermelden dat ik "als grapje heb gezegd:" of : "gekscherend heb gezegd" . mijn fout, dan had je het meteen goed begrepen.... .


Doe jij gewoon even rustig, check de smilies en neem het niet te serieus allemaal ;)

ElCamino

Berichten: 8923
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:32

in je eerste berichtje geen smiley te zien en bij andere bokker ook niet.... maar gaan off topic dus ik hou erover op....

Evengoed blijf ik 5000 euro voor een klein toiletje een mega bedrag vinden.
Ik moet óf doorsparen óf gewoon mijn wc laten zoals het is..... en me nog wat jaren rot irriteren eraan :D :D

En ik begrijp heel goed dat mensen afzeggen na dure offertes....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:19

Janine1990 schreef:
Sowieso ook altijd kijken of cls'en (schrijf ik dat goed? :') ) wel recht zijn voordat je ze afrekent :P


In principe komen die niet rechtstreeks van de zagerij vandaan.

De balken bijv komen er wel vandaan en zijn echt net gezaagd, dus moeten nog drogen. cls en sls etc zijn al bewerkt.
Laatste gebruiken we wel steeds vaker omdat het sneller en preciezer werkt.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Re: Badkamer verbouwen en prijsstijgingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:00

Mijn man is toevallig project aannemer voor complete huizen die verbouwd moeten worden. Wij hebben zo juist net onze badkamer boven zo goed als klaar. Omdat mijn man natuurlijk zoveel mensen kent en veel via de zaak kan doen scheelde het bij ons sowieso al heeeeeeel veel geld. Wij hebben nu voor alles zo ongeveer 6k besteed voor de badkamer. Hier zit bij in: een half vrij staand bad op speciale afmetingen, badkraan in mat zwart met goud, 2 verschillende tegels voor de ruimte te betegelen, voor in de nis tegeltjes in honinggraad, spotjes, stuc werk, timmerwerk, leidingen, electriciteit, meubel, radiator, kast, losse stenen wasbak en kraan uit de muur,tegelzetter. Mijn man zei dat als je dit laat maken door het bedrijf je alleen voor die paar meters die wij hebben 15 a 16k kwijt ben. Het is gewoon verschrikkelijk duur, alles. Ik denk dat een normale badkamer nu gemiddeld een normale prijs is bij een bedrijf met alles er op en er aan 20 a 30k.

The essential joy of being with horses is that it brings us in contact with the rare elements of grace, beauty, spirit and freedom.
Diamond in Boston - Ducati Du Bois x Dont skip Zip
Dont skip to Boston - Dont skip Zip x Zippos old Gold


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Silenna en 71 bezoekers